Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravan asrubbers vervangen?

Is de as van je caravan onderhoudsvrij of moet je daar toch af en toe naar (laten) kijken? We gaan op onderzoek uit.

Tegenwoordig zijn 99,9% van alle nieuwe caravans voorzien van een as met rubbervering. Dit vooral omdat die goedkoper is dan een staal geveerde as die vroeger nog wel werd toegepast. Op zich is dat jammer, want een staal geveerde as heeft meer veercomfort. Het rijden is dan ook comfortabeler en meer vering is beter voor de opbouw van de caravan. Wel moet een staal geveerde torsie-as jaarlijks en om de 4000 km gesmeerd worden. De werking van de vering blijft dan bij 'normaal gebruik' jarenlang onveranderd.


Rubber geveerde as

Een rubber geveerde as heeft in principe geen jaarlijks onderhoud nodig. Toch is er nooit naar omkijken niet verstandig. Dit blijkt uit een bezoek aan Triorep, de onderstellen specialist in Nederland, die mij heeft laten zien wat de invloed is van veroudering en wat de gevolgen van overbelading zijn.

Hoe werkt een rubber geveerde as

In de as zijn 3 of 4 rubber strengen geplaatst die tijdens het inveren samengedrukt worden. Bij een Al-Ko as maakt het rubber min of meer een 'rollende’ beweging wat zorgt voor wat meer comfort dan bij een as waarin het rubber alleen wordt samengedrukt.




Kenmerkend voor een rubber geveerde as is dat bij het toenemen van de belasting (door belading) de vering steeds stugger wordt. Daarom is het verstandig om de caravan niet maximaal te beladen en om een caravan te kopen met een ruim draagvermogen. Probeer daarbij ook te zorgen dat het gewichtsverschil tussen het linker- en rechterwiel niet meer is dan 60 kg. Een meting van het gewicht per wiel is daarvoor noodzakelijk.

Onderhoud?

De meeste caravans zijn vaak langdurig (te?) zwaar beladen waardoor het rubber in de as permanent samengedrukt wordt. Bovendien staat de caravan vaak lang achterelkaar (vol beladen!) stil in de stalling. Dit zorgt ervoor dat het veervermogen na zes tot tien jaar met meer dan de helft afneemt. Je ziet dit doordat de caravan wat lager op de weg komt, en je merkt het tijdens het rijden.



De caravan stoot meer op de auto bij het rijden op een slechte weg. Meestal valt het niet op omdat de vering in een geleidelijk proces heel langzaam minder wordt. Maar veel mensen herkennen wel dat na de aankoop van een nieuwe caravan die veel fijner rijdt. Dat is niet omdat de nieuwe caravan betere techniek heeft, maar vooral omdat die nieuwe vering heeft.

Ook kan intern in de as schade ontstaan zijn als een caravanwiel zware klappen heeft gehad. Bijvoorbeeld door te rijden door diepe kuilen, tegen een stoeprand aan, of door rotondes te krap te nemen. Ook met (te) zware belading rijden over slechte wegen kan schade veroorzaken. De asrubbers kunnen dan blijvend vervormd raken of weggedrukt worden waardoor de wielstand veranderd. Niet alleen functioneert de vering dan bijna niet meer, maar ook zorgt de afwijkende stand van de wielen voor een negatief weggedrag en vooral bij de geknikte delta-assen geeft dit enorme slijtage van banden.



Een goede monteur kan vanuit zijn ervaring aangeven of onderhoud aan de as nodig is en het verstandig is om de asrubbers te laten vervangen. Zelf kan je natuurlijk ook de stand van je wielen bekijken, maar lastig is dat je niet weet wat normaal is. Zie je een verschil tussen links en rechts laat het dan ieder geval nader onderzoeken.

Daarnaast kan je ervan uitgaan dat elke caravan met een rubber geveerde as na verloop van tijd een stuggere vering krijgt. Of dat bezwaarlijk voor een klein ritje naar de camping moet je zelf beoordelen maar als je comfortabel grote reizen wil maken met een oudere caravan is een vernieuwing van de asrubbers een zinvolle overweging.

Vernieuwen van asrubbers

Door het vervangen van de asrubbers krijgt je caravan weer zijn oorspronkelijk weggedrag terug. Het vervangen is een klus waar speciaal gereedschap voor nodig is, en alleen door een gespecialiseerd bedrijf uitgevoerd kan worden. De kosten bedragen ongeveer 450 a 550 euro (afhankelijk van het astype).



Eerst wordt de as onder de caravan vandaan gehaald.



Daarna worden de wielarmen uit de as 'getrokken' waardoor de asrubbers vrijkomen.



De nieuwe asrubbers worden samengesteld afhankelijk van het gewicht van de caravan. Daarna worden ze in het aslichaam gelegd en de zwenkarm wordt met de pers tussen de rubbers geperst.

Tenslotte wordt na montage de wielstanden opgemeten en eventueel gecorrigeerd en afgestemd op het gewicht van de beladen caravan. De caravan zal (weer) als nieuw rijden en beschikt over de originele, langere veerweg.

Proef op de som

Hoewel de meeste problemen bij zware caravans voorkomt is zelfs bij een relatief lichte, 7 jaar oude Kip Kompakt het effect van vernieuwing van asrubbers duidelijk zichtbaar. Voor en na vervanging hebben we een paar metingen uitgevoerd.



In onbelaste toestand is te zien dat het wiel, na reparatie, 4 cm lager staat. Dit betekent dat de totale veerweg, meestal zo'n 8 cm, met 4 cm is toegenomen. De wielen kunnen dus beter contact houden met de weg.



Ook als de caravan op de weg staat is de hoogte gemeten tot de as. In belaste toestand staat de caravan zo'n 2 cm hoger op z'n wielen. Dit geeft dus meer ruimte om te kunnen inveren wat voor een comfortabeler weggedrag zal zorgen. Bovendien is een betere vering gunstig voor de levensduur van de opbouw van de caravan.



Reacties:

Jacques Bakker schreef op 25 February 2019 om 21:41

Weer een zeer leerzame blog. Het advies om het verschil in gewicht tussen het linker en rechter wiel op ongeveer 60 kg te houden deed mij even schrikken. Na het beladen van mijn Eriba Feeling 470 en dan echt rekening houden met een goede verdeling van het gewicht kom ik nog niet in de buurt van die 60 kg. Meestal is dat vaak het dubbele. Boven het linkerwiel de keuken met inhoud inclusief koelkast de hangkast. Terwijl aan de andere kant alleen het toilet zit. Dus hoe gewenst die 60 kg ook is, is dit in mijn geval bijna een onmogelijke opgave.


Menno (Caravantrekker) schreef op 26 February 2019 om 00:06

Die 60 kg is een Al-Ko voorschrift omdat alleen dan een goede (gelijkwaardige) remwerking gegarandeerd kan worden. Voor de vering is het vooral belangrijk dat niet een kant 'overbeladen' is, en onder het maximum blijft.


Dual Hobby schreef op 26 February 2019 om 12:42

Leuke blog ! zinvolle informatie, blij dat wij een verzwaarde as (1750kg ipv 1550) hebben aangeschaft bij onze nieuwe caravan (hobby 490kmf). Het extra laadvermogen zullen we waarschijnlijk nooit gebruiken maar waarschijnlijk is de investering zo snel terug verdiend.


bart schreef op 04 March 2019 om 12:15

Mooi artikel. Goed om te lezen dat de staal geveerde as ook 1x per jaar dientb te worden gesmeerd. Wel bij jaarlijks gebruik, mag ik aannemen. Maar dus niet iets om alleen met de 2 of meer jaarlijkse inspectiebeurt te laten doen.


Quirien schreef op 10 March 2019 om 10:17

Ik heb met tevredenheid 2 caravans gehad met een staalgeveerde as.
Jammer eigenlijk dat door de meerkosten deze nog nauwelijks worden gemonteerd.

Wat onderhoud betreft, was het gewoon een of twee keer per jaar even de vetspuit gevuld met vetpatroon op de smeernippels van de as deze met enkele slagen "doorspuiten" totdat je het vet er uit zag komen. En ja, dan ging automatisch ook de smeernippels op het schuifstuk bij de Oplooprem mee.
- Hopelijk heb ik het mis maar krijg i.v.m. dat normaliter met de huidige interval van 2 jaar ( als dit al wordt gedaan) de indruk dat dat nu nog weleens door dit niet jaarlijks even te bekijken/controleren en de vetspuit erop te zetten een ondergeschoven maar toch een belangrijk aandachtspunt is.


Jan Verheijden schreef op 31 May 2019 om 21:24

Ik heb ook een Eriba gekocht met een totaal max gewicht van 1800kg.
Nu net 3 jaar oud moest de vering al vervangen worden, kosten 573,00 Euro.
Wij komen nooit boven de 1650 kilo maar Alko weet het allemaal heel goed dat hij te zwaar beladen is en trekt zijn handen overal van af, betaald er geen dubbeltje aan. de dealer geeft iets terug in de vorm van twee vocht metingen ã 81 euro. de rest mag ik ophoesten. Jammer dat iedereen allerlei smoesjes verzint en zijn handen er vanaf trekt.
De eigenaar is de pineut. Jammer maar waar.


Allard schreef op 12 July 2019 om 16:58

Leuk om het artikel te lezen en te zien hoe het zit. Het verschil tussen voor en na montage is groot maar denk dat de eerste tijd de caravan nog wel zeker 2 cm zakt in de rubbers omdat de rubbers nieuw zijn. Maar goed hoe zwaarder de caravan hoe meer de rubbers te voorduren hebben kunnen we wel zeggen. En eigenlijk zou het verschil belast gemeten moeten worden. Onbelast zegt niet zoveel zeker niet net na montage


Wim Nell schreef op 23 July 2019 om 21:34

Allard, de laatste meting is belast gedaan. Nu na een rit van ongeveer 3000km is hij belast 5mm gezakt. Hij rijdt een stuk stabieler dan voor de reparatie. Dat is goed merkbaar bij hoge snelheden. Ook stoot hij minder. Kortom onze vakantie was comfortabeler.


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


Blogs

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.


© 2004-2019 Caravantrekker