Caravantrekker.nl

Kia Venga

Erik vraagt op 25 augustus 2015:

Iemand ervaring met een Kia Venga 1.4 90 pk als caravantrekker max gewicht caravan 1300kg ledig gewicht 980kg.
Volgens de dealer zou dit met gemak kunnen ik heb mijn twijfels kijkende naar de berekening

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 augustus 2015:

zie http://www.caravantrekker.nl/review/gebruikservaring_1-tegelijk.php?id=5815

Het is maar wat je verwacht of het (goed) gaat. M.i. kan het volgens de berekening best wel alleen zal je wat meer moeten schakelen en soms met wat hogere toerentallen moeten rijden dan bij (veel) sterkere auto's.


John antwoordt op 25 augustus 2015:

Een Venga met 1300kg er achter? Vragen om moeilijkheden, ook al laad je de Venga tot zijn max. 1600 + 1300kg is toch wel veel voor het 1400cc 90pk motortje. Vlakke weg zal nog wel enigszins gaan, heuvel op?


Paul antwoordt op 4 oktober 2015:

Deze zomer zijn we naar zuid-Duitsland gereden met Venga 1.4 en een beladen caravan rond de 1200 kg.

Met stabiliteit geen enkel probleem gehad. De hellingen op de autobahn waren goed te doen in 3e versnelling, rond de 80 km/u. Dus gewoon tussen de vrachtwagens blijven. Ook hellingen op de grote binnenwegen in Duitsland waren geen probleem.

Op de snelweg in Belgie bij Verviers moesten we wel terug naar de 2e versnelling, dat was minder prettig.

Ik vond het een prettige combinatie om mee te rijden, maar je moet geen haast hebben.

Ntb, In zijn klasse was de Venga in 2011 caravantrekker van het jaar.


MarkS90 antwoordt op 4 oktober 2015:

In zijn klasse ... Wat zegt dat? Het is slechts een vergelijk tussen andere auto's met een gemiddelde motor en weinig trekkracht.


Anko antwoordt op 4 oktober 2015:

Mark,

Niet iedereen heeft geld (over) voor een dikke trekauto. Als je budget beperkt is lijkt me dit hele zinvolle informatie.


MarkS90 antwoordt op 4 oktober 2015:

Heb ik iets geschreven over een dikke trekauto en veel geld? Er wordt een opmerking gemaakt over de trekauto van het jaar-verkiezing en daar heb ik het over.


anko antwoordt op 4 oktober 2015:

Je vind een vergelijking tussen "auto's met een gemiddelde motor en weinig trekkracht" niet zo veelzeggend. Hoe moet je dat anders opvatten?


bert antwoordt op 5 oktober 2015:

Ooit werd de Golf 1.6 fsi tavhj. Omdat bij weinig mocht trekken was alleen een Touring van Eriba beschikbaar. Alle andere auto's kregen een Nova....
Voel je hem?


Anko antwoordt op 5 oktober 2015:

Is die vraag aan mij gericht? Uiteraard snap ik ook wel dat er soms appels met peren vergeleken worden. Het indelen in klassen blijft natuurlijk dubieus. Maar dat geldt toch niet alleen voor een auto als de Kia Venga. Of of het anders uit te drukken "voor autos met een gemiddelde motor en weinig trekkracht".

Overigens heb ik nog veel meer "moeite" met het aanwijzen van een overall winnaar. Want daarvoor zul je bv. de eigenschap "kosten" een belangrijkheid moeten geven en als er iets subjectief is, dan is het wel de waarde van geld.


Louis antwoordt op 5 oktober 2015:

Anko : Reactie deel 1...eens, en in deel 2 zo mogelijk nog meer eens.


Ton Groenendijk antwoordt op 5 oktober 2015:

Vroeger was alles (niet) beter. Die tavhj verkiezingen.. ach, wat moet ik er van zeggen. Waar vroeger nog werd gesproken over koppelkrommes volstaat de ANWB tegenwoordig met wat bolletjes en sterretjes en persoonlijke ervaringen van "deskundigen" En daar rolt dan wat uit.
Om op de originele vraag terug te komen: Zoek even op uitzending gemist of het archief van omroep Max en je ziet in het programma "we zijn er bijna" van 2013 hoe een Kia Venga met een niet meer zo nieuwe Adria van zo'n 1200 kg (schat ik) een hele rondreis oor de Balkan maakt. Daar zitten dan wel geen extreme hellingen bij, maar ach, hij is heelhuids heen en terug gegaan.
Ik weet wel dat de tijd niet stilstaat, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik met een Ascona met 4 versnellingen en een Munsterland van 900 kg max (maar doe daar maar gewoon 150kg bij, het was de tijd van de grote gewichtenleugen) naar Schotland ging, of naar Noorwegen. dat zelfde caravannetje werd door een Primera met 90 pk naar de Noordkaap gebracht. (en naar de Alpen, en naar de Pyreneeën)
Het gevaar schuilt dus niet altijd in de combinatie, maar in wat de chauffeur van de combinatie verwacht.
Opvallend in deze is de waarschuwing in de meetresultaten van mijn huidige combi. (C. max/ Wilk 420)"PAS OP! deze combinatie kan snel veel te hard gaan""
Dat is inderdaad waar, maar net als Erik ben ik er zelf bij, dus....
Goede reis , Erik!


Benno antwoordt op 5 oktober 2015:

Ik heb gereden in zo'n KIA en zeg: niet doen.
Gebruikservaringen zien er ook niet rooskleurig uit.
Even over ervaringen van "vroeger". Destijds was het heel normaal dat je soms niet goed met de rest mee kon komen, ook solo, leven en laten leven.
Ooit reed ik een Audi 80 1600 72 pk. Prima.
Maar naar de wintersport met kinderen, volle bepakking en dakdrager, moest ik bij Kassel terug naar zijn 2.
Destijds bleef je gewoon glimlachen, maar nu zou ik me opgelaten voelen. Destijds zat je dan tussen de vrachtwagens. Nu knallen ze je dan allemaal voorbij.


Louis antwoordt op 6 oktober 2015:

Natuurlijk moet je wel een béétje mee kunnen komen.
Maar je hoeft toch niet aan de snelheidscompetitie bergop, of ik kan sneller dan jij mee te doen ?
Er zijn ook nog mensen die hun auto gewoon nog wél zelf moeten betalen, ook niet aan lenen doen of een wat kleiner pensioen hebben, en dan moet men vaak met iets lichters toe dan gewenst.
Als hier heeft berekend is dat het kan, dan kun je daar toch wel van uit gaan blijkt uit de ervaringen.
Dan moet "de auto van de zaak turboknaller" of iets dergelijks zo nu en dan maar even geduld hebben hoor...


MarkS90 antwoordt op 6 oktober 2015:

Ik lees tussen de regels door dat het weer gaat over geld voor een auto.
Al jaren rij ik grote auto's met grote motoren voor betrekkelijk weinig geld. Dat ik wat meer mrb betaal dan een ander vind ik niet erg. Rij nauwelijks 12 a 15.000 per jaar en daarvoor ga ik geen zuinig gebakje kopen. En als je ook nog eens meerekent dat mijn bonus/malus op 82,5% zit kost een grote auto aan verzekering al helemaal niets in de maand.
Autorijden hoeft niet duur te zijn, je moet het een beetje slim aanpakken: niemand wil tegenwoordig in een grote zware auto rijden want DUUR. Nee, niet duur. Iets groots is naar mijn idee juist prettig en ontspannen autorijden.


Hans antwoordt op 6 oktober 2015:

Mark helemaal met je eens. Zit in een vergelijkbare situatie en rij max. 12000 km (incl.vakantie) met mijn audi Q5. Maar de kilometers die in dan rij(met of zonder caravan)geven mij veel meer genoegen dan in een C1 omdat dit zo zuinig zou zijn.
In dit land ,en met deze regeringen van de afgelopen jaren halen ze je geld anders wel op een andere manier uit de zak.


Louis antwoordt op 6 oktober 2015:

Je gaat er op vooruit Erik, het word een Q5 lees ik zojuist.
Weer een zorg minder dus.


dirk antwoordt op 6 oktober 2015:

Ieder heeft zijn eigen budget of het nu 10.000 is of 30.000 dat maakt niet uit ik ken iemand die nog geen 10.000 km p.j. rijd en wat staat er voor zijn caravan een passaat diesel omdat het zo lekker rijd nou prima toch , ikzelf hou wel van een beetje power en moet er niet aan denken om tussen vrachtwagens te moet verblijven omdat je minder wind hebt of zuiniger rijd brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en je kan ook voor je budget een outlander kopen als je weinig rijd zo,n auto koop je voor weinig ok hij gebruikt wat meer en iets meer belasting maar dan heb je ook wat of een Volvo met ruim een ton op de klok ook niks mis mee toch .
En zo heeft ieder zijn idee en budget .


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker