![]() | Opel Mokka 1.2 Turbo 130 aut. | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Opel Mokka 1.2 Turbo 130 aut. zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1150 kg bij een asdruk van 1080 kg, niet te zwaar voor de Opel Mokka 1.2 Turbo 130 aut.. Het kan zijn dat de geadviseerde kogeldruk 15 kg meer is dan is toegestaan voor de auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 70 kg kogeldruk is toegestaan. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Opel en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Opel Mokka 1.2 Turbo 130 aut. | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 24%.
De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop de caravan raden we niet aan. Een kogeldruk van minder dan 55 kg raden we niet aan omdat de kans op slingeren dan toe neemt.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Opel en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Opel een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.: