Joost vraagt op 29 augustus 2015:
Hallo allemaal, Vandaag tweedehands Kip gekocht (Skyline 47 uit 2007). Het slot van dieselklep krijg ik niet open. Weet iemand hoe deze wekt?
Ik kan de sleutel soepel een kwartslag draaien, maar weet niet wat verder te doen. Trekken aan de hendel levert niets op. Kan het slot ook niet verder draaien of indrukken.
Thijsen antwoordt op 29 augustus 2015:
Koevoet???
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 augustus 2015:
Zitten er van dit soort knoppen op (waarbij het slot in het gele zit)?
http://www.gimeg.nl/Perfion/Image.aspx?id=f92e17c8-55a9-4205-8881-d754841b786a&format=jpg&size=200x200
Het zwarte moet dan naar voren komen als je het met de sleutel open maakt. Soms gaat dat moeilijk en kan je met een schroevendraaier het er misschien uit wippen (koevoet is te groot).
De zwarte knop is dan een draaiknop.
Frans antwoordt op 29 augustus 2015:
Klopt maar de sleutel moet daarvoor 1/2 rond.
JT® antwoordt op 29 augustus 2015:
Als ik me niet vergis ziet de klep met slot er zo uit.
Kun je in het sleutelgat en langs de randen en bij voorkeur aan de bovenkant wat siliconenspray of desnoods WD40 spuiten. Wellicht komt het slot dan los. Geholpen door de eerder gegeven tip van Menno gaat het hopelijk lukken.
vrgr
JT®
JT® antwoordt op 29 augustus 2015:
Even reageren op het antwoord van Frans want jij kunt maar een kwartslag draaien. Helpt het als je tegen de klep duwt net onder het slot? Kun je dan wel die halve slag maken?
Succes
JT®
Joost antwoordt op 30 augustus 2015:
Dank allemaal voor het meedenken, erg plezierig.
Bovengegeven adviezen opgevolgd (uitzondering van koevoet). Mijn vorige Kip had zo'n zwarte knop die naar voren moest komen. De nieuwe heeft een ander slot (zoals op de foto van JT®). Ik heb de indruk dat deze niet naar voeren moet komen.
Zou het kunnen dat er aan de binnenkant iets tegenaan licht wat het slagmechanisme blokkeert? Zo ja, kan je er van binnenuit ook bij?
Frans antwoordt op 30 augustus 2015:
Vanuit het interieur kun je er niet bij. Je Kip heeft waarschijnlijk een sandwichbodem die doorloopt onder de disselkast tot aan de voorwand. In het midden zit een lekgasafvoer die aan de buitenzijde is voorzien van een aluminium spatscherm. Dat kun je losschroeven en er af halen. Aan de binnenzijde is de opening afgedekt met gaas tegen ongedierte dat kun je er uit snijden waardoor het slot bereikbaar wordt als het centraal zit en als er niet teveel inhoud bovenop ligt.
Als de disselkast leeg is kun je mogelijk door het gaas het slot waarnemen. Het gaas is waarschijnlijk tussen de sandwichvloer en de vloerbedekking vastgezet. Als je het wegsnijdt kun je het niet op de oorspronkelijke manier weer terugzetten, maar daar zijn alternatieven voor te bedenken.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 augustus 2015:
Kan je de pen uit de scharnieren halen?
Joost antwoordt op 30 augustus 2015:
@Frans: Ik ben even onder de caravan gekropen. Er zijn inderdaad twee kleine sleuven, deze afgedekt met gaas. Ik schat zo in dat deze sleuven te smal zijn en te diep (dikte van de dubbele bodemplaat) om echt goed zicht te krijgen op het slot. Is De opening is in ieder geval te smal om een arm door de steken.
@Menno: De klep is in een rail geschoven. Om deze te verschuiven moet je twee popnagels verwijderen en de zijpanelen van de caravan. Dit doe ik niet zelf, want dan beschadig je ook de kit-laag tussen de verschillende panelen.
Ik heb ook geprobeerd om met een flexibele stang eventuele spullen weg te porren die mogelijk het slot blokkeren. Ik heb de indruk, voor zover je dat van buiten goed kun doen, dat er niets in de weg ligt. De disselbak was bij aankoop ook leeg, op de waterkannen en de krik na. Tevens lag er een bezem. Laatstgenoemde zou wellicht nog de boosdoener kunnen zijn.
Wellicht toch maar mee naar de caravan-boer.
Frank antwoordt op 30 augustus 2015:
Even een krachtige wip (met de caravan natuurlijk) kans dat de bezem verschuift.
JT® antwoordt op 30 augustus 2015:
Als alle creatieve mogelijkheden om de klep van buitenaf open te krijgen zijn uitgeput dan blijven er m.i. maar 2 opties over:
1) Het slot kapot boren, je moet dan een nieuw slot kopen en krijgt dus een afwijkende sleutel en het kost redelijk wat geld. Vraag blijft of je dan wel die sluitpal om kunt draaien.
Persoonlijk zou ik liever kiezen voor:
2) Een 2-delig ventilatierooster kopen in de bouwmarkt.
https://www.quofi.nl/producten/bouwproducten/ventilatie/deurroosters/200116494?gclid=CJ_0jPjk0McCFcoBwwodY6kA9Q
Er zijn ook meer vierkantere modellen te koop die wellicht voor jou makkelijker zijn.
Koop eerst dat rooster en zaag dan een nieuw gat in de vloer van de disselbak zodat je van buitenaf bij de achterkant van het slot kunt komen om het los te schroeven of om de bezem weg te krijgen.
Aan de achterkant van het slot zit vermoedelijk een moer (15mm?). Draai die los en je kunt dan de plaat en de mogelijk aanwezige stangen verwijderen.
Daarna de 2 delen van het rooster plaatsen en goed met butylkit afdichten.
De 2e optie kost wat meer tijd maar minder geld (als je het zelf doet) en je kunt waarschijnlijk dezelfde sleutel blijven gebruiken voor het slot.
Weet je of er alleen een bevestiging in het midden is of lopen er ook 2 stangen naar de zijkanten? Als die stangen er niet zijn probeer dan voorzichtig een houten of kunststof wig in de hoek van de klep te zetten zodat je iets beter kunt prutsen om die bezem?? weg te krijgen. Maar wellicht heb je dat al geprobeerd.
Succes in ieder geval.
vrgr
JT®
Joost antwoordt op 30 augustus 2015:
Even een update.
Wederom er nog even ondergekropen. De onderkant van de disselbak is grotendeels van plastic. Niet iets om zomaar in te boren en zagen. Temeer omdat ik niet vertrouwd ben met de indeling aan de binnenkant.
Met een metalen staaf (houder van een verfroller) heb ik langs de kieren aan de onderaf redelijk goed rond het sleutelgat kunnen porren. Zo ontdekt dat de bewuste bezem wat verder van de wand af ligt. De hypothese dat er iets voor het slot ligt sluit ik nog niet uit, maar ik houd nu ook weer andere opties open.
Zijn er toevallig mensen op het forum vertrouwd met dit type Kip/disselslot? (zie eerdere foto). Moet de sleutel daadwerkelijk half gedraaid worden? Zou ook het mechanisme van de handel/greep defect kunnen zijn? Is er een een verborgen palletje, kortom: wat is de normale werking/handeling van dit slot?
Jasper antwoordt op 30 augustus 2015:
Het is wel sneu dat je dit net aankaart in het weekend.
Heb je natuurlijk minder kans op professionele hulp.
Voor je de boel nu kapot gaat maken dan misschien slimmer om eens een Kipdealer te raadplegen? Of geen Kipdealer, maar de handelaar (?) waar je de cv. vandaan hebt?
Je bent natuurlijk al een heel eind als je zo'n klep open hebt en kunt zien hoe het precies werkt?
Morgen!
Joost antwoordt op 30 augustus 2015:
Ik ga er nu zelf ook niets meer mee doen. Verdere handelingen zouden het slot en de caravan beschadigen. Laat ik graag over aan de specialist (maken, niet beschadigen).
Dank aan allen met het meedenken. Ik zal de afloop hier melden, zodat mogelijk anderen er ook wat aan hebben. Deze website gelijk maar toegevoegd aan mijn favorieten.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 augustus 2015:
Een caravan dealer kan van caravansloten de cilinder aanpassen (als ze dat willen) als je een nieuw slot nodig zou hebben. Dus je kan altijd een een sleutel systeem hoedendoos het slot en/if cilinder vervangen met worden.
Frank antwoordt op 30 augustus 2015:
Misschien een beetje laat maar wat zei de verkoper?
Wellicht heeft hij een truc of is hij gewoon een extra sleuteltje vergeten bij te leveren.
Mocht de verkoper een bedrijf zijn heb je natuurlijk wel recht op een werkend slot.
echwaar antwoordt op 2 september 2015:
Dat slot gaat links om los ,niet naar rechts .
Michel antwoordt op 2 september 2015:
Het idee alleen al om een gat in de bodem te zagen. In uiterste geval gewoon de cilinder uitboren. Is ook het makkelijkst te vervangen.
JT® antwoordt op 3 september 2015:
Michel, wat is er mis mee?
Er zit al een gat in de bodem, verplicht ivm gasflessen. Alleen is dat in deze Kip net te klein om met de arm doorheen te kunnen, vandaar mijn voorstel om dat iets groter te maken en een nieuw rooster te plaatsen.
Als je de cilinder opboort moet je nog maar afwachten of je daarna de sluitpal wel kunt draaien. Alleen aan een kapot geboorde cilinder heb je niets.
Die sluitpal kun je wel verwijderen als je met je arm door dat gat in de vloer gaat.
Dus zo gek vind ik mijn voorstel niet.
vrgr
JT®
Michel antwoordt op 3 september 2015:
Een gat boren zou wel mijn laatste optie zijn. Ten eerste moet je daarna wel heel goed zorgen dat de randen van hetgeen je weggezaagd hebt weer goed geïmpregneerd wordt voordat je straks last hebt van een rottende vloer. Ik zou echt niet zomaar in mijn caravan gaan zagen. Met het eruit halen van de cilinder kan je die sluitpal echt wel draaien. Desnoods met wat kracht. Het lijkt er namelijk op dat het slot niet genoeg draait en je via de sleutel te weinig kracht kan zetten voor een volledige slag. Zo'n slot is gewoon los te bestellen en makkelijk te vervangen.
RobD antwoordt op 3 september 2015:
C/van aankoppelen, een rondje rijden en opnieuw proberen te openen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.