Caravantrekker.nl

Mover

E Elzinga vraagt op 6 augustus 2016:

Is het niet mogelijk om een mover rechtstreeks aan te sluiten op de autoaccu met een snoer op bv de 13 polige aansluiting

Naar laatste bijdrage

Reacties:

sjef antwoordt op 6 augustus 2016:

natuurlijk wel


Hans antwoordt op 6 augustus 2016:

Neem je dan wel een paar honderd zekeringen mee van 15A. Eentje is niet genoeg, dank ik.

Hans


Eelke antwoordt op 6 augustus 2016:

Ok ik ben niet zo thuis in de zekeringen van een auto maar als je nu een rechtstreekse aansluiting van de accu maakt en je zekert hem met de juiste zekering trekt dan de mover de auto accu dan niet meteen leeg
Ik kom tot deze vraag omdat ik op de camping zit en zie allemaal caravans met movers met een accu in de caravan(ik heb zelf geen mover)waarbij de accu aan een druppellader moet het gewicht moet je meenemen enz


Willem1 antwoordt op 6 augustus 2016:

Elzinga, onze movers zijn aangesloten met 10 kwadraat millimeter kabels en gezekerd met 60 tot 80 amperé zekeringen.

Als je dit voor ogen houdt begrijp je dat voeden vanuit de 13 polige doos niet gaat lukken.


Eelke antwoordt op 6 augustus 2016:

Juist nu wordt het mij duidelijker je zou nog rechtstreeks van de autoaccu kunnen aftappen maar dan moet je wel een heel dik snoer gebruiken
Bedankt voor jullie reacties


PieteR antwoordt op 7 augustus 2016:

Nee Eelke, juist vanwege de beweeglijkheid van de caravan kan je niet domweg met een snoer gaan werken. Dikke kabels zijn nou eenmaal helemaal niet flexibel, dus een beetje bochtig parcours volgen over een afstand van 15 tot 25 meter zit er dan echt niet in. En dat zijn toch wel een beetje de afstanden om met rangeren rekening te houden.


Rene antwoordt op 7 augustus 2016:

Dikke kabels kunnen best flexibel zijn.
Probleem is meer de verliezen over een lange kabel.
De 10^2 die nu gebruikt wordt is niet alleen voor de hoge stroom maar ook om de verliezen te beperken. Anders zijn er na X meter beduidend minder "voltjes" over.
Tevens is een autoaccu totaal ongeschikt om lang (veel) stroom te leveren.


Benno antwoordt op 7 augustus 2016:

Eelke, ik ruik dat jouw drempel voor aanschaf van een mover de accu en acculader is.
Ik herken dat want ik had dezelfde aarzeling.
Voor mij kwam de oplossing via Obelink. Daar kocht ik het mover light pakket; een Beaut 24 Ah AGM accu van 7 kilootjes met een zeer compact formaat in combinatie met CTEK MXS 5.0 lader. De accu past in de ruimte waarin ook de kachel zit. Kost 99 eurootjes!
Dit jaar geïnstalleerd en bevalt voortreffelijk.


dirk antwoordt op 7 augustus 2016:

neem me niet kwalijk maar de meerprijs van een accu en lader zijn toch niet de kosten in vergelijking met de mover.


Alfred antwoordt op 8 augustus 2016:

@ Dirk: Ik denk dat het eerder om het gewicht dan om de meerprijs gaat


Remco antwoordt op 8 augustus 2016:

Het zou soms wel is fijn wezen als sommige vraag stellers hun vraag is zouden onderbouwen.


Nu blijft het gokken...

Maarja ipv een 7 kg accu of die 7 kg aardappelen te kiezen blijft lastig.

Geen ruimte voor een accu?


Frans antwoordt op 8 augustus 2016:

Vraagsteller is m.i. helemaal duidelijk en stelt alleen een vraag over de voeding vanuit de auto. Dat op zijn camping iedereen met een mover werkt is de slechtste reden om er ook een te installeren. Als het zonder gaat kun je jezelf een hoop gedoe, kosten en gewicht besparen, zonder de voordelen in twijfel te trekken 😉


dirk antwoordt op 8 augustus 2016:

Frans,
Als je in alle opzichten de marge,s hebt is het toch een genot zo,n mover geen gedoe en je hebt ook niet altijd de ruimte toch .wij hadden er ook geen en toen mijn vrouw met haar voet van de koppeling schoot en gelukkig geen schade heb ik besloten om er afgelopen voorjaar 1 te laten monteren en begin nou niet van o je vrouw want dat kan iedereen over komen .
dus heb je de marge in gewicht en heb je het er voor over prima toch en gemak dient de mens .


Frans antwoordt op 8 augustus 2016:

Ben het met je eens Dirk. Het rangeren met een afstandsbediening gaat een stuk gemakkelijker dan sjorren aan een dood gewicht. Maar als je een lichtgewicht caravan hebt is het gewicht zelden moeilijk hanteerbaar. Bovendien is in veel gevallen het op de plaats zetten met de auto veel sneller en ‘minder gedoe’. Daarom zou ik vraagsteller in overweging geven om niet onbezonnen met de trend mee te gaan en echt de voor en nadelen af te wegen. Bij mij heeft dat overigens geleid tot het monteren van een rangeerhulp, maar gebruik het apparaat maar zeer incidenteel. Alleen als het nodig is.


Benno antwoordt op 8 augustus 2016:

Een caravan is een slaapkamertje met een keukentje en als je geluk hebt een zithoekje en een toiletje. Elke centimeter is benut. Wat het ding weegt is van belang om veilig van A naar B te komen.
Het is aannemelijk te denken dat Eelke opziet tegen het gewicht en de ruimte die de accu met toebehoren inneemt.
Immers, op 6 augustus zegt ie dat zelf.
Ik zag er zelf ook tegenop om zo'n idioot zware chemische fabriek mijn huis-slaapkamertje te installeren.
Met nieuwe producten die nu te koop zijn wordt het mogelijk de bezwaren te negeren.
Vandaar mijn briefje.




Zjef antwoordt op 9 augustus 2016:

Een Reich mover wordt opgegeven tussen 30 en 160A. De stuurbox is aangesloten met 16mm² de verbindingen met de mover zijn 10mm². Hoe wil je dat over een 13 polige stekker realiseren? Deze is voorzien om maximaal 2,5mm² aan te sluiten.

Wil je beweeglijkheid? Dan heb je een vrij lange draad nodig. Bij 160A heb je dan een serieus spanningsverlies. Wil je dit bij 10m onder 1,2V houden heb je draden van >45mm² nodig.

Of het plaatsen met een auto sneller gaat zal gewoon van de situatie afhangen. Deze zomer bood de campinguitbater aan om een caravan mee op zijn plaats te zetten. De vrouw van de bestuurder vond dit niet nodig, haar man was 'a very good driver'. Na 10 minuten klooien toch de caravan maar afgekoppeld en met de hand op zijn plaats gezet.

Een standaard camping plaats is vaak 10m breed. Er stonden dit jaar meerdere caravans > 9m lengte. 1 heb ik opgezocht en was 9m80, 2t en verhoogbaar naar 2t7. Hoe krijg je die met de wagen er tussen als je maar 20cm hebt? Aan de ene zijde een waterkraan en elektrische console aan de andere zijde reeds een andere caravan waar de auto naast staat.

Een mover een mooi en handige zaak. Lat het toe om op mijn eentje met de caravan op reis te gaan.


Kees antwoordt op 9 augustus 2016:

Hoe krijg je die met de wagen er tussen als je maar 20cm hebt?

Moet je dat wel willen is een betere vraag.
Er zijn zat campings waar je gewoon kunt inparkeren met voldoende ruimte.
Wil je per sé op een onmogelijk te bereiken plek met je dissel in de struiken en de achterlichten over de klif van het boeiende uitzicht wil genieten als je 's ochtends de gordijnen opendoet dan moét je inderdaad een mover. Dat is dan wel makkelijk ja, maar onontbeerlijk is het natuurlijk nooit.
Vreemd dat men zich altijd denkt te moeten verdedigen om zo'n ding aan te schaffen. Doe je dat ook als de leeftijd het caravannen eigenlijk onmogelijk maakt?


leo antwoordt op 9 augustus 2016:

Uiteraard kan je zonder Mover. Maar ik zou niet meer zonder willen. Vroeger zette je de carvan bij benadering op je campeerplek neer en vond je al het al snel goed. Met als resultaat dat je achter de caravan vaak ruim een meter loze ruimte had. dat was jammer. Je kunt nu je campeerplek beter uitnutten door je sleurhut dichter tegen de "kadastrale"grens te zetten.


Quirien antwoordt op 9 augustus 2016:

Tja, zo wil ik juist een meter ruimte hebben achter mijn caravan. Gemakkelijker bij/in mijn achterluik te komen , water bij te vullen, wc gedoe en afwater systeem, elektrische aansluiting , satteliet aansluiting etc. En ik ben niet zo gek op brandnetels, doorns etc.(smiley)

Overigens zijn er ook campings die i.v.m. brandveiligheid c.q. brandgang richtlijn hebben deze ruimte toe te passen.
En heb ik de ruimte dan gewoon de caravan met de auto. Mover komt wel te pas bij krappe omstandigheden of als ik geen risico wil nemen..


Hans antwoordt op 9 augustus 2016:

Kort samengevat voor alle voor- en tegenstanders van movers: het is dus praktisch onmogelijk om de movers te gebruiken met een kabel vanaf de auto.

Met vriendelijke groet,

Hans


Louis antwoordt op 10 augustus 2016:

Vanaf de autokabel wordt moeilijk met zo'n ding.
Maar als je zovele koppelingen hebt geroken met hun gestink en de vervolgkosten, lach je je slap om de mover tegenstanders.
Die kunnen wegens hun stellige uitspraken dus moeilijk terug...
Scheuren en trekken dus maar, al zullen de handgrepen het ook begeven en schade of lekkerij veroorzaken.
En daarna met je domfhonetje spelen, want je moet natuurlijk wel met je tijd mee gaan natuurlijk...


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker