Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Wat is een goede caravantrekker?

Geen enkele auto is specifiek ontworpen om een caravan te trekken. Toch kunnen de meeste auto's prima met een caravan rijden. Er zijn een aantal eigenschappen om rekening mee te houden:


De beste trekauto bestaat niet. Het is immers altijd een compromis wat het meest gunstig is in verschillende situaties en welke eigenschappen voor de gebruiker het meest belangrijk zijn. Denk daarbij aan de te rijden routes, het soort vakantie, de eigenschappen van de caravan en natuurlijk aan de kosten.

Bovendien rijden de meeste mensen meer solo kilometers dan met de caravan waardoor de solo eigenschappen ook belangrijk zijn. En ondanks alle goede (trek)eigenschappen van de auto is het er goed mee kunnen omgaan voor een heel groot deel bepalend voor een ontspannende caravan rit.

Gewicht

leeggewicht
Hoe hoger het leeggewicht van de auto is hoe prettiger de auto is als caravantrekker. De beladen caravan moet eigenlijk niet zwaarder zijn dan de lege auto. En voor een echt comfortabele reis is de lege auto zelfs veel zwaarder dan de caravan. Eigenlijk is een hoog gewicht van de auto de belangrijkste eigenschap!

trekgewicht
De auto moet de caravan wettelijk mogen trekken. Het toegestaan maximaal trekgewicht moet dus minimaal net zoveel zijn als de caravan op de as, daadwerkelijk vol beladen weegt. Een hoger toegestaan trekgewicht dan nodig is maakt de auto niet een betere trekauto.

treingewicht
Bij sommige auto’s is het treingewicht beperkt. Het kan namelijk zijn dat het maximaal beladen gewicht van de auto plus dat van dat caravan minder is dan het maximaal trekgewicht. Hoewel een overschrijding het treingewicht niet snel meer dan 10% zal zijn, en dan geen boete oplevert, is het toch goed om hier even op te letten.

Op het type plaatje van de auto is het eerste gewicht het maximaal toegestaangewicht van de (beladen) auto en het tweede gewicht, het hoogste, het treingewicht. Het verschil tussen die twee is dus het maximaal trekgewicht. De laatste gewichten zijn de maximale aslast van de voor- en achteras van de auto.

kogeldruk
De toegestane kogeldruk moet tenminste 5% van het caravan gewicht bedragen. Is een (veel) lagere kogeldruk maximaal toegestaan dan is dit niet prettig. Het typeplaatje op de trekhaak is uiteindelijk bepalend voor het maximaal toegestane gewicht.

Motor

Een auto die bij lage toerentallen al voldoende kracht heeft rijdt het prettigst met een caravan omdat we dat solo ook gewend zijn. Een motor met een turbo (benzine en diesel) heeft bij lage toerentallen meer trekkracht (hoger koppel bij lage toeren) en is daardoor een prettiger trekker dan een motor met hetzelfde vermogen maar zonder turbo.

Vaak is het met een diesel prettiger trekken dan met een vergelijkbare benzine motor, maar de verschillen zijn de laatste jaren wel heel klein geworden. Een hybride auto is, dankzij de elektrische ondersteuning uitermate geschikt om een caravan te trekken, mits het toegestaan trekgewicht voldoende is.

Natuurlijk is een sterkere trekker altijd leuker maar lang niet altijd nodig of zinvol. Vaak is een iets lagere snelheid veel veiliger!

In het brandstofverbruik met caravan is er weinig verschil tussen auto’s onderling en verbruikt een zuinige (solo) auto nauwelijks minder dan een minder zuinige auto. Een diesel verbruikt globaal zo'n 20% minder dan een benzine motor.

Versnellingsbak

Moderne automaten kunnen uitstekend een caravan trekken. Vaak weet de automaat zelf welke versnelling het beste gekozen kan worden en anders kan met de hand ingegrepen worden of is een sport programma te selecteren. Automaten met een korte eerste versnelling en zo veel mogelijk versnellingen zijn het meest ideaal.

File rijden en wegrijden (op een helling) is met een automaat veel gemakkelijker. Nadeel van een automaat is dat de kosten hoger kunnen uitvallen bij een eventuele reparatie. Sommige automaten hebben een extra oliekoeler nodig.

Aandrijving

Vierwielaandrijving heeft onder winterse omstandigheden of op een modderige camping een voordeel omdat er veel meer tractie is. Onder ‘normale’ omstandigheden zijn die voordelen nihil en geeft het niet meer stabiliteit (behalve dat een 4WD vaak iets zwaarder is).

In het voor- en najaar is 4WD soms een uitkomst

Bergop heeft een auto met achterwielaandrijving iets meer grip dan een auto met voorwielaandrijving. Een onverharde weg, bijvoobeeld op een camping, naar boven rijden gaat beter maar in praktijk zijn ook veel situaties denkbaar waarbij juist voorwielaandrijving voordelen heeft voor de caravanner.

Onderstel

Als de vering van de auto bij een zware caravan op de kogel ver doorzakt is de kans dat de caravan bij en verkeersdrempel de grond raakt niet denkbeeldig. Hulpvering of een (automatische) niveauregeling kunnen dan uitkomst bieden.

Stuggere vering en banden (laagprofiel) met verhoogde bandenspanning geven een stabieler en pretiger rijgedrag. Ook neemt het stabiliteitsgevoel toe als de wielen ver naar achter staan (korte achter oversteek) en bij auto’s met een langere wielbasis.

Aanhanger ESP

Nieuwe auto’s zijn uitgerust met ESP (elektronisch stabiliteit programma) en soms is daar een uitbreiding op te krijgen die ook de slingering van de caravan kan corrigeren.  Als dergelijke ‘Trailers Assist Programma’s’ te krijgen zijn is dat een hele nuttige uitbreiding van het ESP die de veiligheid enorm ten goede komt. Let er dan wel op dat deze functie ook daadwerkelijk geactiveerd wordt bij het plaatsen van een trekhaak.

 

Ook interessant

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Snelheden in Europa

Hoe hard mag je met de caravan in Europa rijden? En hoe zit het met de andere wettelijke bepalingen?


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

© 2004-2018 Caravantrekker