Caravantrekker.nl

Uit balans raken

Ron vraagt op 4 juli 2005:

Goede middag

Ik heb een Bürstner Ventana 455 TS die hing tot voor kort achter een Avensis Verso D4D (dit jaar Mercedes C220CDI)
als ik 100 rij hangt hij er perfect achter maar wil je onderweg wel ééns een vrachtwagen inhalen, geef je een beetje gas bij bijv. tot 110, nou dan begint hij me toch te zwieberen en zwabberen het is bijna niet meer op de weg te houden, er is een stabilisator op gemonteerd en ik ben zeer zorgvuldig m.b.t de juiste belading, Ik heb dit met mijn vorige caravans nog nooit meegemaakt (Chateau, Hobby) maar die hadden wel LT banden (8 plie) terwijl Bürstner nog gewoon radiaalbanden met een hoger draagvermogen monteerd, zou de wegligging verbeteren met LT banden ? En heeft u al meer klachten over de Bürstner gehad ? ik hoor het graag.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Willem antwoordt op 4 juli 2005:

Accepteer dat je met een 80km-combinatie onderweg bent en pas je snelheid daarop aan.
Huur een vakantieverblijf ter plaatse en ga solo, of haal die vrachtwagen gewoon niet in.


Bert antwoordt op 4 juli 2005:

Ron, ik weet zo de oplossing ook niet. Neemt niet weg dat je volgens mij ook bij lagere snelheden al wel enige onbalans moet voelen als het bij 110 fout gaat... Aan de Verso en de MB kan het niet liggen of je kogeldruk moet veel te hoog zijn e/o de bandenspanning achter te laag. De banden op de caravan moeten ook 3 à 3,5 bar hebben. (C-banden zelfs 3,5 à 4,5). Nu kan er dus best verschil zitten in bijv. het type as (geknikte Euro op Chateau en rechte Bürstner?) En ook wel of niet schokdempers maken uit. In ieder geval moet je nagaan waar je precies je belading hebt gestopt en waar van huis uit de caravan zelf de zware elementen heeft zitten. Vóór- en achterin zorgt wel voor een goede kogeldruk, maar je moet juist de as opzoeken met de wat gewichtiger spullen.

Enne Willem...
In Frankrijk is dit een 130 km combinatie en in België een 120 en in Dld waarschijnlijk een 100 km combinatie. Bovendien begrijp ik niet dat je iemand adviseert akkoord te gaan met iets wat niet goed op de weg ligt. Als jij dat voor jezelf wel doet dan is dat jouw onverantwoordelijke zaak, maar ik help je hopen dat jij nooit omvalt met 80. Want dat is wel degelijk mogelijk. Het is een gotspe je veilig te voelen zolang je je maar aan de toegestane snelheid houdt. Ik adviseer je zorgvuldig het stuk over slingeren te lezen te vinden in het menu of hier http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren.php.

Vooral dit zinnetje over de Kritische snelheid:

Elke combinatie heeft een zgn. kritische snelheid, waarbij de van nature aanwezige instabiliteit zo groot is dat demping van de lichte slingerbewegingen niet meer lukt. Het probleem zit hem in het feit dat die kritische snelheid variabel is en plotseling een stuk lager kan liggen.


danny antwoordt op 4 juli 2005:

je kunt niet elke situatie die je met een caravan voorkrijgt
in cijvertjes of computermodellen gieten.
er spelen veel factoren mee.
rustig aan blijft de boodschap. hou het veilig.
dat kan al veel verkomen.


Willem antwoordt op 4 juli 2005:

Veel sterkte met 4.5 oranje sterren in landen als Frankrijk, waar elk jaar weer het inwoneraantal van een dorp opgeofferd wordt in het verkeer.Ik ga wel ergens anders heen.


Bert antwoordt op 4 juli 2005:

Je mist het punt waar het om gaat volledig Willem. Jammer. Ron is - terecht - verontrust dat zijn combinatie niet volledig strak ligt. Jij komt met 'de oplossing' dat hij niet zo hard moet rijden. Bovendien lees je niet goed. Ik beweer dat je ook bij 80 km/u in 'onbeheersbare' situaties terecht kunt komen en dus is het zeer verantwoordelijk dat Ron z'n combinatie zodanig op orde probeert te brengen dat hij ook bij b.w.v.s. met 180 km/u stabiel ligt. Op die manier kun je namelijk veilig een overstekend kind omzeilen bij 80 km/u. Dát kan hij nu niet omdat het waarschijnlijk is dat de combinatie bij die uitwijkmanoeuvre overstag gaat. Dát je geen 180 of 130 moet rijden met een combinatie is een hele andere discussie die niet past in dit draadje.


Bert antwoordt op 4 juli 2005:

Bovendien vallen die enorme hoeveelheden doden en gewonden niet op snelwegen - niet in Frankrijk en niet in Nederland - maar op secundaire wegen en in dorpen en steden. Waarmee ik wil aantonen dat 110 op een snelweg veilig kan zijn en 50 elders veelal onverantwoord. Dus het geeft geen pas verantwoordelijke caravanners - en Ron is dat, tot het tegendeel bewezen is - de schuld daarvan te geven.


danny antwoordt op 4 juli 2005:

tis niet de wegligging van de caravan dat zorgt voor dat overskekend kind te mijden maar de snelheid van de combinatie van auto en caravan .
en alleen de snelheid ende rijvaardigheid van de bestuurder.


Bert antwoordt op 4 juli 2005:

Klopt. Het omzeilen van 'het kind' zal nog wel lukken mits je dat ook werkelijk doet. Wat daarna gebeurt is twijfelachtig met een instabiele combinatie. 80% van de automobilisten doet dat trouwens niet en gaat vol in de remmen, waarna ineens blijkt dat de remweg toch wat langer was. Jammer voor het kind... Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen én de goede dingen doen. Maar dat is de discussie niet. Dat hele 'rij niet te hard' verhaal is een non-oplossing van het probleem. Die Burstner moet gewoon zo stabiel zijn als een huis achter genoemde auto's. Punt. Dáárnaar moet gezocht worden.

Allemaal naar de Caravan Rijvardigheids Dagen... Húp!


willem antwoordt op 5 juli 2005:

Bert , met alle respect denk ik dat we elkaar verkeerd begrijpen. Ik denk dat de kritische snelheid met een dergelijke combinatie vrij snel bereikt kan zijn vanwege de gewichtsverhoudingen.
Al heb je je zaakjes nog zo goed voor elkaar, snelheid is altijd de valkuil, hoe dan ook.Ik kan met een Suzuki Alto en een tandemasser bij wijze van spreken prima op het campingterrein uit de voeten, maar dan wel stapvoets.
Vrachtauto`s kantelen ook niet als ze stil staan, wel als ze te hard een bocht in gaan bijvoorbeeld.


Ron antwoordt op 5 juli 2005:

Goede morgen

Heren bedankt voor de reacties, laat ik nog even heel duidelijk stellen dat de vakantie voor ons begint bij de voordeur en wij dus nooit aan het "jagen" zijn ! Het gaat er mij dus niet om om zo snel mogelijk op de vakantie bestemming te komen in Frankrijk mag je 130 maar dat vindt ik echt onverantwoord ! Ik denk dat we het er maar op moeten houden dat bij mij 100 die kritische snelheid is, mocht iemand mij nog kunnen vertellen of 8 plie banden toch een betere wegligging geven dan hoor ik het graag !

M.v.g

Ron


Willem antwoordt op 5 juli 2005:

Ron, mijn ervaring is dat er een stuk vering wordt weggenomen met 8-pr. Dit kan resulteren in een "beter gevoel". De natuurkundige wetten kun je echter nooit overtreden.
Bert, wat ik op alle verhoogde rijvaardigheidstrainingen, veiligheidstrainingen, welke categorie dan ook, heb geleerd is eigenlijk dat ik meer beperkingen heb dan mogelijkheden.
Allemaal een fijne en veilige vakantie toegewenst,
en hou de boel tussen de lijntjes.


Bert antwoordt op 5 juli 2005:

Laten we idd deze deels non-discussie maar sluiten... 😉 Ron's probleem met de Bürstner lossen we hier ook niet op. Vreemd blijf ik het wel vinden. Net alsof er met de uitlijning iets niet goed zit. Of iets wat we over het hoofd zien. Of moeten we concluderen dat Hobby's en Chateaus gewoon een betere wegligging hebben? Qua gewichtsverhoudingen lijkt me er niets mis mee. Dus de vergelijking met een Alto gaat toch niet geheel op... Beide trekauto's staan bovendien bekend als bovengemiddeld stabiele trekkers.

C(ommercials) zijn inderdaad stugger. Daarom dient de luchtdruk aangepast te zijn aan de belasting. Vandaar 3,5-4,5. Te hard is de pest voor de constructie van de caravan. Een caravan veert voor een deel op de torsie-as en deels op de banden namelijk. Ik geloof niet dat andere banden op zich het probleem zullen verhelpen.

Veilige caravankilometers toegewenst.


Jan antwoordt op 19 juli 2005:

Sinds 2002 maak ik reizen van ca. 3000km met een Burstner Ventana 455 TS en deze hangt achter een Zafira 2.2ltr benzinemotor. Ik heb echter nog nooit last gehad van een slingerende caravan en rij in bepaalde situaties ook wel eens
110km. p.u. Onder de caravan zitten de standaard radiaalbanden met een spanning van 3,3. De kogeldruk is ca. 60kilo en er staan 2 fietsen op de dissel.
Mogelijke oorzaak van slingerende caravan kan zijn : een fietsenrek dat achter op de caravan is gemonteerd of te zware belading onder het vaste bed waar ook al waarschijnlijk de watervoorraad zit.


Ron antwoordt op 21 juli 2005:

Ik heb afgelopen zaterdag andere banden laten monteren zgn light truck banden in de maat 195/70/15 (standaard is 205/65/15) met een laadvermogen van 1800 kg, en het probleem is nu verholpen hij ligt er werkelijk als een "blok" achter en toen was hij nog leeg, laat staan als hij echt goed beladen is ! Het zat hem dus echt in de banden !


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker