De ervaring van Marcel met een Chevrolet Nubira Stationwagon 2.0 TCDI (121 pk/89, Kw bouwperiode: 2007 - 2010) en een Burstner Ventana 430 van 1200 kg geplaatst op 28-06-2015:
Caravan is een Bustner Ventana 450 TS van 1200 kg.
Stabiliteit:
Bij circa 50 kg kogeldruk niet echt stabiel. Rijdt onprettig en slingert makkelijk. Bij zo\'n 75 kg ligt de caravan stabiel achter de auto. Bij inhalen vrachtauto (eigen snelheid 105) goed stabiel. Bij ingehaald worden door touringcar merk je wel de zuiging, maar de caravan blijft stabiel.
Brandstofverbruik:
Tijdens de vakantie ongeveer 4600 km gereden. 65% snelweg, 35% secundaire wegen. Snelheid tussen de 85 en 95 km/u. Gemiddeld verbruik een nette 1:12 (tegen 1:15 normaal)
Prestaties:
Het lijkt erop dat de auto door de vorige eigenaar is gechipt. De auto trekt beter dan verwacht. Snelweg in Duitsland en Oostenrijk Vrijwel alles in de 5e versnelling. Incidenteel moest ik terug schakelen naar de 4e versnelling.
Op secundaire wegen in Tsjechie een paar kortere pittige hellingen gehad waarbij ik kort terug moest naar de 3e versnelling. Op een camping optrekken op een helling van circa 15% ging zonder probleem op andere camping was hellinkje van ik schat zo\'n 20-25% hier in de 1 naar boven zonder probleem. Optrekken heb ik niet geprobeerd, maar indien voldoende tractie zou ik ook hier geen probleem verwachten.
Ik heb (helaas) ook wat file gehad. File rijden kan zonder gas (ook bergop. Toch wel prettig dat je niet met verhoogde toeren en een slippende koppeling hoeft te rijden.
Op basis van de trekkracht-berekening (4 groende sterren) had ik al een prettige combinatie verwacht. Maar uiteindelijk deed de combinatie het beter dan ik had verwacht. Prestaties boven verwachten en brandstofverbruik meer dan acceptabel.
De ervaring van G.M.Heijboer met een Chevrolet Nubira Statonwagon 1.8 (122 pk/90, Kw bouwperiode: 2005 - 2010) en een Caravan van 1120 kg geplaatst op 31-01-2008:
Goede ervaring (in Nederland) met deze combinatie.
Maximaal te beladen gewicht van de caravan is volgens kenteken 1300 kg. Ik probeer wel om niet hoger dan 1200 kg beladen te komen, maar dat is puur op inschatting.
De ervaring van J. van Hemert met een Chevrolet Nubira 1.6 (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2005 - 2009) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1100 kg geplaatst op 29-08-2007:
Hier ben ik weer, we zijn nu naar Kroatië geweest (2007) en ik moet zeggen de Chevrolet Nibura heeft het weer goed gedaan dus wederom, no problems at all.
PS de persentage wijkt nu iets af, wellicht net iets anders ingevuld :-)
De ervaring van J. van Hemert met een Chevrolet Nubira 1.6 (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2005 - 2009) en een Hobby De Luxe 400 KB van 1091 kg geplaatst op 07-04-2007:
Wij hebben 2 keer met de zomervakantie met deze combinatie Italië aangedaan.
1 maal via Frankrijk en 1 maal via Duitsland.
Onze ervaring qua weggedrag was t.o.v. onze vorige auto (Mazda Premecy 1.8) verrassend.
De Nibura deed het in onze ogen perfect, totaal geen "snelheids" hinder ondervonden.
Gaan er dit jaar weer mee naar Kroatië.
Kortom, no problems at all.
De ervaring van J.P.A. Dix met een Chevrolet Nubira 1.6 (109 pk/80, Kw bouwperiode: 2005 - 2009) en een Sprite Super 390 van 1075 kg geplaatst op 01-04-2007:
Mijn ervaringen met deze combinatie komen geheel overeen met de gepubliceerde.
De vijfde versnelling gebruik ik niet. Ik maak wel gerbruik van de caravanweger om de gewichtsverhouding tussen links en rechts optimaal te houden. De Fiamme fietsdrager achterop de caravan beinvloedt de rijeigenschappen niet.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.