Caravantrekker.nl Informatie Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Seat

Seat Ateca 1.5 TSI aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Seat Ateca 1.5 TSI aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

239
322
332
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 500 kg bij een asdruk van 450 kg, niet te zwaar voor de Seat Ateca 1.5 TSI aut.. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Seat en de Caravan een gewichtsverhouding van 24%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 32%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

32%
500 kg 1570 kg

Belading in:

Seat

Seat Ateca 1.5 TSI aut.
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Seat en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Seat een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Seat Ateca 1.5 TSI aut.

Periode
v.a. 2018
Vermogen
110 kW (150 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

van Bergeijk heeft het volgende over de Seat Ateca 1.5 TSI aut. geschereven:

"De caravan maximaal beladen, elektrische fiest op de dissel, twee kinderfietsen achterop de Fendt en gasfles + reserve wiel in disselbak, het nodige bagage in de caravan met een totaal gewicht van 1475 KG.
Onze Seat goed beladen (450Kg), bandenspanning maximaal, kogeldruk ruim 90 Kg, ruimte voldoende om alle drempels te kunnen nemen en rijden maar!

Met een snelheid van 100km per uur de bult op en nog over hebben, vrachtwagens inhalen wanneer je de bult op rijd, je bent er zo voorbij. Met deze DSG versnellingsbak moet je over gaan op de G stand, met de flippers bij het stuur kies je eenvoudig de juiste versnelling, bij 2 stevige lange hellingen van 8%d moest de versnelling even terug naar de 3, toen de watertemp opliep naar de 116 graden, nadat de snelheid naar de 90 km/h zette zakte de tempratuur weer. Voor de rest in zijn 5e versnelling (reed het zuinigste en relaxt), als het even wat steiler werd dan even naar de 4e versnelling.
Bij het inhalen van de vrachtwagens konden we soms wat harder (z’n 115 km/h) omdat er anders onnodig een file achter ons ontstond.

Ook in de bergen geen schrijntje pijn!
De lane assist hield de auto mooi binnen de lijnen en ACC werkte ook erg goed mee! Bij sterke afdaling even uitzetten om pompend te kunnen remmen, terug schakelen en je voelde dat het motor de remmende werking prima oppakte.

Kortom een prachtige combinatie!
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Seat Ateca.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Polyester caravans

In het Erwin Hymer Museum is een speciale tentoonstelling gewijd aan caravans van polyester. In Nederland is het vooral BIOD die bekend is als fabrikant van polyester caravans.

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker