Leo vraagt op 18 november 2015:
Ik kwam op internet e-trailer tegen,
http://e-trailer.nl/
Lijkt een echte innovatie, maar ik kan er verder niet veel over vinden. Zijn er lezers die meer hier over weten? Zou een losse mover overbodig maken en ook goede diensten kunnen bewijzen door het remmen (met opwekking van stroom) bij het langer afdalen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 november 2015:
Ik heb uitgebreid contact met die jongens die het ontwikkelen. Zodra hun eerste prototype klaar is ga ik het testen en hier melden.
Het krijgt een aantal functies:
- mover
- bergrem
- esp tegen slingeren
- hulp bij wegrijden
- hulp bij omhoog rijden
- opladen bij remmen
- accu's ook te gebruiken voor licht etc.
Kosten: ongeveer 5000 euro
Het idee is overigens niet nieuw. Wij hebben 5 jaar geleden al een prototype van Knaus-Tabbert gezien. Zie http://www.caravantrekker.nl/wist_u_dat/nieuws3.php voor een video.
Walter antwoordt op 20 november 2015:
Ben zeer benieuwd hoe zwaar het ledig gewicht van een caravan gaat worden.
Frans antwoordt op 20 november 2015:
Het complete systeem weegt incl. accu’s maar 60 kg; dat lijkt dus gunstig te zijn in vergelijking met alleen al een mover. De mogelijkheden kunnen stuk voor stuk nuttig zijn, maar ik ben benieuwd hoe ingenieus de combinatie vorm gekregen heeft.
Voor aandrijving bergop en bij het wegrijden moet je energie in de accu hebben; bij het afremmen juist niet. Hoe weet het systeem wat er aan staat te komen, hoe lang de helling is zonder route data, gps en een geprogrammeerde route… Slimme chauffeur gewenst! Vooral voor dat wegrijden en bij fileverkeer is een elektrische hulp (bij geladen accu) perfect om de koppeling te sparen.
Je kunt met het systeem gemakkelijker met een zware caravan en een lichte motor de bergen in, maar bij een zware caravan hoort een zware auto qua gewicht, dus is het systeem vooral ideaal voor een zware auto met een lichte motor, want een lichte auto met een lichte motor kan die zware caravan niet aan…. Ben erg benieuwd naar de praktijktest !
Rico antwoordt op 20 november 2015:
In theorie kan dit een heel mooi systeem worden. Heb op Feestboek hen dus even geliked, want ben erg benieuwd. Vooral regeltechnisch lijkt het me een uitdaging. B.v. wegtrekken op een helling. Hoe zorgt het systeem ervoor dat de oplooprem niet wordt ingedrukt? Elektromotoren kunnen juist vanaf stilstand sterk zijn (afhankelijk van gekozen type) en kunnen daardoor sneller zijn dan een onhandige chauffeur met de koppeling van de auto.
Gewicht van 60 kg zou me niet tegenvallen. Maar de prijs van € 5.000 lijkt me ook een uitdaging.
Wat zal Alko hier van gaan vinden? Dit is niet zomaar een simpele add-on. Lijkt me dat er ingegrepen wordt in b.v. de naaf, er moet op de één of andere manier een aandrijving ingesleuteld worden. Of zou e-trailer de garantie-aansprakelijkheid overnemen?
Kortom: interessant en het lijkt me een leuke technische uitdaging voor de mannen.
Tom antwoordt op 20 november 2015:
Zou mooi zijn als het prototype onder een BIOD kan worden gemonteerd.
Wim antwoordt op 21 november 2015:
Ik ben benieuwd naar de rol van Menno in relatie tot Boy en Rick. Hoe kunnen we in contact komen?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2016:
Vandaag in Düsseldorf heb ik weer met de heren gesproken. De moverfunctie werkt maar heeft nog een paar haken en ogen voordat die leverbaar is. Ze werken nu ook aan een ander product namelijk een elektrische rem die in plaats van de gewone oplooprem kan worden gebruikt. Deze E-brake heeft t.o.v. een oplooprem de volgende voordelen:
- De remweg wordt korter;
- Er zit een ATC functionaliteit in die gaat remmen als de caravan slingert;
- Bergaf rijden is mogelijk zonder warme remmen;
- Via een App (op je telefoon) is de werking van de remwerking te volgen;
- Achteruitrijden gaat gemakkelijker door het ontbreken van remwerking achteruit.
In de VS en Australië is elektrisch remmen heel normaal en E-trailer is van plan om die systemen op een verbeterde manier hier de markt te brengen.
We blijven het volgen.
Louis antwoordt op 27 augustus 2016:
Als deze totale combinatie van ontwikkelingen tot een goed einde gebracht wordt, gaan bij mij de handen er voor op elkaar.
Ik ben zeer benieuwd.
Ook of het bij elk merk is onder/in te bouwen.
Electromotoren die de wielen aandrijven...aangepaste bestaande wielen ?...andere ?,geen voorstelling van eigenlijk.
En dan die oplooprem er nog bij.
Mits een beetje betaalbaar te houden : Succes gewenst, en laat maar komen !
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!