Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Gebruikerservaringen
Mazda CX-3

Sorteer op:

Mazda CX-3 - G 2.0 met een TEC

De ervaring van Geert met een Mazda CX-3 - G 2.0 (88 Kw/120 pk bouwperiode: april 2015 - heden) en een TEC Travel King 430 DB van 1200 kg geplaatst op 10-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

1. Mijn vorige auto, Hyundai i30 CW 1.6, met 126 pk en 156 Nm en een lediggewicht van 1215 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
2. Mazda CX-3 2.0, met 120 pk en 204 Nm en een lediggewicht van 1130 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
3. Caravan TEC Travel King 430 DB, kentekengewicht 1050 kg., technische massa 1350 kg., toegestane massa 1200 kg. De caravan heeft een breedte van 2.30 meter en een lengte incl. dissel van 6.70 meter. De caravan is optioneel uitgerust met een Truma Mover SE,gewicht 33 kg., een accu van 35 kg. en een dakluifel van 30 kg. Geschat totaal gewicht met belading 1225-1250 kg.!
4. Mijn hond ( 17 kg.) in kofferruimte CX-3.
5. Reisdoel: Zuid Frankrijk. Zo veel mogelijk de Péage vermeden.

In vergelijking met de i30 is de CX-3 85 kg. lichter en dat is goed te merken. Dit had ik ook verwacht, ik caravan al vanaf 1983, dus ik mag van enige ervaring spreken. Om de CX-3 meer massa en stabiliteit te geven heb ik de voortent, stokken, skottelbraai, tafel en gevulde koelbox achter de voorstoelen en op de achterbank geplaatst. Al met al weegt dit samen naar schatting zo’n 55 kg. en dit pakt zeer positief uit, het geeft de auto meer body!
Tot een snelheid van 95 km/uur voelt de combinatie erg stabiel aan. Combinatie is uiteraard gevoelig voor passerende busjes, auto’s met caravan, bussen en vrachtauto’s. Echter heb ik ook diverse stukken 100 km/uur gereden. Daarbij de 5e versnelling gebruikt, het toerental kwam niet boven de 2700-2800 tpm. uit. De 6e versnelling heb ik niet gebruikt wegens, in mijn optiek, een te laag toerental. Slechts eenmaal 4000 tpm. bereikt, bij snel optrekken vanaf parkeerplaats. De hellingen in de Ardennen bij Verviers, Francorchamps en Malmedy werden prima genomen, iets beter dan de i30! Verbruik: 1:7 tot 1:9 .
Conclusie: de CX-3 heb ik gekocht omdat ik het een erg mooie auto vind en niet in de eerste plaats als caravantrekker. Maar de CX-3 had in mijn geval ledig óók 1215 kg. mogen wegen! Ik ben echter zeer tevreden met mijn CX-3, óók als caravantrekker. Uiteindelijk rijd ik maar 10 dagen per jaar met de caravan rond en dan pas ik me wel aan de (iets lichtere) situatie aan!

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mazda CX-3.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Er zijn geen Engelse reviews voor dit model

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2018 Caravantrekker