Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo S80 2.4D aut.
Chateau Cantara CT 450 FHU

Chateau
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo S80 2.4D aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Chateau is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
233
315

Hellingen
Risico's bij slingeren
295
161

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Chateau van 1380 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo S80 2.4D aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 75 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Volvo. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Chateau een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 74%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

74%
1380 kg 1862 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo S80 2.4D aut.
Chateau Cantara CT 450 FHU

Chateau

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.9 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2100 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 106 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 25%.

Denk aan slingeren

De Chateau kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Chateau zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo S80 2.4D aut.

Periode
2009 - 2010
Vermogen
175 pk (129 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
420 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Chateau Cantara CT 450 FHU

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Chateau en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Wim van Stratum heeft het volgende over de Volvo S80 2.4D aut. geschereven:

"In juli 2014 met deze combinatie naar de Cevennen in Frankrijk op vakantie geweest. Ben op de heenweg nog door een caravan controle bij Steyn gemoeten. Daar is het gewicht van de caravan door de RDW op hun weegbrug op 1530 kg vastgesteld. Het totale treingewicht is ook gemeten en viel binnen de grenzen.
Ben zeer tevreden over deze combinatie. Zeker in vergelijking met de Peugeot 607 V6 2.7 HDiF die ik hiervoor als trekauto gebruikte. Heb er wel voor gezorgd dat de bandenspanning van caravan EN auto goed orde waren. Caravan 4.5 Bar (Commercial banden). Auto achter op 2.6 Bar. Kogeldruk mag volgens Volvo voor deze S80, 90 kg zijn. Vind ik zelf aan de hoge kant en heb de kogeldruk met een een gekalibreerde Milenco disselweger op 75 kg gebracht. Resultaat is een fijn stabiele combinatie die zich met gemak tijdens inhaalacties met 115 km/uur laat rijden. Geen vervelende zuig reactie bij het inhalen van een vrachtauto of bus. Buiten inhaalacties rijd ik normaal tussen de 95 en 100 KM/uur met deze combinatie.
Trekkracht van de auto is meer dan voldoende. Geen enkele keer het gevoel gehad dat ik vermogen te kort kwam. Ik heb een automaat versie. 6-traps Geartronic. Doet zijn werk goed maar op cruise control wil de automaat snel naar de 6e versnelling. Bij honderd zit het toerental weliswaar op 1800 toeren en boven het maximum koppel maar de ervaring leert dat helling op met 2200 toeren op de teller toch makkelijker gaat. De hellingen in de Ardennen en achter Luik zijn dan geen enkel probleem. Af en toe dus met de hand de bak naar de 5 zetten of even met de rechter voet spelen.
Door het jaar heen rijd ik ongeveer 1:14 met de S80. Inclusief snelle Autobahn ritten in Duitsland. Met deze toch niet lichte combinatie gaat het verbruik wel richting 1:9. Maar ook hier geldt; iets langzamer rijden scheelt meteen in het verbruik."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo S80.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker