Caravantrekker.nl

Banden

Dirk vraagt op 4 december 2016:

Hallo .
Ik heb een Golf Sportsvan 1.4 TSI.op het oog en die staat op
225/45/R17 mijn vraag is rijd dit wel lekker met een caravan ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Sjef Bertens antwoordt op 4 december 2016:

Beste Dirk de genoemde banden zijn door hun geringe vervorming uitermate geschikt voor het trekken van een caravan.
Wel iets minder comfort met of zonder caravan.


MvO antwoordt op 4 december 2016:

Zelf heb ik 225/50-R17 (Skoda Octavia Scout 1,8 TSI). Voorbanden op 2,5 en met de achterbanden op 3,1 bar rijdt dit prima. Omdat dit eenmaal ter plaatse en zonder caravan wat minder comfortabel rijdt zet ik de banden daar op de gewone spanning. Ik heb een kleine compressor (230V) bij me zodat de spanning naar behoefte weer kan worden aangepast.


Benno antwoordt op 4 december 2016:

Dirk, wat zul je blij worden. Dit voorjaar contact gehad met Sportsvan rijders(zijn er veel van) op de camping. Zijn allemaal enthousiast. Ik vind het, naast de kwaliteit, ook een ontzettend mooie auto.
Grappig was mijn ervaring met buurman Henk. Hij vond het jammer dat er geen cruise control op zat. Hij miste het handeltje. Wat was hij blij toen ik hem wist uit te leggen hoe het werkte via de knopjes op het stuur. Dat de handrem automatisch kon werken en dat de vloer van de kofferruimte verstelbaar is wist hij ook niet. Henk was al wat ouder en dan is er een jonge wizzkid die wel even snel uitlegt hoe alles werkt. Jammer!


Quirien antwoordt op 4 december 2016:

@Benno, zeer prijzigwaardig dat je dat hebt gedaan. Doe ik ook vaak als iets ter sprake komt wat men niet weet of men zich iets afvraagt wat in mijn "straatje" past.
Tja, ik ben natuurlijk wel een oude wizzkid.😉

Zelf vind ik de Sportsvan geen verkeerde wagen en vind hem nog mooi ook.
Wat ik mij wel afvraagt, sjoemel VW nu ook al met de handleidingen of zou er niet voldoende uitleg door de verkoper/dealer zijn geweest of wat natuurlijk ook kan, zal buurman Henk deze handleidingen niet hebben gelezen .😉

En even op de topic terug te komen. Mijn ervaring is dat mijn auto op de 18 inch banden toch wat "stabieler" aanvoelt/ rijdt met de caravan dan zoals nu met de 16 inch winterbanden uitvoering. Tja, wat is nu weer stabieler😉


@Eric antwoordt op 4 december 2016:

Ik durf er bijna niet over te beginnen....


Vakantiegenieter antwoordt op 4 december 2016:

Dirk,
Ik vind 225 45 17 uitstekend onder mijn peugeot 308 SW. Prima combinatie van comfort en fijn stuurgevoel (Michelin pilot sport 3 als zomerband en continental winterband). 18 inch vond ik zelf net iets te hard slaan op met name korte richels (icm skoda octavia) en heb ze mede daarom niet genomen op de 308 SW (eveneens omdat sneeuwkettingen dan problemen geven). De 205/55/16 onder mijn vorige ford focus was een sportieve band (ook Michelin) maar had niet de stuurprecisie van de 308 met de 225/45/17 ondanks dat de focus veel meer stuurgevoel heeft dan een 308. Met andere woorden de iets bredere banden met iets lagere wang geven mij iets meer rijplezier. Of bredere en iets plattere banden ook meer stabiliteit geven is al veel over gediscussieerd maar mijn ervaring is dat het net iets strakker aanvoelt (iets minder vervorming van de wang?)
Onder een golf sportsvan lijkt mij de 17 inch optie een mooi compromis tussen comfort en stuurgevoel. Als de sportsvan met de 1.4tsi wel onafhankelijke achterwielophanging heeft (wat de 1.2 tsi golf en octavia niet heeft) dan is m.i. het comfort op korte richels zelfs met 18 inch nog prima (ook een reden waarom ik met mijn 308 sw niet groter dan 17 inch daar deze helaas ook geen onafhankelijk ophanging achter heeft.....een gemis die je pas echt merkt als je de auto eenmaal hebt. Off topic.....mijn volgende auto "moet" weer onafhankelijke achterwielophanging hebben.


Ton Groenendijk antwoordt op 5 december 2016:

Vorige week de winterwielen gemonteerd en van 17 naar 16 inch gegaan. Lekker comfortabel hoor! Het is nu eenmaal een oude wet dat hoe hoger de wang van een band is hoe comfortabeler het rijgedrag. Of dat echt scheelt met een caravan? Het lijkt wel eens of iedereen voortdurend op het scherpst van de snede rijdt. Reacties die er op neer komen dat er substantieel verschil bestaat tussen 17 en 16 inch duiden er op dat het weg- en bochtgedrag voortdurend op de limiet ziet.
Echter, de meesten van ons zijn brave chauffeurs, die hun materiaal niet verder belasten dan zo'n 70 procent en slechts in zeldzame, extreme gevallen tot het gaatje gaan. In die gevallen kan er enig verschil optreden, maar dan is de paniek wel zo groot dat je daar echt niet over nadenkt.
"o, o, ik glij met 80km/h uit een beijzelde bocht op een snelweg, had ik nu maar 16inch i.p.v. 17 inch gehad omdat het drukpunt dan hoger was geweest." einde citaat. Nee natuurlijk niet, je denkt dan heel wat anders. Dirk, wat lekker rijdt zonder caravan, rijdt ook lekker met caravan als het om de bandenmaat gaat.


dirk antwoordt op 5 december 2016:

Nou alvast bedankt voor de reactie,s , die banden liggen er eenmaal onder dus mocht ik besluiten tot aankoop ga ik het eerst eens ervaren ,want er staat nog geen 10.000 km op het klokje dus zou zonde zijn om ze dan in het voorjaar meteen te vervangen.

Fijne dagen alvast allemaal.


Benno antwoordt op 6 december 2016:

Dirk,
Weet je wel dat VW de Sportsvan aanbiedt met hoge korting?
Ik zag vandaag een 1.4 Comfortline met executive en comfort pakket voor 27 mille incl. aflevering. De korting is iets van 3600 Euro!


dirk antwoordt op 6 december 2016:

Dank Benno ik ga eens ff kijken .


dirk antwoordt op 6 december 2016:

Benno

stuur ff de link ?


dank


Benno antwoordt op 7 december 2016:

Eergisteren zag ik hem staan en heb ik er zelfs in gezeten bij Huiskes Kokkeler (VAG dealer) in Enschede.
Ik heb geprobeerd hem te vinden op hun site, maar niet gezien.
Bel naar 085 8883672 en vraag naar verkoop Enschede.


Benno antwoordt op 7 december 2016:

Oh ja, de kleur is Tungsten zilver. Mooi!


dirk antwoordt op 9 december 2016:

Benno,

Ik heb contakt gehad en ze hebben er 3 staan 1,4 TSI automaat met comfort pakket alle 3 (6 maanden oud en 28 mile ), maar heb altijd schakel auto gereden dus daar gaat mijn voorkeur naar uit ,want je hoort verschillende dingen over DSG heb dus totaal geen ervaring om met een automaat en c.v. te rijden.


Benno antwoordt op 9 december 2016:

OK Dirk, eventjes geduld hebben. Er komt wel weer een nieuwe portie binnen.


dirk antwoordt op 9 december 2016:

Benno ,

Ze zouden me via mail op de hoogte houden dus komt goed.

Ps

Die kleur Tungsten zilver is inderdaad erg mooi.

Fijn weekend .


Benno antwoordt op 9 december 2016:

Even terug naar "banden".
Waar ik niemand over hoor is het nadeel van "platte" banden met grote velgen.
Bij het parkeren moet je altijd oppassen de stoeprand niet te raken. Dat lukt niet altijd. Krggrr . Zenuwen!
Kijk maar eens op de parkeerplaats. De 18 inchers hebben schade.


Louis antwoordt op 9 december 2016:

Zelf denk ik dat er meer "voor het oog" dan het nut gekozen wordt Benno .
De fabrikant tracht comfort en wegligging te combineren.
En de consument kiest eigenlijk voor het tegenovergestelde alleen omdat het mooier oogt.
Zijn ze naast laag ook erg breed dan word je ook nog eens kapitein op een roerloos schip bij stortregen door een gebrek aan druk per cm2 .
En is het nog altijd niet zo dat de vering van een caravan voor een groot deel uit de bandwangen en juiste luchtdruk bestaat ?
Anders rammelen ze uit elkaar waren we het over eens .
Jammer dat auto's van een ton veranderen in boerenkarren met die té overdreven stoomwals wielen eronder...zonde.
Tegen dat stoeprandschaven is bij een juiste keuze wel wat te doen, zolang je kiest voor een velg/band combinatie waar de band ruim buiten de velg steekt, en dus niet juist het omgekeerde wat je vaak ziet.


Quirien antwoordt op 11 december 2016:

Ach, 18 inch?? Is alweer uit.
Heb hier een folder van Renault op mijn schoot; Inspire.
Nieuwe Renault Scënic (Grand en gewoon) ik citeer even; En zijn beide modellen standaard voorzien van kenmerkende 20-inch grote wielen waarvan de banden etc, etc,... Zo kom je in deze familieauto stijlvol voor de dag.
Wordt als bij zovele dealers weer eens uitgenodigd om een proefrit te komen maken. Doe ik altijd graag voor enkele uren.😉.


ben antwoordt op 11 december 2016:

Quirien,wel een mooie auto om te zien die nieuwe renault,beetje in de stijl van de captur/kadjar!


Quirien antwoordt op 12 december 2016:

Kan ik niet ontkennen Ben.
Trouwens de nieuwe Dacia's hebben ook allemaal een flinke metamorfose ondergaan met wat meer details en mogelijkheden met de motor. Tja, die Laurens van den Acker weet er wel raad mee.
En die Dacia's ;Veel auto voor die prijs!.

Er zijn er natuurlijk die er anders over denken. 😉 Oh, dat mag voor mij hoor.....Voor de duidelijkheid, ik rijd nu geen Renault of Dacia en ben niet zo merken trouw.

Maar weer terug naar de banden, daar ging het tenslotte om.


Louis antwoordt op 12 december 2016:

Ik ben wel aardig merken trouw.
Wat al met al goed bevalt verander ik niet zo snel.
Al richting de veertig jaar wat m'n vrouw betreft, en al langer qua auto.
(Alleen wat automerk betreft wel eens wat slippertjes gemaakt, maar toch weer op teruggekomen prijs/betrouwbaarheidsverhouding in aanmerking genomen hebbende)
Beiden bevallen nog prima op de gebruikelijke dingetjes na .
En wat de auto's betreft wordt dat onderhouden door een ouwe soort "kameraadmonteur", met z'n eigen minigarage dat half op een antieke sloperij lijkt...en waar dealers om raad komen als ze een echt probleem hebben (lol)
Ook die bevalt best...zo een die als je hem prikt er motorolie uit loopt zoals het hoort, en hoop dat hij nog lang mag leven ha,ha.
Die zul je (bruggetje, het ging over banden) nóóit een aluminium velg esthetisch zien verpesten door gewichtjes aan de zichtzijde te plakken bij het balanceren bijvoorbeeld.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker