Caravantrekker.nl

Trends in 2021

De nieuwe caravanmodellen zijn gepresenteerd op de grootste camper en caravanbeurs in Europa, namelijk de Caravan Salon in Düsseldorf. Wat zijn de trends....

Trends in 2021

Met strenge ‘Corona’ maatregelen is deze gigantische beurs doorgegaan in tegenstelling tot onze Nederlandse Kampeer& Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Daarvoor in de plaats worden er dit najaar meer lokale kleinschalige dealer shows georganiseerd en gaat de Caravana begin Januari in Leeuwarden vooralsnog wel door. Corona heeft ook gevolgen voor de vraag en aanbod van caravans. De productie heeft een aantal weken stilgelegen terwijl de vraag juist is toegenomen. Er is dan ook een recordaantal tweedehands caravans en campers verkocht. De laatste maanden hebben de caravanfabrikanten gelukkig weer op volle toeren kunnen produceren, maar desondanks is het totaalaantal caravans (in Nederland zo’n 425.000) niet gegroeid.

Door Corona bleef de helft van de mensen thuis

Elk jaar worden caravans in detail aangepast. Soms krijgen ze een andere bekledingsstof, een nieuw houddecor of een iets andere striping of een andere standaarduitrusting. Sommige indelingen die slecht verkopen verdwijnen en worden vervangen door nieuwe. Technologische innovaties die bijvoorbeeld het gewicht verlagen zien we zelden en als die er zijn in Prototypes, dan zijn die meestal een paar jaar later weer stilletjes verdwenen.

Er komen steeds meer Apps voor de bediening van de caravan

Vernieuwingen die direct het wooncomfort verbeteren maken meer kans een blijvertje te worden. Zo zien we bij steeds meer caravans een grote (smalle) koelkast die dubbelzijdig te openen is en maakt de traditionele Truma gaskachel langzaam plaats voor de gecombineerde elektronische boiler met centrale verwarming. Ook zijn er steeds meer caravans die met een compressorkoelkast uitgerust kunnen worden. Voordeel is de betere en snellere en energiezuinigere werking maar ze kunnen niet op gas en zijn hoorbaar. Steeds meer modellen hebben aan de voorkant grote dakramen in de ronding in plaats van kastjes. Het geeft veel licht en een ruimtelijk effect. Een andere trend is dat caravans steeds vaker op grotere 17 inch velgen gezet worden. Technisch hebben grotere wielen geen voordeel maar het staat mooi en stoer.

17 inch velgen zijn meer mooi dan nuttig

Het meest verrassend dit jaar is dat Weinsberg het aan durft een nieuwe serie budgetcaravans uit te brengen zonder gasaansluiting. De nieuwe CaraCito is een complete caravan voor nog geen 11.000 euro. Koken kan op een dubbele inductie kookplaat en de caravan heeft standaard een airconditioning waarmee je in het voor en najaar de caravan ook kunt verwarmen. Uiteraard is de koelkast een model met compressor op 12-Volt.

Weinsberg zonder gasaansluiting

Kleine caravanfabrikanten en toeleveranciers bestaan niet meer en de markt wordt door enkele wereldwijd opererende grote concerns bedient. ALKO (in Amerikaanse handen) heeft door de overname van BPW en Winterhoff, zowat een monopolie als het gaat om onderstellen. Verrassend is dan ook de ontwikkeling dat Knaus/Tabbert binnenkort in navolging van Hobby voor de caravans zelf een chassis gaat bouwen. Knott levert de remmen en de stabilisatorkoppeling die gebaseerd is op de door John Sanders ontwikkelde Stabifix.

Wanneer is de La Mancelle in Nederland te krijgen?

(c)foto's: Messe Düsseldorf

09 september 2020



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker