Louis vraagt op 21 februari 2017:
Zomaar even de meningen/ervaringen hierover gevraagd.
Ik zie ze nog altijd, ook aangeboden op MP, die hoge beugels met twee U klemmen op een dissel met een Twinny Load er weer bovenop .
En dáár boven nog eens de fietsen.
Naar mijn idee al met al een gigantische hefboom, wat wel érg veel vraagt van het slechts 2.5 á 3 mm "dunne" profielmateriaal van zoiets eccentieels als waar de dissel uit bestaat.
Zeker bij een serieuze rem actie, maar al ook de constant wrikkende bewegingen tijdens het rijden.
Volgens mij iets onbegrijpelijks, en kennelijk nog steeds toegestaan ook.
Iemand wel eens een disselvervoming aan zo'n "toren" over gehouden ?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 februari 2017:
Het is maar zeer de vraag of dat is toegestaan. Toevallig vandaag nog een gesprek over gevoerd naar aanleiding van een Dekra bezoek, dat in Duitsland toevoegingen aan het chassis zoals bijvoorbeeld fietsenrekken volgens de letter van de wet niet toegestaan zouden zijn. Maar geen paniek, er wordt niet op gecontroleerd.
Quirien antwoordt op 22 februari 2017:
Ik kan mij nog wel herinneren uit het begin tijdperk met de Twinny Load dat ik een balk/ beugel erop had maar daar ging de TwinnyLoad rechtstreeks op vast. Daar nooit wat aan vervorming van over gehouden.
In die tijd met kortere dissels zag je nog wel eens zo'n "fietsen antenne" met fietsen erop geplaatst.
Helaas Louis,ik kan mij geen disselvervorming uit die tijd meer over herinneren. Wrikkend en schuddend dacht ik wel het mijne ervan. 😉.
Is er niet eens iets(artikel) geweest dat het ontraden werd?
Ton Groenendijk antwoordt op 22 februari 2017:
Ik ben een technisch dwaallicht, dus hecht geen waarde aan wat ik zeg, maar is het niet zo dat auto's soms worden voorzien van een extra versteviging tussen de McPhersonpoten om zo een grotere stijfheid van de carrosserie te verkrijgen? In dat licht zou een stevige verbinding tussen de disselarmen dus ook bijdragen aan de stijfheid. En zou menig caravanchassis gebaat zijn bij wat extra dwarsverbindingen, zodat de vloer niet alle torsie moet verwerken. Maar ja, dan wordt-ie weer zwaarder en dat willen we ook niet.
En die fietsen, die op een stangetje hoog boven de dissel hangen, tja dat moet wel lelijke krachten opwekken, op asfalt zal het wel meevallen, maar dat is heel erg omrijden.
Jasper antwoordt op 22 februari 2017:
Louis, ik geef je groot gelijk.
Maar ik heb zelf nooit zo'n eiffeltoren gebouwd op m'n dissel.
Misschien ook wel omdat ik beroepshalve (controle van berekening van gebouwen) een soort ingebouwde alarmknop heb voor dat soort dingen.
Ik herinner me nog wel dat ik ooit met zware scheerlijnen de fietsen gezekerd heb naar de handvatten van de caravan. Of dat veel zou hebben geholpen als het er op aan kwam weet ik niet.
In ieder geval gaf het wat meer rust bij het besef dat dit toch eigenlijk wettelijk wat beter geregeld zou moeten zijn. (maar staan er in de gebruiksaanwijzing van de Twinny geen expliciete aanwijzingen??)
Niettemin, wij als bestuurders van zo'n span lijken me toch de eerst verantwoordelijken.
daniel antwoordt op 22 februari 2017:
Lang gelden ook eens gedaan met onze Roller boven (afzonderlijke disselbak) Gezien ik daarbij geen veilig gevoel had is het bij deze rit gebleven.en Twinny op zolder....
Onlangs van zolder gehaald en slijpschijf erin zodat ik enkel fietsbevestiging over heb en dit op de dissel gemonteerd met 4 beugeltjes.Zeer stabiel en eenvoudig.Compact !!
Groetjes Daniel
gea antwoordt op 25 februari 2017:
En jullie denken tot zoiets niet is uitgetest?
Er is toch niet 1 fabrikant die dit zo maar aanbiedt.
Ik zie vanmorgen ook een foto voor bij komen met een persoon die maar liefst 4 fietsen op zijn auto dak heeft staan, dat vind ik dus helemaal onverantwoord, maar als er hier steeds personen zijn die zeggen tot dat goed is zijn er altijd mensen die dat geloven.
Quirien antwoordt op 25 februari 2017:
Ik heb jaren lang met 2 racefietsen en 2 lichte meisjes sportfietsen op het dak gereden. Nooit problemen gehad.
Maar ik kan mij wel voorstellen met b.v. een max dakbelasting van 50 kg je wel even moet uitkijken wat je op je dak zet.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!