Elliot vraagt op 24 september 2015:
De nieuwe Mitsubishi Outlander modeljaar 2016 kan geleverd worden met CVT automaat, waar dat voorheen dit een SST twin/double clutch automaat was.
Vraag aan de techneuten op dit forum, heeft de CVT voor/nadelen op de dubbele koppeling automaat of ten opzichte van een handgeschakelde 6 bak, met betrekking op het trekken van een caravan?
Sjef antwoordt op 24 september 2015:
Beste Elliot,
Jouw vraag heeft natuurlijk te maken met de persoonlijke voorkeur die voor iedereen anders kan zijn.
De een houd van sportief schakelen en de ander wil liever niet te veel handelingen verrichten tijdens rijden.
Belangrijk bij deze overweging is in ieder geval hoe geavanceerd de cvt in deze nieuwe auto zal zijn. Ik kan me voorstellen dat met de moderne elektronica de cvt zo geregeld kan worden dat hij de automatische versnellingsbak van ZF benaderd.
Hij is ieder geval prima te gebruiken voor het trekken van een caravan.
Hij heeft niet zoals de SST de mogelijkheid om met een stuurschakelaar vaste schakelstanden te schakelen maar hij zal in de praktijk div. schakelstanden hebben zodat de bestuurder toch de nodige invloed kan uitoefenen op het gedrag van de cvt. ( bv afremmen op de motor )
Dus Elliot voor de caravan gaat het prima en of je het prettig vindt is aan jou.
JT® antwoordt op 25 september 2015:
De SST (soort dsg) heeft geen koppelomvormer, de CVT heeft die wel.
Daardoor kun je op steilere hellingen wegrijden (als de andere specs gelijk zijn). Via het menu kun je daar ook eea over lezen.
@Sjef: Op de foto's zijn toch duidelijk de schakelflippers aan het stuur zichtbaar.
vrgr
JT®
Michiel antwoordt op 25 september 2015:
De 2.0 benzine is toch al jaren leverbaar met een CVT?
JT® antwoordt op 25 september 2015:
Dat klopt, maar er was een diesel met SST, die kennelijk nu een CVT heeft gekregen, althans dat begrijp ik uit de vraag van Elliot.
vrgr
JT®
Sjef antwoordt op 25 september 2015:
Jongens het gaat over de nieuwe ( benz. ) Outlander die staat voor modeljaar 2016.
Volgens mij zijn hier nog niet alle details van bekend.
elliot antwoordt op 26 september 2015:
Alvast bedankt voor de reacties.
Momenteel rijden wij met een handgeschakelde Outlander bouwjaar 2011.
Ik had voor de aankoop proefgereden met beide versies de handmatig en de double clutch automaat. Die laatste beviel ons niet.(die was toen behoorlijk wat dorstiger,gekoppeld aan een naar mijn inzicht verouderde PSA motor)
Het recent uitgebrachte model 2016 zijn zowel in diesel als in benzine uitgerust met een cvt automaat, die denk ik veel vlotter/gelijkmatiger schakelt dan de SST double clutch versie.
Graag had ik de ervaringen gekent van mensen die een caravan trekken met een cvt automaat.
Verder twijfelen we nog om indien we de huidige wagen inruilen voor een nieuwe ofdat we voor benzine gaan of voor diesel. De twee liter benzine vinden we wat mager uitvallen wat koppel betreft, maar wel milieu vriendelijker dan de diesel.(perfectioneer de nox filter /uitstoot aub heren/dames constructeurs!!)
Onze huidige wegen heeft een op maat gemaakte tuning gekregen en beschikt over 465Nm, dat is wel prettig met een caravan aan de haak.
Jan@ antwoordt op 26 september 2015:
Over ervaringen met Cvt-automaat gesproken: dit was het 4e jaar dat ik de caravan met een cvt-automaat heb getrokken en ik moet zeggen dat me dat allerzins is meegevallen c.q bevallen. Ik heb wel een auto met flink vermogen dus misschien scheelt dat, plus heb ik niet echt moeilijke passen gereden, wel behoorlijke hellingen in het Franse binnenland. In aanvang was ik septisch omdat ik dacht dat een cvt erg kwetsbaar c.q storingsgevoelig zou zijn maar dat heb ik niet ervaren. In vergelijking met mijn vorige, traditionele automaten is het rijden met cvt nog simpeler. Met gewone automaten is het verstandig in heuvels/bergen handmatig te schakelen/de bak vast te zetten om pendelen te voorkomen maar dat is met een cvt niet nodig omdat ie altijd zelf de meest optimale stand kiest. De 6 vaste standen( in mijn geval) heb je alleen nodig bij afdalingen om op de motor te remmen is mijn ervaring.
Hopelijk heb je er iets aan, succes met keuze,
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.