Hybride en Elektrische Caravantrekkers
Het aanbod Hybride en elektrische trekauto's groeit. Voor de caravanner is dit een goede ontwikkeling.
De kracht van elektrische aandrijving is ideaal voor een caravantrekker en het hoge gewicht van de accu’s is gunstig voor de stabiliteit. Op dit moment zijn vooral de Plug-in en Hybride modellen nog de meest praktische keuze. Ze combineren de voordelen van een brandstof auto die je snel en overal kan voltanken met de kracht van elektrische auto's. Maar zodra de infrastructuur voor het laden van elektrische auto’s beter is, zijn elektrische auto’s eigenlijk de beste trekauto's.
Hybride
Een 'gewone' Hybride auto rijdt alleen op benzine en kan niet opgeladen worden via een stopcontact. Deze Hybrides zijn er in vele soorten, variërend van 'mild hybrides' die maar enkele pk's toevoegen tot aan hybrides die tot enkele kilometers zelfstandig op hun acculading kunnen rijden. De stroom wordt opgewekt door de motor en uit de energie die bij het afremmen vrijkomt. Ze zijn daardoor vooral in de stad veel zuiniger dan gewone auto's. Op Caravantrekker worden deze hybrides niet apart genoemd maar rekenen we tot gewone benzine auto's omdat ze geen stekker hebben.
Een gewone hybride is niets meer dan een zuinige benzine auto
Inmiddels zijn er al heel wat Hybride auto's die een een caravan kunnen trekken. Naast Renault zijn het vooral types uit Azië
Plug-in Hybride
Het aantal Plug-in Hybrides, dus met een stekker is veel groter. Immers voor autofabrikanten is dit de eenvoudigste manier om de CO2 uitstoot (op papier) te beperken en aan de Europese regelgeving te voldoen. Door de korting op de houderschapsbelasting en de geringe BPM toeslag zijn ze voor de consument financieel aantrekkelijk om te kopen.
Met een Plug-in kan je, bijvoorbeeld in en rond je eigen woonplaats, op stroom rijden. Maar met een caravan is de actieradius beperkt en zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen. De caravan kilometers rijd je dan ook vooral op fossiele brandstof.
Het voordeel boven een gewone brandstof auto is dat de elektromotoren extra kracht en souplesse kunnen leveren. Bijvoorbeeld bij het wegrijden vanuit stilstand of als maximale prestaties nodig zijn. Veel modellen hebben 4WD wat op drassige campings een uitkomst kan zijn. Door het extra gewicht van de accu is het leeggewicht van een Plug-in vaak hoger wat zorgt voor meer rijcomfort en stabiliteit met een caravan.
In het actuele overzicht van alle nieuwe Plug-in Hybride auto's en kan je direct een trekkrachtberekening maken met je eigen caravan. Maar ook een oudere occasion kan interessant zijn omdat een accu met een iets afgenomen capaciteit geen invloed heeft op de hybride trekeigenschappen.
Twee motoren
Kenmerkend voor een Hybride is dat de gewone brandstofmotor samenwerkt met een elektromotor. Meestal is die ingebouwd bij de motor of de automatische versnellingsbak en soms ook als aparte motor op de achteras waardoor 4WD ontstaat.
De elektromotor is ideaal om mee weg te rijden vanuit stilstand, terwijl een brandstofmotor meer geschikt is bij een constante belasting op (hogere) snelheid. Hybride auto's combineren beide voordelen en rijden zelfs, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch. Het gemiddeld brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen kan lager zijn in vergelijking met soortgelijke normale auto's o.a. doordat energie wordt teruggewonnen tijdens het afremmen en de brandstofmotor efficiënter gebruikt kan worden.
Een Volvo met voorin de benzinemotor, in het midden de accu en op de achteras elektrische aandrijving
Stroom bewaren
In de vakantiepraktijk waarbij grotere afstanden met de caravan gereden wordt, raken de accu's snel leeg en ben je voor de prestaties vooral aangewezen op de normale brandstofmotor. Bij de meeste modellen zijn dan de prestaties iets minder. Om dan toch nog te kunnen profiteren van de extra elektrische ondersteuning bij het wegrijden en het trekken op (korte) hellingen is het zinvol om bij normaal rijden zoveel mogelijk stroom te bewaren. Rijden, en vooral in de bergen vraagt om bewust omgaan met de beschikbare accucapaciteit. Informeer dus goed welke instelling je daarvoor het beste kunt gebruiken. In de trekkrachtberekeningen kan je bij de meeste types kiezen voor de versie met de aanduiding [fuel] om de prestaties te zien op alleen de brandstofmotor als de accu toch leeg zou zijn.
De
gebruikerservaringen met de hybride modellen zijn veelal heel positief. Zelf hebben we de Volvo Twin Engine in de praktijk leren kennen als een uitstekende trekauto en ook de Toyota RAV4 voldoet in praktijk prima zoals blijkt uit onze
test. Bijna altijd kan de caravanner tegenwoordig beter kiezen voor een hybride uitvoering dan voor de brandstof variant.
Elektrische trekauto's
Na 2030 of 2035 zullen er geen nieuwe (Plug-in) Hybride auto's meer verkocht mogen worden en alleen nog volledig elektrische trekauto's. Nu al gaat de ontwikkeling en verkoop van elektrische auto's hard. Het aanbod van nieuwe auto's die een grote caravan mogen trekken neemt toe en de prijzen zijn niet hoger meer dan van vergelijkbaar presterende auto's op fossiele brandstof.
Technologisch en qua infrastructuur is Tesla baanbrekend geweest. Het rijden is echt een unieke ervaring.
De rij- en trekeigenschappen van elektrische auto's zijn fantastisch. Er is direct vanuit stilstand veel kracht beschikbaar en door het hoge gewicht van de auto rijdt het heel stabiel. Nadenken over het kiezen van de juiste versnelling behoort tot het verleden en het rijden gaat stil en comfortabel. Betere caravantrekkers zijn er echt niet te koop.
Toch heeft een elektrische auto één heel groot nadeel: de beperkte actieradius. Met de caravan is dat globaal de helft van de solo auto en dus beperkt tot zo'n 150 á 200 km. Bij het overbruggen van langere afstanden kan je gebruik maken van snelladers waarmee je vaak al binnen 20 minuten genoeg stroom hebt om weer zo'n 125 km te kunnen rijden. Het vraagt dus een ander, aangepast reisschema dan wat je gewend bent.
Het verbruik bij een elektrische auto hangt heel erg van de combinatie en de omstandigheden. Lees daarvoor de
informatie over de actieradius. In de trekkrachtbereking bij elektrische auto's geven we een indicatie van de maximale actieradius en de actieradius bij snelladen onderweg.
De laadsnelheid en het aantal laadpunten is vooral bepalend voor de bruikbaarheid als caravantrekker. Maar met een goede voorbereiding, de juiste laadpassen en Apps, is nu al een vakantie met een elektrische trekauto geen probleem. En als de infrastructuur in Zuid-Europa verder verbeterd dan wordt het steeds gemakkelijker om met een moderne elektrische auto ook grotere afstanden af te leggen op vakantie. Wel iets minder 'jakkeren' dan met de huidige diesel maar wel heel comfortabel en met veel minder uitstoot van stikstof en CO2.
"Anderhalf uur rijden, een half uur rust"
Groeiend aanbod elektrische trekkers
Het aanbod aan elektrische auto's groeit gestaag. Zelfs rond de 50.000 euro zijn er inmiddels diverse modellen die tenminste 1500 kg mogen trekken. Denk aan modellen van o.a. Hyundai, Kia, Polestar en Volvo.
De Hyundai Ioniq5 is ANWB trekauto van het jaar 2022 (foto: Hyundai)
Audi, BMW, Mercedes en Tesla hebben modellen die ondanks de hogere aanschaf prijs concurrerend zijn als trekauto in vergelijking met de benzine of diesel uitvoeringen. Het aanbod betaalbare occasions is, zeker omdat elektrische auto's waardevast zijn, de komende tijd helaas nog wel heel beperkt.
Als je een trekkrachtberekening maakt geven we daarin ook een indicatie van het meerverbruik met de caravan. Dit is vooral afhankelijk van de luchtweerstand en veel minder van het gewicht.
Ook op campings komen steeds meer laadpunten
Toekomst
Veel mensen verwachten veel van waterstof als energiebron. Ik geloof daar op korte termijn niet in. Immers er zijn nog geen trekauto's op waterstof op de markt, de infrastructuur om te tanken staat nog in de kinderschoenen en alleen bij een enorm overschot aan energie is waterstof misschien rendabel. En dan nog vermoedelijk alleen voor vrachtwagens of ander vervoer over lange afstanden.
Een andere nieuwe ontwikkeling is
de Dethleffs eCoco, een caravan met een eigen accupakket en elektrische aandrijving. Ook die zullen we voorlopig vanwege de hoge kosten nog niet veel tegenkomen.
Voorlopig kunnen we het uitstekend met (Plug-in) hybride trekauto's doen en als je geen haast hebt en naar landen reist waar een goede infrastructuur is, met volledig elektrische caravantrekkers.
Meer informatie
Deze hybride trekauto's hebben we in de praktijk getest