Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Er is geen echte auto geselecteerd! Kies een merk en type auto om een goede berekening te maken.

Trekkrachtberekening

Auto + Caravan


De Auto als voorbeeld (95 kW / 129 pk, bouwjaar: januari 2004 - heden) vormt met een Caravan als voorbeeld van beladen 1350 kg, een redelijk goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rondreizen in binnen- en buitenland en (weliswaar met enige beperkingen) in de bergen.

Controleer even of de belading is aangepast aan de werkelijke situatie. Kies hiernaast een specifiek caravanmerk en model voor een nauwkeuriger en beter advies!


Gewicht
verhouding
kogeldruk
stabiliteit
Vlakke weg
snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen
snelheid
wegrijden
bergweg


Score: 6.8

79%

1350 kg 1700 kg
75 kg


11%


11.9 l/100 km

 

Sterke punten:

Zwakke punten:

Goede combinatie

De Auto als voorbeeld met een Caravan als voorbeeld van beladen 1350 kg is een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland en (met enige beperkingen) in de bergen.

Goede motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen ruim voldoende. Op snelwegen kan goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2550 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.

Bergen meestal geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3800 toeren) en volgas met 99 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 22%.

Stabiliteit

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de belading en snelheid. Goede verdeling van het gewicht rond de as en de juiste kogeldruk, geadviseerd wordt 75 kg, zijn belangrijk.

Goede en slechte belading

De stabiliteitsscore geeft een indicatie van de krachten die er spelen als de caravan gaat slingeren.

Slechte belading in dit geval door:

  • 50 kg extra in de caravan mee te nemen,
  • belading niet goed te verdelen in de caravan,
  • en 8 kg minder kogeldruk.

Bij hoge score is de kans op een goede afloop na een pendelbeweging groter.

De stabiliteitsscore van 6.8 (bij goede belading) en 4.4 (bij slechte belading) geeft een indicatie van de risico's bij slingeren. Een combinatie die bij normaal rijden heel stabiel aanvoelt, kan na een pendelbeweging, onverwacht en in korte tijd toch onbeheersbaar worden.

Maximaal gewicht

De caravan zit eigenlijk aan z'n maximaal aanbevolen gewicht. Als de caravan zou gaan singeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een uitwijk manoeuvre of bij een te hoge snelheid, is de auto meestal wel in staat de caravan de baas te blijven. Maar ondanks dat de combinatie wellicht stabiel aanvoelt is enige kennis over het rijden met een caravan voor deze combinatie toch aan te bevelen. Eventueel is een elektronisch stabiliteitssysteem in de caravan en/of de auto te overwegen.

Goede belading van belang

Goede belading met voldoende kogeldruk zijn bij deze combinatie extra belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoer van fietsen voorop is alleen mogelijk als met een hogere kogeldruk wordt gereden. Een hogere kogeldruk is helaas niet toegestaan bij de Auto en het compenseren van een te hoge kogeldruk door zware lading achterin de caravan te leggen is geen goede belading.

Normale snelheid aanhouden

Omdat het risico op gevaarlijk slingeren bij snelheden boven de 90 km/u toe neemt raden we aan om met 'normale' snelheden te rijden. Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd.

Het is motorisch voor deze combinatie heel gemakkelijk om ongemerkt veel harder te rijden dan veilig is. Houd dus altijd je snelheid goed in de gaten! In de meeste landen van Europa is de wettelijke toegestande maximumsnelheid 80 of 90 km/u.

B-rijbewijs

Op basis van de onderstaande technische gegevens is voor deze combinatie een B-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden.


Uitgebreid trekadvies

Een veel uitgebreidere analyse van deze Auto en de Caravan met tips bij het rijden kan je per email direct toegestuurd krijgen. Je krijgt een goed te printen PDF-bestand van zo'n 17 pagina's met complete uitleg van alle prestaties op de weg, in de bergen en een grondige analyse van de stabiliteit.

Bovendien geven we per mail desgevraagd persoonlijk advies over de ingevoerde combinatie! De kosten voor dit trekadviesrapport bedragen 5 euro en kan je voldoen na ontvangst (via PayPal of je eigen bank). Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Vraag aan

Ik ontvang graag een uitgebreid trekadviesrapport en ben akkoord met de voorwaardenVoorwaarden
In goed vertrouwen sturen we op voorhand het trekadviesrapport toe. We verwachten je betaling van 5 euro binnen 7 dagen op onze bankrekening of via PayPal.
Door akkoord te gaan met deze voorwaarden ga je dus een onherroepelijke betalingsverplichting aan.

Heb je een rapport met foutieve gegevens ontvangen kan je kosteloos (ondanks de factuur) een nieuwe versie opvragen waarbij je alleen de eerste factuur betaalt.
en zal 5 euro overmaken.

E-mail:


Gebruikerservaringen Auto


Door de berekende combinatie te vergelijken met een andere, of bijvoorbeeld met je huidige auto en/of caravan krijg je in een oogopslag een beeld van de verschillen.

Kies links boven een andere combinatie en vink het hokje bij vergelijken aan, of print van beide combinaties de factsheet uit waarop de belangrijkste prestaties bijelkaar staan.

Controleer altijd of de berekening met de juiste gegevens is gemaakt!

Caravantrekker kan niet garanderen dat alle (huidige) versies exact dezelfde specificaties hebben.

Pas belading aan




 

 

Andere auto

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen