Caravantrekker.nl

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Is een auto met meer pk's beter of moet je juist een hoog koppel hebben? Wat is dan het verschil tussen koppel en vermogen? Om daar achter te komen toch eerst even wat simpele theorie......

Koppel en vermogen

Het koppel of eigenlijk beter gezegd het draaimoment is de kracht van de motor waarmee de krukas ronddraait en dat wordt bij de technische gegevens vermeld in Nm (Newtonmeter).
Vermogen is de hoeveelheid arbeid (energie), die de kracht van de motor in een bepaalde tijd kan leveren en wordt uitgedrukt in (kilo) Watt. In de folder staat dit in kW en/of in ouderwetse pk's. Koppel en vermogen hebben beide met elkaar te maken, immers het vermogen is het motorkoppel vermenigvuldigt met het motortoerental. Hieruit kan je afleiden dat vermogen altijd pas bij hoge toerentallen beschikbaar is. En ook dat toerental vind je bij de technische gegevens.

Vaak wordt gezegd dat je koppel nodig heb om gemakkelijk een helling op te rijden, terwijl het vermogen meer zegt over de snelheid. Dat is zeker zo maar bij het rijden met een caravan hebben we toch een aparte situatie.

Veel gewone (trek)auto’s zijn gemaakt om bijvoorbeeld 200 km/u te kunnen rijden. Daar heeft de fabrikant dan zo de versnellingsbakverhoudingen voor gekozen dat bij die snelheid de auto beschikt over al zijn vermogen wat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen. Met een caravan rijden we maar de helft van die snelheid en dus maakt de motor veel minder toeren en heeft dus minder vermogen als we in dezelfde versnellingen rijden als we gewend zijn. Bovendien is de luchtweerstand met een caravan veel groter waardoor je met caravan eigenlijk een heel andere motor/versnellingbak zou moeten hebben.

In de praktijk maken we zelden gebruik van het maximaal vermogen ook niet bij volgas. We vinden het immers heel vervelend om met 5000 of 6000 toeren te rijden. We hebben dus niet zoveel aan het maximaal vermogen zoals dat in de folder staat omdat we dit toch niet gebruiken.

Trekkracht op de weg

Wat we willen weten is hoeveel (trek)kracht er aan de wielen beschikbaar is en dan vooral bij 'caravan snelheden', waarbij we comfortabel met niet te veel lawaai willen rijden. Dan moeten we naast de kracht van de motor (het koppel) ook kijken naar de toerentallen en de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak, het differentieel en de bandenmaat om een oordeel te kunnen geven.

In de berekeningen herleiden we al deze gegevens, volgens natuurkundige principes, naar de trekkracht aan de wielen uitgedrukt in Newtons. Daarnaast bepalen we hoeveel kracht er nodig is om de rijweerstand te overwinnen, zoals de rol- en luchtweerstand. En rijden we bergop dan komt daar de zwaartekracht nog eens bij.

De Trekkrachtgrafiek

In de trekkrachtgrafiek is eigenlijk alles af te lezen.... We zetten de kracht van de auto af tegen de weerstand die overwonnen moet worden bij alle snelheden.
Op de verticale Y-as lees je de kracht in Newton af die de auto heeft in de beschikbare versnellingen en de kracht die het kost om te rijden op de vlakke weg en op hellingen en bij tegenwind. Op de horizontale X-as alle snelheden.

Willekeurig voorbeeld

De lijnen van de versnellingen zijn dun in grijs en dik gekleurd. Het dikke gekleurde gedeelte is het ideale snelheidsgebied (toeren van de motor) waarin we rijden. Het dunne grijze lijntje aan de rechterkant geeft aan dat de motor erg veel toeren maakt, wat oncomfortabel is om langdurig te rijden maar technisch geen probleem! In het linker gedeelte maakt de motor heel weinig toeren om lekker een caravan te trekken. Elke versnelling heeft zijn eigen kleur. De lijnen van de weerstand zie je langzaam oplopen door de extra luchtweerstand die toeneemt naarmate de snelheid toeneemt. De lijnen die de weerstand op hellingen weergeven zijn permanent wat hoger.

Liggen de lijnen van de versnellingen 'boven' de lijnen van de weerstand, op de vlakke weg (het grijze vlak), bij tegenwind (dunne grijze lijn) en op hellingen, dan heb je bij volgas genoeg kracht om te rijden. Hoe hoger de lijnen van de versnellingen, hoe meer kracht er is om te rijden. Je hebt dan gas over of kracht om bijvoorbeeld te kunnen versnellen.

Voorbeeld:
In bovenstaande grafiek is af te lezen dat de topsnelheid op de vlakke weg in de 5e versnelling op zo'n 110 km/u ligt (snijpunt licht blauwe lijn en het grijze vlak). Zou je terugschakelen naar de 4e versnelling (groene lijn) dan is zelfs 123 km/u mogelijk.
Op een autobaan helling van 5% zal de snelheid in de 4e versnelling terugzakken naar 65 km/u en kan het beste in de 3e versnelling gereden worden. Dan is een topsnelheid te halen van bijna 100 km/u maar dan maakt de motor wel meer dan zo'n 4800 toeren.
Hellingen van 12% kunnen in de eerste versnelling al rijdend overwonnen worden met een snelheid van 15 tot 45 km/u en nog net in de tweede versnelling.

Twee auto's vergelijken

Om terug te komen op de vraag wat het effect van koppel en vermogen is vergelijken we twee auto's met elkaar. De ene heeft 165 pk en de andere maar 120 pk maar dan wel een iets hoger koppel, welke is dan de ‘beste’ als caravantrekker? We maken een vergelijkende berekening tussen een Ford Kuga en een Mazda CX-5. Beide auto's mogen 1800 kg trekken en verder staan in de folder de volgende gegevens:
Foto: Autoweek

Turbo maakt het verschil

De Ford Kuga heeft een 1.5 liter turbomotor en de Mazda CX-5 heeft een 2.0 liter motor maar zonder turbo. Om een goede vergelijking tussen de technische gegevens mogelijk te maken zoals die in de folder staan hebben we beide auto's even zwaar gemaakt (wat in werkelijkheid niet zo is!)

In de trekkrachtgrafieken zie je al dat de lijnen die de kracht aan de wielen weeven anders van vorm zijn. De lijnen van de turbomotor (rechter grafiek) met het hoogste koppel zijn al vrij snel op een hoog niveau en blijven wat langer recht lopen. De auto met de meeste pk's (links) heeft bij hoge toeren meer kracht en dat zie je aan de lijnen die minder ver wegzakken.

Zetten we de auto's naast elkaar in de online vergelijking dan zien we wat de verschillen in de praktijk betekenen.





Van cijfers naar de praktijk

De absolute topsnelheid van de Mazda is 10 km/u hoger, dus hier helpen de extra pk's. Maar wat we noemen de snelheid onder ongunstige omstandigheden is juist voor de Ford iets hoger. Ongunstige omstandigheden zijn een flauwe helling bij een viaduct of een klein beetje tegenwind, en daar heb je dus vooral koppel voor nodig. Zou je bij elk viaduct terugschakelen dan zal de Mazda wellicht sneller zijn, maar wil je dat?

Interessant is te kijken naar de kracht bij 90 km/u. De Mazda kan niet (lekker) rijden in de hoogste versnelling terwijl de Ford dat wel kan. De Mazda heeft meer toeren nodig en je zal vaak een versnelling lager rijden. De Ford heeft twee keer zoveel kracht beschikbaar in de 5e versnelling, en bijna net zoveel als de kracht van de 4e versnelling in de Mazda. Dit verklaard ook waarom die onder ongunstige omstandigheden beter trekt. In de bergen op een autobaan helling hoef je minder gas te geven om met 80 km/u naar boven te rijden. Bovendien heeft de auto meer kracht om naar boven te rijden.

De conclusie is dat de auto met het hoogste koppel vermoedelijk het prettigste met een caravan zal rijden. De auto met meer pk's is alleen als we heel veel toeren maken hier en daar iets sneller. (Waarmee overigens niet gezegd is dat de Ford een betere auto is om aan te schaffen dan de Mazda.)

En een diesel?

Zouden we de benzinemotoren met een diesel vergelijken wordt het nog veel ingewikkelder. Het maximum toerental van een diesel is immers veel lager, vaak bij 4000 toeren in plaats van 6000 bij een benzinemotor.

Als een auto bijvoorbeeld 200 pk heeft dan moet het koppel van een diesel veel hoger zijn. Immers vermogen is motorkoppel maal toeren. Dit verklaard dus ook dat een diesel met ongeveer gelijke vermogens (maar een hoger koppel) een prettiger trekker is, of dat een diesel met minder pk's ook een goede trekker is.

08 november 2018



Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Blog

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Ervaringen met elektrisch rijden

In 2023 is het niet gek meer een elektrische auto met caravan tegen te komen. Wat zijn de ervaringen van gebruikers in de praktijk?

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Anti-slingersystemen

Als we het over techniek hebben dan zijn caravans weinig innovatief. Toch is er tegenwoordig één accessoire dat veel te weinig aandacht krijgt en echt het verschil kan maken: elektronische anti-slingersystemen.


 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

©2024 Caravantrekker