Caravantrekker.nl

Caravannen in de wereld?

En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?

Caravannen in de wereld?

Wij zelf vinden dat Nederland een echt caravanland is. Dat is zeker zo, er zijn zo'n 440.000 caravans in Nederland. Tel je het aantal caravans per persoon dan zijn er binnen Europa alleen in Zweden net iets meer caravan gebruikers. Maar hoe is dat in andere landen? En hoe is dan in andere continenten?

Europa

Als we naar absolute aantallen kijken van caravans dat staat Nederland op de 4e plaats. In Duitsland, Engeland en Frankrijk rijden meer caravans rond, hoewel er vast heel veel stilstaan op een camping.

1) Duitsland 654.000
2) Engeland (UK) 555.000
3) Frankrijk 498.000
4) Nederland 462.000
5) Spanje 330.000
6) Zweden 284.000
7) Denemarken 137.000
8) Noorwegen 115.000

Hoewel het aantal campers sterk groeit zijn dat er Europees gezien in Nederland met ruim 115.000 nog steeds niet zoveel. In Nederland maar vermoedelijk ook elders, is een caravan (en camper) echt iets voor de 50-plusser. Kijken we naar de leeftijdsopbouw van caravan eigenaren dan is het bezit als volgt verdeeld:



In heel Europa zijn er in 2017 bijna 80.000 caravans gemaakt waarvan er 6700 in Nederland zijn verkocht. Daarnaast zijn er nog eens 110.000 campers gebouwd waarvan er maar 1750 als nieuw naar Nederland kwamen. Verreweg de meeste Campers die in Nederland verkocht worden zijn als 'gebruikt' exemplaar geïmporteerd, veelal uit Duitsland. Toch is met deze productie aantallen Europa op wereldschaal maar klein. Slechts een kwart van alle kampeervoertuigen is Europees. Tweederde wordt gebruikt in, en komt uit Noord Amerika.



Amerika

Bij Noord Amerika denken veel mensen vooral aan campers. Toch zijn daar veel meer caravans dan campers! Uiteraard bestaat de verhuurmarkt bijna alleen uit campers en zie je daardoor in de regio's waar veel toeristen komen veel campers, maar de gewone Amerikaan hangt gewoon een caravan (trailer) achter zijn auto. Niet achter zijn luxe personenauto zoals in Europa maar ze gebruiken bijna alleen maar een pick-up trucks als trekauto. Het merendeel zijn 'gewone' caravans maar in de VS hebben ze ook veel meer 5th-wheelers dan elders in de wereld. De verhouding tussen caravans en campers is ongeveer:

De meeste caravans in de VS zijn zoals alles daar, veel groter en zwaarder dan bij ons. Hoewel daar ook een kleine groep is die juist teardrop caravans en vouwwagens gebruikt. Tegenwoordig is daar ook de Eriba Touring en de T@B als 'cult' caravan verkrijgbaar. Ze worden wel in de VS gebouwd met Amerikaanse techniek.



In de VS zijn met 250.000 caravans drie keer zoveel caravans verkocht als in heel Europa. En dat door minder Amerikanen dan Europeanen. Reken we het terug per persoon dan worden er in Noord Amerika twee keer zoveel nieuwe caravans verkocht dan in Nederland!

Airstream is ook in de VS een exclusief merk

De meeste caravans zijn gewone witte 'dozen' van matige kwaliteit in vergelijking met Europese caravans


Australië, Azië en Afrika

Australië en Nieuw Zeeland zijn echte kampeerlanden met jaarlijks zo'n 37.000 nieuw verkochte recreatie voertuigen. Azië is een opkomende markt waar vorig jaar zo'n 10.000 nieuwe caravans en campers verkocht werden, vooral in China en Japan en een 1000 tal in Korea (o.a. tijdens de Winterspelen). Afrika en dan alleen Zuid-Afrika is een kleine markt met 2.500 nieuwe verkopen en een kleine eigen productie van caravans.

Deze 'caravan' made in China bij het base-camp van Mount Everest op 5200 m hoogte


Technische verschillen

Grappig om te zien dat caravans in de VS totaal anders zijn dan in Europa. Niet alleen veel groter maar ook qua concept. Staat bij ons de as in het midden en heeft een caravan een kogeldruk van meestal 75 kg. In Amerika staat de as verder naar achter en is een kogeldruk van 300 kg heel normaal. Dat vraagt uiteraard ook om een andere koppeling en trekhaak op de auto. Die heeft een iets grotere diameter.

Ook in Australië hebben caravans meestal een hogere kogeldruk. Daar worden SUV's gebruikt als trekauto die deels hetzelfde zijn als bij ons, maar die daar een hogere kogeldruk mogen hebben. De Toyota RAV4 en Subaru Forester en Outback mag bijvoorbeeld twee keer zoveel kogeldruk (150 kg) hebben als bij ons. In Australië worden naast Europese caravans ook veel eigen merken gebouwd, waaronder hele fraaie die geschikt zijn om off-road te rijden.

De plaats en het aantal assen maakt het mogelijk om achterin motoren of andere zware goederen te vervoeren


Een caravan trekken met een personenauto is echt Europees. En in Nederland rijden we ook nog eens met relatief kleine auto's die niet voor 'trekken' zijn ontwikkeld. Amerikaanse pick-up trucks kan je kopen met speciale 'towing packages'. De auto heeft dan behalve een trekhaak een aantal aanpassingen die hem meer geschikt maken als trekauto zoals:

Amerikaanse koppeling


Rijden wij in Europa met een oplooprem, in de VS hebben alle caravans een elektrisch bediende rem die gestuurd wordt via een controller in de auto. En in Australië levert Al-Ko hele andere assen, koppelingen en bijvoorbeeld schijfremmen voor caravans.

In China kom je best leuke campers tegen


In Azië hebben caravans en campers meer Europese dan Amerikaanse kenmerken. Het verkeer en de auto's, hoewel wel groot, lijken ook iets meer op Europa dan op Amerika en worden daar meer Europees uitziende caravans en campers gebouwd.

In China is de infrastructuur nog niet helemaal ingericht op campers en caravans met 250 campings maar er zijn zoals hier in Lhasa (Tibet) al wel camper 'gedoog' plekken. Men verwacht (hoopt?) dat de komende 5 jaar het aantal campings gaat naar 40.000

02 november 2018



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker