Henk 1 vraagt op 28 juli 2005:
Misschien kennen meerdere caravan bezitters het. Net terug van een tocht door Frankrijk is het me op gevallen hoe vaak de remmen van mijn Kip Kompakt blijven hangen bij lichte afdalingen en dan een piepend geluid geven. Zijn oploopremmen zoals gebruikt bij caravans eigenlijk wel zo ideaal omdat er altijd situaties zijn waarbij ze net niet vrij komen. Beter m.i. luchtdrukremmen of elektrische remmen of hydraulische die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de bediening van de remmen van de trekkende auto!
Wat is de mening op dit forum?
Koen antwoordt op 28 juli 2005:
Vroeger (toen de dieren nog spraken) zijn er een aantal caravanmerken geweest die een systeem hadden waarbij er, door middel van een koppelstukje, geremd werd met remvloeistof. Maw in een fractie van een seconde remde de combinatie met 6 wielen. Dit systeem ("aftappen" van de remleidingen van de auto) is toegestaan voor auto's tot ergens in de jaren '60. Nieuwere auto's moeten een toelating vragen bij de bevoegde instantie (Belgie / Brussel) en ik vraag me af of het wordt toegestaan. Bij wagens met ABS kan het (oude) systeem niet. O.a Bourgeois (Belgisch merk) had zo'n systeem : Hydra-cup.
Bij een Zweeds merk (SMV) gebeurde het remmen door een "electrisch signaal".
Beide caravanmerken zijn in de caravan-hemel....te duur, te vooruitstrevend.
Bert antwoordt op 28 juli 2005:
Caravantrekker.nl heeft daar iig wel een mening over. Zie ook het artikeltje (technisch deel door Theo Gerrits) op onze site Caravan Trekken? > Tips > Rijden in de bergen.
Het oploopsysteem voldoet slecht bij langere e/o steilere afdalingen. Kort gezegd is het prima mogelijk met de auto bijna remloos af te dalen. Met de caravan is dat onmogelijk, hoewel na een hairpin even gas geven om de boel te strekken en te lossen wel nut heeft. Koen, je hebt gelijk. Vooruitstrevendheid wordt niet betaald en ik weet ook wel waarom. 90% van de caravanners is helemaal niet zo geïnteresseerd in dit soort zaken. Het moet zo goedkoop mogelijk en liever geld uitgeven aan luxe of aan een mover dan aan dit soort dingen. Ik denk dus dat we het zullen moeten blijven doen met het oploopsysteem, hoewel er wel intiatieven ontplooid worden om additioneel, dus naast het oploopsysteem (en dat mag wettelijk) hulpsystemen te ontwikkelen! Ik noem hier de Brakecontrol van Ivra en een geheel nieuw initiatief. Zie http://www.aesb.nl/
Henk. Het overmatig piepen kan betekenen dat de remvoeringen door de hitte verglaasd zijn. Of misschien wel compleet versleten.
Henk 1 antwoordt op 28 juli 2005:
Bedankt beide "specialisten" hier. Ik had al een afspraak gemaakt met een gespecialiseerd bedrijf omdat ik vermoedde dat er slijtage in het spel was.
Hoewel de caravan nog maar 10000 km gebruikt is en naar "autobegrippen" de voeringen nog lang niet versleten zijn, viel het me al wel op, dat er veel minder remstof op de velgen kwam dan vorige jaren. Verder rij ik zelden op snelwegen in het buitenland, maw veel meer remmen bv bij Frankrijk binnen door!
Een algemene regel voor de duur/slijtage van voeringen is denk ik dan ook moeilijk te geven.
Steven Koenders antwoordt op 26 december 2015:
Naar mijn mening is het een kwestie van tijd. Oploopremmen op schamelwagens zijn sinds 1-11-2014 niet meer toegelaten. Dat zal in de toekomst (hopelijk) ook voor andere aanhangers gaan gelden. De oplooprem is technisch uitontwikkeld. Je ziet nu dat er wat hulpmiddelen komen (trailer control van Alko) maar dat voegt niets in het basissysteem toe. Heel Amerika en australië remt al jaren elektrisch en ik zit daar zelf ook naar te kijken met mijn 2,2 ton zware Hobby waarvan de oplooprem totaal niet voldoet qua remvermogen. Bopark heeft voor de BE voertuigen al een toelating en het zal niet zo moeilijk zijn om dat ook voor een caravan voor elkaar te krijgen. Het systeem van SVM zal ook wel een toelating gehad hebben. Wie weet dat? En is daar nog iets van te vinden?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 december 2015:
De huidige SMV's worden ook met een oplooprem geleverd i.p.v. het Linde elektronisch remsysteem, maar ik heb mij laten vertellen dat RDW goedkeuring voor een elektronisch remsysteem geen probleem hoeft te zijn.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.