Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Caravannen in de wereld?

En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?

Wij zelf vinden dat Nederland een echt caravanland is. Dat is zeker zo, er zijn zo'n 440.000 caravans in Nederland. Tel je het aantal caravans per persoon dan zijn er binnen Europa alleen in Zweden net iets meer caravan gebruikers. Maar hoe is dat in andere landen? En hoe is dan in andere continenten?

Europa

Als we naar absolute aantallen kijken van caravans dat staat Nederland op de 4e plaats. In Duitsland, Engeland en Frankrijk rijden meer caravans rond, hoewel er vast heel veel stilstaan op een camping.

1) Duitsland 654.000
2) Engeland (UK) 555.000
3) Frankrijk 498.000
4) Nederland 462.000
5) Spanje 330.000
6) Zweden 284.000
7) Denemarken 137.000
8) Noorwegen 115.000

Hoewel het aantal campers sterk groeit zijn dat er Europees gezien in Nederland met ruim 115.000 nog steeds niet zoveel. In Nederland maar vermoedelijk ook elders, is een caravan (en camper) echt iets voor de 50-plusser. Kijken we naar de leeftijdsopbouw van caravan eigenaren dan is het bezit als volgt verdeeld:



In heel Europa zijn er in 2017 bijna 80.000 caravans gemaakt waarvan er 6700 in Nederland zijn verkocht. Daarnaast zijn er nog eens 110.000 campers gebouwd waarvan er maar 1750 als nieuw naar Nederland kwamen. Verreweg de meeste Campers die in Nederland verkocht worden zijn als 'gebruikt' exemplaar geïmporteerd, veel al uit Duitsland. Toch is met deze productie aantallen Europa op wereldschaal maar klein. Slechts een kwart van alle kampeervoertuigen is Europees. Twee derde wordt gebruikt in, en komt uit Noord Amerika.



Amerika

Bij Noord Amerika denken veel mensen vooral aan campers. Toch zijn daar veel meer caravans dan campers! Uiteraard bestaat de verhuurmarkt bijna alleen uit campers en zie je daardoor in de regio's waar veel toeristen komen veel campers, maar de gewone Amerikaan hangt gewoon een caravan (trailer) achter zijn auto. Niet achter zijn luxe personenauto zoals in Europa maar ze gebruiken bijna alleen maar een pick-up trucks als trekauto. Het merendeel zijn 'gewone' caravans maar in de VS hebben ze ook veel meer 5th-wheelers dan elders in de wereld. De verhouding tussen caravans en campers is ongeveer:

De meeste caravans in de VS zijn zoals alles daar, veel groter en zwaarder dan bij ons. Hoewel daar ook een kleine groep is die juist teardrop caravans en vouwwagens gebruikt. Tegenwoordig is daar ook de Eriba Touring en de T@B als 'cult' caravan verkrijgbaar. Ze worden wel in de VS gebouwd met Amerikaanse techniek.



In de VS zijn met 250.000 caravans drie keer zoveel caravans verkocht als in heel Europa. En dat door minder Amerikanen dan Europeanen. Reken we het terug per persoon dan worden er in Noord Amerika twee keer zoveel nieuwe caravans verkocht dan in Nederland!

Airstream is ook in de VS een exclusief merk

De meeste caravans zijn gewone witte 'dozen' van matige kwaliteit in vergelijking met Europese caravans


Australië, Azië en Afrika

Australië en Nieuw Zeeland zijn echte kampeerlanden met jaarlijks zo'n 37.000 nieuw verkochte recreatie voertuigen. Azië is een opkomende markt waar vorig jaar zo'n 10.000 nieuwe caravans en campers verkocht worden, vooral in China en Japan en een 1000 tal in Korea (o.a. tijdens de Winterspelen). Afrika en dan alleen Zuid-Afrika is een kleine markt met 2.500 nieuwe verkopen en een kleine eigen productie van caravans.

Met een 'caravan' made in China naar het base-camp van Mount Everest op 5200 m hoogte


Technische verschillen

Grappig om te zien dat caravans in de VS totaal anders zijn dan in Europa. Niet alleen veel groter maar ook qua concept. Staat bij ons de as in het midden en heeft een caravan een kogeldruk van meestal 75 kg. In Amerika staat de as verder naar achter en is een kogeldruk van 300 kg heel normaal. Dat vraagt uiteraard ook om een andere koppeling en trekhaak op de auto. Die heeft een grotere diameter.

Ook in Australië hebben caravans meestal een hogere kogeldruk. Daar worden SUV's gebruikt als trekauto die deels hetzelfde zijn als bij ons, maar daar een hogere kogeldruk mogen hebben. De Toyota RAV4 en Subaru Forester en Outback mag bijvoorbeeld twee keer zoveel kogeldruk (150 kg) hebben dan bij ons. In Australië worden naast Europese caravans ook veel eigen merken gebouwd, waaronder hele fraaie die geschikt zijn om off-road te rijden.

De plaats en het aantal assen maakt het mogelijk om achterin motoren of andere zware goederen te vervoeren


Een caravan trekken met een personenauto is echt Europees. En in Nederland rijden we ook nog eens met relatief kleine auto's die niet voor 'trekken' zijn ontwikkeld. Amerikaanse pick-up trucks kan je kopen met speciale 'towing packages'. De auto heeft dan behalve een trekhaak een aantal aanpassingen die hem meer geschikt maken als trekauto zoals:

Amerikaanse koppeling


Rijden wij in Europa met een oplooprem, in de VS hebben alle caravans een elektrisch bediende rem die gestuurd wordt via een controller in de auto. En in Australië levert Al-Ko hele andere assen, koppelingen en schijfremmen voor caravans.

De meeste campers in China zijn niet zo extreem groot


In Azië hebben caravans en campers meer Europese dan Amerikaanse kenmerken. Het verkeer en de auto's, hoewel wel groot, lijken ook iets meer op Europa dan op Amerika en worden daar meer Europees uitziende caravans en campers gebouwd.

In China is de infrastructuur nog niet helemaal ingericht op campers en caravans met 250 campings maar er zijn zoals hier in Lhasa al wel camper 'gedoog' plekken. Men verwacht (hoopt?) dat de komende 5 jaar het aantal campings gaat naar 40.000



Reacties:

Quirien schreef op 06 November 2018 om 09:09

Mooi inzichtelijk weergegeven. Gelijktijdig misschien wel een rapport met een verontrustende kanttekening.
Ik denk dan aan b.v. Zinsneden als , hoewel er vast heel veel stil staan op een camping.
Wel eens goed om je heen gekeken hoeveel caravans echt vast staan of in het voorjaar 1-3 maanden en najaar 1-2 maanden ' vast' staan.

Eigenlijk trek dit door op 3 tot 4 maanden of langer overwinteren op de dan nog jaren op hun zelfde stek.

Wat ik mij afvraagd hoe zullen de verhouding cijfers in de colum 65+ en vooral de 50-65 en jonger zich gaan ontwikkelen.

-De 65 + zal het de komende jaren nog wel redden. De andere doelgroepen zullen geconfronteerd worden met een hele andere ontwikkeling in het trekkende voertuig en caravan. Hoe betaalbaar blijft dat dan en de opschuiving naar de vrijheid door de verhoogde pensioen leeftijd zal hier ook een grote rol in gaan spelen. Vaak is de partner ook nog jonger dus de volledige vrijheid om te gaan en staan wordt steeds kleiner.

Dan nog het financiële plaatje. Pensioenen is de vet pot ook vanaf, huizen moeten in 30 jaar afgelost zijn. De hoeveelheid scheidingen met alimentatie verplichtingen geven ook weinig spaargeld opbouw.

Ik zal het niet meer mee maken, maar soms zou ik stiekum in de toekomst willen kijken.

Tsja, gek hè wat ik nu ga zeggen, ik hoop dat ik ongelijk krijg.


Reageer op dit Blog

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Een nieuw Blog

Er is nog zo veel te vertellen over caravannen dat Caravantrekker gaat Bloggen!

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


Andere Blogs

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Blog's zoeken

 

© 2004-2018 Caravantrekker