Caravantrekker.nl

Spiegel afstelling

Henry vraagt op 3 mei 2017:

Meer een opmerking. Bij een van de foto's van de rechterkant staat het spiegelglas in het gezichtsveld van de bestuurder doordat het glasvlak omhoog gedraaid staat. Lijkt mij erg hinderlijk. Ik zie dat wel meer bij gebruikers van opzet spiegels.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 mei 2017:

Dat valt m.i. wel mee. Ik gebruik spiegels 'rechtop' omdat ik vind dat je in ieder geval de grond ter hoogte van het caravanwiel goed moet kunnen zien en natuurlijk ook het verkeer ver achter de caravan. Soms zijn ook nog wat overhangende takken te zien.

Spiegels liggend gebruiken scheld heel weinig in het wegnemen van het gezichtsveld en maakt het m.i. onmogelijk om de weg ter hoogte van de wielen en het verkeer te zien, zeker als ze nauwelijks verkleinen.


Ton Groenendijk antwoordt op 4 mei 2017:

Het is wat Menno zegt, maar als je wilt, kan je vaak ook je gewone autospiegels zo zetten, dat je wat meer mogelijkheden hebt. Zeker het controleren van de wielen van je cv is een groot goed in bochten. Hoe meer zicht naar achteren met hoe meer spiegels, hoe beter.


PieteR antwoordt op 5 mei 2017:

Dat laatste is maar ten dele waar, want je spiegels mogen niet het zicht naar voren en opzij belemmeren 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 5 mei 2017:

Uiteraard PieteR, dat zegt de wet. Maar die wet geeft geen individueel advies, alleen maar een aanbeveling. Even kijken waar een moderne vrachtauto mee in het rond kan kijken: een spiegel boven de voorruit voor het front; twee spiegels aan iedere voorzijde voor algemeen zicht achteruit en voor de as van de oplegger; een spiegel rechts voor de vooras. dat zijn er al zes en wellicht vergeet ik nog wat. Dus voorlopig hoeven wij als caravanners geen zorgen te maken met twee simpele opzettertjes die op allerlei manieren te verstellen zijn. Het wordt pas spannend als we terecht komen in een rijdend pashokje. En weer blijkt gezond verstand leidend. (met welgemeende knipoog!)


PieteR antwoordt op 5 mei 2017:

Inderdaad vergeet je nog een belangrijke: de spiegel op het dashboard van een Renault "rijdende torenflat", die heeft op het dashboard een spiegeltje om in de plafondspiegel te kunnen kijken naar de voorbumper. En had je de trottoirspiegel al genoemd? 😉

Ook belangrijk: De ruiten van een vrachtwagen zijn nogal wat groter dan die van een personenauto.

Maar ik kan je vertellen, dat ik mijn grote spiegels errug mis!


Tijs antwoordt op 5 mei 2017:

Even off-topic: ik denk dat we onze pijlen beter op de navigatie-apparaten en mobiele telefoons kunnen richten. die dingen hangen meestal midden op de voorruit, of soms zelfs recht voor de bestuurder. Dat belemmert meer blik dan zo'n spiegel ooit zal doen.

Terug on-topic: ik rijd ook al jaren met de spiegels "rechtop" om dezelfde redenen die Menno noemt. Nooit problemen met beperkt zicht in die hoeken gehad.

Ik werd zelf weer met deze discussie geconfronteerd toen ik mijn nieuwe Milenco spiegels monteerde. Zelf vind ik dat die in de horizontale stand niet meer dan een brievenbusblik naar achteren geven: veel te weinig dus. Helaas krijg ik de rechterspiegel (nog) niet goed genoeg afgesteld om goed langs de caravan te krijgen. Ik rijd nu dus met de linkerspiegel "rechtop" en de rechterspiegel "plat".

Ik kan niet wachten tot Emuk eindelijk spiegels voor de nieuwe S-Max heeft. Hun spiegels op mijn vorige auto waren ideaal. Rechtop, goed zicht. Nu rijd ik eigenlijk meer op de autospiegel rechts dan op de caravanspiegel.


Bart antwoordt op 5 mei 2017:

Zelf rij ik al jaren rond met aan de rechterkant een langere spiegel houder arm, ik kan goed langs de caravan kijken.
Wel zijn de spiegels ook vast gemaakt aan de deur door middel van dasta spiegelsteun.
Dit omdat mijn spiegels snel inklappen
Dat kan misschien ook een optie zijn, voor meer zicht.


Tijs antwoordt op 5 mei 2017:

DAnk voor de tip. Had ik op oudere spiegels inderdaad ook, maar was met de Emuk niet meer nodig. Ik ga eens kijken of die er voor de Milenco zijn. Blijft jammer dat die Milenco in een "puntje" eindigt waardoor het zicht bovenin wat klein is.


Stijn antwoordt op 7 mei 2017:

Beste,
Ik heb altijd met de standaard milenco's rond gereden icm de autospiegels van een vito. Door het veranderen van het trekvoertuig ben ik over gestapt naar de grote uitgave van milenco. (Ik miste mijn busspiegels, lekker groot) een verbetering tov de standaard, maar voor rechts toch nog gekozen voor de verlenging. En zo heb ik nu voldoende zicht.


Giel antwoordt op 11 mei 2017:

Goed zicht naar achteren is belangrijk. Ik heb hier lang over nagedacht. Een beugel costrueren die in je geleiders/rails past van je dakkoffer. Daarop grote spiegels
monteren van een wat oudere vrachtauto. Desnoods 2 aan elke zijde.Gegarandeerd trillingvrij!


PieteR antwoordt op 12 mei 2017:

Tot je wil instappen gaat dat goed, denk ik. Of je moet voor die constructie een plek gevonden hebben, waar én je deur open kan én je als bestuurder in die spiegels kan kijken.


Frank antwoordt op 12 mei 2017:

Snap dat veel zicht naar achteren prettig is, maar waarom daar zulke toeren voor uithalen?
Een paar Emuks kosten niet de hele wereld en zijn gewoonweg goed. Als je een andere auto koopt zet je ze op marktplaats. Vraag genoeg.
Als je autospiegelveer slap is en soms inklapt, dan zou ik de weerstand daar tijdelijk verhogen met bv. ducktape of spiegel inklappen en er dun rubber tussen lijmen voor meer wrijving.
Met caravan bieden staande spiegels het beste gezichtsveld in het dagelijkse gebruik. Het kunnen zien van de caravanwielen in bochten is voor mij belangrijker dan zien wat er achter de caravan gebeurd (horizontaal).
Hoe breder de spiegels staan hoe beter ik langs de caravan kan kijken. Toch vind ik een brede spiegelmontage niet fijn want het geeft beperkingen bij smalle doorgangen. Ook sluit het zichtveld tussen auto en caravanspiegel dan niet mooi aan. Hierdoor zie je niet in één oogopslag het totale beeld.


Tijs antwoordt op 12 mei 2017:

Frank, helemaal mee eens en idd mijn oude Emuks prima kunnen verkopen. Probleem is echter dat Emuk productieproblemen schijnt te hebben. De verwachte datum voor de spiegels die ik nu zoek was begin dit jaar, maar dat is bijgesteld naar einde van dit jaar. Op diverse sites zie je ook dat levering vertraagd is wegens onbepaalde reden. Iemand iets bekend wat die productieproblemen zijn? De manier waarop ik google levert geen nieuws op.

Zicht in krappe bochten gaat idd prima via autospiegels. Voor fatsoenlijk invoegen na inhalen is een goed afgestelde extra spiegel echt een pre.


dirk antwoordt op 13 mei 2017:

Ik zet de autospiegels lekker laag zodat ik de wielen goed kan zien de opzet staan op de goede hoogte om langs de c.v. te kijken dan kijk je ook altijd automatisch in de opzetspiegels als je in wilt halen .


Frank antwoordt op 13 mei 2017:

Hallo Tijs,
Ik weet niet of je dit bericht van EMUK op 13 maart hebt gezien :

Sehr geehrter Herr ****,
vielen Dank für Ihre Nachricht und Ihr Interesse an unseren Spezialspiegeln.
Der Spezialspiegel für Ihr Fahrzeug befindet sich derzeit noch in der Produktentwicklung.
Die Fertigstellung wird noch zwischen 6-9 Monaten dauern. Einen konkreten Erscheinungstermin können wir leider noch nicht mitteilen.
Auf unserer Homepage werden erste Bilder nach Fertigstellung veröffentlicht.
Bei weiteren Fragen stehen wir gerne zur Verfügung.

Het betreft hier de S-Max MK2


Tijs antwoordt op 16 mei 2017:

@Frank: zo'n soort bericht heb ik ook gehad. Echter, ik had al in september vorig jaar contact met ze en toen waren ze heel stellig dat eind december / begin januari de nieuwe S-Max spiegels op de markt waren. Begin dit jaar kwamen ze bij navraag ineens met de herziene versie dat het nog tot einde dit jaar kon duren. Bovendien zijn een hoop reguliere spiegels, die al in het assortiment zaten dus, ook niet verkrijgbaar. Er is dus meer aan de hand en ik ben nieuwsgierig wat. En blijkbaar te lui om naar Emuk te mailen om het te vragen ... 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker