Caravantrekker.nl

Trekhaak

Waar moet je op letten bij de montage van een trekhaak?

Trekhaak

We merken helaas dat bij de montage van een trekhaak regelmatig de klant niet precies krijgt wat hij verwacht en graag zou willen hebben. Enerzijds doordat de klant niet duidelijk aangeeft wat hij wil, maar soms is ook de kennis van de garage of verkoper onvoldoende. Vandaar de volgende tips:



Trekhaak

Bij een trekhaak heb je veelal de keuze tussen een vast exemplaar of een met een afneembare of wegklapbare kogel. Gevoelsmatig vinden veel mensen een vaste trekhaak steviger maar beide voldoen aan alle eisen. Gebruik je maar een paar keer per jaar de trekhaak is een afneembare trekhaak de mooiste (en duurste) oplossing. Deze is noodzakelijk wanneer de kentekenplaat van de auto achter de trekhaak zit.



Een vaste trekhaak om parkeerschades te voorkomen is geen goed idee. Behalve dat de schade aan anderen groot is, kan de klap op de trekhaak veel schadelijker zijn dan op de bumper.

Voor het oog is het prettig als de caravan horizontaal achter de auto hangt. De hoogte van de kogel hoort tussen de 35 en 42 cm te liggen. In enkele gevallen is er een keuze in trekhaakhoogte. De diameter van de kogel moet minimaal 49,0 mm voor goedkeuring bij een APK.

Typeplaatje

Trekhaken (Westfalia, Brink/Thule, Bosal, GDW) moeten voorzien van een typeplaatje met daarop de typegoedkeuring, de D-waarde (maximum trekgewicht) en de maximale kogeldruk (S-waarde).

Het kan goed zijn dat de trekhaak meer aanhangergewicht mag hebben of een hogere kogeldruk dan de autofabrikant of het kentenbewijs voorschrijft. De laagste waarde is van toepassing.

In de formule van de D-waarde wordt uitgegaan van het maximaal toegestaan gewicht van de auto en van de caravan. De uitkomst geeft het maximaal trekgewicht van de trekhaak aan:

D= (max.auto * max caravan / max auto + max caravan ) * 9,81/1000

Niet altijd is het typeplaatje van de trekhaak goed zichtbaar. Soms zit er een sitcker op een balk van de trekhaak onder de auto of achter de bumper, of is een losse sticker meegeleverd bij de trekhaak. Is er geen typeplaatje dan is het maximaal trekgewicht beperkt tot 750 kg en de maximale kogeldruk tot 50 kg (75 kg bij gebruik van een fietsendrager). Zorg dus dat een typeplaatje aanwezig is.

In de montagehandleiding wordt vaak aangegeven waar het typeplaatje zit

Kabelset

Nieuwe caravans hebben allemaal een 13-polige aansluiting. Standaard wordt meestal een Jeager stekker gemonteerd. Gebruik je multicon-West dan moet je daar specifiek om vragen. Een fietsenrek kan je aansluiten via een adapter.

Heeft je caravan nog een 7-polige stekker bedenk dan dat de tegenwoordige aansluiting van een 7-polige kabelset geen permanente stroomtoevoer heeft maar een mistlamp. Binnenverlichting en koekast werken dus niet.

Door de kabel over de trekhaak te laten lopen komt die minder snel op de grond

Veel nieuwe auto's hebben als uitbreiding op het electronisch stabiltetsprogramma (ESP) een Trailer Stability Program (TSP) of Trailer StabilityAssist (TSA). Bij montage van een trekhaak achteraf (dus niet in de fabriek) zoals in Nederland veel gebeurd moet het TSP/TSA in de software van de auto geactiveerd worden. Daar is kenis voor nodig die niet elke garage bezit!

Bovendien worden dan ook aan de auto een aantal andere functies geactiveerd die van belang zijn als gereden wordt met een aanhanger zoals: het uitschakelen van de achtruitrijradar bij achteruitrijden, de mistverlichting achterop de auto, controle van aanhangerverlichting en soms zelfs kunnen wijzigen worden doorgeven aan het motormanagement (bijv. start/stop systeem).

Bedenk dat TSP/TSA een van de grootste innovaties is van de afgelopen jaren bij het trekken van een caravan. Het zou niet goed zijn als je denkt te beschikken over TSP/TSA terwijl die niet is geactiveerd. Onze ervaring is dat hier nog (te) veel bij mis gaat! Vraag om 'bewijs' dat TSP/TSA is geactiveerd.

Permanente spanning

Om ook de koelkast en de binnenverlichting te kunnen gebruiken tijdens het rijden moeten alle aansluitingen aangesloten worden. Dat wil zeggen een geschakelde voeding voor de koelkast op pen 10 (en massa op 11) en een permanente stroomdraad op pen 9 (met massa op 13). Let hier op en maak bij de offerte er duidelijke afspraken over, dit is meestal namelijk niet standaard, zelf niet als je aangeeft een caravan te gaan trekken!

Caravaning meet bij trekautotest de spanning die de koelkast krijgt tijdens het rijden

Ook bij een volledig aangesloten 13-polige stekker kan het voorkomen dat de stroom die de caravan vraagt te groot of te klein is. Een grote (moderne) koelkast verbruikt veel stroom, soms wel 14 Ah. Heb je dan ook nog een ATC-systeem in de caravan of een accu dan lukt dat niet. Bovendien is bij sommige nieuwe auto's (euro6d) is de spanning bijvoorbeeld bij stilstand te laag om de koelkast te laten werken of de caravanaccu te laten opladen.

Ook te weinig stroom kan problemen opleveren bijvoorbeeld als de caravan voorzien is van led-verlichting. De auto-elektronica raakt dan in de war. Daarvoor zijn wel adapters in de handel die dit probleem kunnen oplossen.

Handrembreekkabel

De handrembreekkabel moet aan een daartoe bestemd 'vastpunt' van de auto vastgemaakt worden (een afneembare trekhaak wordt ook als vastpunt gerekend). Daarnaast is het voor een goede werking beter als de breekkabel gelust wordt.

De trekhaak moet minimaal voorzien zijn van een oogje of een hulpkoppling. Laat hier een voorzienning voor aanleggen!



Verzekering

Soms zijn accessoires gratis meeverzekerd en soms maar tot een bepaald bedrag in de All-risk verzekering. Een trekhaak kan duurder zijn dat dit bedrag en aan u de keus of u een uitkering wilt ontvangen in geval van schade voor de trekhaak.

Meer informatie

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Genuanceerd advies

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker