Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Gebruikerservaringen
Mazda CX-3

Sorteer gebruikservaringen op:

Mazda CX-3 - G 2.0 met een TEC

De ervaring van Geert met een Mazda CX-3 - G 2.0 (88 Kw/120 pk bouwperiode: april 2015 - heden) en een TEC Travel King 430 DB van 1200 kg geplaatst op 10-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

1. Mijn vorige auto, Hyundai i30 CW 1.6, met 126 pk en 156 Nm en een lediggewicht van 1215 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
2. Mazda CX-3 2.0, met 120 pk en 204 Nm en een lediggewicht van 1130 kg. Toegestaan aanhangwagengewicht 1200 kg.
3. Caravan TEC Travel King 430 DB, kentekengewicht 1050 kg., technische massa 1350 kg., toegestane massa 1200 kg. De caravan heeft een breedte van 2.30 meter en een lengte incl. dissel van 6.70 meter. De caravan is optioneel uitgerust met een Truma Mover SE,gewicht 33 kg., een accu van 35 kg. en een dakluifel van 30 kg. Geschat totaal gewicht met belading 1225-1250 kg.!
4. Mijn hond ( 17 kg.) in kofferruimte CX-3.
5. Reisdoel: Zuid Frankrijk. Zo veel mogelijk de Péage vermeden.

In vergelijking met de i30 is de CX-3 85 kg. lichter en dat is goed te merken. Dit had ik ook verwacht, ik caravan al vanaf 1983, dus ik mag van enige ervaring spreken. Om de CX-3 meer massa en stabiliteit te geven heb ik de voortent, stokken, skottelbraai, tafel en gevulde koelbox achter de voorstoelen en op de achterbank geplaatst. Al met al weegt dit samen naar schatting zo’n 55 kg. en dit pakt zeer positief uit, het geeft de auto meer body!
Tot een snelheid van 95 km/uur voelt de combinatie erg stabiel aan. Combinatie is uiteraard gevoelig voor passerende busjes, auto’s met caravan, bussen en vrachtauto’s. Echter heb ik ook diverse stukken 100 km/uur gereden. Daarbij de 5e versnelling gebruikt, het toerental kwam niet boven de 2700-2800 tpm. uit. De 6e versnelling heb ik niet gebruikt wegens, in mijn optiek, een te laag toerental. Slechts eenmaal 4000 tpm. bereikt, bij snel optrekken vanaf parkeerplaats. De hellingen in de Ardennen bij Verviers, Francorchamps en Malmedy werden prima genomen, iets beter dan de i30! Verbruik: 1:7 tot 1:9 .
Conclusie: de CX-3 heb ik gekocht omdat ik het een erg mooie auto vind en niet in de eerste plaats als caravantrekker. Maar de CX-3 had in mijn geval ledig óók 1215 kg. mogen wegen! Ik ben echter zeer tevreden met mijn CX-3, óók als caravantrekker. Uiteindelijk rijd ik maar 10 dagen per jaar met de caravan rond en dan pas ik me wel aan de (iets lichtere) situatie aan!

Bekijk berekening

Wijzigen


Engelstalige reviews

Reviews geplaatst op TowCar.info van de Mazda CX-3.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).


Er zijn geen Engelse reviews voor dit model

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Persoonlijk advies
Van elke combinatie is een uniek 15 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien krijg je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op je vragen.

Help de website verbeteren
Graag hoor ik suggesties hoe deze website verbeterd kan worden. Welke informatie mis je en wat is niet duidelijk?Stuur een mail met je opmerkingen. Hartelijk dank!


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen