Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Belading en kogeldruk

Goede belading en een juiste kogeldruk zijn essentieel voor een veilig weggedrag van de caravan. Maar hoeveel kilo is de juiste kogeldruk en hoe kan je de caravan goed beladen?

Een caravan is geen verhuiswagen en is eigenlijk alleen bedoeld om met lichte bagage te rijden. Er gelden een drietal algemene regels bij belading:

  1. Zo veel mogelijk zware spullen in de auto
  2. Lading zoveel mogelijk in het midden van de caravan
  3. Voldoende kogeldruk.

Belading in de auto

Door zware voorwerpen in de auto te vervoeren in plaats van in de caravan krijg je een gunstiger gewichtsverhouding tussen trekauto en caravan. Hiermee vergroot je de veiligheidsmarge van je combinatie. Zware voorwerpen (voortent en stokken, voorraad en blikken etc.) kan je het beste in de auto opbergen. Het liefst dan vóór de achteras. Reis je met een volle achterbank kan je overwegen een deel van de bagage in een dakkoffer op te bergen.

Belading in het midden

Zware spullen in de caravan belaad je zoveel mogelijk rond de as in het midden van de caravan. Vaak is daar echter niet zo veel bergruimte maar is die onder het vaste bed aan de voor- of achterkant van de caravan. Houd daar dus wel rekening mee!

Belangrijk is vooral om de achterkant van de caravan niet te zwaar te maken. In de bovenkastjes kan je wat lichte kleding opbergen. Probeer ook de belading in de caravan evenwichtig tussen de rechter- en linkerkant te verdelen. 

Voldoende kogeldruk

Voldoende kogeldruk is 5 á 7 % van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. 

Beladen gewicht caravan

Aanbevolen kogeldruk

Minimaal & Maximaal

< 1000 kg
1000-1200
1200-1400
1400-1600
> 1600 kg

50 kg
60 kg
70 kg
80 kg
90 kg

40 - 60
50 - 80
60 - 100
70 - 110
80 - 125

Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

In sommige gevallen is onze aanbeveling meer dan wettelijk is toegestaan. Voor de veiligheid zou dat beter zijn, maar veel meer dan 10% moet je niet over dit maximum heen gaan!

Kogeldruk meten

Het is verstandig voor vertrek de kogeldruk te meten. Zorg wel dat de caravan horizontaal staat, en dat je onder de koppeling meet. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten. Echt nauwkeurig hoeft een meter niet te zijn, een paar kilo meer of minder maakt niet zo veel uit.

Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten. Als je zelf 80 kg weegt dan mag die niet achterover vallen.

Belading aanpassen

Kom je na het beladen op een hele andere kogeldruk uit dan wij adviseren, zal je de belading moeten aanpassen. Heb je bijvoorbeeld te weinig kogeldruk verplaats dan wat bagage van de achterkant van de caravan naar het midden. Dat is beter dan meer bagage helemaal voorin leggen. 

Zorg er wel voor dat de bagage bijvoorbeeld tijdens hard remmen niet naar voren kan schuiven. Je krijgt dan namelijk opeens een hele andere (veel hogere) kogeldruk.

Fietsen, gasflessen en reserve wiel mee?

Je zal inmiddels begrijpen dat het onmogelijk is de caravan goed te beladen als er twee fietsen (40 kg) achterop vervoerd worden.  Verreweg de beste plaats voor fietsen is op de auto (of op het dak of aan de achterklep van de auto).

Ook is een zwaar beladen disselbak ongunstig. Kamp je met een (te) hoge kogeldruk en staat bijvoorbeeld het reserve wiel in de disselkast verplaats dat dan in een beugel onder de caravan (of leg hem in de auto). Ook het gebruik van lichtgewicht gasflessen is een mogelijkheid om minder kogeldruk te krijgen en beter voor de belading. 

Hulpveren 

Heb je veel zware spullen in de auto gelegd dan kan de auto erg achterover hangen en bijvoorbeeld het neuswiel van de caravan bij elke verkeersdrempel de grond raken. Het monteren van een hulpveersysteem is dan aan te raden.

Meer informatie

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

© 2004-2018 Caravantrekker