Caravantrekker.nl

Bandenspanning

Ruud vraagt op 4 juli 2016:

wat is de aanbevolen bandenspanning voor mijn TEC460 TDF (max 1300kg totaal) met 195/70 R14 Trailermax load index max 710 kg.
zit wel 1 bar verschil tussen band (4.2) en typeplaatje caravan(3.2)
dus ik weet niet wat ik moet aanhouden, en moet je eigenlijk de spanning nog aanpassen bij bv extreme hitte?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Alfred antwoordt op 4 juli 2016:

Als je de caravan ook maximaal gaat beladen, zou ik die 4,2 aanhouden.
Voor wat de hitte betreft, een te zachte band wordt warmer dan een band die op spanning is.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 juli 2016:

Kijk even hier: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php

Dan krijg je toch een ander advies en is de 3.2 nog helemaal niet zo gek. 3.5 mag ook wel maar 4.2 zou ik voor die band te veel vinden.


Kees antwoordt op 5 juli 2016:

Een goede bandenspanning zou zijn 380 kPa, 3,8 bar.
Gezien de banden een gezamenlijke draagkracht hebben van 1420kg bij 420kPa zal 380kPa volstaan bij 1300kg belasting. Een lagere bandspanning resulteert in een (te) lage draagkracht waardoor teveel vervorming en te grote warmteontwikkeling.
De bandspanning hoeft niet te worden aangepast voor hogere omgevings temperatuur.


Louis antwoordt op 5 juli 2016:

Zo zie je maar...
Ik heb in een ander draadje dezelfde vraag gesteld over dezelfde banden, maar bij een (asgewicht) van 1250 kg.
Caravantrekker kwam op 3.2.
Jadatis ergens rond 2.6 รก 2.9.
Ik had geantwoord 3.1 aan te gaan houden, en Kees vroeg iets als waarom overvullen, en raad in dit geval nu zelfs 3.8 aan terwijl het over 50 kg (slechts 25 per kant) gewichtsverschil gaat .
(Zelfde merk zelfde maten en laadvermogen, ik mis in deze alleen het woordje reinforced, is dat de reden)
Het blijft dus toch een discussiepuntje ?


Kees antwoordt op 5 juli 2016:

Nee, je moet op de band kijken. Daar staat alle relevante informatie op.
In dit geval geeft TS de draagkracht per band met bijbehorende spanning. Dat is waar je vanuit gaat aangevuld met relevante gewichtsinformatie.
Niet de lijstjes, tabelletjes of instructieboekjes en zelfs niet de dealers, die pompen er toch maar in wat op de spatbordrand staat aangegeven zonder verder te kijken.
In het andere draadje geef jij voor jouw band wel hetzelfde draagvermogen op maar bij een bandenspanning van 290 kPa. TS heeft het hier over 420kPa. Dat is nogal een verschil lijkt mij. Of hij dan een fout maakt bij het aflezen laat ik dan geheel in het midden.


Anko antwoordt op 5 juli 2016:

Het leek mij dat Ruud het had over 'geadviseerd volgens de spatbordrand' versus 'werkelijke spanning'. Dus niet 'geadviseerd volgens zijkant band'. Kan me vergissen. Ruud?


jadatis antwoordt op 5 juli 2016:

Zoek ik je banden met google dan kom ik er op dat het een XL/reinforced/Extraload band is, aangepast voor trailergebruik door iets hogere Loadindex voor N snelheidscode= max 140 km/u , ook voor auto's in die maat in de markt met XL LI 95 , en die draagt zijn maximum load van 670 kg bij ( AT) 2,9 of 3 bar tot 160 km/u.
Dan kan de zelfde maat in 96 Loadindex nooit een druk nodig hebben van 4,2 bar, zoals je schrijft.

Mijn vermoeden is dan ook, dat hier de maximum toegelaten koude druk op de band staat van 4,2 bar, ongebruikelijk voor trailerbanden maar kan voorkomen, net als bij gewone en XL// autobanden . kom wel een C band in die maat in 8PR die dan mogelijk als uitzondering 4,2 ipv 4,5 bar At druk kan hebben met Loadindex 104/102N, dit bewijst dat je 4,2 bar niet de AT druk is maar de maximum koude druk.
Koude druk is als temp in band zelfde is als daar buiten en ongeveer 18 gr C.

Maar van die AT-druk is dus zou mijn advies afhankelijk zijn.

Mijn advies is tel 10 % bij de MTM ( max totaal 1300kg) dus reken druk uit voor 1430 kg , en dat is iet s meer dan 2x maximum load van 710 kg =1420 kg dus dan de AT druk nodig , die volgens mij dus 2,9 of 3 bar is voor jouw band, blijkt toch die 4,2 bar de AT-druk te zijn en dus niet de maximum koude druk, dan wordt advies 4,2 bar.

Dan nog over de temperatuur, De advies en AT-druk is bedoeld voor 18/20 gr C , en bij die temp gevuld zal de druk bij hogere temperatuur hoger zijn, is uit te rekenen. Dan geen druk af laten , want bij die hogere buitentemp is de koeling van de band minder, dus dan de minder invering die de hogere koude druk geeft , geeft ook minder warmteontwikkeling, en dan is alles weer in evenwicht.
Even uitgerekent
18 gr C 3.0 bar / 3,2 bar
30 gr C 3,17 bar / 3,37 bar
0 gr C 2,75 bar / 2,94 bar.
moet je zien als indicatie, want hier uitgegaan van geen vollumeverandering bij andere druk in de band.
Maar je ziet hoe klein de verschillen zijn.




Senior Be antwoordt op 6 juli 2016:

Nog even doorgaan op de relatie temperatuur en bandenspanning:
Ik laat mijn autobanden in de winter in de werkplaats van mijn dealer waar ongeveer een temperatuur heerst van 18 graden, altijd 0,2 bar harder oppompen om zo de daling van de bandenspanning bij lagere buitentemperaturen op te vangen.
Is dat juist?
Ik dacht dat elke 10 graden verschil een verschil van 0,1 bar geeft.
Of anders gezegd:
Als ikzelf mijn banden in de winter buiten bij bijvoorbeeld een temperatuur van 4 graden controleer en bijvul, dan hou ik toch de door de fabrikant aanbevolen spanning aan die in principe geldt voor een temperatuur van 18 graden.


Kees antwoordt op 6 juli 2016:

Correct. Bij winterbanden wordt 20 kPa meer dan standaard in de band gezet vanwege lagere temperatuur.


Ed antwoordt op 6 juli 2016:

Dames/Heren,
Graag ook een deskundig advies m.b.t. mijn banden.
Caravan max. gewicht 1300 kg.
Banden merk Lassa Tralway 185/14C 8 PR loadindex 100/102.
Op de band staat bij max. load 450 KPA op sticker CV staat 4,25 bar.
Beide drukken lijken mij aan de hoge kant.
Kan voor deze maat geen lichtere banden gegoogeld krijgen.
Deze zaten nieuw onder de caravan.


Senior Be antwoordt op 6 juli 2016:

Bij een enkele as geldt de loadindex 102, d.w.z. 850 kg per band en dus 1700 kg in totaal.
Op de zijwang staat de druk vermeld waarbij de band die loadindex haalt:
4,5 bar.
Op deze site staat onder het kopje informatie een tabel met voor uw band en caravan de juiste spanning:
3,9 bar.
Die 4,25 bar is dus wat aan de ruime kant.
Ik zou middelen: 4,0 bar.
Denk aan versterkte (stalen) ventielen en de vervangingstermijn van 6 jaar.
Kies dan meteen voor een bekender merk.
In uw maat - de meest gangbare - is er volop keus.
Succes.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juli 2016:

Tabelletje op http://www.caravantrekker.nl/algemeen/bandenspanning.php geeft 3.9 bar aan. Het verschil met 4.25 is niet zo groot.


jadatis antwoordt op 6 juli 2016:

@ Ed

Ingevuld in mijn spreadsheet geeft advies van 3,7 bar.
Zal het hele verhaaltje verder niet doen hier, zie daarvoor een van mijn eerdere antwoorden bij deze vraag.


Kees antwoordt op 6 juli 2016:

De draagkracht van de banden is vrij fors voor de belasting van de caravan en ongeveer 30% overbemeten.
Waarschijnlijk een caravan met een 1500kg as die 'terug gekeurd' is naar 1300kg bij de tenaamstelling.
De juiste bandenspanning voor 1300kg belading is 350kPa. Ik kan met jadatis meegaan voor 370kPa voor enige extra draagkracht voor ongelijke li-re belasting compensatie.


Senior Be antwoordt op 7 juli 2016:

Ik denk dat elke spanning tussen 3,7 en 4,25 bar acceptabel is.
Te laag is altijd fout, (iets) te hoog eigenllijk nooit bij een solide gebouwde caravan.
Zowel in de deskundigheid van deze site als ook in die van Jadatis heb ik veel vertrouwen.
Daarom zou ik middelen tussen 3,9 en 3,7 -----> 3,8 bar !!!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker