![]() | Audi e-tron Sportback 50 Quattro | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Audi e-tron Sportback 50 Quattro zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Scores om te vergelijken
Zie de toelichting
Wettelijk is de Fendt van 1593 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi e-tron Sportback 50 Quattro. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Audi maar 80 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Audi en de Fendt een gewichtsverhouding van 56%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 60%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Audi e-tron Sportback 50 Quattro | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
De motor heeft, onder alle omstandigheden, voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden. Na verloop van tijd tot boven de
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met
Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Fendt zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 37.1 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 34.6 en 45.6 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 115 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 192 km.
De Fendt kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 85 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 80 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: