De nieuwe caravanmodellen zijn gepresenteerd op de grootste camper en caravanbeurs in Europa, namelijk de Caravan Salon in Düsseldorf. Wat zijn de trends....
Met strenge ‘Corona’ maatregelen is deze gigantische beurs doorgegaan in tegenstelling tot onze Nederlandse Kampeer& Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Daarvoor in de plaats worden er dit najaar meer lokale kleinschalige dealer shows georganiseerd en gaat de Caravana begin Januari in Leeuwarden vooralsnog wel door. Corona heeft ook gevolgen voor de vraag en aanbod van caravans. De productie heeft een aantal weken stilgelegen terwijl de vraag juist is toegenomen. Er is dan ook een recordaantal tweedehands caravans en campers verkocht. De laatste maanden hebben de caravanfabrikanten gelukkig weer op volle toeren kunnen produceren, maar desondanks is het totaalaantal caravans (in Nederland zo’n 425.000) niet gegroeid.
Door Corona bleef de helft van de mensen thuis
Elk jaar worden caravans in detail aangepast. Soms krijgen ze een andere bekledingsstof, een nieuw houddecor of een iets andere striping of een andere standaarduitrusting. Sommige indelingen die slecht verkopen verdwijnen en worden vervangen door nieuwe. Technologische innovaties die bijvoorbeeld het gewicht verlagen zien we zelden en als die er zijn in Prototypes, dan zijn die meestal een paar jaar later weer stilletjes verdwenen.
Er komen steeds meer Apps voor de bediening van de caravan
Vernieuwingen die direct het wooncomfort verbeteren maken meer kans een blijvertje te worden. Zo zien we bij steeds meer caravans een grote (smalle) koelkast die dubbelzijdig te openen is en maakt de traditionele Truma gaskachel langzaam plaats voor de gecombineerde elektronische boiler met centrale verwarming. Ook zijn er steeds meer caravans die met een compressorkoelkast uitgerust kunnen worden. Voordeel is de betere en snellere en energiezuinigere werking maar ze kunnen niet op gas en zijn hoorbaar. Steeds meer modellen hebben aan de voorkant grote dakramen in de ronding in plaats van kastjes. Het geeft veel licht en een ruimtelijk effect. Een andere trend is dat caravans steeds vaker op grotere 17 inch velgen gezet worden. Technisch hebben grotere wielen geen voordeel maar het staat mooi en stoer.
17 inch velgen zijn meer mooi dan nuttig
Het meest verrassend dit jaar is dat Weinsberg het aan durft een nieuwe serie budgetcaravans uit te brengen zonder gasaansluiting. De nieuwe CaraCito is een complete caravan voor nog geen 11.000 euro. Koken kan op een dubbele inductie kookplaat en de caravan heeft standaard een airconditioning waarmee je in het voor en najaar de caravan ook kunt verwarmen. Uiteraard is de koelkast een model met compressor op 12-Volt.
Weinsberg zonder gasaansluiting
Kleine caravanfabrikanten en toeleveranciers bestaan niet meer en de markt wordt door enkele wereldwijd opererende grote concerns bedient. ALKO (in Amerikaanse handen) heeft door de overname van BPW en Winterhoff, zowat een monopolie als het gaat om onderstellen. Verrassend is dan ook de ontwikkeling dat Knaus/Tabbert binnenkort in navolging van Hobby voor de caravans zelf een chassis gaat bouwen. Knott levert de remmen en de stabilisatorkoppeling die gebaseerd is op de door John Sanders ontwikkelde Stabifix.
Wanneer is de La Mancelle in Nederland te krijgen?