Caravantrekker.nl

Zuinige trekauto

Op zoek naar een zuinige trekauto? Met een caravan zal dat weinig uitmaken maar solo zijn er grote verschillen. Waardoor ontstaan die verschillen en wat zorgt voor een laag brandstofverbruik?

Zuinige trekauto

Een zuinige auto heeft twee voordelen: Je bent minder kwijt aan de pomp en je produceert minder CO2. Bij het trekken van een caravan maakt het niet veel uit met welk type auto je een caravan trekt. Het gewicht en vooral de luchtweerstand van een caravan zijn immers bepalend voor het verbruik en dan heeft de auto die er voor staat relatief weinig invloed. Maar de meeste mensen rijden met hun solo auto meer kilometers dan met caravan en dan heeft het zin om een zuinige (trek)auto uit te zoeken.


Zelfs een goed gestroomlijnde caravan geeft een hoog meerverbruik in vergelijking tot een solo auto.

De verbruiksgegevens zoals die in de folders staan (vroeger de NEDC en tegenwoordig de WLTP) geven de enige objectieve indicatie van het verbruik van een solo auto ook al heb je in de praktijk een heel ander verbruik. De manier waarop je je auto gebruikt is immers vooral bepalend voor jouw praktijkverbruik. En dan niet alleen je rijstijl maar ook de soort wegen waarop je rijdt.

WLTP

De verbruiksgegevens zoals fabrikanten die publiceren worden tegenwoordig berekend in de WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Dit is een gesimuleerde rit in een laboratorium die voor elke auto onder exact dezelfde omstandigheden het brandstofverbruik bepaald. In 30 minuten wordt een denkbeeldig traject door de stad, buitenweg en een klein stukje autosnelweg afgelegd. Daarbij wordt heel veel met wisselende snelheden gereden over een afstand van 23 km.

De uitkomst zegt niets over jouw verbruik in de praktijk. Misschien rijd je vooral snelweg of maak je relatief veel korte ritjes met een koude motor. Jouw praktijkgebruik hangt dus vooral af van jouw gebruik en rijstijl. Daarom is het ook zo lastig om echte praktijk cijfers van anderen te gebruiken bij het vergelijken van auto's en is zo'n standaard procedure toch zinvol. Alleen bij plug-in hybrides wordt in de WLTP het stroomverbruik niet meegenomen waardoor die cijfers heel vreemd overkomen en niet te vergelijken zijn met brandstof auto’s.

In de WLTP cyclus wordt relatief heel veel met wisselende snelheden gereden en dat geeft een heel ander verbruik dan een snelweg rit over 100 km afstand.

Brandstofverbruik

De hoeveelheid brandstof die een auto verbruikt wordt vooral bepaald door de hoeveelheid energie die nodig is om te rijden. Denk daarbij aan het overwinnen van de luchtweerstand en de kracht die je nodig hebt om te versnellen. Ook het rendement van de motor heeft invloed. Een diesel is iets efficiënter dan een benzinemotor en een kleine motor met minder cilinders geeft vaak een iets hoger rendement. En door motoren te 'downsizen' of te voorzien een Atkinson-Miller-cyclus is nog wat winst te behalen maar desondanks zijn die verschillen in rendement niet groot.



Benodigde energie

De energie die een auto nodig heeft om te rijden is bij constante snelheden wordt bepaald door de luchtweerstand en alleen bij het accelereren speelt het gewicht een rol. De rolweerstand is relatief klein. Grote verschillen komen door enerzijds de stroomlijn en frontaal oppervlak van de auto en anderzijds door het gewicht.

Welke trekauto kiezen

Een goede caravantrekker moet relatief zwaar zijn en natuurlijk ook nog een voldoende sterke motor hebben. Als die dan toch solo zuinig moet zijn hangt het af van jouw gebruik welke je het beste kan kiezen.



Rijd je vooral snelweg, kies dan een lage goed gestroomlijnde auto. Een 'ouderwetse' sedan is dan veel gunstiger dan de nu zo populaire auto's met hoge instap zoals de cross-overs en SUV's. Een hoog gewicht en een sterkere motor is bij constante snelheid minder bezwaarlijk. Als occasion kan een diesel dan extra interessant zijn (denk aan BMW 5-serie, Passat etc.).

Rijd je vooral kortere afstanden in de stad of regio kies dan een auto die zo min mogelijk weegt. Heb je toch een wat zwaardere caravan kies dan een auto die energie kan terugwinnen bij het remmen zoals een hybride. De stroomlijn is minder bezwaarlijk dus bij lage snelheid mag het best een hoge maar niet te zware SUV zijn.

Rijdt je beide dan is een hybride sedan het meest zuinig 😉
Je zal dan een compromis moeten zoeken. Maar kies wel een auto met voldoende gewicht omdat dit voor een veilig weggedrag met caravan het allerbelangrijkste is. Bedenk in elk geval wel dat de gemakkelijke instap van een hoge SUV en natuurlijk het veilig kunnen trekken van een caravan altijd extra brandstof kost.

Hybride

Een hybride trekauto is vooral interessant als je veel korte ritten maakt en opzoek bent naar een zware en sterke auto. Heb je een eigen oprit of garage waar je kan opladen dan is een plug-in hybride ideaal. Er zijn tegenwoordig veel nieuwe plug-in hybrides te koop maar ook occasions veelal uit de lease kunnen interessant zijn. Denk dan aan oudere modellen als de Volkswagen GTE en Volvo's met Twin Engine. Vind je prestaties met caravan iets minder belangrijk dan is de Kia Niro (tot 1300 kg trekgewicht) en de Mitsubishi Outlander (1500 kg) als je veel kan stekkeren, interssant.

Een hybride Toyota RAV4 met AWD maar zonder stekker is solo relatief zuinig en mag toch 1650 kg trekken

Rijstijl

Uiteindelijk is de wijze waarop je rijdt het meest bepalend voor je uiteindelijke verbruik. Ik zie het zelf als een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden zonder het verkeer onnodig op te houden. In elke auto waarmee ik gereden heb lukt het om de WLTP cijfers te benaderen in vergelijkbare omstandigheden. Algemene vuistregels daarvoor:
Daarvoor moet je heel ver vooruit kijken en goed overzicht hebben hoe het verkeer en de situaties in elkaar zit. En natuurlijk helpt het iets als je zorgt voor voldoende bandenspanning en niet onnodig lang met hoger toerentallen rijdt. Door gebruik te maken van de verbruikscomputer in je auto met het actuele verbruik kan je gemakkelijk leren wanneer jouw auto het minste brandstof verbruikt.

Met een hybride Toyota C-HR is onder gunstige omstandigheden 1 op 34 haalbaar op een rit van Arnhem naar Wageningen.

Omstandigheden

Houd je het verbruik goed in de gaten dan zal je ook ontdekken dat het weer zoals de wind grote invloed heeft. De heenreis kan zomaar 10% zuiniger of ongunstiger zijn dan de terugweg zonder dat je echt merkt dat het waait. Ook heeft de (motor)temperatuur grote invloed. Een koude start kost veel brandstof en pas na een kilometer of tien rijdt hij zuinig. Uiteraard verbruik je meer brandstof als je naar boven rijdt zoals in de bergen. Vaak meer dan de winst bij het naar beneden rijden.

Met caravan

Met een caravan zuinig rijden kan eigenlijk niet. Meestal rijd je grotere afstanden over de snelweg met constante snelheid. Het gewicht heeft dan weinig invloed en daarbij maakt het natuurlijk ook niet uit of het gewicht in de caravan of in de auto zit. Een caravan van 1500 kg verbruikt net zoveel brandstof als een caravan van 1300 kg en 200 kg extra belading (of personen) in de auto.

Zuinig rijden kan door de luchtweerstand te beperken en dat kan te kiezen voor een smalle en lage gestroomlijnde caravan. Gemakkelijker is het om met de caravan minder hard te rijden. Mijn ervaring is dat als je, met voldoende afstand, met de vrachtwagens meerijdt, je zo 20% zuiniger bent dan als je ze met 100 km/u wil inhalen. Bij het toenemen van de snelheid neemt namelijk de totale luchtweerstand enorm toe en dus ook het verbruik. Tegenwind en wind van opzij zorgen ervoor dat het verbruik nog eens 10 of zelfs 20% hoger wordt en een rit vanaf zeeniveau naar 600 meter hoogte geeft een ander verbruik dan naar beneden, ook als je daar 500 km voor af moet leggen. Het verbruik tussen de heen- en terugreis kan dus zo ongemerkt verschillen. En daarom zeggen verbruikscijfers die anderen je opgeven over hun rit zo weinig voor je eigen verbruik onder wellicht andere omstandigheden.

Bij het toenemen van de snelheid neemt het verbruik enorm toe en bij het trekken van een caravan wordt dit nog eens verdubbeld.

In het algemeen is het verbruik met caravan twee keer zo hoog als solo. Let wel, bij gelijke omstandigheden. Dus als je met 90 km/u solo op de snelweg gaat rijden en net zo vaak optrekt als je met de caravan zou doen. Dat doe je alleen nooit, je rijdt solo immers veel harder en langere afstanden.

Voor de totale luchtweerstand maakt het weinig uit wat voor trekauto je hebt. Het meerverbruik bij een lage auto zal groter zijn dan bij een hoge SUV of een busje die de caravan uit de wind houdt, maar het totaal is ongeveer gelijk. Ga met een caravan niet proberen zuinig te rijden door zo snel mogelijk op te schakelen. Weliswaar is het rijden in een hogere versnelling vaak zuiniger omdat dan het rendement van de motor beter is (minder interne wrijving). Maar toch is het niet verstandig om met de caravan onder zware belasting veel te rijden bij lage toeren (ook niet als het maximale koppel al bij lage toerentallen beschikbaar is!).

Duitse prijzen op 11 maart 2022

Elektrische auto's

Voor elektrische auto's gelden precies dezelfde natuurkundige wetten. En omdat het rendement van een elektrische auto wel tot drie keer hoger is dan van een brandstofauto worden de verschillen in stroomlijn nog eens uitvergroot en zichtbaar in de actieradius van een EV.

(foto: Knaus)

In de praktijk halveert halveert de actieradius ongeveer bij het trekken van een normale caravan. Bijvoorbeeld van 400 km solo naar 200 km met caravan. Neem je een vouwcaravan die veel minder luchtweerstand heeft dan valt de luchtweerstand nog wel mee en houd je een actieradius over van ongeveer 300 km.

(foto: EasyCaravanning)

Op een vakantierit is de luchtweerstand hoofdzakelijk bepalend voor het extra verbruik (nauwelijks het gewicht). Zeker bij elektrische auto's is dat voor veel mensen van belang in verband met de actieradius. Kiezen voor een caravan met minder luchtweerstand en vooral minder snel rijden scheelt dan veel.

22 april 2022



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker