Caravantrekker.nl

Trekadvies

Hyundai

Hyundai Kona Hybrid
Weinsberg CaraOne 450 FU

Weinsberg
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Hyundai Kona Hybrid zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Weinsberg is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
177
176

Hellingen
Risico's bij slingeren
146
192

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Weinsberg van 1160 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Hyundai Kona Hybrid. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Hyundai als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Hyundai en de Weinsberg een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 69%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

69%
1160 kg 1677 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Hyundai

Hyundai Kona Hybrid
Weinsberg CaraOne 450 FU

Weinsberg

Omdat de Hyundai een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2500 á 2900 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 102 km/u á 123 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 21.4 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 83 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Prestaties alleen kortstondig en bij een volle accu! Maak ook een berekening op alleen benzine voor de prestaties als de accu leeg is.

Weinig risico bij slingeren

De Weinsberg kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Hyundai Kona Hybrid

Periode
2019 - 2023
Vermogen
141 pk (104 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
265 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Weinsberg CaraOne 450 FU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Weinsberg en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Hans heeft het volgende over de Hyundai Kona Hybrid geschereven:

"Voor de Kona hybride waren mijn vorige auto’s een Hyundai Ix20 en een Kia Venga, beide in 1.6 en 6 versnelling uitvoering, beide voorzien van verzwaarde achterveren. Beide auto’s bevielen goed in conbinatie met een Kip Compact (1000 kg) en Kip Vision (1200 kg) Nu de bevindingen mijn met de Hyundai Kona Hybride (2020) met een Kip Vision van 1200 kg. De Kona Hybride is een comfortabele reis en caravan trekker, maar met een kleine gebruiksaanwijzing, had via eerdere reviews van met name de Kia Niro (technische gelijk) al de nodige info verwerkt en met name bij klimwerk en rijden met een snelheid die wat hoger ligt dan vrachtwagen snelheid moet je een beetje opletten want, tot Luxemburg gewoon in de D drive prima rustig (lees met vrachtverkeer mee rijden) kunnen rijden. Verbruik 1 : 12,3. Maar zodra er redelijk geklommen moet worden en of je een redelijke wat hogere rij snelheiíd wil gaan aanhouden, waarbij de langzamere vrachtwagens en soms hele groepen van vrachtwagen ingehaald moeten gaan worden (lees snelheden van 95 t/m 110 km op de Franse tol wegen) komen de D en de S stand (bij mij) te kort, de automaat houd dan te hoge versnellingen aan en dat gaat ten koste van de accu niveau, het gaspedaal op de vloer geeft tijdelijk verlichting maar de automaat schakelt vrij snel (binnen een paar seconden) automatische weer naar een hogere versnelling. Ergens logische want hij is gebouw om economische te rijden zonder een caravan te trekken. Persoonlijk vindt ik de D drive (tegen mijn verwachting in) het beter doen dan de S drive. De batterij meter loopt snel naar nul en dan is de pret gauw over. De auto valt dan als het ware een beetje dood, de vaart is eruit. Gelukkig was ik door eerdere reviews gewaarschuwd. Kortom, even terug schakelen via de hand flippers naar een lagere versneling (en) en gas erop, net als in de ix20 en de Venga, (Het terug schakelen kan zowel in de d drive als in de S drive, alleen schakelt de automaat in de D drive zich na een beperkt aantal seconde weer terug naar D drive In de S drive blijft de bak in hand mode werken) die komen óók niet de heuvel op in de 5e of 6e versnelling, batterij niveau loopt weer langzaam op en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Zodra het kan gaat de automaat weer in bedrijf. Verbruik ongeveer 1 op 11. Een ander punt mbt de accu capaciteit is het feit dat deze óók geheel vol kan raken, dit gebeurd wat minder snel en alleen bij lange afdalingen (van zeg meer dan 1 a 2 km) door het gas los te laten en evt het rempedaal in te drukken zodat de generator extra vermogen gaat genereren en daarmee remcapaciteit voor de auto genereert, raakt de accu vol. Zodra dat punt is bereikt valt deze extra remcapaciteit in eens weg, je moet dan of méér op de motor (handmatig) terug schakelen of je gaat echt remmen. Dit verschijnsel komt niet zo heel vaak voor maar het handig dat je op de hoogte bent van dit punt. Voor de rest een prima caravan trekker waarbij je in de bergen/heuvels een beetje moet je opletten, en is dan maar één belangrijke meter, en dat is de batterij conditie meter, hou deze boven 5 % en het liefst nog Iets hoger (door handmatig terug te schakelen) en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Kom nog even terug op de verzwaarde achtervering. Gezien het redelijke zware lege eigengewicht van 1451 kg zitten er standaard redelijk te vergelijken (kwa dikte) van de veren als de verzwaarde achterveren van mijn vorige twee auto’s. Daarom besloten om het eerst eens zonder verzwaarde veren te proberen. De auto wordt gebruikt met twee personen en is redelijk zwaar beladen met van alles en nog wat, dit om de caravan niet over 1200 kg heen te krijgen. Twee sportfietsen op de dissel, één kleine gasfles en voor de rest de nodige kleinere zaken. Kogeldruk 45 a 50 kg. De Kona doet dat verrassend goed, caravan ligt mooi achter de auto en zakt 5 cm door de achterveren, gemeten tussen bovenkant achterband en onderkant spatscherm (ruimte onbelast 7,5 cm) Nog belangrijker is het rijden, stabiel rijgedrag, niet één keer het gevoel gehad dat vering doorsloeg of eindstops bij drempels te voelen waren, dat was bij beide voorgangers (zonder verzwaarde veren) vrij snel merkbaar en voelbaar. Het dissel wieltje staat op de normale hoogste stand, heb één keer gevoeld bij het nemen van de vrij hoge Franse stads drempels. Kortom heb nog niet de behoefte om daar voorlopig iets aan de veranderen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Hyundai Kona.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker