Caravantrekker.nl

Ongeluk of dom 2

J.H. Vis vraagt op 21 mei 2015:

Vandaag op A15 bij Deil. Fietsen achterop...Oorzaak onbekend. Reaktie op 2e foto zegt veel...

Foto's:


Naar laatste bijdrage

Reacties:

xhofman antwoordt op 22 mei 2015:

Wat zegt de reactie dan? Ben je het hem gaan vragen?
Gaan we ieder ongeluk hier uitgebreid bespreken?
Ik denk dat deze persoon vreselijk baalt dat zijn caravan total loss is en het hem waarschijnlijk een hoop geld gaat kosten om een andere aan te schaffen. Misschien ongeloof dat tie nog leeft? Het kan ook heel anders aflopen. Kijk op internet en je vindt genoeg ongelukken met caravans. Zal wel weer een lang draadje worden met allerlei speculaties.


Johan antwoordt op 22 mei 2015:

Inderdaad, helemaal de vorige reactie eens!
We kunnen allemaal de lichaamstaal en houding zien van iemand die bij een caravan staat.
En dat er voor de auto een ambulance staat.
De weg is droog, zo op het eerste gezicht.
Er is een mooie zgn Hollandse lucht te zien.

Sorry maar meer zie ik niet op deze foto!
Oja, natuurlijk kan ik het heel veel gaan interpreteren.


Reinier antwoordt op 22 mei 2015:

Oei, gelukkig is er bij het maken van de foto tijdens het rijden niets gebeurd. Ik wil er niet aan denken dat er tijdens het foto maken een ongeluk was gebeurd. Je hoort zulke vreemde dingen tegenwoordig, waardoor een ongeluk kan gebeuren...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

Over wat er gebeurd is kunnen we van alles speculeren maar twee zaken zijn zeker:
1) de bestuurder reed te hard voor die situatie
2) de caravan is niet goed beladen.

Immers was er minder hard gereden dan gaat een caravan minder snel op z'n kant. Of je die te hoge snelheid de bestuurder kunt verwijten dat weten we niet.
Fietsen achterop is per definitie geen optimale belading. Er zit immers 40 kg gewicht op een plek die zorgt voor een verhoging van het giertraagheidsmoment. Of het een oorzaak van het ongeval is weten we niet.


Andreas-NL antwoordt op 22 mei 2015:

Er is iets vreemds aan de onderlinge posities auto-caravan. Meestal is dat andersom, toch? Het lijkt wel of de caravan de auto heeft ingehaald en niet zo'n klein stukje.

Heb jij daar een verklaring voor Menno?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

Nee, want ik weet niet wat er precies is gebeurd, en dan zou het speculeren worden. 😉


Neet antwoordt op 22 mei 2015:

Als ik de adviezen op deze site tot op de letter zou volgen, dan zou ik:
1. de caravan niet beladen
2. met aangekoppelde caravan niet gaan rijden


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

Sorry 'Neet', maar dan heb jij er weinig van begrepen 😉


Anko antwoordt op 22 mei 2015:

Sorry Menno, ik ben het wel met Neet eens.

Jij kunt niet weten hoe hard die man gereden heeft en toch heeft hij volgens jou te hard gereden. De enige logische conclusie die je daar uit kunt trekken is: elke snelheid is met caravan volgens jou te hard.

Waarom toch weer veroordelen zonder de feiten te kennen?


RobD antwoordt op 22 mei 2015:

Ook Anko snapt het niet helemaal. Wat Menno probeert aan te geven, zoals zo vaak, is er voor iedere situatie een snelheid. En die situatie kan van alles zijn: drukte, wegdek, belading, kogeldruk, kg verhouding auto tot c/van enz. Een c/van gaat niet zo maar op zijn kant. Als, niet meer als, deze bestuurder, zeg 60km heeft gereden en moet ineens uitwijken waarbij de c/van op zijn kant gaat, heeft hij op dat moment net wat te hard gereden. Hoe je het went of keert.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

Ik geef toe dat het flauw klinkt maar als een caravan schaart was dat niet gebeurd als er minder hard gereden was. Alleen zeg ik niet dat deze bestuurder verwijtbaar te hard reed......

Hetzelfde geldt als je (door gladheid) een bocht uit vliegt. Had je langzamer gereden dan was het niet gebeurd. Nu kan het opeens en onverwacht heel glad zijn in een bocht, dan is het niet verwijtbaar aan de bestuurder dat hij te hard reed. Immers mag je veronderstellen dat onder normale omstandigheden een bocht niet opeens spek glad is. Wat je wel mag vragen aan een bestuurder is om niet tegen de grens aan te rijden. Als je op een klaverblad bij 90 km/u de bocht uit vliegt en je rijdt met 80 km/u gaat het goed en rijd je niet te hard. Maar je marge is erg klein. Er hoeft dus maar 'iets' onverwachts te gebeuren en het gaat mis. Een verstandige chauffeur rijdt dan wellicht een klaverblad niet harder dan 60 km/u.

Met een caravan mag je 90 km/u. Maar misschien is de 'kritische snelheid' bij een slecht beladen caravan met fietsen wel 100 km/u. Je hebt dan maar een marge van 10 km/u wat onder normale omstandigheden genoeg is. Toch zit je dicht bij de grens en is het misschien wel verstandiger een grotere marge in te bouwen. Want zou je 70 km/u rijden.....kan de combinatie veel meer hebben. (waarmee ik dus niet zeg dat iedereen met 70 km/u over snelweg moet gaan rijden!)

Nu ken ik de combinatie niet en weet ik niet (en de bestuurder denk ik ook niet) wat de 'kritische snelheid' is van die combinatie. En daarmee zeg ik ook niet dat de bestuurder verwijtbaar te hard reed, alleen wel dat met alle complicaties die zich voor deden de snelheid op dat moment te hoog was. Was dat dom of een ongeluk? Daar kunnen we nog uren over filosoferen onder de luifel 😉

En natuurlijk moet je 'in het leven' risico's incalculeren en bij het rijden met een caravan in het verkeer ook, maar voor veel mensen die maar een enkele keer met een caravan rijden is dat best lastig.


anko antwoordt op 22 mei 2015:

Rob,

Als je bedoelt dat het ongeluk bij een lagere snelheid niet was gebeurd, dan zou je daar best wel eens gelijk in kunnen hebben. Maar zelfs dat weten we niet zeker. Maar dan nog is dat natuurlijk wat anders dan stellen dat de bestuurder 'te hard' heeft gereden. Want als we dat hetzelfde vinden, dan rijden we allemaal te hard, elke dag opnieuw. En zijn we allemaal schuldig aan dit ongeval.

Het één is een puur natuurkundige aangelegenheid. Het ander heeft te maken met verantwoord gedrag, (ver)oordelen, en wat al niet meer.


Anko antwoordt op 22 mei 2015:

Menno,

Zoals je het nu stelt kan ik er helemaal in mee gaan (mijn reactie op Rob en jouw laatste reactie kruisten elkaar).


fransvb antwoordt op 22 mei 2015:

zou het kunnen zijn:
Dat de trekkende auto voor de ambulance staat?
Dat de achterste auto mogelijk door de caravan is geraakt? Dat de persoon in kwestie niet de bestuurder van de caravan is maar van de andere auto.
Dat het goed is dat dit soort gevallen besproken wordt.
Dat we daar allemaal van kunnen leren.


johan antwoordt op 22 mei 2015:

Menno,
Op zich ben ik het met je insteek eens, dat zeker.
Heb wel de aantekening dat als je door redeneert op die manier, de enige veilig snelheid stilstaan is.
En dan weer niet op de snelweg of een andere weg natuurlijk.
Dan kan de snelheid en de reactiesnelheid van een andere weggebruiker resp. te hoog of te laag zijn.

Op de camping dus, en staan blijven! (hihi)

Weer even serieus; er zijn meer factoren die een dergelijk ongeval kunnen veroorzaken.
Alleen stilstand op een camping maakt dat het niet mogelijk is.
De rest is interpreteren!


RobD antwoordt op 22 mei 2015:

In mijn opinie heeft het maar met één ding te maken: anticiperen!


@Eric antwoordt op 22 mei 2015:

https://vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.141.04

Hier wordt 1 grijsachtige auto afgevoerd en dat is volgens mij de Toyota Avensis?
Ding heeft schade op linkerachterbumper en het zal mij niet verbazen als dat door de toen nog aangekoppelde caravan veroorzaakt is tijdens het scharen?

Oorzaak lijkt mij toch te harde snelheid, misschien mede veroorzaakt door slechte belading / fietsen achterop, who knows?

Misschien goed idee dat Rijkswaterstaat in dit soort situaties de troep even laat liggen en B&M inschakelen voor wat onderzoek 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

De conclusie weten we toch al..... had die maar een cursus gevolgd 😉

En toch zit daar een kern van waarheid in. Wees bewust waar je me bezig bent en dan nog is de reis met een caravan een bijzonder aangename en ontspannende bezigheid!


J.H. Vis antwoordt op 22 mei 2015:

De foto's zijn verkleind tijdens het uploaden. Ik heb grotere foto's waarbij je duidelijk de sporen van het doorglijden van de caravan ziet. De Toyota is idd de trekkende auto. Mijn conclusie was als de caravan schaart, loskomt van de trekhaak en zover door kan glijden (zie afstand Toyota tot caravan), de chauffeur hoogstwaarschijnlijk ietwat te hard gereden heeft....

Misschien kan Menno mij een mailtje sturen zodat ik de grotere foto's hem kan toesturen??


@Eric antwoordt op 22 mei 2015:

Email is vast info@caravantrekker.nl 😉


John antwoordt op 22 mei 2015:

En die 2e auto, achter de gele hulp bus? Staat ook met zijn motorkap omhoog!
Het blijft gissen hoe we het ook inkleden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

De grotere foto's:




Ben antwoordt op 22 mei 2015:

Fietsen achterop moet men niet willen en niet toestaan!
Dus wet aanpassen en bekeuren!..overdreven?
Bijna altijd zie je fietsen achterop bij een gekantelde caravan.
Erg zuur voor die mensen,waarschijnlijk onwetendheid.
Kom ik weer(net als Menno)bij die cursus,naast be verplicht op curcus,net zoals de beroep chauffeurs!
Overdreven?..denk het niet.


Lars antwoordt op 22 mei 2015:

@ Ben, wat een onzin om dat te zeggen.
Wij hebben al jaren 3 fietsen achterop en dat gaat uitstekend, totaal geen probleem! Wij vinden het ideaal fietsen achterop de caravan en merken geen verschil met rijden. Laat ieder zijn ding gewoon doen.....


Ben antwoordt op 22 mei 2015:

Laat ieder zijn ding gewoon doen.....
Natuurlijk Lars,waar ben jij bang voor?
Dat het bij jou wel goed gaat wil helemaal niets zeggen.
Of ben jij er zo een die 75km/u rijd?..natuurlijk gaat het dan goed.
En ieder gewoon zijn ding laten doen?..wat zal het dan een puinhoop worden op onze mooie snelwegen.


Theo antwoordt op 22 mei 2015:

Lars,

Tussen fietsen en fietsen is ook nog een groot verschil. Zijn het lichtgewichten van 8kg/stuk of zijn het e-bikes van +20kg? Alleszins staan ze niet op een ideale plaats. Ver achter de as en ook nog vrij hoog zodat ook het zwaartepunt nog wat hoger komt te liggen. Omdat de 'fietsen' zo mooi zijn ingepakt kan je niet zeggen wat het is. Het zou zelfs nog een kleine motorfiets kunnen zijn.

Ieder zijn ding laten doen? Wat als ik het mijn ding vind om met 2 promille tegen 200km/h over de baan te sjeezen? Regels zijn nuttig en worden niet zonder reden ingevoerd.

Hoe veilig je op weg bent kan alleen de toekomst uitwijzen.


Quirien antwoordt op 22 mei 2015:

Ooit stond iemand tegen mij bij hoog en laag te beweren omdat ik zei, bij mij geen fietsen achter op; met mijn kleinere caravan en dan de fietsen achterop kan je zelden iets gebeuren.

Zo te zien is dit ook geen grote caravan en zie, het gebeurt toch. Nu weet ik dus niet hoe zijn verdere belading was, het blijft dus gissen.

Ach, en het zal dit jaar niet de laatste zijn.


Lars antwoordt op 22 mei 2015:

We worden veel te bang gemaakt. Dit kan niet meer, dat kan niet meer...ga zo maar door, het lijkt wel dat je moet vrezen voor je leven als je met caravan op vakantie gaat.

Wij hebben een Renault Megane 1.6 16v met een caravan van 1200kg erachter en daar achter 3 fietsen en zijn met deze combinatie al 4 keer naar Zuid-Frankrijk gegaan en geen enkel centje pijn. En nee ik rijd geen 75km/u, op de teller rijd max 100km/u en op GPS is dit rond de 95km/u dus ik race ook niet met de caravan erachter. En ja er zullen vast wel mensen zijn die mijn auto te licht vinden voor mijn caravan, maar voorheen nog wel lichtere auto's ervoor gehad en ging ook uitstekend. We moeten niet zo bang worden gemaakt (ook in mijn eigen omgeving hoor, krijg vaak genoeg te horen dat je met een caravan durft te rijden, dan denk ik echt als je dat niet durft ben je zonder caravan nog eerder een gevaar op de weg).


Theo antwoordt op 22 mei 2015:

Google een keer op "gekantelde caravan" en bekijk daar wat foto's. Overwegend zie je kleine auto's en fietsen voor, achter of beiden. Onder andere http://www.stefanverkerk.nl/foto/10412/caravan_gekanteld_op_a50_bij_hattem/ op 07/05/2015. http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/file-door-gekantelde-caravan-op-a12-bij-arnhem-1.4846429 op 08/04/2015. http://zakelijk.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.110.05 op 20/04/2015.

3 op 2 weken. Niet echt iets om bang van te worden. Of toch? Wetende dat het hoogseizoen nog moet beginnen.

Ik weet 100% zeker dat er jaarlijks velen zijn die geluk hebben. Als je een caravan tegen hoge snelheid ziet kwispelen achter een wagen, dan weet je alleszins dat dit geen stabiel stel is. Ik rijd meestal 100 GPS snelheid. Als je dan wordt voorbijgestoken, alsof een gewone wagen je voorbij komt, dan weet je dat de snelheid echt wel overdreven is. Vaak hebben ze dan inderdaad ook nog fietsen achterop, omnistor aan de zijkant, automatische sat en een airco op het dak. Stuk voor stuk zaken die de stabiliteit niet ten goede komen. Dan verschiet je er inderdaad van dat het ook nog wel eens goed kan gaan.


Ben antwoordt op 22 mei 2015:

Hoe dan ook:geen fietsen achterop!
En voor diegenen die zeggen,mij gebeurt dat niet,rij al jaaaaren zo!
Droom verder.


sjef antwoordt op 22 mei 2015:

Over dom gesproken de meeste reactie,s zitten daar ook dicht tegen aan.


Jan@ antwoordt op 22 mei 2015:

Of het hier van toepassing is weet ik niet maar wat mij wel regelmatig opvalt op de weg is dat een aantal mensen met een te kleine/lichte auto een te grote/zware caravan aan het trekken zijn. Meestal zal het wel goed gaan maar wel een risico.
Misschien moet (een veilige) gewichtsverhouding wel een wettelijke basis krijgen. Dat doen ""wij"" uiteindelijk ook met de B en Be-rijbewijzen, die zijn ook gewichts-gerelateerd , hoewel je ook hier en daar je vraagtekens bij kunt zetten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 mei 2015:

Soms kunnen fietsen achterop best wel en soms is het uiterst onverstandig. In de trekkracht berekeningen maken we daar melding van en die zijn gebaseerd op een ingenieus model. Simpel verbieden is niet nodig maar aangeven dat het probleemloos kan is onzin.


PieteR antwoordt op 23 mei 2015:

En zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer eens aan de wal bij het zien van dergelijke plaatjes. Maar over fietsen achterop kunnen we het eens zijn: het is voor dat doel de slechtste plek om te kiezen..
Overigens ben ik één keer met een bijna nieuwe Megane 1.6 vanuit Frankrijk naar huis gereden met een zeer gestroomlijnde caravan van plm 1300 kilo er achter, maar ik heb nu nog een lamme arm van het schakelen. 😉


fransvb antwoordt op 23 mei 2015:

Als je met de fiets op vakantie gaat, heb je geen caravan nodig!!!!! (ik kan geen emocions ingeven) lachebekje


PieteR antwoordt op 24 mei 2015:

Niet alle aannames kloppen altijd, Frans.. 😉


Theo Gerrits antwoordt op 24 mei 2015:

De foto's laten zien dat de auto en caravan NIET meer zijn gekoppeld. In de meeste gevallen van slingeren en een crash
blijven de voertuigen gekoppeld.
Mogelijk dat de caravan niet goed aan de auto was gekoppeld, losgeraakt en vervolgens tot stilstand gekomen als op de foto's.
Ligt de caravan voorbij de auto of is het de auto voorbij de caravan verderop op de vluchtstrook staat.
Mooie discussies maar eerst een aantal feiten vaststellen en dan een oordeel of scenario's bedenken omtrent de toedracht. Het lijkt dat er twee personenauto's zijn betrokken?????
Succes met de discussie

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837


Theo antwoordt op 24 mei 2015:

Naamgenoot, ik denk dat je bij een slecht gekoppelde caravan al veel geluk moet hebben om op de snelweg te geraken. Tenzij de koppeling technisch niet in orde was.

Fietsen achter op de caravan bestond in een grijs verleden niet. Ze zijn er pas gekomen nadat de mobilhomes opgang begonnen te maken. De caravandealers zijn deze rekken dan ook achteraan de caravans beginnen te hangen. Sindsdien is het zowat een mode. Naar stabiliteit toe maakt het voor de MH minder verschil dan bij een overmaatse caravan.


Hennie antwoordt op 25 mei 2015:

Nou ja ,de fietsen hangen, ondanks de positie van de caravan , nog steeds op hun plek ,dus de bestuurder van het geheel heeft ze serieus vast gezet ,(wat wel eens anders is ) Gezien ook het netjes inpakken van de fietsen ,is diegene wel een serieus iemand ,die ondanks zijn inspanningen een ongeluk heeft.Kortom ook mij en u kan het overkomen....


Louis antwoordt op 26 mei 2015:

En de andere (meer wendbare) weggebruikers ?
Nooit gepasseerd met je caravan waarna de inhaler vlak voor je de afslag opzwiept waarbij hij de lak bijna van je bumper schaaft ?
Of van rijbaan wisselt op zo'n zelfde wijze...de héle goeie tikken de rem er eventueel ook nog bij aan als ze zich ergens tussen drukken.
Of de beroepschauffeur die geen vermogen meer heeft om te passeren, maar het tóch doet met z'n halve km/u, en vervolgens weer graag vlak voor je neus naar rechts schuift zodat je alle zicht ontnomen word terwijl jij gewoon met de gemiddelde snelheid mee rolt enz.
Dan de invoeger weer die strak voor zich kijkend meent dat iedereen op de andere banen zich voor hem maar uit de voeten moet zien te maken.
Fietsen achterop zijn zéker niet de beste manier, maar als we tóch gaan speculeren: wat wegen twee lichtgewicht race/sportfietsen ?
Je bent nu eenmaal wat kwetsbaarder met zo'n yoghurtpak achter je aan.
Maar ik ben vandaag ook weer met de caravan teruggekeerd waarmee ik wél een flinke slinger kan maken......,en dat was maar goed ook wegens een Duitse tankwagen die z'n lengte niet kon, én slingerend de rechter plus halve vluchtstrook nodig had.
En daar zijn er trouwens ook steeds meer van !!
Ook het met de neus in elkaars gat rijden zodat ze totaal niéts kunnen overzien .
Onder de caravanners zijn zeker mensen onverantwoord bezig, maar als ik het gehele verkeer inclusief beroepschauffeurs overzie bekruipt me het gevoel dat je een rijbewijs tegenwoordig blijkbaar ook met airmiles bij elkaar kunt sparen.
Bij een ongeluk is altijd érgens iemand dom geweest, slachtoffer of...dader.


Janka antwoordt op 26 mei 2015:

Goed stukje Louis.
Het is zo gemakkelijk om met dat typische Hollandse vingertje te wijzen.
En tevens zijn de geschetste situaties zeer herkenbaar.
Soms hebben we het gevoel dat we meer achteruit rijden dan vooruit..


johan antwoordt op 27 mei 2015:

Bij een ongeluk is altijd érgens iemand dom geweest, slachtoffer of...dader.

Niks aan toe te voegen!!!


joep antwoordt op 4 juni 2015:

Een doordacht intelligent onderbouwd en goed uitgevoerd ongeluk , daar lijkt het meer op.....


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker