Jan@ vraagt op 21 juli 2016:
Wat er natuurlijk wel in zat; de plugin hybrides nemen fors af als lease auto en het aandeel diesels neemt eveneens af.
Voor mij is dat goed nieuws want: Ik rij vaak ex-lease auto's van ca 4 jaar oud. Ik hou niet van die plugin's tenzij eventueel tegen een ""afbraakprijs"" en als die een caravan mag en kan trekken, accu's eruit(als dat kan). Vanwege mijn lage kilometrage is een diesel niet erg aantrekkelijk, tenzij tegen diezelfde "'afbraakprijs"".
Verzoeke eventuele reacties positief te houden. Geen ruzie! 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
Toch zou ik over 4 jaar de aanschaf van een Plug-in hybride als caravantrekker overwegen. Bijvoorbeeld een Golf GTE is een uitstekende trekauto voor een caravan van 1500 kg. Relatief zuinig, goedkoop op stroom als boodschappen auto en dankzij de accu's lekker zwaar wat zorgt voor stabiliteit. En het wegrijden gaat elektrisch veel beter dan met een benzine motor.
Janka antwoordt op 21 juli 2016:
En als je dat laatste nou eens afzet tegenover een TDI?
Louis antwoordt op 21 juli 2016:
Positief is dat ik gisteren na m'n werk met één van de kleinkinderen met kuipen en emmers water geklooid heb.
Negatief is dat onze en voorgaande generaties na vele miljoenen jaren ....kans hebben gezien de aarde in slechts zo'n honderd jaar uit te hebben gewoond en het nu nog kleine grut schaamteloos met onze kortzichtigheids puinhopen opgezadeld gaan worden.
En we gaan er "slim als we zijn" domweg uit puur eigenbelang nog gewoon mee door ook.
Bewijs me dat accu's 100% gerecycled (kunnen) worden. Financiéle van dag tot dag motieven als énige reden totaal vervallen, en ik wordt positief voorstander.
Dan kunnen we eindelijk eens aan het échte energieprobleem gaan werken .
Mercedes komt óók al weer met zo'n wangedrocht waar je tweehonderd meter mee kunt rijden uit pure bijtellingsoverwegingen.
En wij kuddedieren al die raden van bestuur maar als financiéle varkens vet blijven mesten, en ook nog eens uiteindelijk (ten koste) en op kosten van onszelf.
Voor mijn part trekt zo'n barrel vier caravans, ik moet hem nog niet gratis .
Sorry Jan@, ik begrijp je redenen, maar kan over deze ontwikkelingen nooit positief worden tot...
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
En als je dat laatste nou eens afzet tegenover een TDI?
Dan trekt en rijdt de GTE heel veel beter dan TDI 2.0 DSG!
Mercedes komt óók al weer met zo'n wangedrocht waar je tweehonderd meter mee kunt rijden uit pure bijtellingsoverwegingen.
Dacht je nu echt dat de ingenieurs in Stuttgart een auto ontwikkelen omdat meneer Dijselbloem met een belasting maatregel komt?
Sjef Bertens antwoordt op 21 juli 2016:
@ Menno,
Waarom haken de hybride en plug-ins massaal af als de belastingmaatregel in hun nadeel veranderd.
Onder druk van de Groenen, die zelf nauwelijks weten hoe de CO2 uitstoot te verminderen, gaan autofabrikanten om de publieke opinie niet tegen te krijgen door met deze ontwikkelingen.
We zouden stappen vooruit gaan als deze belastinggelden aangewend werden voor zonne ,wind en waterenergie en in de winterperiode op zeer grote schaal schone elektriciteit uit Noorwegen halen.
De commerciële belangen zijn veel te groot en met die melkkoe van de auto kan de schone schijn hoog gehouden worden.
Ik heb het al meer geschreven, je moet het gebruik van electriciteit niet bevorderen maar het opwekken van echt schone energie stimuleren.
Als die schone energie ruim aanwezig is ( dat duurt nog heel lang ) zal elektrisch vervoer en elektrisch verwarmen automatisch volgen.
Maar we moeten onze energie niet aanwenden om het omgekeerde te bereiken. Ontwikkelingen voor een rendabele energie opwekking en opslag vragen een grotere prioriteit.
Louis antwoordt op 21 juli 2016:
Fabrikanten houden qua uitvoeringen, uitstoot, fiscale gevolgen voor "af fabriek of niet" accessoires, verlichtingseisen e.d. wel degelijk rekening met regelgeving in exportgebieden, dus waarom niet in dit geval.
Het westen raakte voorheen geen vrachtwagen kwijt aan Arabieren alleen maar omdat er geen neus aan zat, dús kreeg je later uitvoeringen mét neus .
Ze houden wel degelijk rekening met regelgeving en gewoontes .
Evenals type namen.
Even je huiswerk niet goed gemaakt, en je raakt geen auto kwijt in een land waar de betekenis ervan in hun taal niet gewaardeerd wordt.
Ford levert hier z'n Mustang nu met viercilinder ecoboost motoren vanwege de slurptax.
(Vergelijk de prijs maar eens met een échte waar een achtcilinder in zit)
JH Vis antwoordt op 21 juli 2016:
Ik vraag me af of een plug-in hybride wel echt zo geschikt is als caravantrekker. Als de accu's vol zijn, ja. Geraken ze leeg, wat met het trekken van een caravan vrij snel gebeurd is, dan moet de ice de accu's weer gaan laden wat uiteraard op dat moment vermogen kost; vermogen dat dan niet aangesproken kan worden voor het trekken..Zie ik dit verkeerd?
John antwoordt op 21 juli 2016:
Ach ja, de bekrompenheid neemt weer toe.
De verkoop van hybrides en vol electrische auto's neemt nog steeds toe. Jan@ segmenteerd wel lekker, maar de leasemaatschappij is al lang geen trendsetter meer zoals in de '80 en '90 jaren. Een Tesla word niet geleased maar gekocht door de zaak!! Zo ook het meerendeel van de hybrides. Alles heeft te maken met de aftrekposten die het bedrijf zelf in de zak steekt ipv ze aan de leasemij te gunnen. De leasemarkt loopt al jaren langzaam terug en niet alleen door de crisis.
FF verder kijken dan de neus lang is doet wonderen😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
Plug-in hybrides zoals de GTE, V60, RAV4, Niro, Mercedessen etc. hebben een volledig 'dubbel' aandrijf systeem. Hier op de site berekenen we de gewone verbandingsaandrijving en daarvan zijn de prestaties al heel goed. Bij het wegrijden of als nog eens extra kracht nodig is kunnen de elektro motoren nog eens extra kracht leveren.
Met een caravan op een lange reis rijdt je gewoon op brandstof en de stroom kan je bewaren voor moeilijke situaties zoals file rijden en manoeuvreren op een camping.
Ik weet het... 'Wat de boer niet kent eet hij niet' maar voor de caravanner is het fantastisch als er meer betaalbare hybrides komen.
En gelukkig is de afzetmarkt wereldwijd hiervoor heel veel groter dan alleen in ons kleine landje alleen de noodzaak om iets te trekken werkt dan niet echt mee 😉
Willem1 antwoordt op 21 juli 2016:
De andere kant van de zaak is dat campingeigenaars opgezadeld worden met passanten die trachten gratis de accu vol te krijgen.
En zomaar een vraag; hoe is het gesteld met de publiek oplaadpunten in de vakantielanden, iemand ervaring?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
Nogmaals...voor de Plug-in hybrides heb je geen stroom nodig. Alleen een zuinige Hollander wel 😉
Louis antwoordt op 21 juli 2016:
"FF verder kijken dan de neus lang is doet wonderen"
Zou je daar niet eens mee beginnen dan ?
Een jaartje of tweehonderd bijvoorbeeld ?
Of denk je wérkelijk alleen maar dat het jullie tijd wel duren zal en ontwijk je daarom bewust de kern en praat alleen zo bekrompen als maar kan over leasen, aftrekposten en andere nonsens.
In dat geval verdienen we niet beter, en mogen de fossiele brandstoffen wat mij betreft volgende week al op zijn.
Willem1 antwoordt op 21 juli 2016:
@Menno;
Nogmaals...voor de Plug-in hybrides heb je geen stroom nodig
Dus blijk ik een leek Menno, maarrr wat "plug" je dan in?
John antwoordt op 21 juli 2016:
Lowie heeft TS schijnbaar niet geheel gelezen. Het ging toch over een "nieuwe trend" die er niet is. Maar bekrompen lezen is ook een kunst, oogkleppen op en je eigen verhaal boven de andere stellen.
Zoals Menno ook al aangaf gaat het met de vol electrische en hybrides verder dan over onze landsgrenzen. Toch bekrompen. Tuurlijk is electrische niets nieuws, maar met betere accu's, betere motoren en betere aandrijvingen gaan we wel de goede kant uit.
Tesla is overgestapt van Samsung accu's naar accu's die ontwikkeld zijn in eigen beheer ism Mitsubishi waar ze nu ook gefabriceerd worden. Enkel vanwege een grotere capaciteit en het voor 99,9% recyclebare. In Tilburg recycled men al, ZONDER speciale milieuvergunning. Toch knap!
Blijven geloven dat het allemaal niet kan is gewoon achteruitgang. Afgeven op hen die het van dichtbij meemaken, er wel in geloven, is bekrompen jaloezie 😉
Louis antwoordt op 21 juli 2016:
Als ons puberaal overkomende manneke z'n zinnetje niet krijgt kan onze Johnnyboy ineens iemand's naam niet meer onthouden ?
Lukt mij nog wel John...ondanks dat ik als seniele ouwe zak naar MAX kijk en lid van de ANWB ben weet je nog verwend knulletje ?
(Rode streep Menno, want afwijkende meningen worden alleen op prijs gesteld als het in de winkel past)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
Heren, maak nu een discussie niet te persoonlijk maar gebruik argumenten! Jan@ had het al voorspeld....
@Willem1
Je kan stroom 'inpluggen' maar het hoeft niet. Anders worden de accu's wel geladen bij het remmen en door de autodynamo. Stroom kost alleen minder per km.
Chateau antwoordt op 21 juli 2016:
Zinvolle disqutie, denk aan het milieu! Hybride is niet milieu vriendelijk, de batterijen wanneer die vervangen worden is eenkostelijke investering.het verwerken is ook slecht, geef mij maar een diesel. Wanneer u een caravan moet trekken gaat u misschien 100 meter op batterij rijden. De andere 600 of 700 km gaat u op een alternatieve energie moeten gebruiken. De keus aan u Lpg, benzine of diesel.
Jan@ antwoordt op 22 juli 2016:
Dat veel beter wegrijden op bijv hellingen met een hybride;
allemaal tot je dienst. Alleen als 2e of 3e eigenaar zal je toch vroeg of laat te maken krijgen met de vervanging van het accu-pakket. Ik lees dat dat erg kostbaar is dus wat dan? Accu's (met gewicht)laten zitten, verwijderen(kan dat)
want hoe reageert de electronica daarop? Over dat soort zaken heb ik nog weinig gegevens gezien.
Louis antwoordt op 22 juli 2016:
Je hebt me niet begrepen John en gelijkgestemden.
Ik praat net zo goed over achtcilinders als electrisch aangedreven auto's.
Dat eerste klinkt niet bepaald groen, is niet nodig maar wel leuk, en kán net zo goed milieuvriendelijk worden bij een alternatief voor de gebruikelijke brandstoffen.
De electrische auto, hoe rendabel en goed hij ook ooit zou kunnen worden, zal net zo goed van "een" alternatieve brandstof gebruik moeten blijven maken evenals de ouderwetse verbrandingsmotor.
Tenzij je mega rendabele zonnepanelen uitvind en de zon praktisch altijd schijnt.
Maar om een systeem uit werken en steeds te verbeteren hóef je er geen honderden miljoenen op de weg te zetten zoals nu het geval is, evenals bij windmolens waar dit ook mee gebeurd.
Het motief blijft nu in één of andere vorm dus hoofdzakelijk een vorm van subsidietrekken waardoor juist aan het werkelijke doel voorbij geschoten wordt.
En dat staat totaal los van "denken dat het allemaal niet kan".
Of "stilstand en dus achteruitgang voorstaan".
Die electromotoren doen hun werk echt wel, zoals ze dat al jaren doen.
Daar hoef je zoveel aandacht niet eens meer aan te schenken .
Zorgen dat ze gevoed worden zodat ze kunnen draaien, dáár draait het om.
En wat de trend (als die ontstaat) betreft...ik heb het al eerder aangekaart in de draadjes over de PHEV: Wat gaan we (ook fiscaal) met al die karkassen met overgewicht doen als de accu's op zijn ?
De voormalige eigenaren die van de voordelen hebben genoten dan alsnog ook maar voor de recycle kosten op laten draaien ?
Dat zou redelijk zijn tegenover al die eerdere sponsoren, of...?
ben antwoordt op 22 juli 2016:
Ach Louis,ik ben soms zo benieuwd hoe de wereld er over 100 jaar uit ziet?
Gaat het op deze manier door?..echt niet.
Op de een of andere manier gaat het een keer gruwelijk mis!!
Dus gewoon blijven genieten!!..😉
Ale Kok antwoordt op 22 juli 2016:
Er wordt, als het om de elektrische en hybride auto's gaat, nogal vaak als tegenargument de levensduur van de accu's aangehaald.
Inmiddels rijden er al her en der Priussen van de eerste generatie rond met meer dan een miljoen kilometers op de teller.
Eén van de belangrijke factoren voor de levensduur van een accu is het in de gaten houden van de laadtoestand van de accu's.
Bij Toyota hebben ze dat via software blijkbaar heel goed in de hand.
Voor ons caravantrekkers zouden, door het enorme koppel dat elektromotoren al vanaf stilstand ontwikkelen, elektrisch aangedreven auto's ideaal zijn.
Louis antwoordt op 22 juli 2016:
Dat klopt, en het is ook bekend dat deze accu's (wanneer ze voor tractiegebruik tot onder een bepaalde laadwaarde verouderd zijn) in woningen worden toegepast, en daar hun leven verder kunnen slijten met door zonnepanelen opgewekte energie.
Prima natuurlijk !
Maar ooit zijn ze echt op, en moet je een oplossing bij de hand hebben, en het niet eerst uit de hand laten lopen zoals ook met de plasticeilanden in oceanen is gebeurd.
Als een soort bij de hand hebbend tegengif na een slangenbeet .
Als je dán nog eens moet gaan zoeken ben je gewoon te laat.
Blijft alsnog : Wat we deze accu's vóór ze dit eindstadium bereiken "te eten kunnen blijven geven" om ze van energie te voorzien ?
JH Vis antwoordt op 22 juli 2016:
Menno, als ik een berekening doe voor de RAV4 Hybrid zie ik niet de 155pk en de 210Nm die alleen de benzinemotor levert, maar ook de pk's en Nm die de electro-motor levert? (197pk, 270Nm gecombineerd)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juli 2016:
Dat klopt. Het lastige is dat bij sommige hybride we wel het maximum beschikbaar vermogen kunnen opgeven omdat dit onder alle omstandigheden beschikbaar is. Bij de Kia Niro is dat alleen in de eerste versnelling en berekenen we alleen de benzine motor. Helaas is ons model nog niet in staat om een uitsplitsing te maken, maar proberen we het beste de praktijk te benaderen.
In praktijk heb je namelijk het maximaal vermogen nooit langdurig nodig maar is het wel beschikbaar bij hybrides. Tenzij je misschien volgas een hele hoge Alpenpas omhoog gaat en je geen stroom meer zou hebben.
Kees antwoordt op 22 juli 2016:
Er wordt, als het om de elektrische en hybride auto's gaat, nogal vaak als tegenargument de levensduur van de accu's aangehaald. Inmiddels rijden er al her en der Priussen van de eerste generatie rond met meer dan een miljoen kilometers op de teller.
Eén voordeel van PHEV's is dat het minder worden van de accu's niet dramatisch is. Immers de verbrandingsmotor neemt het gewoon over zonder het groene imago te verliezen.
Het vervangen van de batterij is nogal kostbaar dus dat gaat gewoon niet gebeuren en men rijdt vrolijk verder op benzine. Dus ja, het is een legitiem tegenargument en de veronderstelling dat die miljoen km's van enkele eerste generatie priussen dat electrisch gedaan hebben is volkomen fout.
Een feit is dat de accu's maar een beperkt aantal laadcycli hebben. Zeker de eerste generatie priussen. Daarvan kan je gevoeglijk aannemen dat die inmiddels allemaal versleten zijn.
Ale Kok antwoordt op 22 juli 2016:
@Kees.
Uw bewering kan ik nergens terug vinden om te staven, ik heb zojuist op enkele fora zoals (http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=1589) van Prius berijders gekeken en het valt mij gewoon op dat het enige voorkomende accuprobleem dat vaak genoemd wordt de kleine 12 volt accu is, waardoor de wagen niet meer start en mensen hun instellingen kwijt zijn als de wagen een aantal weken heeft stilgestaan.
Sowieso is het aantal problemen dat genoemd wordt een stuk minder dan bij andere merken. Maar dat wisten we natuurlijk al langer.
Jan@ antwoordt op 22 juli 2016:
Ok maar kan je de accu's eruit halen als ze toch niets meer doen. Scheelt gewicht(als gewicht vd caravan het toelaat) en wegenbelasting
JH Vis antwoordt op 22 juli 2016:
Voordeel wegenbelasting zul je daarbij niet hebben. Gewicht accu-pack en electro-motor wordt al afgetrokken van totaal gewicht ter berekening van tarief wegenbelasting..(ik meen 125kg)
Ton Groenendijk antwoordt op 22 juli 2016:
Verhalen uit de praktijk:
Een aantal jaren geleden reed ik nog wel eens voor een organisatie met auto's door het land. Ooit moest ik een Prius ophalen, die zonder stroom stond. Het verhaal is uitgebreid en lachwekkend. De parkeergarage waar het busje van de WW niet inpast, de onmogelijkheid om een klep te openen, die elektrisch bediend wordt om de accu op te laden en die dus niet open gaat en het enthousiast start/stop systeem dat ook werkt bij vrijwel lege accu (en dan doet-ie het alsnog niet en sta je daar terwijl je in de verte de WW ziet verdwijnen)
Maar goed, de strekking van het verhaal is dat een overheidsinstelling dergelijke wagens aanschaft om in de pool te gebruiken en dat die auto's dan zo lang stil staan dat er geen milliampère meer in zit. Prima dat er zo weinig mogelijk auto wordt gereden van onze belastingcenten (o,o, dat is zo'n kreet waar ik decennialang van betaald ben) maar het aanschaffen van Priussen is dan gewoon een symbool-gedrag. En dat is helaas pas laat doorgedrongen tot de ridders van de symboolpolitiek. De toch niet goedkope hybrides zijn voor 80% uitgegeven door Leasemaatschappijen en daar wordt dan jaarlijks 40 tot 60.000 km mee gereden. Dat gebeurt natuurlijk hoofdzakelijk op benzine. Dit laat onverlet de particulieren die uit nobeler motieven zo'n auto hebben aangeschaft. Maar voor de rest is het een rekenmodel op basis van een goedbedoeld maar utopisch mensbeeld. En nu de hybriden net zo duur of duurder worden dan de "normale" auto's blijkt dus ook dat er drie zaken zijn die van invloed zijn op het aanschafgedrag: 1. de portemonnee, 2. de portemonnee en 3. de portemonnee. Daar is niks mee mis, maar erken dat gegeven dan ook en doe je niet principiëler voor dan je bent.
Enne @ Jan: dat is toch geen ruzie. Hoe kan je nu ruzie krijgen over een luxeprobleem.
O ja, dit heet caravantrekker; Een bescheiden benzine of dieselauto met turbo kan hééél zuinig bereden worden, behalve met een caravan er achter. Dat is voor hybrides net zo. Uiteindelijk zijn de verschillen marginaal.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.