Jasper vraagt op 31 januari 2017:
Sinds vorig jaar hebben we een Kip Shuttle 41 EKL (2001).
Met daarin een Cers-20 A, (een Centraal Energie Regel Systeem) waarover in de gebruiksaanwijzing hier en daar wat vermeld wordt.
Zoals dat er een booster in zit die de caravanaccu oplaadt, en kennelijk is er dan ook een lader aanwezig, die als druppellader gaat werken.
Maar ook zit er een (de enige zichtbare) knop in die je na elke onderbreking in moet drukken om stroom te krijgen. Zowel 230V als 12V.
Ook schijnt het ding een omvormer te zijn die 12V maakt uit de stroompaal.
Probleem is alleen dat ik nog geen accu heb kunnen vinden, en er ook geen prijs op stel. Maar wel graag 230V en 12V heb als we aan de paal staan. Kan ik soms een deel uitschakelen?
Anderzijds hebben we een mover met Lithium-accu en lader (samengebouwd in een verzegeld kastje) laten installeren, die dus ook uit de stroompaal opgeladen wordt.
Probleem 2 is dat ik er vast niet slim aan doe om twee verschillende laders achter elkaar te zetten. Dat gaat vast niet zo goed.
Ik zit er bij voorbaat dus een beetje mee hoe dat moet als het seizoen aanbreekt.
(ik laat nog maar even buiten beeld wat de Peugeot 308 met z'n waarschijnlijk eigenzinnige overgevoeligheidsschakelaar voor ons nog in petto heeft. Die schakelt domweg alles uit als het niet bij de auto hoort. Vermoedelijk wordt het nog een hels karwei om alles werkend te krijgen)
De hamvraag nu dus: is er iemand met wat kennis van zaken die me wat advies kan geven?
Vast bedankt!
Louis antwoordt op 31 januari 2017:
Ik heb er absoluut geen verstand van Jasper, maar heb er wel even de laatste KCK bij gepakt waar toevallig het artikel "tweedehands" precies over jouw KIP gaat.
Opvallend degelijk staat er bij.
Maar ook een waarschuwing : Let op dat de centrale regelunit het CERS nog in orde is daar ze niet meer nieuw zijn te krijgen.
Bij problemen wordt elektrospecialist BBA techniek in Duiven genoemd als goed adres.
Dit heeft allemaal niets met je eigenlijke vraag te maken, behalve dan dat je voorzichtig moet zijn wegens het bovenstaande en niet moet gaan gokken.
Misschien kun je je vragen beter op voorhand aan hen voorleggen vóór je goedbedoeld gaat experimenteren en de zaak defect raakt waardoor je pas echt problemen krijgt.
Jasper antwoordt op 2 februari 2017:
Menno en Louis,
Dank voor jullie antwoord. Ik zal zien wat ik er mee kan.
Ik had het artikel in de KCK ook gezien. Wel een goede tip als ik iets gevaarlijks ga doen om even te bellen met de heren.
Hoewel het natuurlijk een beetje ver zou gaan als er maar één adres in ons land is waar ze verstand zouden hebben van zo'n Cers.
Maar het is nog geen voorjaar....
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.