Caravantrekker.nl

Elektrisch aangedreven trekauto (Louis)

Frans vraagt op 24 januari 2017:

Iemand ervaring met elektrisch aangedreven trekauto of is dit nog niet mogelijk (bergen) of heeft iemand iets anders te melden?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 24 januari 2017:


Van: Michel
Datum: 23 January 2017 om 19:45

En daar maak je een denkfout. Ik ben geïnteresseerd in de ervaringen inzake het trekken van een caravan met een semi elektrisch voertuig. Niet in jouw zijstapjes. Die kan ik zelf wel lezen in de krant of in een apart draadje als je die start. Nu heb ik geen keus want je laat ieder topic ontsporen.

________________________________________
Van: Louis
Datum: 23 January 2017 om 21:47

Duidelijk, en nog een reactie met inhoud ook in plaats van alleen wat gemopper.
Blijft nog een vraag voor Frans en Benno over in dit licht wat het onderwerp betreft omdat het in de geest der tijd voor meer mensen dan alleen de vraagsteller van belang is of kan zijn.
Sinds de eerste dag van de vraagstelling j.l. 28 november lag het onderwerp stil.
Zouden jullie beiden je ervaringen zoals op de 21e is gebeurd ook gedeeld hebben als dit draadje niét was opengebroken, al zij het kennelijk op ongewenste wijze ?


Louis, ik heb maar een nieuwe topic gestart om vrijelijk binnen het onderwerp te kunnen reageren op het boven aangehaalde.

Tussen het Nederlands door begrijp ik dat je wilt weten wat de beweegreden was om in lijn met de gestelde vraag ervaringen met een elektrische trekauto te delen en met name de relatie met jouw off topic-‘waterstofverhaal’. Wat denk je zelf? Dat die bijdrage een reactie is op jouw gebruikelijke afdwalen? Een soort compensatie? Nou geenszins.
Er is trouwens wel een link te verzinnen: als jij het draadje niet had heropend, zou het onderwerp “...ervaring met een elektrisch aangedreven trekauto…” niet hoog op de topic-list van dit forum zijn gekomen. Daardoor zou ik ook niet getriggerd zijn geweest om de rijervaring van vorige week toe te voegen aan een draadje dat daar over ging van vorig jaar november.

Hopelijk is het belang van veel mensen en dat van de vraagsteller in de geest der tijd nu geborgd. Met dit draadje is er in ieder geval ruimte voor aanvulling. Van @Benno had het niet gehoeven en daar heb ik alle begrip voor 😉


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Frans,

Ik vond het boeiend om je ervaring te lezen. Daar niet van. Maar als ik op ervaringen van elektrische rijders uit was geweest had ik het bestaande draadje ook gewoon kunnen 'bumpen'. Dan was het wel zuiver en leesbaar gebleven.

Andere (zijdelingse gerelateerde) onderwerpen in een bestaand draadje hangen is niet de meest effectieve manier om een draadje te bumpen. Dat is al heel vaak gebleken.

Al was het maar omdat ik aan de titel van het originele draadje nu niet kan zien dat er iets interessants over waterstof korrels geroepen wordt. Dus Louis doet ook zichzelf te kort. Iets wat je hier heel veel ziet gebeuren: Boodschappen / vragen die niet de aandacht krijgen die ze verdienen omdat ze meeliften op een oud topic met een niet dekkende titel.


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Jammer ook dat de titels van de draadjes in het overzicht worden afgekort (of is dat alleen bij mij?) en je in de lijst niet meer kunt zien welk draadje welk is 😉


Quirien antwoordt op 24 januari 2017:

Ik zie ook nog wel eens titels die uit een woord bestaan. 😉 Banden b.v. als je dan de zoekmachine in gaat om iets te vragen en te verifiëren of daar iets over bestaat/gezegd is, berg je.😉


Louis antwoordt op 24 januari 2017:

Dit zie ik als positieve actie en opmerkingen hetgeen heel verduidelijkend werkt en irritaties of onbegrip kan voorkomen.
De reden dat ik juist en bewust nogal eens een zijspoor op rijd is dat ik een draadje meer als boek lees, en aan een volgend hoofdstuk begin in hetzelfde verhaal.
Dus juist om te voorkomen dat over ieder onderwerp op hetzelfde gebied een nieuwe draad wordt opgestart.
Mede omdat ik in het zoekregister nogal eens iets niet terug kan vinden terwijl ik weet er wél ergens ooit over te hebben gelezen.
Mijn beweegreden in dit geval bijvoorbeeld was slechts dat er een mooie ontwikkeling gaande is wat de energiebehoefte betreft, en een mooi vervolg is op de vraag en het vraagstuk in z'n algemeen.
Overigens heb ik nu hetzelfde beeld als Anko...twee draadjes met dezelfde kop.
(Misschien dat Menno er iets aan kan doen om het onderscheid zichtbaar te maken)


Kees antwoordt op 24 januari 2017:

Voorlopig dekt de titel van dit draadje de lading nog niet. 😉


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Louis,

Ik snap wel wat je bedoelt met dat boek, denk ik. Zo kijk ik er ook vaak mee (met de bijbehorende valkuilen van dien). Maar als je heel gericht op zoek bent naar heel specifieke informatie is het forum denk ik een kleine ramp.


Kees antwoordt op 24 januari 2017:

Zie het forum meer als een lopend buffet. Neem wat je aanstaat en laat de rest voor wat het is.
Wil je iets specifieks dan ga je naar het juiste restaurant.
Zo geldt dat ook voor een forum lijkt mij. Zoek je een specifiek antwoord voor een specifiek probleem dan moet je bij een specifieke oplosser zijn.
Het forum is een uitstekende plek om te oriënteren en kan soms oplossing bieden maar ga daar niet zonder meer vanuit. Die verwachting handhaven is teleurstelling oogsten.


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Ook bij een lopend buffet liggen het vlees en de vis niet door elkaar.

Daar is vast een goede reden voor 😉


Quirien antwoordt op 24 januari 2017:

Toch is het op een lopend buffet, al liggen ze dan niet door elkaar, dat ze er liggen, daar zal best ook een goede reden voor zijn.😉


dirk antwoordt op 24 januari 2017:

De animo voor elektrisch rijden zal wel snel minder zijn nu ze voor die zogenaamde hybride het volle pond bijtelling mogen betalen en terecht.


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Niemand zegt toch dat Louis het niet over waterstofkorrels mag hebben? Moet hij gewoon doen. Alleen laten we het vooral zijn eigen plekje geven. Dat maakt het veel toegankelijker.

Dan blijven de gasten niet weg 😉


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Dirk,

Waar slaat dat 'zogenaamd' eigenlijk op. Op zijn best laat je er mee zien dat je vooringenomen bent en ontkracht je daarmee de waarde van je eigen opmerking.


Kees antwoordt op 24 januari 2017:

Misschien doelt Dirk daarmee het oneigenlijk gebruik van dergelijke voertuigen.
Het is geen onbekend fenomeen dat dergelijke vooral in lease gebruikte apparaten hun populariteit vooral te danken hebben aan de subsidies en niet aan het predikaat 'groen' waar zij voor moeten doorgaan. Het gebruik, door vooral het rechterpedaal fors te benutten, appelleert niet zozeer aan het groen bezig zijn als wel het benutten van het financiële voordeel. Het voertuig kan daar niets aan doen, de gebruikers wel.


dirk antwoordt op 24 januari 2017:

Precies Kees


Frans antwoordt op 24 januari 2017:

Ben het grotendeels met Kees eens, maar voor mij is vooral de populariteit bij caravanners belangrijk en niet (alleen) die in de leasemarkt. Als je de fiscale aspecten even wegdenkt zal de populariteit als trekauto best toenemen:
• De kwaliteiten van elektrische tractie en vertraging (!) bieden unieke mogelijkheden voor trekautogebruik;
• De actieradius van hybride voertuigen geeft deze een voorsprong op volledig elektrisch;
• Het gewicht van hybride en elektrische voertuigen door de accu’s is een voordeel voor het samenstellen van auto/caravancombinaties.

Er zal alleen flink in de buidel getast moeten worden totdat op grote schaal elektriciteit in voertuigen van brandstofcellen kan komen.


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Kees,

Geldt iets dergelijks ook niet voor mensen die zakelijk youngtimers rijden vanwege de lagere bijtelling of privé oldtimers rijden vanwege de lagere wegenbeslasting? En dan nog het liefst op LPG omdat er dan nog meer voordeel is? Daar kunnen de auto's ook niets aan doen. Het ligt aan de mensen die er in rijden. Of generaliseer ik nu teveel?

Dirk,

De rest van je betoog begreep ik echt wel. Maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met dat 'zogenaamd'. Kun je daar iets meer over zeggen? Ik heb de afgelopen 3 jaren bijna net zoveel geld aan stroom voor mijn auto uitgegeven als aan benzine. Dus voor mij voelt mijn auto toch echt als een hybride.


Benno antwoordt op 24 januari 2017:

Door de uitstoot van broeikasgassen gaat de aarde opwarmen waardoor we in Nederland over pakweg 300 jaar in een nieuwe ijstijd terechtkomen.
Het milieu-aspect van elektrisch rijden, al of niet via waterstof opwekking, is evident.
Natuurlijk is het van belang om te weten of een elektrisch aangedreven auto een caravan de berg op kan trekken. Daar gaan de fabrikanten voor zorgen. Ik kan me voorstellen dat ze van één model meerdere varianten maken. Een dichtbevolkt land als Nederland met zijn dichte infrastructuur met bijbehorende oplaadmogelijkheden vraagt een andere benadering als een model voor een land als Zweden bijvoorbeeld.
Mogelijk kun je straks bij de dealer naast een open dak aanvinken: caravan trekken in de bergen.


Benno antwoordt op 24 januari 2017:

Anko,
"precies Kees" zei Dirk.
Daar kun je dus lezen wat je zogenaamd wilde weten.
Hou eens op met woordjes uitpikken.


dirk antwoordt op 24 januari 2017:

Anko als jij als je een lease auto hebt en je de volledige bijtelling mag optellen bij je salaris zou je dan dezelfde auto rijden ?


Anko antwoordt op 24 januari 2017:

Benno,

Volmondig: ja. Voor degenen die twijfelen: afgelopen zaterdag heb ik bv. twee keer 20 minuten gelopen om mijn auto in een nabijgelegen dorpje op te kunnen laden terwijl ik met mijn hobby bezig was. Niet omdat dat voordeliger zou zijn, maar omdat dat hoort bij bij mijn visie, bij de voor mij gemaakte keuze en bij de voordelen die ik geniet. Dit is de afgelopen drie jaren voor mij zo vanzelfsprekend geworden, dat ik er niet aan moet denken om weer een volledig benzine of diesel auto te (moeten) rijden. Ja, zulke mensen zijn er dus ook.

Als het type auto van mijn keuze door jou dan wordt bestempeld als 'zogenaamde hybride', een uitdrukking waar de afkeur als het ware van af druipt, ja dan raakt mij dat. Natuurlijk weet ik dat lang niet elke hybride rijder mijn instelling deelt, maar om iedereen dan maar op één hoop te vegen gaat misschien ook een beetje ver, denk je niet?

Maar zelfs als ik er geen principes op na hield, wat dan nog? Mijn tegenvraag aan jou is dan ook deze: Als jij, op kosten van je werkgever en de overheid, vrijwel gratis zou kunnen rijden zou je het dan laten? Vanwege je hoogstaande moraal? Of zou je misschien toch in de verleiding komen? Ik denk namelijk dat het grootste verschil tussen jou en mij (of tussen niet hybride rijders en hybride rijders) te vangen is in één woord: gelegenheid. Eerlijk zeggen .....

Het is bepaald niet de eerste keer dat hybride rijders het hier moeten ontgelden. Terwijl deze mensen echt niet structureel anders zijn dan andere mensen. Ik bedoel: zijn mensen met een eigen huis slecht omdat ze hypotheekrente aftrek krijgen, terwijl mensen in een huurhuis dat niet krijgen? Misschien moeten met z'n allen maar eens stoppen met elkaar te beoordelen / veroordelen op basis van de keuzen die we maken en het gewoon weer over caravantrekkers gaan hebben 😉


Benno antwoordt op 25 januari 2017:

Beste Anko,
Mooi geschreven. Klinkt allemaal heel oprecht, maar waarom richt je hem aan mij?
Kijk even 3 briefjes omhoog waar je kunt lezen wat mij en jou bezig houdt.


Sjef Bertens antwoordt op 25 januari 2017:

Beste Anko ik heb even getwijfeld of ik op dit draadje waar al zoveel over geschreven is, zal reageren maar uit respect voor jouw doelstellingen doe ik het toch.
Natuurlijk zijn er gelukkig de nodige mensen die zeer bewust kiezen voor een hybride aandrijving van hun auto, wel of niet ingeplugd.
Ik heb eerder al eens aangegeven meer waardering te hebben voor mensen die hybride kiezen boven volledig elektrisch omdat ik constateer dat hybride gekozen wordt door mensen die echt zuinig willen rijden terwijl bij volledig elektrisch vaak gerefereerd wordt aan een super koppel en zeer hoge acceleratie, argumenten die niets met laag energieverbruik te maken hebben.
Maar de discussie is volgens mij niet wel of niet elektrisch !

1) Hoe kunnen we over een aantal jaren voldoende elektrische energie in onze auto opslaan met een redelijke laad (vul ) tijd ?
2) Hoe wekken we voldoende schone energie op ?

En persoonlijk vind ik dat wij als zeer klein autoproducerend land, niet de experimentele voortrekker hoeven te zijn van deze nieuwe ontwikkelingen.
Wij kunnen beter energie en geld in andere milieu ontwikkelingen stoppen.

Technisch is bijna alles mogelijk maar er zullen nog de nodige jaren nodig zijn om voldoende schone energie op te wekken.






Anko antwoordt op 25 januari 2017:

Benno,

Je hebt uiteraard gelijk. Er had Dirk boven moeten staan. Avondwerk ...


Anko antwoordt op 25 januari 2017:

Sjef,

Dat zou een zinvollere discussie zijn. Maar is dat eigenlijk wel een discussie voor caravantrekker.nl?

Hier zou het er toch over moeten gaan of je met een (semi) hybride auto met caravan wel of niet 'achter Luik omhoog komt'? Dus meer over ... wat er eigenlijk gevraagd werd. Denk ik ...


Frans antwoordt op 25 januari 2017:

Niet alle hybrides zijn hetzelfde van karakter en de vraag of je met een caravan erachter goed met het vrachtverkeer kunt meekomen is ook van belang. Voor de PH’s die opgebouwd zijn uit een standaard aggregaat met een toegevoegde E-motor zit dat meestal wel goed. Je moet dan het verbruik even vergeten en vrachtauto’s niet tot inhalen uitnodigen om een litertje te sparen. Als je aan je huidige, goede trekker een ideale wegrijhulp en een telma-rem krijgt toegevoegd, zeg dan als caravanner maar eens nee.
Bij andere PH’s van particulieren staat alleen het verbruik centraal, maar die mogen meestal niets trekken of worden helemaal niet als trekauto gebruikt. En die bepalen onterecht het twijfelachtige beeld van hybriderijders dat voortdurend wordt opgeroepen waar eerder in dit draadje al over werd geschreven. Waar veel lease-rijders zich te buiten gaan aan doortrappen op benzine is er nog de categorie die niet vooruit te branden is, die met 68 per uur aan de kop van een file op de zogenaamd ‘duurzaam veilige’ N-weg de normale rijders tot wanhoop brengt. Rijders die bij een kruispunt met passeermogelijkheid de acceleratie van 0 tot 68 van hun PH demonstreren om op kop te blijven en die als je ze dan toch voorbij gaat aan Parkinson blijken te lijden. Die kansloze wereldverbeteraars met de categorienaam Priusrijders verpesten het voor de grote groep die gewoon bewust met de energiematerie wil omgaan.


Sjef Bertens antwoordt op 25 januari 2017:

Anko,

Hier zou het er toch over moeten gaan of je met een (semi) hybride auto met caravan wel of niet 'achter Luik omhoog komt'?

Volgens mij Anko is dat helemaal geen discussie want dat kan makkelijk, kijk maar naar je eigen auto of de nieuwe RAV.
Als de capaciteit van de ondersteunende motor en / of accu groot genoeg is kan dat makkelijk.
Technisch is dat absoluut geen probleem, je kunt je wel afvragen wat het nut is van dergelijke ontwikkelingen als we er nog lang niet uit zijn hoe de elektrische opslag in het voertuig moet plaats vinden.

Maar iedereen is vrij in het kiezen van zijn prioriteiten, ik ben alleen bang dat de autoindustrie geen rekening houd met dat caravan-gekke Nederland.


John antwoordt op 25 januari 2017:

Semi hybride bestaat niet 😉. Hybride wel, of vol electrisch.
Vraagsteller geeft duidelijk aan: elektrisch aangedreven. Daarvan zijn er maar een paar tenminste, die een caravan mogen en kunnen trekken. Gezien het prijskaartje van dergelijke auto,s zullen er erg weinig revieuws te vinden zijn.


Anko antwoordt op 25 januari 2017:

Ik bedoelde inderdaad semi-elektrisch en niet semi-hybride.

Er zijn overigens toch wel wat verschillende soorten in omloop:
Full-hybride
Half- of mild-hybride
Plug-In-Hybride
Micro-Hybride
Elektrisch met range extender

De laatste is m.i. zowel een hybride auto als een elektrisch aangedreven auto. En mijn eigen Plug-In gebruik ik ook als puur elektrische auto wanneer ik mijn caravan van / naar de stalling of de dealer transporteer 😉

Zie https://www.plusonline.nl/auto/de-hybride-auto-uitgelegd voor toelichting.


Tokio antwoordt op 27 januari 2017:

Ik kan helaas niet veel mee ,ben ook niet in de gelegenheid om aan zo,n auto te beginnen.

Maar ik denk dat hier de gemiddelde Nederlander niks mee kan.
Als ik dan vandaag in de KCK kijk daar staat een auto op elektrisch met caravan
Maar de auto kost € 133,000 daar droom je alleen maar van .

Groetjes Peter.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker