Caravantrekker.nl

Trekhaak los

Ger spek vraagt op 12 juni 2015:

Beste caravanners, Heb een oris . trekhaak laten monteren onder een honda crv De caravan weegt beladen 1500 kg. Na de eerste tocht zat er speling in de bevesting van de haak aan de carosserie. De wegenwacht heeft de bouten nagetrokken, de speling kwam terug. Volgens een honda dealer deugt de trekhaak niet, slechte passing! Mijn vragen: kan dit en kan iemand mij raden. Dank, Ger

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Stef antwoordt op 12 juni 2015:

Het gaat hier om de bevestiging van de haak. Niet om de trekhaak zelf.
Zijn er wel de juiste bouten en moeren gebruikt met borgringen ?
Misschien moesten er wel vulbussen gebruikt worden door de chassisbalken.
Wie heeft de trekhaak gemonteerd? Ga daar in ieder geval naar terug en laat hem de zaak oplossen.
Wanneer dit nog niet is opgelost niet met een aanhanger gaan rijden.
Gaat het hier om een vaste haak of een afneembare?

Veel succes
Mvg
Stef
Laat maar weten hoefdieren is afgelopen


johan antwoordt op 13 juni 2015:

Even de handleiding voor montage van de Oris erbij gehaald:
http://www.rameder.nl/out/media/111961-10180-1-samples-v1.pdf

Even scrollen, tekeningen staan na pagina 12.

Waar zit de speling, kun je een pagina en nummer onderdeel aangeven?


En inderdaad niet rijden zolang er speling komt en op zit!


John antwoordt op 14 juni 2015:

Hoe oud is de haak, m.a.w. Wanneer is de haak eronder geplaatst? Door wie? Uit het verhaaltje maak ik op dat het waarschijnlijk niet de dealer is geweest. Je kunt diegene die de haak geplaatst heeft aansprakelijk stellen, met ondersteuning van de dealer. Mits het een recent verhaal is. Klagen na 3-4 jaar heeft geen zin meer. Voorbeelden van hoe te handelen zijn legio te vinden op het net.


Bert antwoordt op 17 juni 2015:

Bij mij is ooit een haak gemonteerd en die bewoog ook wat... ;(

Oorzaak: men had het dempingsmateriaal niet verwijderd onder de contraplaten. Dat is dat teerachtige materiaal in de kofferbak.

Dan krijgen de bouten wat ruimte. En steeds meer!


Stef antwoordt op 18 juni 2015:

Dat is ook het nadeel van het rijden met een stabilisator.
Wanneer je zonder stabilisator rijdt, heb je een draaipunt op de kogel zonder enige weerstand.
Rijdt je nu met de stabilisator aan dan zal deze het draaien proberen tegen te houden en er zullen spanningen ontstaan daar waar de trekhaak aan de autonis gemonteerd .
Wanneer je alleen over de snelwegen rijdt heb je daar weinig last van omdat de combinatie vrijwel recht achter elkaar blijft.
Rijdt je veelvoorkomende dorpen en stadjes dan zal de combinatie vele verdraaiingen hebben en hierdoor ga je veel kracht/spanningen zetten op alle bouten en moeren waarmee de trekhaak is gemonteerd onder de auto.

Mvg
Stef


RobD antwoordt op 18 juni 2015:

De spanningen die de stabi oproept zijn erg klein in vergelijk met het normale rijden met een c/van aan de haak. Iedere kleine beweging zet meer spanning op de haak tot honderden kilo's aan toe.


Stef antwoordt op 18 juni 2015:

De krachten die ontstaan door het rijden met de caravan/aanhanger zullen voornamelijk verticale krachten zijn , die voor een groot gedeelte opgevangen worden door de vering van de auto. Dat kan je ook zo lekker voelen als de over een hobbelige weg rijdt. Deint zo lekker door!
De krachten veroorzaakt door de stabilisator zijn draaiende horizontale krachten die niet afgeveerd worden maar wel op de bouten en moeren van de trekhaak komen. Hierdoor is het ook verboden om een trekhaak te hebben waarbij de kogel is vastgezet met een moer. Deze kan losdraaien.
De krachten veroorzaken ook het kreunend en krakend geluid wat veelmaals voorkomt met het rijden met de stabilisator erop.
Tevens wordt aangeraden wanneer er veel gemanoeuvreerd moet worden of het rijden door dorpen en stadjes dit te doen zonder stabilisator . Dit ivm de krachten op de bouten

Mvg
Stef


PieteR antwoordt op 19 juni 2015:

Toch waag ik het om je stelling te betwijfelen. Krachten worden op de trekhaak in alle richtingen uitgevoerd en bij een stabilisator wordt dat weinig anders.
Je verhaal over het manoeuvreren met/zonder stab in stadjes en steegjes is gebaseerd op achterhaald inzicht.
Als je trekhaak vakkundig is gemonteerd, kan de bevestiging dat heel goed aan.
Of het verboden is om een kogel met een moer te bevestigen, betwijfel ik ook, in ieder geval moet je die niet gebruiken bij een werkende stab.
Het kreunen en kraken van een stab wordt meestal veroorzaakt door vervuilde of versleten cups, behalve bij een stabifix.

Kortom, het lijkt er op, dat je een klepel hebt gevonden en voorlopig nog op zoek zal zijn naar de klok...


johan antwoordt op 19 juni 2015:

In theorie klopt het verhaal wel, de vervuilde kop van de trekhaak kreunt/piept doordat de cups bewegen/wrijven.
En ook dat er door de wrijving tussen kop en cups, andere/meer krachten op de bevestiging zullen komen te staan.
Maar wat is de praktijk?
Bij een goede bevestiging worden de krachten toch over het geheel van het dragende chassis verdeeld?
Dus niet alleen over de bouten/moeren?

Wrikken is natuurlijk wel een dreiging, maar bij een goed passende en zittende bevestiging, ben ik benieuwd naar de feitelijke verhoging van de krachten. Als die al te meten is.
En of bij goed zittende en passende bevestiging wel wrikken kan/mag ontstaan.


RobD antwoordt op 19 juni 2015:

Voornamelijk verticale krachten?? Optrekken, afremmen, berg (heuvel) op en weer af, bochten nemen, allemaal horizontaal die niet of nauwelijks door de vering worden opgevangen.
Dat een trekhaak los komt heeft niets met een stabi te maken maar met een (ondeskundige) montage of materialen die verkeerd gebruikt zijn.
Enne....rijden zonder stabi door dorpjes en steden? Wie "raad dat aan"?


Theo antwoordt op 19 juni 2015:

@PieteR: In de handleiding van AL-KO staat heel duidelijk dat een opgeschroefde trekhaak niet is toegestaan bij het gebruik van de stabilisator. In kan hen daarin wel volgen.

Een trekhaak hoort niet los te komen. Niet met en niet zonder stabilisator. De krachten die er tijdens het rijden op komen zijn heel divers. Dus zeker niet alleen verticaal. Ook trekken en duwen (oplopen). Ook links rechts en omgekeerd.


John antwoordt op 19 juni 2015:

Theo, dat zei Pieter dus ook, waarom nog eens herhalen? niet goed gelezen!!?


Louis antwoordt op 19 juni 2015:

Als vulbussen zijn meegeleverd (en gebruikt) hetgeen Stef aanroerde, plus het dempingsmateriaal is verwijderd zoals Bert aangaf komt een trekhaak mits de bouten echt goed vastgezet zijn niet meer los.
Dus is er verkeerd gemonteerd.
Het hoort zoals bedoeld één compact vormvast geheel te zijn geworden.
(Tevens het nadeel van afneembare of wegdraaibare trekhaken)
Uitscheuren van het chassis komt wél nogal eens voor bij bestelwagens waar zo'n extra lange twee of drieasser achter hangt die veel teveel op de kop beladen is.




Stef antwoordt op 21 juni 2015:

PieterR; ik denk dat dat wel meevalt met de klepel. Misschien help je hem wel eventjes mee met zoeken !
Ik ben inmiddels al meer dan veertig jaar proffesioneler bezig met auto 's en hobymatig met caravans . Ben in bezit van vakbekwaamheid Autobedrijf.
Ik beweer ook niet dat de trekhaak los komt door de stabilisator !
Ik zeg alleen dat door het rijden met de stabilisator en extra krachten op de bevestiging ontstaan .
Hier zal zeker een fout gemaakt zijn bij de montage?
Zoals ik in het verleden ook al eens bij een gezin in Polen de trekhaak opnieuw heb moeten monteren omdat deze er onderuitgedonderd was bij een spoorwegovergang. dit omdat er bij de montage vergeten was de borgringen te gebruiken.
Misschien is men wel vergeten om deze ringen te gebruiken of men is vergeten extra bussen te gebruiken of zoals Bert zei heeft men de bitumenlaag niet weggehaald. Het kan vele oorzaken hebben, die je alleen kan achterhalen goed naar de auto te kijken en niet de montageinstructie nog eens goed door te lezen!
Daarom zei ik ook dat hij terug moest naar degene die de haak gemonteerd heeft .

Mvg
Stef


John antwoordt op 21 juni 2015:

Professioneel bezig met auto's!? Een heel verhaal over de negatieve werking van een stabilisator in de topic Trekhaak los!! M.a.w. een stabilisator werkt mee aan het losraken van een trekhaak. Waarom anders in deze topic? Enig idee hoeveel caravans er met een stabilisator rijden? Misschien kan Stef met zijn stemmingmakerij dan even met percentages komen waarvan de haak door de stabilisator is losgekomen! Of, misschien beter, moet hij zich eerst eens verdiepen in de krachten die het rijden met een caravan op de haak uitoefenen. Die zijn vele malen groter dan de wrijving van de stabilisator. Stef beweert veel, onderbouwd niks.


ben antwoordt op 22 juni 2015:

@John,mischiem moet jij eerst eens leren lezen voordat je van deze domme opmerkingen schrijft!!


ruud antwoordt op 22 juni 2015:

Ben heeft het ook niet in zich. Wat Stef schrijft is inderdaad stemmingmakerij. In dit draadje gaat het over een trekhaak die los zit. Stef oppert dan dan de stabilisator de schuld is. Hij zegt, -dat is ook het nadeel van de stabilisatorkoppeling-. Niet, -zou kunnen zijn of misschien is het de koppeling- Later krabbelt hij op zijn woorden terug, maar de stemmingmakerij is al gedaan. Als John en hij niet alleeen dan twijfelt over zijn vakmanschap en vraagt om bewijzen blijft het stil. Iets roepen zonder bewijzen word dan inderdaad stemmingmakerij.


ben antwoordt op 22 juni 2015:

En daar doe jij net zo goed aan mee Ruud!...😉


Stef antwoordt op 23 juni 2015:

Schijnbaar is Ben de enige die wel alle reactie goed doorleest.
Het is ook absoluut geen stemmingmakerij van wat ik schrijf.
Als jullie de eerste drie regels van mijn eerste reactie teruglees ,daar zeg ik wat waarschijnlijk de oorzaak is!
Daar op volgend zeg ik , dat de stabilisator een ( extra ) kracht uitoefent op alle bouten en moeren ( bevestigingen ) van de trekhaak.
Dat is ook het nadeel van een stabilisator ; als de zaak loskomt zal dit het loskomen bevorderen .
Ik zeg NIET dat er trekhaken los raken door de stabilisator !
Ik ben dan ook van mening dat de stabilisator een noodzakelijk kwaad is
Afhankelijk van de combinatie.
Zelf rijd ik zonder, heel simpel omdat mijn combinatie het niet nodig heeft.
Er zit bij mij ook af fabriek ATC gemonteerd op, in mijn geval niet nodig!
Heeft ook nog nooit ingegrepen.

Mvg
Stef
Maar dit is geheel afhankelijk van de combinatie.




PieteR antwoordt op 23 juni 2015:

Eigenlijk wou ik niet meer reageren, maar aan de andere kant kan ik het niet laten: Jammer, dat ook deze draad weer uitkomt op een wedstrijdje vérpissen en ander gekissebis.

Laten we alsjeblieft gewoon bij het onderwerp blijven!


ruud antwoordt op 23 juni 2015:

Helaas weer gekissebis, maar moeten we dan alle loze kreten en stemmingmakerij en niet onderbouwde verhalen dan zo maar accepteren? Ik niet.
Hoe hard Stef nu wel roept dat hij het niet gezegd heeft het staat er toch duidelijk. Terecht dat John en ook jij Pieter en nog anderen er op wijst dat het hele verhaal van Stef niet zo is.


PieteR antwoordt op 24 juni 2015:

Terecht ja, en op de bal gespeeld. Maar aansluitend wordt dan weer op de man gespeeld en dat is niet de bedoeling van dit forum, vermoed ik 😉


fransvb antwoordt op 24 juni 2015:

Jongens hou toch op, haal samen een trekhaak uit elkaar, wijs elkaar ter plekke op de discussie punten en drink na afloop gezellig een glas.
Volgende item!!!!


Alfred antwoordt op 24 juni 2015:

Wat nog het meest opvalt aan dit draadje, is dat de er over en weer gediscussieerd wordt terwijl vraagsteller niet meer reageert.


Ruud antwoordt op 26 juni 2015:

Pieter, het is wel de man die de bal speelt. Het is niet de bedoeling om de man op te hangen, wel zijn beweringen. Als hij zich dan ook nog voorstelt als expert -ik ben inmiddels al meer dan veertig jaar proffesioneler bezig met auto 's en hobymatig met caravans . Ben in bezit van vakbekwaamheid Autobedrijf- gaat er toch iets mis. Er word er gezegd dat het alleen verticale krachte zijn op de haak en er word afgeraden om in dorpen en steden met ingeschakelde koppeling te rijden. Dit word door meerdere tegengesproken of gevraagd waarom ,en gaat Stef hier niet meer op in. Geeft hij hierin toe? Wie het weet mag het zeggen! Maar als in een vraag -Trekhaak los- een heel verhaal komt over de krachten van een Stabilisator met daarin (incomplete) info over alle krachten die zo'n ding heeft en daardoor de trekhaak los gaat, is een stap te ver en is gewoon stemmingmakerij het kwaad is al geschied. Voor mij einde discussie, we worden het waarschijnlijk niet eens


Theo Gerrits antwoordt op 26 juni 2015:

Ik heb via internet een aantal modellen oris trekhaak tekeningen gedownload, ook van de Honda CRV. Niet ondenkbaar is dat door de hoge kogeldrukken die vaak geadviseerd worden de trekhaak los komt zitten. Dynamisch ontstaan er grote verticale krachten. Het zou me dan ook niet verbazen dat mogelijk de bodemplaat althans in de nabijheid van de bevestigingspunten blijvend zouden kunnen vervormen waardoor er speling ontstaat.
In mijn werkzame leven heb ik dit slechts een enkele keer meegemaakt. Dit betrof toen voertuigen die een auto ambulances voortbewogen
Het is echter wel een serieus probleem als dit zich voordoet en onderzoek naar de oorzaak lijkt me wel wenselijk.

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837


johan antwoordt op 26 juni 2015:

Daarom had ik dus in mij reactie, de 3e, als download, de link naar de handleiding toegevoegd!
Inderdaad theo, gewoon geen discussie maar de tekeningen lezen. Dan zien de specialisten zo waar de kwetsbare/zwakke punten zitten.
Weet het niet meer precies, maar er is ook iets geweest met een (merk) trekhaak en bevestigen bij een C5 type 1.
Vroeg om grotere grond-/bevestigingsplaat oid.
Werd wel eens "vergeten".


Frans antwoordt op 26 juni 2015:

Theo Gerrits: '(..)onderzoek naar de oorzaak lijkt me wel wenselijk'
Ook is het van belang om bij de beoordeling van de belasting goed te kijken naar het eventueel gebruik van zware fietsendragers die een zeer fors massatraagheidsmoment kunnen veroorzaken langs verschillende assen en of er sprake is geweest van (frequent) achteruit zetten van een combinatie onder een scherpe hoek tegen bijvoorbeeld een trottoirband op waardoor een extreme dwarskracht op de kogel kan ontstaan die je als chauffeur nauwelijks merkt.


PieteR antwoordt op 27 juni 2015:

Een goede, goed gemonteerde trekhaak moet daar gewoon tegen kunnen.


fransvb antwoordt op 27 juni 2015:

Ik heb nog eens de vraagstelling nagelezen:
wegenwacht heeft de bouten nagetrokken en vervolgens doet een of andere honda dealer de uitspraak dat de trekhaak een slechte passing heeft.
De discussie is compleet de verkeerde kant uitgegaan.
De vraagsteller moet verhaal halen bij degene die de trekhaak heeft geplaatst.
Misschien moet de vraagsteller wel de hand in eigen boesem steken, want het kan best zijn dat hij de trekhaak te zwaar heeft belast.
Het zou Ger Spek sieren als hij ook eens reageerde, op deze manier kun je geen discussie voeren.


ger antwoordt op 1 juli 2015:

Volgende week wordt een nieuwe haak geplaatst van een ander merk door degene die de vorige haak plaatste,zonder kosten. Sorry, maar het overleg hierover nam tijd in beslag. Ben er blij mee. Allen bedankt voor de reacties. ger


Louis antwoordt op 3 juli 2015:

Het draadje is afgelopen daar Ger z'n oplossing heeft, maar voor diegenen die Stef z'n uitleg als stemmingmakerij betitelen, en in het algemeen over trekhaken :
Hij heeft "van voor naar achter" volledig gelijk .
Inclusief het complete verhaal betreffende stabilisatoren en afschroefbare kogels.
Je moet alleen wel wíllen (!) begrijpen wat hij uit probeert te leggen.
Heb het spul als automonteur in een grijs verleden vaak genoeg gemonteerd om hem in z'n uitspraken bij te kunnen staan.
En dat stamt nog uit de tijd dat een grote beurt (in tegenstelling tot tegenwoordig !) ook nog echt punt voor punt werd uitgevoerd, en monteurs met gevoel de techniek nog zélf echt begrepen....


Benno antwoordt op 3 juli 2015:

Chapeau Louis.
Heb jij verdiend Stef. Blijf schrijven!


Kees antwoordt op 3 juli 2015:

Chaupeau stef/ben/louis!
Je kan het toch alleen maar met jezelf eens zin toch?


Louis antwoordt op 3 juli 2015:

Zo zit het niet helemaal in dit geval Kees.
Je hebt discussiepunten ,zienswijzen en meningen.
Over al dit soort dingen kun je leren van elkaars ervaringen..;. maar dit betreft eenvoudigweg ervaringsvastgestelde vakkundigheid en daardoor feiten.
(En als je die niet aan wilt nemen ben je daar vrij in natuurlijk)
Maar dan ook niet gaan piepen als het mis gaat en de knip moet worden getrokken...


Kees antwoordt op 3 juli 2015:

Kom op nou stefbenlouis.
Wanneer gedegen onderbouwingen staken en ervaringen erbij worden gehaald ben je de boel aan het verzinnen.
Een trekhaak die er bij een spoorwegovergang onderuit donderd??? Moet niet veel ongeloofwaardiger gekker worden.
Had dat ding zo los eronder gehangen dan had je hem op de autobahn al moeten horen rammelen en vanaf de Nederlandse grens een vuurvonkenspoor moeten trekken.
Je moet niet met zulke onzin komen om je stemmingmakerij kracht bij te zetten. En al helemaal niet met je ervaring flaneren want dat zegt niemand iets. Je moet steekhoudend argumenteren en daar schort het gewoon aan bij jou.
Geeft verder niet maar nu af en volgende keer beter. 😉


Louis antwoordt op 4 juli 2015:

Geeft wél Kees, daar jij en anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.
Heeft dan ook totaal niéts met flaneren van doen.
Dat laat ik met dit weer wel aan leuke jonge dames over.
En als jij iets weet vanuit jouw vakgebied, en je ventileert dat, dan is er net zo min sprake van "flaneren", en kunnen anderen daar misschien weer iets aan hebben.
Zodat men niet maar altijd door "de handel" met een kluitje in het dure riet gestuurd hoeft te worden.


TheoS antwoordt op 5 juli 2015:

Als je zegt dat door er ervaringen er bij te halen je de boel aan het verzinnen bent, zeg je iets wat je niet kunt weten.
Zou dat misschien onder het begrip verzinsels kunnen vallen? S.v.p. de discussie zuiver houden.


Kees antwoordt op 5 juli 2015:

Laat ik het anders zeggen Theo.
Wanneer jouw geloofwaardigheid onder druk staat en je zoekt heil in het gegeven dat men jou maar moet geloven omdat jij door eigen ervaring beter weet.
Vergroot dat dan de geloofwaardigheid? Wie weet heb je het allemaal wel verzonnen want geloofd wordt het niet.
Beter is dan om met steekhoudende argumenten te komen dan mensen te vertellen dat ze jou moeten geloven op basis van jouw ervaring. Het ongeloof neemt daarmee alleen maar toe.


Ruud antwoordt op 5 juli 2015:

-S.v.p. de discussie zuiver houden.-
Maar wel zelf met een onzin verhaal de discussie gaande houden. Hoe krom kan je zijn?
Eigen ervaring zegt niet alles. De -eigen ervaring- kan voorkomen uit verkeerd gebruik, en dan? Het zijn de heren die dit forum beheersen met hun eigen ervaringen zonder argumentatie. Louis Theo Frans en nog enkele die in iedere topic hun - ervaringen- delen en van alles verstand schijnen te hebben. Niet op de vraag reageren maar grrag hun ei leggen met iets wat een 10% raakvlak heeft. Die 10% raakvlak is het feit dat ze ook een caravan hebben meer niet. Argumentatie hebben de heren niet, tijd in overvloed blijkbaar wel.


Ruud antwoordt op 5 juli 2015:

Oef, vergat ene kees te noemen die reageert voordat de vraag goed is gelezen!


TheoS antwoordt op 5 juli 2015:

Welke conclusies Louis uit zijn ervaring trekt is een andere zaak.

1. Beweren dat het een verzonnen verhaal is, weet je niet.
2. Vervolgens trek je op basis van iets dat je niet weet, iemands integriteit in twijfel.

Dat is enkele bruggen te ver. Een goede discussie voer je met argumenten. Natuurlijk mogen eigen ervaringen daarin een rol spelen. Natuurlijk kun je twijfelen aan de geloofwaardigheid van die ervaringen. Dat doe je dan wel op basis van argumenten, b.v. redenen waarom je twijfelt aan iemands waarneming. Het begrip "verzinnen" hoort daar niet bij.


John antwoordt op 5 juli 2015:

Theo, ik ken mensen die perfect vezinsels kunnen beargumenteren. Onderbouwen kunnen ze het echter niet. Argumenten moeten dus wel onderbouwd zijn, anders loopt het alsnog spaak en gaat bij sommigen weer de hakken in het zand.


PieteR antwoordt op 5 juli 2015:

Okee, en nú allemaal met spoed de wei in met die superveilige, allerbest uitgeruste sleurhutten op de beste banden ter wereld! 😉
Jullie verdoen heel veel kostbare kampeertijd met dat geneuzel over niks en nergens!


ben antwoordt op 5 juli 2015:

Voor alle wijsneuzen die het weer beter weten en direkt iemands ervaring in twijffel trekken.

Zoals ik in het verleden ook al eens bij een gezin in Polen de trekhaak opnieuw heb moeten monteren omdat deze er onderuitgedonderd was bij een spoorwegovergang.

Ongeloofwaardig?
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is,mischien hing de trekhaak nog maar aan een paar bouten vast nadat de rest al los getrild was!?
En is door de klap op de spoorweg overgang de rest afgebroken?
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is.
Ik heb natuurlijk niet zoveel ervaring als al die beet weters hier.

Maar om nou gelijk iemands verhaal in twijffel te trekken?
Laat iemand zijn ervaring vertellen op dit Forum en doe er eventueel je voordeel mee.

Sommige gebeurtenissen kan je niet onderbouwen,dit gebeurt gewoon op een onverklaarbare manier?

En nou lekker op vakantie,fietsen achterop,watertank vol,zak aardappels en de rest in de caravan(in France heeft men immers geen supermarkten!)
En in een keer doorknallen!..hihi!..😉


Kees antwoordt op 5 juli 2015:

Toch uiterst triest dat je met je trolgedrag ook in andere draadjes de boel loopt te verzieken Ruud.


John antwoordt op 5 juli 2015:

Toch triest dat je maar kolen op het vuur blijft gooien Kees. Heeft allemaal geen zin en is niet de bedoeling van het forum, lijkt mij. Lontje intrekken en verstandig zijn is het beste. Gewoon doodzwijgen.


Louis antwoordt op 5 juli 2015:

Zodra iemand iets uitlegt vraagt men bijna om "een door de rechter ondertekend schrift" wat dit dan ineens tot dé waarheid zou moeten maken en word iets wél aangenomen ?
Lachwekkend....!
Ik denk, weet, en zeg zelf bepaalde dingen...of het je nu aanstaat of niet .
Onderbouwen : Dat is simpelweg uitleggen hoe iets werkt, en wat het gevolg is.
(meerdere malen gebeurd, zeker ook door Stef)
Kennelijk wéér eens niet opgevallen door de half lezende "beroeps tegenpatijisten".
Jongens....als je trekhaak ooit eens loskomt, ga dan niet huilen, want je weigert zelf uitleg en argumenten te aanvaarden.
Staat los van een eigen mening hebben.
(En durf bij je baas of opdrachtgevers eens zo volhardend "in je mening" te blijven als het er eens écht op aan komt....zit er waarschijnlijk niet in hé ?)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker