Caravantrekker.nl

Gotthard, Brenner of Gr.St.Bernhard

Maarten vraagt op 31 augustus 2007:

Heb en Ford Mondeo TDCi 2 ltr. i.c.m. Burstner Ventana 550TK (beladen approx. 1550 kg.). Heb de koppeling kompleet kapot gereden vlak voor de Gotthard tunnel (file bergop)richting Rimini. Wil dat niet weer, uiteraard. Begrijp dat er alternatieven zijn. Wat is de beste keuze: Brenner of Gr.St.Bernhard tunnel ? Of zijn er nog andere alternatieven ?
Een helling is niet zo'n probleem, wel file bergop.
Goede tips zijn meer dan welkom !

gr.

Maarten

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Joost Kolen antwoordt op 31 augustus 2007:

Dan zou ik voor de Brenner gaan, deze is niet zo stijl maar wel erg lang. Je zult dus na verloop van tijd wel in snelheid terugvallen, optrekken in een file moet echter geen probleem zijn. Opvallend trouwens dat je met die combinatie problemen hebt ondervonden ik heb al eens eerder een verhaal gelezen van een diesel mondeo met hetzelfde probleem. Je zou toch zeggen dat jouw combinatie ongeacht de te kiezen route zonder al teveel problemen op de plaats van bestemming komt.


Maarten antwoordt op 31 augustus 2007:

Op zich heb je gelijk, echter: de auto zat behoorlijk vol, 3 kids, 2 volwassenen en 5 fietsen op het dak. Het betreft een Wagon uitvoering. Naar mijn gevoel "pakt" de koppeling van de Mondeo vrij hoog. Je hebt een beetje het gevoel dat je been zweeft als je moet schakelen. Met deze combinatie ontkom je er bij steile bergwegen in file niet aan, enig gas te moeten geven, anders kom je domweg niet weg. Een gaatje laten vallen voor je probeer ik wel, maar geheid duikt er een auto in en je beoogde effect lukt niet. De gotthard heb ik nèt gehaald (in z'n 2 er door met bijna half gas, maar bijna geen trekkracht meer). Bijzonder ellendige ervaring. Mijn vrouw was het zo zat dat ze de caravan bijna wilde verkopen !! Gebeurt niet hoor !
Ik begrijp dat jij andere ervaringen kent ? Hoe rijden die dan ? Hebben die geen problemen met koppeling in dezelfde omstandigheden ?

grorte,

Maarten


Geert antwoordt op 31 augustus 2007:

Ik ben dit jaar naar Aosta geweest en heb dus de St. Bernhard(tunnel) gedaan. De pas is voor caravans out of the question gezien de zeer vele haarspelden en zeer smalle weg!!! Het "nadeel" van deze weg door de tunnel is mijns insziens enkel dat aan de Zwitserse kant een redelijk stuk gewone 2-baans bergop te gaan is en dat je vanaf Martigny van ca. 500 meter naar de tunnelingang op ca. 1900 meter moet ofwel ca. 1400 meter klimmen. Aangezien Aosta ook op ca. 500 meter ligt ook daar weer 1400 meter te overbruggen. Groot voordeel is echter dat in de keren dat ik deze gedaan heb (in totaal nu 3x van beide zijden) deze weg zeer rustig is (nagenoeg geen vrachtverkeer) en landschappelijk erg mooi is hoewel je daar als betuurder slechts beperkt van zult genieten; je vrouw en andere passagiers echter wel.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je heen moet. Ik kan me dus - de St. Gotthard die dus niet meer gaat (IK heb de pest aan de 17 km tunnel!)- als eerste keuze de Brenner voorstellen tenzij je in noordwest Italië moet zijn.

Succes met de keuze


Berggeit antwoordt op 31 augustus 2007:

Hoe kan dit toch dat zoals Bert eerder bij een andere vraag aangaf dat er per jaar vele auto-caravancombinaties hun koppeling kapot rijden op zulke passen? Het gebeurt dus vaker als ik dacht hoe zit het mer verschillen automaat en schakel (oliekoeler weten we nu ook al...)

En dan nu dit bewijs weer, kan iemand mij vertellen wat hier (daar) precies gebeurt en hoe je dit kunt voorkomen (ja Bergtrainingsweekend die ga ik zo i zo een keer volgen) maar even een tip van de sluier om over na te denken...


Maarten antwoordt op 1 september 2007:

beste "berggeit",

Kan alleen mijn eigen ervaring melden.
Iedere keer optrekken en dan weer stilstaan geeft gewoonweg problemen. Zeker als de Mondeo een koppeling heeft die niet "laag pakt". Bovendien moet je nu eenmaal gas geven om een combinatie als de mijne van zijn plek te krijgen. Met piepende banden lukt haast niet (helling approx. 5%) en een ruimte voor je creëren provbeer ik wel, maar ben mede afhankelijk van ander verkeer die er vaak tussenin kruipt. Voet van de koppeling is het devies, dat is mij bekend. Het is dan de keuze tussen afslaan (te weinig gas) of met meer gas op den duur de koppeling kapot rijden.

Als iemand een andere tip heeft met deze combinatie op een 5% helling in de file geef me advies, graag !!

groet,

Maarten


coen antwoordt op 2 september 2007:

Hoi,

Ik heb op de terugweg dezelfde problemen ondervonden voor de Gotthard, in de file. 2 jaar geleden nieuwe koppeling.
Nu begon ik hem na een half uurtje ook weer te ruiken.
BMW 320 D touring, dakkoffer, 2 volw. en 2 kind., caravan beladen 1300 kg.
Ik lees daarom aandacht mee in alle reactie's
zie ook het onderwerp "file rijden"
http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=9425

Gr. Coen


gert antwoordt op 2 september 2007:

de meeste gaan stilstaan met de voet op de koppeling. de auto gaat iets terug lopen en laten dan de koppeling iets opkomen en na een keer of 15 ruik je de koppeling al.
en maarten dat tussen kruipen vinden wij ook zo iritant.
ik kom gedurig 2 keer in de week over de gottard en maak vaak mee dat die luxe wagens die nare vracht auto voor moeten zijn.
maar ja wij zijn maar voor ons werk langs de weg en de consument betaald ons.
dus waarom maken wij ons druk.
als je met vakantie gaat heb je HAAST.
oh ja mijn vracht auto heeft pas 1 miljoen kilometer met de zelfde koppeling en tig keren over gottard-brenner- mont blanc en de st. bernhard.
dus let een beetje op je linker voet en dan gaat met jullie die koppeling echt wel iets langer mee.
succes


Jan@ antwoordt op 2 september 2007:

Zo te lezen heeft Maarten er alles aan gedaan om zijn koppeling te sparen maat tegen dit soort omstandigheden is een ""normale"" auto niet bestand, denk ik. Het enige is een Jeepachtige auto te kopen met een extreem korte eerste versnelling(lage giering) en een hoog koppel bij lage toerentallen, diesel dus. Of een vrachtwagen natuurlijk.


Jan@ antwoordt op 2 september 2007:

Excuus: giering moet natuurlijk gearing zijn.


gert antwoordt op 2 september 2007:

oh ja ik heb nog een advies RUSTIG blijven en neem je tijd.
probeer de gottard na 22.00 uur te nemen want in de nacht tussen 22.00 en 5.00 uur mag er geen vracht verkeer rijden in zwitserland en denk er aan dat je vakantie hebt


geert antwoordt op 2 september 2007:

Toch nog even een aanvulling op de vraag waar het mee begon, namelijk welke route van de 3 te kiezen (i.p.v. de op zich waardevolle aanvulling hoe je in een file bergopwaarts moet rijden met caravan).
Een eventueel alternatief (maar dan met name voor noord west Italië) is de Mont Blanc tunnel door via Zwitserland (Basel-Bern-Geneve) te rijden en dan naar Chamonix. Kies voor de tunnel het goede moment van de dag aangezien vanaf Chamonix je nog een klein stukje bergopwaarts moet en je dus ook daar (maar dat was op elke route) filerisico hebt!

Succes


Berggeit antwoordt op 2 september 2007:

Natuurlijk willen we OOK weten hoe je hier het beste mee om moet gaan om de boel te sparen en heel te laten!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 september 2007:

Een berg op in de file is en blijft lastig... Veel tips zijn al genoemd maar de belangrijkste is om met zo veel mogelijk gevoel weg te rijden en de hoeveelheid gas (toeren) te minimaliseren. Wegrijden met maxmimaal 1000 toeren moet bijna met elke combinatie kunnen en als dat niet lukt..... is het een rot auto of mist de bestuurder het gevoel.
In ons berg trainingsweekend hebben we meerdere Mondeo rijders gehad die al meerdere koppelingen hadden versleten op de Gotthard en ook die mensen hebben we weldegelijk e.e.a. kunnen leren, namelijk het 'gevoel' voor de techniek.

Maarten, hoevaak heb je je motor laten afslaan in die file? Hoogst waarschijnlijk niet 1 keer. Met minder toeren had je dus telkens kunnen wegrijden.


Jeen antwoordt op 5 september 2007:

In aanvulling op Menno's prima advies: ga eens met blote voeten rijden. Dat geeft veel meer gevoel met name om bij weinig gas toch goed te doseren. Ook goed voor je koppelingsvoet, zeker als íe moet "zweven"
Daarnaast: luister naar de verkeersinformatie en ga bij filewaarschuwing eerst maar eens lekker potje koken en dutje doen. Je hebt toch je caravan bij je? Daarna gaat het vast beter. Ontstresst bovendien.
Een derde tip: volg één of twee weken van te voren op internet de filewaarschuwingen in Zwitserland voor die dag van de week. Dan weet je wat de drukste tijden zijn en kun je je een beetje aanpassen.


kees antwoordt op 5 september 2007:

Jeen, ik nodig je hierbij uit om eens op een parkeerterrein een noodstop te oefenen op blote voeten.
Trap de rem zo hard als je kunt in, probeer dat pedaal bij wijze van spreken maar af te breken op je blote voeten.
Of jij of degene voor wie je probeerde te remmen komt er niet goed vanaf. NIET DOEN! Ook niet op slippertjes.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2007:

@Kees,
Een noodstop oefenen doe je niet door zo hard mogelijk op de rem te trappen maar door met gevoel te remmen. Doe mee aan onze caravan cursussen in Zandvoort en je zal zien dat je bij een noodstop met gevoel eerder stilstaat dan bij een noodstop waarbij je zo hard mogelijk trapt en ABS het werk laat doen.
Het idee om zonder stevige schoenen te rijden is absoluut een goed idee om beter gevoel te krijgen.


kees antwoordt op 5 september 2007:

Beste Menno,
als je op de slipbaan een zg.noodstop oefend, probeer je eigenlijk niet meer dan een technisch perfecte remming te maken.Begrijp me niet verkeerd, dit is heel nuttig en een aanrader voor iedereen.Op de slipbaan weet je dat er een
'noodstop' aan zit te komen,alle verrassingselementen ten spijt.In het dagelijks verkeer is een noodstop een schrikreactie op een situatie die je niet hebt voorzien.
Door menselijk tekortschieten dus eigenlijk.
In die split-second kleunen 99 van de 100 mensen die rem zo hard mogelijk in. Ook als je zeer geoefend bent lukt het je meestal niet om de rem met de juiste hoeveelheid terug te doseren.Als je stilstaat zul je hooguit denken: goh, dat heb ik op de slipbaan wel eens beter gedaan.Als je met je blote voeten de rem probeert af te breken zul je die van de pijn ogenblikkelijk loslaten, met alle gevolgen van dien.
Mijn uitgangspunt is dus niet de perfecte remming maken, jij hebt absoluut gelijk als je zegt dat je zonder ABS een kortere remweg kan hebben.
Mijn uitgangspunt is de menselijke reactie op het menselijke tekortschieten. in dit geval niet goed anticiperen.
92% van de ongevallen zijn toe te schrijven aan menselijke fouten, slechts 5% aan voertuigmankementen, en 3% aan de omgeving.
Ik ben, zeggen ze, best handig met allerlei voertuigen en heb een laatje vol certificaatjes van allerlei rijopleidingen en trainingen. Toch is het goed om af en toe zo'n training te herhalen, al is het alleen maar om weer eens geconfronteerd te worden met je eigen beperkingen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2007:

"Als je met je blote voeten de rem probeert af te breken zul je die van de pijn ogenblikkelijk loslaten, met alle gevolgen van dien."

Ik weet niet wat voor rempedaal jij hebt maar in mijn auto is het geen enkel probleem om hard te trappen, alleen afbreken zal het pedaal gelukkig niet. 😉

Strekking van het hele verhaal is om met gevoel de pedalen te bedienen en dat gaat gemakkelijker met gymschoenen of in ieder geval schoenen die wat meer gevoel doorgeven aan je voet.


kees antwoordt op 5 september 2007:

Zo te lezen heb je het nog nooit geprobeert, houden zo.
Ik beweer ook niet dat je je pedaal afbreekt, dat lukt je met geen mogelijkheid. Een stalen stang met kracht tussen je tenen krijgen is meer dan voldoende om iemand de rem te doen laten loslaten. Soepele schoenen is een ander verhaal, prima.


Jan@ antwoordt op 6 september 2007:

Ook ik rij al vele jaren de lange afstanden, dus ook met caravan, op sokken. Vergelijkbaar met blote voeten dus. Heerlijk ontspannend, gasgeven met je grote teen als ie niet op cruise controle staat. Ben het met Menno eens dat het veel meer gevoel met remmen en ( voor mij voorheen) de koppeling geeft.
Oftewel ik kan het zeker aanbevelen. Met de huidige generatie auto's met dubbele?? rembekrachtiging en remassistentie is brute kracht toch echt niet meer nodig om een noodstop te maken.


Kees antwoordt op 6 september 2007:

Brute kracht is ook niet nodig, maar wel een gevolg van een schrikreactie.


jeen antwoordt op 7 september 2007:

Afgelopen vakantie gebeurde het me één keer dat ik even niet oplette en stevig op de rem moest staan om niet op de voorligger te knallen. Dat leidde tot een in werking tredende ABS, maar (nog) niet tot pijn vertrokken gezicht. Je voelt het wel even duidelijk in je voet en daar zou je van kunnen schrikken dus is zoverre kan ik Kees wel volgen in zijn waarschuwing. Achteraf bezien heb ik niet het gevoel dat ik door mijn blote voeten niet fors genoeg heb geremd of anders heb gereageerd, dus ik denk dat het meevalt.


Maarten antwoordt op 8 september 2007:

beste mensen,

Dank voor alle info & goede adviezen !
Ik ga volgend jaar maar over de Brenner denk ik !

groet,

Maarten


Pat antwoordt op 8 september 2007:

Discussie gesloten?


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker