Caravantrekker.nl

Trekadvies

Skoda

Skoda Enyaq iV 80
T@B 320 RS

T@B
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Skoda Enyaq iV 80 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de T@B is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
289
391

Hellingen
Risico's bij slingeren
340
326

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de T@B van 700 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Skoda Enyaq iV 80. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 50 kg zal geen probleem zijn voor de Skoda als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Skoda en de T@B een gewichtsverhouding van 24%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 31%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

31%
700 kg 2290 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Skoda

Skoda Enyaq iV 80
T@B 320 RS

T@B

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 11.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met 123 km/u gereden worden. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de T@B zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 26 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 24.3 en 32 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 178 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 296 km.

Weinig risico bij slingeren

De T@B kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 50 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Skoda Enyaq iV 80

Periode
v.a. 2021
Vermogen
204 pk (150 kW)
Brandstof
Accu: 77 kWh
Transmissie
Automatisch
Koppel
310 Nm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

T@B 320 RS

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Skoda en T@B en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Jan Schubert heeft het volgende over de Skoda Enyaq iV 80 geschereven:

"De Enyaq iV is een geweldige trekauto, weegt 2100kg en mag max. 1000kg trekken.
De T@B 320 RS weegt leeg ongeveer 650kg en beladen max. 1000kg.
Normaal verbruik van de Enyaq is 17kW/100km, mét T@B ongeveer 30kW/100km. Maximaal bereik is dan ongeveer 275km.
We rijden rond de 85km/uur want dat lijkt met deze combinatie de "sweetspot' tussen snelheid en verbruik te zijn.
We plannen vooraf een laadstop rond de 200km, met een veiligheidsmarge van 50km.
Van 10 naar 80% laden duurt met de Enyaq ongeveer 30 minuten. Dan is de koffie ook op en kunnen we weer 200km.
De cruisecontrol gebruiken we op vlakke stukken en heuvel af. Heuvel op gebruikt de cruisecontrol erg veel vermogen en is rijden op 'het voetje' veel efficienter. We beginnen de heuvel dan met 85kmh en laten deze langzaam afzakken. Heuvel af wordt er weer geregenereerd en met het extra gewicht van de T@B erachter gaat dat prima! Het blijft wel een rare gewaarwording die % lading en km reikwijdte die hoger worden, dat hadden we niet met onze benzine auto.
We houden als reserve marge dus 50km reikwijdte aan. Gaat het toch om de een of andere reden mis met op een laadpunt (omleiding met extra km, laadpaal defect, pas werkt niet, div.) dan is plan B: de caravan afkoppelen, nieuw laadpunt aanrijden (je bereik is dan het dubbele als met caravan, dus minstens 100km), laden en de caravan weer ophalen.

We maken van tevoren een roadbook met laadstops, km tussen de laadstops, doorreis campings, verwachte reistijden, laadstop tijden enz. Onderweg wordt dit bijgewerkt en dit roadbook kun je de volgende reis zo weer gebruiken. We kijken vooraf op Google Earth waar de laadpunten zijn, dat scheelt ontzettend veel zoektijd. Je merkt dat je vaak de laadstops op dezelfde plekken maakt, net als vroeger met benzine tanken.

De T@B is net zo breed als de auto en sommige laadplekken (bv Tesla Supercharger Laxou bij Nancy Frankrijk) zijn geschikt om dóórheen te rijden; je houdt dan wel 4 laadplekken bezet! Gelukkig zijn er 28 en is het er vaak rustig met ladende auto's.

Dit jaar tot nu toe 4x weg geweest met de Enyaq en de T@B:
Sauerland, Zuid-Frankrijk (Ardeche en Provence), Noord-Groningen en naar de Vogezen. Dus al een paar duizend kilometer gereden met deze combinatie en onze conclusie is:

Met een Enyaq en T@B op vakantie gaat prima!"

Lees meer gebruikerservaringen met de Skoda Enyaq.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker