Caravantrekker.nl

Trekadvies

Peugeot

Peugeot 2008 1.2 PureTech
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Peugeot 2008 1.2 PureTech zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

177
202
206
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 940 kg bij een asdruk van 880 kg, niet te zwaar voor de Peugeot 2008 1.2 PureTech. Vermoedelijk is de maximaal toegestane kogeldruk van de Peugeot maar 51 kg (zie o.a. typeplaatje van de trekhaak). Dat is te weinig voor een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Peugeot en de Caravan een gewichtsverhouding van 68%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 68%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

68%
940 kg 1390 kg

Belading in:

Peugeot

Peugeot 2008 1.2 PureTech
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3700 toeren moeten maken. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad. Een kogeldruk van minder dan 51 kg raden we echt niet aan omdat de kans op slingeren dan te veel toe neemt.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Peugeot en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Peugeot een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen bovenstaande algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Peugeot 2008 1.2 PureTech

Periode
2015 - 2019
Vermogen
81 kW (110 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Hans P heeft het volgende over de Peugeot 2008 1.2 PureTech geschereven:

"Belading en stabiliteit
De Peugeot 2008 - 1.2 PureTech (81 kW / 110 pk) is met 1065kg een lichte trekker. Beladen met verstand van zowel auto als caravan maken van de Peugeot met Biod 420TL toch een stabiele en comfortabele combinatie.
Hoofdregel: zware zaken in de auto, volumineuze zaken in de caravan. Onder en direct achter de voorstoelen leggen we een jerrycan met 10 liter water, een kan met 5 liter benzine, een gastankje, haringen met een mokertje, een sixpack bronwater en een krik. Daarachter op de neergeklapte achterbank onder andere een volle gereedschapskist en een labrador van 30kg.
De beperkte maximum kogeldruk is lastig te realiseren, zeker met een fiets op de dissel. (racefiets 8kg, e-bike 22kg, kettingslot van 2 meter 8kg. Het reservewiel kan zowel achter als voor de as worden gehangen). In de caravan liggen zwaardere zaken zo dicht mogelijk bij de as.
De 2008 en de Biod doen niet moeilijk over een verkeersdrempel. Ook manoeuvreren langs en door grote kuilen, wat in Roemenië geen zeldzaamheid is, is in voldoende mate mogelijk.

Trekkracht
De trekkracht van de driecilinder motor is ruim voldoende. Ook klimmen gaat met enig gemak, tot hellingen van een paar procent zelfs in de vijfde versnelling. De voorwielen brengen de trekkracht goed over op het wegdek.
Een zwak punt: Peugeot beschermt, net als veel concurrenten, de koppeling tegen oververhitting door in de achteruit het toerental te begrenzen. Een steile helling neem je alleen als je de koppeling geheel laat opkomen, dan gaat de motor wel koppel leveren. Voorzichtig aankoppelen of voorzichtig met caravan achteruit omhoog kan lastig zijn.

Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik was bij een reis door de Alpen, de Provence en Bourgondië 1:12.4, waarbij beperkt gebruik is gemaakt van tolwegen. In augustus 2017 was het verbruik tijdens een bloedhete reis naar Roemenië met de airco constant aan net zo bescheiden.

De 2008 is mijn eerste auto met elektrisch inklapbare spiegels. Erg handig als je onderweg bijvoorbeeld parkeert bij een supermarkt waar mensen tussen de auto’s doorlopen"

Lees meer gebruikerservaringen met de Peugeot 2008.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitleg trekadvies

Lees de achtergrond bij de trekkrachtberekeningen zodat je die beter kan gebruiken.


Lees ook:

Innovatie in de caravan

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Maximaal trekgewicht

Wat een auto wettelijk maximaal mag trekken staat op de kentekencard.

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2021 Caravantrekker