Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Er is geen echte auto geselecteerd! Kies een merk en type auto om een goede berekening te maken.

Trekkrachtberekening

Auto + Caravan

De Auto als voorbeeld (95 kW / 129 pk, bouwjaar: januari 2004 - heden), is beladen met 150 kg voor personen en bagage, en de Caravan (als voorbeeld) weegt met 250 kg belading, 1380 kg.

De Auto en de Caravan vormen met deze belading een prettige combinatie om mee rijden in binnen- en buitenland op wegen zonder hellingen van meer dan 11%.


Kies een specifiek caravanmerk en model voor een nauwkeuriger en beter advies!

Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 5e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

81%

1380 kg 1700 kg
75 kg


Score: 6.3


11%

Sterke punten:

Zwakke punten:

Controleer even of deze berekening met de juiste gegevens is gemaakt. Lees ook de toelichting en vraag het uitgebreide trekrapport aan. Daarin wordt een duidelijke toelichting en nuancering gegeven van dit trekkracht advies.

De prestaties kunnen ook weergegeven worden in een trekkrachtgrafiek en in een factsheet. Handig om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Meestal een goede combinatie

De Auto als voorbeeld met een Caravan (als voorbeeld) van beladen 1380 kg is een goede combinatie om mee rijden in binnen- en buitenland op wegen (zonder hellingen van meer dan 11%).

Goede motorische prestaties

De motorische prestaties zijn over het algemeen ruim voldoende. Op snelwegen kan goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2550 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.

Bergen meestal geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3800 toeren) en volgas met 99 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 21%.

Pas op bij slingeren

Hoe veilig en comfortabel je op weg bent hangt naast het gewicht en de afmetingen van de caravan vooral af van de totale belading en de gereden snelheid. Geen zware voorwerpen achterin en voldoende kogeldruk zijn belangrijk. We adviseren zo'n 75 kg aan te houden.

Tot snelheden van 90 km/u heeft deze combinatie voldoende reserves. Bij hogere snelheden en zeker helling af, worden de risico's als de caravan zou gaan slingeren wel groter.

Scores bij verschillende snelheden

10+
8.6
6.3
4.1
1.8

Denk er aan dat je heel gemakkelijk met deze combinatie harder kan rijden dan eigenlijk veilig is omdat de motorische prestaties beter zijn dan de gewichtsverhouding. Mocht de caravan toch gaan slingeren laat dan direct het gas los en rem onmiddellijk maar wel gedoseerd. In de meeste landen van Europa is de wettelijke toegestande maximumsnelheid 80 of 90 km/u.

B-rijbewijs

Op basis van de gewichten zoals die bij de technische gegevens vermeld zijn (zie hieronder) is voor deze combinatie een B-rijbewijs voldoende om ermee te mogen rijden. Controleer wel of de gewichten overeenkomen met jouw officiele papieren.

Trekrapport

Een veel uitgebreider en meer genuanceerd advies van deze Auto en de Caravan kan je per email direct toegestuurd krijgen. In een goed te printen PDF-bestand van zo'n 18 pagina's krijg je tips bij het rijden en een complete uitleg van alle prestaties op de weg, in de bergen en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan in dit gratis online advies!


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Veel meer informatie

De kosten voor het uitgebreide trekrapport bedragen slechts 5,00 euro. Je hoeft pas te betalen na ontvangst van het rapport via PayPal of je eigen Bank. Bovendien krijg je (per mail) desgevraagd persoonlijk advies of een nadere toelichting over de ingevoerde combinatie!

Aanvragen

E-mail:


Gegevens voor berekening

Auto

Auto als voorbeeld

Periode
januari 2004 - heden
Vermogen
kW (129 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
handgeschakeld met 6 versnellingen
Rijklaargewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Belading
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Is dit jouw Auto? Schrijf dan een review. Veel mensen willen graag jouw praktijk ervaring lezen en wij willen graag weten of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


Blogs

Meest gelezen:

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Elektrische caravan

De caravan van de toekomst; voorzien van elektromotoren. Is dat een goed (nieuw) idee?

 

 

Farfalla Camper uitvouwcaravan-tentaanhangerEen tentaanhanger of fold-out caravan. De nieuwe Farfalla Camper is in ieder geval anders. Het is een vierkante gesloten aanhangwagen die je op de camping openklapt. Aan de twee zijkanten en achterkant hang je... >>>

Meer Caravannieuws van Campingtrend

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker