Caravantrekker.nl

Gewicht caravan

Andy vraagt op 26 juli 2015:

wij zouden graag een hobby 545 kmf de luxe edition 2016aanschaffen.
Deze weegt met verzwaarde as 1750 kg.
Denk dus leeg rond de 1540 kg.

Ik zelf mag 1600kg trekken met Audi a6 avant 2008 2.0 TDI
Dit zou nog net gaan volgens de berekening

Wie vind dit een goed idee
En hoe streng zijn ze als bv. 1650 kg er aan hebt hangen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Houtman antwoordt op 26 juli 2015:

Kloppen je gegevens?
Modellen 2016 staan nog niet in de database van de Berekeningen. En het laadvermogen van de Hobby is, zelfs met een verzwaarde as, 210 kilo? Het vergelijkbare model van 2015 weegt leeg rond de 1360 kilo.
Verder denk ik niet dat je een toffe combinatie hebt als het maximale trekgewicht met 150 kilo wordt overschreden. Bedenk dat het aanbevolen trekgewicht altijd minimaal 10% lager ligt dan de fabrikant als maximum aangeeft.
Kijk nog eens naar de cijfers.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 juli 2015:

Mij is ook wat onduidelijk wat de beoogde Hobby leeg echt weegt. De verzwaarde as-optie lijkt mij niet nodig omdat je daar nu toch niets aan hebt (tenzij je van plan bent snel een andere auto te kopen). In onze database staat de Hobby 545 met 1361 kg leeggewicht (rijklaar iets van 1420 kg). Dan moet 1600 kg beladen net lukken.

Als je op een gewicht uitkomt van 1650 kg dan is er, zoals het rapport aangeeft, nog net mee te rijden mits je ervaring en kennis hebt in het rijden met een caravan.

Dat het aanbevolen is om 10% onder het maximum trekgewicht te gaan zitten is onzin.... maar er boven mag natuurlijk eigenlijk ook niet. Je kan als marge het gewicht aanhouden dat op de kogel drukt. In jou geval rijdt je dan met een asdruk van 1600 kg en 80 kg kogeldruk. De caravan weegt dan 1680 kg en is officieel 80 kg te zwaar, maar daar zal in praktijk niet moeilijk over gedaan worden.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je je aan de snelheidsbeperkingen houdt dan exact aan het maximaal toegestaan trekgewicht. Niet sneller dan 90 km/u rijden dus! Bovendien zorgen voor een voldoende zware auto met voldoende overwicht.


MarkS90 antwoordt op 26 juli 2015:

Het zou net gaan, schrijft Andy.

Ik zou gaan voor een lichtere caravan of een grotere en krachtigere auto. Naar mijn idee heb je met dezecombinatie geen reserves meer.


Houtman antwoordt op 27 juli 2015:

Mij is ook wat onduidelijk wat de beoogde Hobby leeg echt weegt. De verzwaarde as-optie lijkt mij niet nodig omdat je daar nu toch niets aan hebt (tenzij je van plan bent snel een andere auto te kopen). In onze database staat de Hobby 545 met 1361 kg leeggewicht (rijklaar iets van 1420 kg). Dan moet 1600 kg beladen net lukken.

Dat was één van mijn vragen: kloppen de cijfers wel.
Vraag nu is: of in de database al de gegevens van het model 2016 van Hobby zijn te vinden.
Ik heb waarschijnlijk met de neus gekeken want ik kan ze niet vinden.

Als je op een gewicht uitkomt van 1650 kg dan is er, zoals het rapport aangeeft, nog net mee te rijden mits je ervaring en kennis hebt in het rijden met een caravan.

Is er dan ook sprake van een veilige combinatie?
Veilig voor bestuurder, passagiers en ook de andere weggebruikers?

Dat het aanbevolen is om 10% onder het maximum trekgewicht te gaan zitten is onzin....

Ik denk dat de 10% nog te laag is ingeschat.
Als ik kijk naar de verschillen tussen maximaal trekgewicht van veel auto's en het aanbevolen trekgewicht
dan zit daar meer verschil tussen dan 10%.
Als voorbeeld heb ik gekeken naar de cijfers van, door de ANWM geteste auto's in de Trekauto van het jaar 2015 in de categorie van auto die 1600 kilo of meer mogen trekken
(volgens de fabrikant). Hieronder: model auto, opgegeven max. trekgewicht - aanbevolen trekgewicht.
Ford Mondeo Wagon 2000 -1600 kilo
Volkswagen Passat 1600 - 1300 kilo
Peugeot 508 SW 1775 - 1550 kilo
Mazda Sportbreak 22.0 1500 -1300 iklo
Mercedes Benz C-klasse 1800 - 1650 kilo.



maar er boven mag natuurlijk eigenlijk ook niet. Je kan als marge het gewicht aanhouden dat op de kogel drukt. In jou geval rijdt je dan met een asdruk van 1600 kg en 80 kg kogeldruk. De caravan weegt dan 1680 kg en is officieel 80 kg te zwaar, maar daar zal in praktijk niet moeilijk over gedaan worden.

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je je aan de snelheidsbeperkingen houdt dan exact aan het maximaal toegestaan trekgewicht. Niet sneller dan 90 km/u rijden dus! Bovendien zorgen voor een voldoende zware auto met voldoende overwicht.

Daar ben ik het in grote lijnen mee eens.
Zeker wat de laatste aanbeveling betreft. Alleen: de trekauto is bekend, het trekgewicht is ook bekend (1600 kilo) dan kun je toch, gezien het bovenstaande, een conclusie trekken?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 juli 2015:

De gegevens van de modellen 2016 zullen we pas na de beurzen (Dusseldorf, Dort Open, Caravanenkampeerbeurs Utrecht en de Birmingham Motorhomeshow) opnemen in onze database.
De standaard maximum toegestane massa van de nieuwe Hobby 545 kmf de luxe edition van model 2016 is 1600 kg. Het leeggewicht zal daar dus zeker 150 kg onder liggen (mag ik hopen).

Maximaal toegestaan trekgewicht zegt helemaal niets over de rijveiligheid of over de prestaties van de trekauto!

Voor de veiligheid is vooral het gewicht van de trekauto van belang en voor de prestaties de kracht van de motor en de overbrengingsverhoudingen. Juist die zaken worden in onze adviezen meegenomen.

Een Audi A6 Avant uit 2008 met de relatief 'kleine 2.0 TDI' weegt rijklaar: 1735 kg. Daar is met 1600 kg (zelfs 1680 kg) best veilig mee te rijden. Heel wat veiliger dan menig auto die meer mag trekken dan 1600 kg maar minder weegt dan 1735 kg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker