Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g] zijn niet geweldig, maar wellicht voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

106
209
85
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 950 kg bij een asdruk van 890 kg, niet te zwaar voor de Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g]. Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Skoda maar 50 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de Caravan een gewichtsverhouding van 66%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 66%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

66%
950 kg 1444 kg

Belading in:

Skoda

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g]
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Voldoende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1600 á 2000 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal vrij veel moeite kosten.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat met een beperkte snelheid. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. Op steile hellingen van 11 tot 12% vraagt het wegrijden vanuit stilstand wel een geoefende chauffeur. De presaties zijn niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 50 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Skoda een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g]

Periode
2013 - 2015
Vermogen
55 kW (75 pk)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

v. Willigen heeft het volgende over de Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline [88g] geschereven:

"Fabia combi 1,2TDI uit 2011 met 46000km. Caravan Dethleff 375N uit 1993. Leeg 650 kg max belading 900 kg. Naar Kroatie prima gegaan. 5 personen met dak koffer. Fabia met MAD vervangingsveren. Vlakke weg 4e versnelling. 5e niet bruikbaar. 5% helling met 90km/u in zijn 4 rond de 2400 toeren. terug naar zijn 3 80km/u rond de 3300 toeren. Goed vol te houden. Max vermogen zit op 4200 toeren. Max koppel zit op 2200 toeren. Snel terug schakelen en soms met veel toeren rijden. Combinatie trekt goed op van uit stilstand ook op hellingen. Redelijk stabiele combinatie. Niet te snelle stuurbewegingen maken.Auto is standaard al licht op het stuur en daar moet je op bedacht zijn. Kogeldruk 50 kg prima Op een afstand van 2600 Km een verbruik van 1:12 met de caravan. Normaal 1:20 door het jaar heen. Geen snelle combinatie maar je komt behoorlijk mee met het verkeer. Bij hellingen tussen de vrachtwagens kom je ook goed genoeg mee. Beter dan ik had verwacht. Voordelig rijden het hele jaar met veel ruimte. Met de caravan ook goed te doen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Fabia.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Elektrisch is de toekomst

Er zullen steeds meer elektrische auto's komen. Hoe gaat dat in de toekomst met de caravan?

Toelichting bij het trekadvies

Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker