Wat is een goede caravantrekker?
Hoewel auto's niet specifiek zijn ontworpen om een caravan te trekken doen we dat toch. Welke eigenschappen zijn van belang bij het kiezen van de meest geschikte trekauto?
Uiteraard moet de auto wel bij de caravan passen!
De beste caravantrekker bestaat niet. De ene trekauto is bijvoorbeeld beter op steile hellingen en een andere auto kan stabieler zijn op de snelweg. De keuze is dus een compromis en moet aansluiten bij jouw eisen en wensen. Uiteraard spelen de kosten en tegenwoordig steeds meer ook de milieu aspecten een rol bij die keuze.
Ga je alleen naar de Veluwe dan kan je andere eisen stellen dan als je zo snel mogelijk naar Zuid-Spanje wil
Er zijn een aantal eigenschappen om rekening mee te houden:
- Gewicht
- Motor
- Versnellingsbak
- Aandrijving
- Onderstel
- Aanhanger ESP
En behalve de (trek)eigenschappen van de auto is het verstandig omgaan met de combinatie misschien nog wel meer bepalend voor een plezierige caravanrit 😉
Gewicht
Trekgewicht
De auto moet de caravan wettelijk mogen trekken. Het toegestaan
maximaal trekgewicht (Aanhangwagen geremd) moet minimaal net zoveel zijn als de caravan op de as, daadwerkelijk en beladen weegt. Een hoger trekgewicht is niet nodig, ook niet als de caravan zwaarder beladen zou mogen worden maar dat in de praktijk niet is.
Het trekgewicht zegt niets over de kwaliteiten als trekauto en een auto met een hoger trekgewicht is niet per definitie een betere caravantrekker!
Alleen de gewichten zoals die bij de RDW zijn geregistreerd zijn wettelijk geldig
Leeggewicht
Hoe hoger het gewicht van de auto is, hoe prettiger de auto als caravantrekker rijdt. Een vuistregel is dat de beladen caravan niet meer moet wegen dan het leeggewicht van auto. Een hoog gewicht van de trekauto zorgt ervoor dat de kans op slingeren kleiner wordt en maakt rijden comfortabeler. Eigenlijk is een voldoende hoog gewicht van de auto de belangrijkste eigenschap voor een goede caravantrekker.
Hoe zwaarder de auto is, hoe beter het rijdt.
Treingewicht
Het kan zijn dat het maximaal beladen gewicht van de auto, plus dat van de caravan, meer is dan het maximale treingewicht dat geldt voor de auto. De RDW noemt dit de "maximum massa samenstel" en die is te vinden door het
kenteken in te vullen.
Ook op het type plaatje van de auto is het maximaal treingewicht te vinden. Dit is de hoogste waarde op het typeplaatje. Dat het treingewicht lager is dan de som van het maximaal gewicht van de auto en het maximaal trekgewicht komt niet zo vaak meer voor, maar is wel verstandig om te controleren.
Kogeldruk
Bij sommige auto's is de maximaal toegestane kogeldruk maar 4% van het maximaal trekgewicht. Om prettig te kunnen rijden is een kogeldruk van 5 á 7% van het beladen caravangewicht aan te raden. Is dat niet mogelijk dan is dat een beperking en is vervoer van bijvoorbeeld fietsen voor op de dissel lastig. De kogeldruk die op het typeplaatje van de trekhaak staat is bepalend voor de
maximaal toegestane kogeldruk van de auto.
Motor
Eigenlijk is een
elektrische auto de meest geschikte trekauto, waarbij ook het hoge gewicht gunstig is voor de stabiliteit. Maar de
beperkte actieradius en het beperkte aantal oplaadpunten houdt nog veel mensen tegen. Een volledig elektrische auto heeft altijd meer dan genoeg kracht voor het maximaal toegestaan trekgewicht. Een
(plug-in) hybride auto is voorlopig een goed alternatief en zijn in 'hybride modus' vaak prima trekauto's. Let er wel op dat de prestaties bij een lege accu bij sommige modellen minder kunnen zijn.
Een motor die bij lage toerentallen al voldoende kracht heeft rijdt het prettigst met een caravan omdat we dat solo ook gewend zijn. Een benzine- of dieselmotor met een turbo heeft bij lagere toerentallen meer trekkracht (hoger koppel) en is daardoor een prettigere trekauto dan een auto met hetzelfde vermogen zonder turbo. Vroeger was het met een diesel prettiger trekken dan met een vergelijkbare benzinemotor, maar de verschillen zijn de laatste tijd, en zeker met de hybride auto's, wel heel klein geworden.
Natuurlijk is een sterkere trekker altijd leuker maar lang niet altijd nodig of zinvol. Iets vaker terugschakelen en rijden met een iets lagere snelheid is helemaal niet erg. Waarschijnlijk zelfs veel veiliger!
Milieu
Elke brandstofmotor heeft bij het trekken van een caravan een hoog verbruik en stoot dus veel CO2 en NOx uit. En een zuinige auto (solo) verbruikt met caravan nauwelijks minder dan een auto die solo wel een hoog verbruik heeft. Het brandstofverbruik is, zeker bij een benzinemotor, met een caravan altijd enorm hoog. De enige mogelijkheden om het brandstofverbruik te beperken zijn minder hard rijden, een meer
gestroomlijnde caravan te kiezen of minder ver te reizen.
Versnellingsbak
Moderne
automaten kunnen uitstekend een caravan trekken. Vaak weet de automaat zelf welke versnelling het beste gekozen kan worden en anders kan met de hand ingegrepen worden. Moderne automaten met zo veel mogelijk versnellingen, liefst 6 of meer, zijn het meest ideaal. Ook de meeste automaten met een dubbele koppeling of CVT zijn prima geschikt.
Het wegrijden vanuit stilstand op een helling is met een automaat veel gemakkelijker. En in een file bergop is de kans op verbande koppelingsplaten minimaal en zeker als de automaat een koppelomvormer of een natte (dubbele) koppeling heeft. Bij moderne automaten is het brandstofverbruik niet hoger meer.
Aandrijving
Een auto met vierwielaandrijving (4WD) heeft alleen onder winterse omstandigheden of op een modderige camping een voordeel omdat er veel meer tractie is. De stabiliteit is niet beter behalve als een 4WD een hoger gewicht heeft. Onder ‘normale’ omstandigheden is een auto met voorwielaandrijving voldoende.
In het voor- en najaar is 4WD soms een uitkomst
Het verschil tussen een auto met voor- of achterwielaandrijving is klein. Alleen bergop geeft achterwielaandrijving iets meer grip wat op een onverharde weg op een camping een voordeel kan zijn. Maar in praktijk zijn ook veel situaties denkbaar waarbij juist voorwielaandrijving voordelen heeft voor de caravanner.
Onderstel
Een auto met stugge vering die niet veel inzakt bij zware belasting is gunstig bij het rijden met een caravan. De kans dat de caravan de grond raakt bij een verkeersdrempel is dan kleiner en een stugge vering geeft het gevoel dat de combinatie stabieler rijdt. Eventueel kan een auto, als die geen (automatische) niveauregeling heeft voorzien worden van
hulpvering.
Voor de stabiliteit is het over het algemeen gunstig als de achteras van de auto zo ver mogelijk naar achter staat en de wielbasis zo groot mogelijk is. De achteroversteek, de afstand tussen de achteras en de kogel, is dan zo kort mogelijk. Banden met een laagprofiel kunnen een stabieler en prettiger rijgedrag geven en meestal is het verstandig de
bandenspanning van de achterbanden te verhogen.
Aanhanger ESP
Alle nieuwere auto's zijn uitgerust met ESP (
elektronisch stabiliteit programma) en vaak is daar een uitbreiding op te krijgen die ook de slingering van de caravan kan corrigeren. Als dergelijke ‘Trailers Assist Programma’s’ te krijgen zijn, is dat een hele nuttige uitbreiding van het ESP die de veiligheid enorm ten goede komt. Let er dan wel op dat deze functie ook daadwerkelijk geactiveerd wordt bij het plaatsen van een trekhaak!
Ook interessant