Caravantrekker.nl

Remmen caravan

F.Blok vraagt op 4 september 2016:

Onze caravan ERIBA NOVA S, als ik met de mover de caravan achteruit met een wiel op een spie zet en de handrem aantrek, dan rijd de caravan vooruit van de spie af als ik de mover erafhaal.
Volgens de dealer is dit normaal maar ik heb dit bij andere caravan's nog niet eerder gehad.

Graag een onderbouwd antwoord hierop.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 september 2016:

Andersom (achteruit) zou normaal zijn maar m.i. moet de handrem ook een zware caravan op een spie vooruit kunnen houden.

Krijg je de caravan van z'n plaats met de auto ervoor als die op de handrem staat?


F Blok antwoordt op 4 september 2016:

Niet geprobeerd maar de caravan remt normaal bij het rijden achter de auto


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 september 2016:

Normaal remmen (voor zover je dat kan voelen) is wat anders dan een wiel dat op de handrem nog kan draaien. Op een steile helling moet de handrem m.i. in staat zijn de caravan op de plaats te houden.
Onlangs in de bergen geweest of lange autobaan hellingen gereden? Ik zou toch langs een remmen specialist gaan (met een rollenbank).


Sjef Bertens antwoordt op 4 september 2016:

Beste F. Blok,
Heb je het dan over grote afstanden of praten we over centimeters
Rolt het wiel volledig van de wig af en is het links en recht hetzelfde ?
Blijft de caravan onder aan de wig geblokkeerd staan of kun je hem nog verder verplaatsen ?


PieteR antwoordt op 5 september 2016:

Het lijkt er op, dat de handrem niet correct is afgesteld en de dealer heeft waarschijnlijk niet goed naar je verhaal geluisterd?

Als je vóóruit de spie oprijdt, zal hij bijna altijd nog iets achteruit door de handrem rollen, dat kan best nog wel lastig veel zijn. Je moet dan echt een blokje achter elk wiel leggen, ondanks de handrem.

Als je achteruit de spie oprijdt, mag hij niet vooruit door de handrem rollen.


Bert antwoordt op 5 september 2016:

Het andere wiel zou ook achteruit kunnen wegdraaien???

Zet er achter een keg achter....


Jan Teepe antwoordt op 13 september 2016:

Probeer de caravan vooruit rijdend op een spie te zetten.
Als deze dan, nadat de mover eraf is gehaald, wil wegrijden dan wordt automatisch de handrem sterker aan getrokken. Althans bij bekrachtigde handrem hendels.
Maar een skeg erachter, bij de meeste caravans standaard meegeleverd, kan natuurlijk ook.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 september 2016:

Maar dat kan alleen als je 10 a 20 cm verder kan rijden dan nodig is. Zover kan de caravan terugzakken voordat de rem helemaal is aangetrokken.


Benno antwoordt op 16 september 2016:

Net als iedereen schafte ik tegelijk met de mover ook zo'n gele oprijplaat aan. Dan ga je er meer aan de slag en is het toch wel een behoorlijk stijl ding. Op de camping zitten loeren naar nieuwkomers met zo'n ding. Tjonge wat viel dat tegen.
Snel weer de plankjes erbij gehaald uit het pré mover tijdperk.
Heerlijk.
Te koop: 2 gele oprijplaten inclusief keggen.


Louis antwoordt op 16 september 2016:

Benno, is je wel eens opgevallen dat deze wiggen hol zijn en je ze dus "de grond in rijd" waardoor ze nog steiler worden ?
Popnagel ze voor en achter zo'n tien centimeter dicht met een plaatje aluminium.
Dan schuiven ze niet, en zakken ook nauwelijks op zachtere gronden.
(Fiets je zó naar boven)


PieteR antwoordt op 18 september 2016:

Je kan ze natuurlijk ook ondersteboven gebruiken..


Benno antwoordt op 19 september 2016:

Mijn wiggen zijn niet hol, de onderkant is dicht en zelfs voorzien van anti wegglijd ribbels, maar daar gaat het niet om.
Het probleem van zo'n ding is dat het een helling is en plankjes een plateau vormen, eventueel met een trapje ervoor.
Met plankjes weet ik bijna precies wat er te doen is. Aan de waterpas zie ik of ik er een of meerdere nodig heb. Ervaring.
Met het hellingding heb ik geen goed ijkpunt. Achteruit erop rijden, kijken, ietsje hoger of lager, weer kijken, wig erop.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker