Caravantrekker.nl

Toelichting bij het trekadvies

Om het trekadvies beter te gebruiken is het verstandig je even te verdiepen in de achtergrond. Lees daarom deze uitgebreide toelichting om meer profijt van het advies te hebben.

Toelichting bij het trekadvies

Het advies geeft aan of de combinatie wettelijk toegestaan is en geeft in één oogopslag een beoordeling van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen. Daarnaast geven we een oordeel over het gewicht en de risico's die dat met zich meebrengt.

Zijn de sterren rood in plaats van groen dan is de caravan te zwaar. Bij oranje kunnen er beperkingen zijn waardoor ervaring in het rijden met een caravan gewenst is, of aangepast gedrag gevraagd wordt.



De puntenscore maakt het onderling vergelijken gemakkelijker maar bedenk wel dat een hele hoge score voor een geslaagde vakantie echt niet altijd nodig is.
De auto en caravan symbooltjes geven aan of de combinatie geschikt is voor de vlakke weg, heuvels op buitenlandse snelwegen en op steile hellingen in de bergen. Zijn de caravans oranje dan is het extra opletten of kunnen er beperkingen zijn en bij een rode caravan raden we het gebruik onder die omstandigheden niet aan.



Door sommigen wordt het trekadvies afgedaan met "het is maar een theoretische benadering". Dat is natuurlijk zo, maar de uitkomst is wel objectief en goed vergelijkbaar. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld gebruikerservaringen en de 'verkoop praatjes' van dealers. Bovendien is voor een geslaagde vakantie echt geen 5 sterren combinatie noodzakelijk.

De chauffeur is bepalend

Vaak beoordelen mensen de kracht van hun trekauto meer op de souplesse en het gemak waarmee de prestaties tot stand komen dan op de absolute prestaties. Immers de absolute prestaties zijn vooral afhankelijk hoe de bestuurder met zijn auto omgaat. Elke auto (met een brandstofmotor) moet toeren maken om de beste prestaties te krijgen. Veel schakelen en bij een automaat de kick-down functie gebruiken. De sterren beoordeling voor de prestaties is een combinatie van absolute prestaties en de kracht bij lagere toerentallen.

De beoordeling van het gewicht is een combinatie van de gewichtsverhouding tussen de beladen auto en caravan en het risico dat er is als de combinatie zou gaan slingeren. Maar ook hierbij is uiteindelijk het gedrag van de bestuurder (snelheid en wijze van belading) het meest bepalend voor hoe de combinatie in de praktijk rijdt.



Start de berekening

Voor een advies selecteer je eerst het merk auto en het type. Eventueel kan je ook het bouwjaar, de soort brandstof en het type versnellingsbak aangeven. Daarna kies je op de volgende pagina de exacte uitvoering van de auto.

Voor de caravan selecteer je het merk, het modeljaar en het specifieke type. Heb je (nog) geen caravan dan kan je ook het selecteren van een caravan achterwege laten. We geven dan de prestaties met een caravan van het maximaal aanbevolen trekgewicht. Heb je een oudere caravan die niet in de lijst genoemd is, selecteer dan de caravan die er qua afmetingen en gewicht veel op lijkt.



Kenteken invoeren

Weet je het kenteken van de auto en/of van de caravan, vul die dan ook in. De gewichten zijn dan nauwkeuriger waardoor de wettelijke conclusies in ieder geval juist zijn. Alleen een autokenteken invullen zonder ook het specifieke type te selecteren is onvoldoende!



Het advies is specifiek voor caravans ontwikkeld. Toch kan je ook voor een bagagewagen (vouwwagen) of andere trailer een (iets minder nauwkeurige!) berekening maken. Die staan onderaan in de lijst caravanmerken.

Belading

Standaard gaan we uit van 200 kg (2 personen) in de auto en 200 kg aan belading in de caravan, maar dit kan (moet!) je aanpassen aan je eigen situatie.



Gewicht

Bij het gewicht van de auto gaan we zoveel mogelijk uit van het rijklaargewicht. Dit is het leeggewicht volgens EU-norm wat fabrikanten vermelden. We gebruiken het rijklaargewicht omdat in praktijk blijkt dat dit het beste aansluit bij het werkelijk lege gewicht van de auto. Immers elke trekauto heeft een trekhaak en soms ook extra accessoires die niet zijn meegewogen bij de typegoedkeuring. Het rijklaargewicht hanteren we dus als het lege gewicht zonder alle personen.

Bij de gewichten van caravans gaan we uit van het gewicht zoals de fabrikant die opgegeven heeft. In werkelijkheid kan dit door alle gemonteerde extra's zoals luxe pakketten of een zwaardere as etc. hoger zijn. Onze ervaring en de metingen tijdens verkeerscontroles leert dat zowel de auto als de caravan veelal zwaarder zijn dan men denkt.

Gegevens controleren!

Controleer altijd de gegevens aan de hand van het kenteken. Ook als je geen kenteken weet is het verstandig om even te bekijken of de gegevens wel overeenkomen met jouw combinatie. Je kan ze aanpassen aan je eigen situatie.



Heeft de auto een ander koppel of vermogen en zijn de prestaties bijvoorbeeld door chiptuning veranderd? Ook dan kan je de berekening aanpassen. Verander dan het nieuwe koppel en toerental waarbij dat vrij komt en pas de tijd aan die de solo auto nodig heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u. Het aantal pk's heeft nauwelijks invloed.

Ontbrekende auto of caravan

Staat jouw auto of caravan niet in de lijst kies dan de auto/caravan die er erg veel op lijkt. Lukt dat niet stuur dan een e-mail met zoveel mogelijk gegevens van jouw ontbrekende auto of caravan naar info@caravantrekker.nl en ik ga kijken of ik hem kan toevoegen.

Hybride

Alleen de Plug-in Hybrides (dus met stekker) zijn apart opgenomen. Mild-hybrids en gewone Hybrides staan onder de hoofdbrandstof soort. Bij sommige modellen is ook een versie opgenomen met de toevoeging [fuel]. Je krijgt dan de prestaties met alleen de brandstofmotor als de accu's leeg zijn. Het is aan te raden om bij Plug-in Hybrides zoveel mogelijk stroom te 'bewaren' voor moeilijke en zware omstandigheden waardoor je altijd extra kracht beschikbaar hebt als het nodig is.

Vergelijken

De berekeningen zijn extra waardevol als je er meerdere maakt en de objectieve gegevens met elkaar vergelijkt; bijvoorbeeld je huidige combinatie met de auto/caravan die je op het oog hebt. Let niet alleen op het aantal sterren of de algemene conclusies, maar kijk ook naar de vergelijkingsscore (de puntenscore). Daarbij is het overigens niet zo dat twee keer zoveel punten ook betekent dat de prestaties daadwerkelijk twee keer zo goed zijn (de puntenschaal is niet lineair) en dat een heel klein verschil in punten meer theoretisch is en in de praktijk nauwelijks merkbaar hoeft te zijn.



Vergelijken kan gemakkelijk door eerst een combinatie te kiezen en dan een andere auto waarbij je het hokje 'vergelijken' aanklikt. Je krijgt dan in hetzelfde scherm de verschillen naast elkaar te zien.

Persoonlijk advies

Vind je dat lastig of heb je geen referentie dan is het uitgebreide trekadvies, dat je voor € 5,95 kan downloaden, een must. Daarin wordt een uitgebreide toelichting gegeven op de uitkomsten met een beoordeling van de prestaties en tips om het maximale uit de combinatie te halen. De relatie tussen belading, snelheid en weggedrag krijgt veel aandacht.



Zit je bijvoorbeeld te twijfelen tussen twee trekauto's? Ook dan kan je een persoonlijk advies aanvragen en kunnen wij op basis van de objectieve gegevens een goede vergelijking geven. Bekijk hier een voorbeeld van zo'n rapport. Bovendien geven we persoonlijk advies aan de hand van al je vragen.


Lees ook:Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk voor de juiste interpretatie van het advies en is Caravantrekker niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden. Zie de disclaimer.

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Elektrisch trekauto's

De toekomst wordt elektrisch... Bekijk het overzicht van alle elektrische auto's die nu al een caravan kunnen trekken. De actieradius kunnen we aangeven in het trekadvies.

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Caravanbanden

Bandenspanning

Rijbewijs B of BE?

Maximaal trekgewicht

 

(Advertentie)

 

©2021 Caravantrekker