De ervaring van van Dijck met een Skoda Superb Combi 1.5 TSI aut. (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2019 - 2024) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 15-08-2022:
Positieve ervaringen qua rijgedrag en vermogen op de Duitse, Oostenrijkse, Sloveense en Kroatische snelwegen en heuvels.
Gaat prima door de bergen heen, door de lange wielbasis weinig erg in de caravan die erachter hangt.
De ervaring van JH van Zanten met een Skoda Superb 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - 2015) en een Chateau Calista CT 480 UE van 1340 kg geplaatst op 17-05-2022:
De suberb diesel 105 pk is voor nederland net genoeg on de max 1500 kg caravan te trekken. Het houd niet over.
I.v.m. vakantie naar frankrijk heb ik de suberb onlangs laten chiptunen van 250Nm naar 320Nm. De aantal pk is naar 140 gegaan.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
M.vr.gr.
De ervaring van Rien met een Skoda Superb 1.4 TSI PHEV (218 pk/160, Kw bouwperiode: 2020 - 2023) en een Knaus van 1290 kg geplaatst op 12-08-2021:
Eerste vakantie met deze combinatie, geweldig. Vooral op hellingen heel goed. Hiervoor Peugeot 308 sw diesel, de Skoda voldoet veel beter
De ervaring van M.Mulder met een Skoda Superb 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - 2015) en een Adria van 1154 kg geplaatst op 28-07-2020:
De combinatie nu 3 jaar. Een hele verbetering t.o.v een 1.6 Corolla Verso benzine. Daar had ik wel eens het idee dat ik de heuvel niet ging halen. Denk wel eens over tunen na zodat de 5e versn. Wellicht iets vaker op vlakke wegen ingezet kan blijven.
Rijd meestal rond de 93 op navi met een uitschieter naar 100 voor inhalen. Zware spullen in de auto. Caravan relatief licht met alle massa rond de as Kogeldruk tegen de 80. Onder de 75 vind de combi wat zweven. Mijn auto heeft verlaagd sport onderstel. Geen hulpveren en vind het wel goed gaan. Wel eens met de 1e schrijver. De motor word best warm, olie 130 a 135 gr en water rond de 100 a 110 zijn geen uitzondering. Dat was paar jaar geleden in de file bij 38 gr wat spannend. Dit jaar voor eerst de klimmen na Luik. De laatste bij Barraque de Fraiture moest in 3e met 70 km vol gas. Niet top, maar ook bang dat het niet kon of zo. Ondanks de kritiek die ik geef blij met de combinatie. En de kinderen met de beenruimte van de Superb
De ervaring van Roel met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2019) en een Knaus van 1378 kg geplaatst op 27-06-2020:
Wij gaan vaak en graag naar de Alpen met onze Knaus Südwind 500FDK daarvoor blijkt de Skoda met de 120pk tdi en dsg voldoende. Meestal rijd ik met snelheden tussen de 90 en 100 km/h en dit gaat gemakkelijk. Bij hellingen schakelt de dsg terug en maakt de motor wat meer toeren. So far so good.
Bij lange stijgingen wordt duidelijk dat de motor toch wel erg hard aan het werk moet, de motortemperatuur loopt dan gemakkelijk op tot boven 130 graden en ik heb zelfs uitschieters gezien tot boven de 140 graden. Ook de normaal kunstmatig strak op 90 graden gefixeerde koelvloeistoftemperatuur loopt dan op. Tot nu toe waren we steeds "op tijd" boven zodat de temperatuur weer terug kon lopen naar normale waarden, dit gaat dan ook vrij snel. Maar dit geeft wat mij betreft wel aan dat deze verder erg prettige combinatie voor wat betreft aandrijflijn op het randje is. Wanneer ik de auto nogmaals zou aanschaffen zou ik zeker voor de 2.0tdi gaan.
Het verbruik is op lange ritten erg netjes, gemiddeld tussen 1:10 en 1:11. Ook voelt de combinatie prettig stabiel, hoewel ik wel het idee heb dat de caravan daar ook een belangrijke bijdrage aan levert. We hebben deze Knaus in 2011 nieuw gekocht en hij ligt tot nog toe als een huis achter elke auto. De Skoda heeft door de lange overhang achter wel snel de neiging om een beetje door te hangen als de caravan aan de haak hangt. Hierdoor tikt het neuswiel vaak net even de drempels aan.
Al met al dus voldoende, met als belangrijkste verbeterpunten de wens voor iets meer krachtreserve en een set hulpveren achter.
De ervaring van Jos met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2019) en een Burstner Averso Plus 510 TK van 1500 kg geplaatst op 03-06-2020:
Caravan is maximaal beladen met 1500 kg totaalgewicht. Kogeldruk rond 80 kg. Auto is ook zwaar beladen met 2 volwassenen, 3 kids, volle kofferbak en dakkoffer. Vermoedelijk ongeveer 2000 kg totaalgewicht.
Combinatie is stabiel. 90 a 95 km/u cruisen in de 5e versnelling. Om te accelereren moet je de tijd nemen en terugschakelen. Datzelfde geldt voor heuvelachtig terrein. Dan 80 km/u in de 3e versnelling. Langdurig verbruik is 1 op 11.
Voor wat meer power is de 2.0 TDI 150pk motor aan te bevelen, maar dat was helaas geen optie om te leasen. De 1.6 TDI 120pk voldoet, maar ook niet meer dan dat.
We maken met deze combinatie lange reizen naar Zuid-Europa en dat gaat prima!
De ervaring van Hans Heesen met een Skoda Superb 2.0 TDI (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Fendt Opal 515 SG van 1600 kg geplaatst op 07-07-2019:
Wij rijden de Fendt sinds maart ook in het heuvelachtig landschap. Totaal geen problemen met het rijden met deze beladen Fendt tot 1685 KG (asverzwaring tot 1700 kg) op vlakke wegen is 100 km helemaal geen probleem! Geen geslinger, blijft mooi stabiel meerijden😌 de trekker, Skoda Superb TDI, rijd rekening houdende in de juiste versnelling, als een tierelier.
Wij zijn heel tevreden met onze combinatie.
De ervaring van Jan met een Skoda Superb 1.6 TDI aut. (120 pk/88, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2019) en een Eriba Sporting 440 van 1300 kg geplaatst op 08-08-2018:
Dit jaar voor de 2de keer met deze combinatie naar Italie geweest. Via de Brenner gereden en op deze route zijn alle heuvels/bergen geen enkel probleem en je kunt gemakkelijk met de rest van het verkeer meerijden. Groot voordeel is wel de DSG, die schakelt zo snel terug dat je geen last van vermogensverlies hebt, wel op de manuele stand afdalen want anders kun je niet afremmen op de motor.
Dit is voor ons de 2de auto met de 1.6 tdi, de eerste had vaak last van vermogensverlies en deze had voor net als vorig jaar last van een erg hoge olietemperatuur (120-135 gr) bergop maar ook de temperatuur van de koelvloeistof liep vaak op boven de 90gr.
Qua stabiliteit gewoon super, wel met hulpveren en een kogeldruk van 75-85 kg en beladen caravan van 1350 kg. Goed beladen blijft natuurlijk erg belangrijk!!
Kortweg, genoeg vermogen maar koeling matig
De ervaring van Rene met een Skoda Superb Combi 2.0 TDI SCR (190 pk/140, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2019) en een Hobby Premium 560 CFe van 1701 kg geplaatst op 09-05-2017:
Onze ervaring met de nieuwe Skoda Superb Combi 2.0 TDI uit 2016 en een Hobby Premium 560 Cfe uit 2013 is goed te noemen. Afgelopen meivakantie voor het eerst met deze combi op pad naar Zeeland. Met flink harde wind voel je wel degelijk dat er 8 meter caravan achter de auto hangt. Wel netjes 80km aangehouden, en de auto zwaarder beladen dan de caravan. Dat is dan weer het mooie van een Superb, daar past voldoende in de achterklep om de gewichtsverdeling goed te houden. Heb geen water in de watertank van de caravan gedaan, met een 200 kg aan lading (wel even pielen met een weegschaaltje) beladen. De zwaardere spullen (voortent, gasflessen enz.) allemaal in de Superb. Caravan woog tegen de 1700 kg, kogeldruk heb ik op 90kg rond gekregen. Al met al een goede ervaring.
Deze zomer met het hele spul naar de Alpen in Frankrijk, eens kijken hoe dat gaat. Dan kan ik ook iets meer vertellen over het verbruik, op dit moment geen idee van.
De ervaring van Van den Hoek met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (120 pk/88, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2019) en een Kip Grey-line 47 TRZ van 1500 kg geplaatst op 09-09-2016:
Onze ervaring met de nieuwe superb combi en een kip Grey-line special 47 TRZ uit 2004 is rond uit top te noemen.
We hadden voor we de auto kochten nog twijfels of we de 1.6 TDI wel moesten nemen en niet de 2.0 TDI. Uiteindelijk toch de 1.6 gekocht en afgelopen zomer voor het eerst met deze combi op pad. Via zuid Duitsland naar Zwitserland door de bergen naar Italië en weer door naar Frankrijk. De auto doet het prima ondanks het lage koppel oke je moet wat vaker terug in versnelling maar met gemak 12% je moet hem wel iets hoger in de toeren laten werken maar hij voelt zich er goed bij!
Op de snelweg moet je uitkijken niet dat het onstabiel wordt dat is juist het probleem! Het ligt super achter de auto waardoor je soms niet eens in de gaten hebt dat je veel te hard rijd! 130KM/ uur is te hard maar merken doe je het niet.
Heb wel gemerkt dat de Kip bij snelheden onder de 90 eerder slingert rond de 100-110km/uur is dit totaal weg.
We hebben de caravanspiegels van Brunsgaard gebruikt! Gaat super.
Verbruik gemiddeld 1op 9-10 oke had er ook wel behoorlijk de snelheid in en de auto vol met 4 man en twee honden. Caravan woog 1500kg kogeldruk 85kg max.
Solo haal je met gemak 1 op 20
Ik geef de combi een dikke 8
De ervaring van Janse met een Skoda Superb Combi 2.0 TDI (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2019) en een Knaus Sudwind 500 KU van 1380 kg geplaatst op 24-08-2016:
Deze zomer zijn we met de combinatie Skoda Superb Combi 2.0 TDI (nieuw model, 150 pk handgeschakeld 350 Nm) en een Knaus Sudwind 500 FU (1130 kg leeg, ca 1500 kg maximaal) naar zuid-Frankrijk gereden. Route richting het zuiden over Luik, route soleil.
De 190 pk versie van de Superb is trekauto van het jaar 2016 geworden, maar de iets minder sterke 150 pk is mij ook erg goed bevallen. Wat een fantastische reiswagen die technisch gezien maar liefst 2 ton mag trekken!
De Style Business versie is voorzien van een camera met een aanhangerfunctie. Ideaal met aankoppelen van de caravan. De auto is erg stil en heeft voldoende trekkracht om vlot met deze combinatie met het overige verkeer te kunnen meerijden. Inhalen van grotere voertuigen gaat probleemloos en zonder noemenswaardige slingerbewegingen. Met twee jongere kinderen op de achterbank en wat zwaardere bagage in de laadruimte van de auto, is het niet nodig om hulpveren aan te brengen. De auto zakt niet te ver door de vering.
Met een snelheid van 100-110 km/u ligt het verbruik op 1:9. Dat is redelijk. De zesde versnelling is helemaal niet gebruikt in de vakantie, in de vijfde versnelling loopt de motor het mooist. De schakelindicator maar even negeren.
Bij sommige hellingen (Luik) is de vierde versnelling gebruikt omdat het aantal toeren onder de 2000 rpm kwam. Maar de meeste hellingen op de route soleil trekt hij gemakkelijk in de vijfde versnelling. De kogeldruk (ca 75 kg) en de belading moet natuurlijk in orde zijn voor een goede wegligging.
De 500 FU is een erg prettige en populaire caravan en heeft de keuken en de kledingkasten recht boven de as. Dit is gunstig voor de verdeling van het gewicht. Onder het Frans bed aan de voorzijde kunnen gemakkelijk de zware spullen worden gelegd, zonder dat de kogeldruk te hoog wordt. De accu van de mover staat ook onder het bed, tegen de as aan. De grote rondzit en de ruime opzet van de keuken is een positief punt van deze caravanindeling die er overigens ook in de 450 serie is.
Na de vakantie moest er wel een litertje olie worden bijgevuld, maar dat hoor je weleens vaker over de 2.0 TDI's uit het VW gamma. Zeker na de eerste paar duizend kilometer schijnt dat niet vreemd te zijn. De volgende reis gaat er wel een flacon olie mee.
De totale lengte is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden bij het manouvreren bij tankstations, parkeerplaatsen en op de camping. Concluderend is dit een erg prettige combinatie om mee te rijden en om de vakantie mee te vieren.
De ervaring van Elbert Stoffer met een Skoda Superb 2.0 TDI (150 pk/110, Kw bouwperiode: juli 2015 - 2018) en een Burstner Ventana 465 van 1350 kg geplaatst op 20-08-2016:
Na twee eerdere korte tripjes in Nederland deze zomer 3 weken met deze combinatie in het het buitenland geweest (Tirol, Dolomieten). Auto is voorzien van hulpveren en DCC (instelbare dempers, instellen op stand sport geeft het meest stabiele gedrag). Met die opties (zonder kan ik niet beoordelen) is de combinatie mooi stabiel en kan de (grote) kofferbak vol en de kogeldruk niet te laag. De combinatie ligt dan nog steeds mooi vlak. Motorisch is het een erg fijne auto om een caravan mee te trekken. Koppeling is sterk en het koppel is al beschikbaar bij lage toerentallen. In de praktijk veel in de 5e versnelling gereden op de cruisecontrol (adaptief, is ook erg aan te bevelen). Auto is in die versnelling sterk genoeg om de meeste autobaanhellingen de baas te blijven. Dit bij een snelheid van 100 km/h (op de teller).
Gemiddeld verbruik ligt rond 11 km/l
De ervaring van Wim van Gurp met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Chateau Calista 390 HU van 1100 kg geplaatst op 30-07-2016:
Het gemiddeld gebruik van de combinatie superb/chateau bij 'rustig' rijden (kruissnelheid ca 90 km/h is bij mij 9 l/100 km (1:11) soms nog iets beter.
Ik heb nog nooit enige onstabiliteit gevoeld, anders dan bij harde zijwind. De auto is altijd de baas over de caravan.
De buitenspiegels die ik gebruik zijn van het merk EMUK. Deze spiegels zijn passend voor één bepaald merk en type auto. De pasmaat van de spiegels die ik nu heb (voor de superb-combi) is niet zo goed als die ik daarvoor gebruikte voor o.a. een VW Passat, een Ford en een Mazda 626. Die pasten iets beter.
De ervaring van A van den Bos met een Skoda Superb 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Caravan 1250 kg van 1350 kg geplaatst op 05-07-2016:
Wij rijden deze Skoda met een Amerikaanse pop up trailer helaas zijn deze erg zwaar op de dissel en zijn hulpveren zeker nodig! Ook gezien in meerdere recensies dat je bij dit type Skoda niet zonder hulpveren kunt rijden met een aanhanger/caravan. Fijne stabile auto om mee te rijden. Ook de motor is goed te doseren. Wel jammer dat het toerental iets ongelukkig is om zijn max koppel te bereiken moet de motor toeren maken en veel in zijn 4e versnelling rijden tot nog 100 km/u beter is heb ik gemerkt om gewoon rond de 110 km/u te rijden dan zit de motor rond de 2100 toeren en is er veel koppel al beschikbaar en hoeft de motor niet te veel herrie te maken. Helaas moet je dan wel in Frankrijk op vakantie om deze km stand dan ook ongestoord te kunnen rijden ;-)
Verder verbruik is binnen de perken en rijdt rond de 1:13 bij 110 km /u met deze zware vouwwagen erachter (max beladen 1350 kg)
De ervaring van H. de Jong met een Skoda Superb 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Avento Gran Turismo 430 TF van 1405 kg geplaatst op 09-04-2016:
Wij rijden al 6 jaar met een Skoda Superb TSI 150 pk en trekken een Avento 420THL uit 1998. Deze combinatie, waarmee we door geheel Europa reizen heeft ons buitengewoon veel plezier gebracht en hoegenaamd nooit enig probleem opgeleverd. De Skoda is een uitmuntende trekker, die ons in Engeland (Lake District) bij een percentage van 26% met veel gemak naar boven bracht. Tor dusver hebben we alle hooggebergten in Europa doorkruist zonder problemen! We hopen dit nog lang te kunnen doen!
De ervaring van Jt Vels met een Skoda Superb Combi 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: oktober 2009 - juli 2015) en een Hobby Prestige 560 UFe van 1585 kg geplaatst op 16-01-2016:
Zo als belooft mijn ervaring met de Skoda Superb 1.8TSI Comby
Met de Hobby 560 prestige teruggekuert van 1600 kg naar 1500kg
Stabiliteit bij 80 en90km was priema ook met passeren van vrachtwagens of bussen bleef hij stabiel het verbruik was geweldig
1-10 met de caravan 1-14 zonder ik ben heel erg tevreden snelheid 90km op de CC alleen in Zwitserland 80km
De ervaring van P.Miske met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een Knaus Sudwind 500 KU van 1360 kg geplaatst op 04-11-2015:
Afgelopen week voor het eerst met de Superb Combi 1.6 TDI Greenline + Knaus Sudwind 500 gereden en wel door de heuvels van midden Duitsland. Ging uitstekend, trekt goed de hellingen op,Op de snelweg goed te rijden in de 5e en het brandstof verbruik lag over de 1500km afgelegd in die week op 9.2l per 100km, niet slecht dus. Rijden tot 90km p/uur levert een nog gunstiger verbruik op.
De auto houdt de caravan goed in balans, een heel verschil met de Octavia 1.9TDI die merkbaar moeite had om bij een passerende bus of vrachtwagen in het gareel te blijven.Het verbruik van de Octavia was vergelijkbaar met de Superb, althans met de caravan.
samengevat: prima combinatie, goed wegligging, zakt niet door en een acceptabel verbruik.
De ervaring van B. vd Berg met een Skoda Superb Combi 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: oktober 2009 - juli 2015) en een Burstner Flipper 460 TS van 1300 kg geplaatst op 09-08-2015:
Geweldige reisauto die met gemak de caravan overal naar toebrengt. Stabiele combinatie, nauwelijks last van inhalende bussen, busjes of campers.
Gebruik zonder caravan 1l/13 km, met 1l/8 - 9 km (afhankelijk van snelheid en soort benzine). Met Ron98 en snelheid van 85 km/h zou 1 op 9 a 10 haalbaar moeten zijn.
De ervaring van Henry dukel met een Skoda Superb 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - 2015) en een LMC Dominant 485 D van 1200 kg geplaatst op 22-07-2015:
Voor het laatste jaar helaas, met de Skoda superb combi op stap geweest. Dit keer naar Kroatie. Hetbvalt mij weer op hoe goed deze auto onze caravan omhoog sleurt. Betijds terugschakelen resulteert dat we metb100 in zijn drie alle bergen geslecht hebben. Ook vlak voor de grens bergop tussen slovenie en kroatie, heeft de auto in de file geen krimp gegeven. Meerdere autos stil zien staan met de motorkap open. Maar de Skoda hield watertrmp keurig op 90 graden en olietemp op 115-120graden. Dankzij een behoorlijke kogeldruk ligt de caravan als een blok achter de auto, ook als we per ongeluk mrt 125km/h de berg af gingen. Jammer dat mijn volgende auto weer gen Skoda mag worden, anders werd het zeker weer een Superb!!! De ruimte, afwerkingsnivo en de prisj maken hem tot mijn 1e keus!!
De ervaring van A. Logtenberg met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een Kip Shuttle 41 van 1100 kg geplaatst op 15-06-2015:
Goede ervaringen met de Superb 1.6 TDI Greenline en de Kip Shuttle 41 EKL (beladen ong. 1100 kg.). Een stabiele combinatie die de Superb goed kan trekken. De hoogste versnelling wordt eigenlijk nooit gebruikt omdat ik nooit harder rijd dan zo'n 95 - 100 km/u. Ben erg gehecht aan de kogeldruk van 75 kg. die zorgt voor een fijne balans tussen auto en caravan. De auto is wel gechipt tot 143 pk en 320 Nm, en dat merk je, zowel in trekkracht als verbruik. Dit was voorheen 1 : 10,2 en nu op z'n sloffen 1 : 10,5
Ook in heuvelachtig gebied als zuid Limburg en België geen enkel probleem de berg op en af te komen. Nu overweeg ik wel hulpveren te laten monteren omdat de Skoda in 'Greenline' uitvoering standaard -af fabriek- al verlaagd is en best door wil hangen. Om dit te voorkomen en de mover te sparen (drempels) zijn hulpveren een goede oplossing. Al met al een fijne combinatie en als caravantrekker is de Superb 1.6 TDI Combi een aanrader.
De ervaring van Marc De Muyer met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Wilk Vida 450 HTD van 1500 kg geplaatst op 03-06-2015:
ik rij met deze combinatie een verbruik van 9.5l per 100km dus veel minder dan hier opgegeven
De ervaring van Marc De Muyer met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Wilk Vida 450 HTD van 1500 kg geplaatst op 03-06-2015:
ik rij met deze combinatie een verbruik van 9.5l per 100km dus veel minder dan hier opgegeven
De ervaring van J.T.Vels. met een Skoda Superb Combi 1.8 TSI (160 pk/118, Kw bouwperiode: oktober 2009 - juli 2015) en een Hobby Prestige 560 UFe van 1500 kg geplaatst op 29-01-2015:
Deze caravan is teruggekeurt van 1600 totaal naar 1500 kg heb ernog geen ervaring mee.ga er in mei mee naar Italie maar ik denk dat mijn Skoda Superb Combi 1.8 TSI het wel red laat het nog weten hoe het is gegaan in September groet J.T.Vels .
De ervaring van EG met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een Dethleffs New Line 420 van 1090 kg geplaatst op 28-06-2014:
Met de superb 1.6 tdi al drie zomervakanties met deze auto en caravan op pad geweest 2 x naar zuid frankrijk en 1x naar kroatie. rij wel de hele weg in zijn vier en heb met enkele hellingen zijn 3 nodig. gemiddelde snelheid 100+ dus hij moet wel werken. verbruik is dan ook 7,5km per liter.
hulpvering reeds vanaf het begin geplaatst. op het verbruik na is het een prima reisauto. afgelopen jaar (met 160000km) een tuning laten uitvoeren ben benieuwd of ik dit zal merken in het verbruik. De vakantie staat voor de deur dit keer een rondreis door italie met caravan de teller staat al op 215000.
De ervaring van Marcel Bleeker met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een Dethleffs Tourist light 470 van 1300 kg geplaatst op 19-02-2014:
Mijn huidige Superb II 1.6Tdi combi (ABT chip) heb ik nu 2 zomers voor de caravan gehangen. 1 x naar Krk (Kroatie) en 1 x naar Split (Kroatie). 1 x gereden via Cortina D' ampezzo (Dolomieten, Italie). Nergens problemen. Tussen de 90-100 cruisecontrol, meestal in 4 af en toe in 5. Verbruik tussen 1:10-11 met een Dethleffs 1300 Kg. 2 volwassenen en 1 kind, kofferbak gevuld met buitenboordmotor (50 Kg) en een Zodiac (totaal 100 Kg). Voor deze Superb II reed ik 2 jaar lang in een Superb II 1,9 Tdi en daarvoor 3 jaar in een Octavia 1.9 Tdi. Heel Europa doorgereden, Alpen (niet altijd autobahn). Nog nooit het gevoel gehad iets tekort te komen. Kortom helemaal prima! In mij huidige Superb heb ik wel extra MAD luchtbollen. Ik vind het beter rijden dan zonder. Minder doorhangen en stabieler. Totaal met deze 3 auto's ongeveer 30.000 km gereden met de zelfde caravan.
De ervaring van D.Schipper met een Skoda Superb 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - 2015) en een Fendt Bianco 445 TFB van 1390 kg geplaatst op 23-06-2013:
Inmiddels 2 jaar met de Skoda Suberb Combi 1.6TDI weggeweest in combinatie met een Fendt TFB 445 Bianco uit 2010. We gaan meestal naar de Franse alpen en de Skoda kan het redelijk aan, in de bergen met veel bochten is het wel veel schakelen tussen 2 en 3e versnelling. De 3 ligt net iets te ver zodat er flink toeren gemaakt moet worden in z'n 2 wilt hij op wat steilere stukken goed in de 3 oppakken. Verbruik op vlakke met fiets op het dak ca. 1:10/11 in de bergen 1:9.
Zonder caravan 1:18/19. Stabiele combinatie weinig last van slingerbewegingen. Fendt ligt ook perfect achter de Skoda. ik rij meestal in 4e versnelling ca. 95 km/u. Bij wind mee of in zucht van vrachtauto af en toe in de 5e versnelling. Op stuk bij Luik gaat de Combi incl 4 personen en caravan met gemak met 80 km/u naar boven. Kortstondig kan in de derde versnelling makkelijk 80 worden gereden en houdt deze vast op de meest steile stukken.
Kortom goede Combi die voor veeleisende snelrijdende caravaners net iets te kort komt maar voor degene die echt vakantie heeft, ook onderweg, is het zeker een aanrader.
De ervaring van Alex met een Skoda Superb Combi 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: oktober 2009 - juli 2015) en een HomeCar Racer 48 KMU van 1500 kg geplaatst op 03-06-2013:
Wij zijn nu al een aantal malen met deze combinatie op stap geweest, zowel in Nederland als in Frankrijk. Normaliter rij ik tussen de 100 en 110 km/u, een snelheid die de combinatie goed aan kan, MITS de kogeldruk flink hoog is (minimaal 75 kg). Daaronder wordt de combinatie namelijk wat nerveus en zakt de kogeldruk onder de 60 kg, dan is het zelfs oppassen geblazen.
Omdat de auto flink door zakt (er ligt ook nog de spreekwoordelijk mut aardappelen in de kofferbak), heb ik er wel hulpveren (MAD) onder laten zetten en die bevallen prima.
Het gemak waarmee de auto de caravan voort trekt, blijft verbazen. Zelfs bergop heeft de motor nog voldoende reserves en sleurt hij de combinatie gerust met 110 km bergop en kan zelfs (als het moet) nog wel wat versnellen. Wel even opletten dat je bij bergaf wel wat vaarrt mindert en vooral zelf terug schakelt naar de 4e of 5e versnelling, in ieder geval zo ver dat je merkbaar gas moet geven om op snelheid te blijven. De DSG schakelt bovenop namelijk vrolijk op naar de 7e versnelling en dan gaat het bergaf al snel te hard. Overigens is het dan niet zo dat je, mocht je vergeten terug te schakelen, meteen in de problemen komt. De caravan waarschuwt in eerste instantie door wat onrustig te gaan schommelen en dan heb je nog meer dan genoeg tijd om zo ver terug te schakelen dat je voelbaar op de motor gaat remmen.
Ook het vlakke schakelt de bak gewoon door naar de 7e versnelling en dat rijd prima. Het actuele verbruik ligt in deze versnelling lager dan in de 6e, m.a.w. de motor draait dan niet onder zijn toeren. Wel schakelt de DSG-bak bergop wel erg ver terug, meestal tot de 4e versnelling. Het nut hiervan ontgaat me. Als ik namelijk vervolgens handmatig op schakel naar de 5e versnelling, gaat het ook nog allemaal prima en is er meestal nog reserve aanwezig. Ook is het verbruik net ietsjes lager. Maar goed, veel scheelt het niet in het verbruik en van herrie is geen sprake, dus ik laat het meestal maar zo.
Op het vlake en bergop rij ik 95% van de tijd met de cruisecontrol aan. Door de DSG schakelt de bak zelf terug terwijl de cc wel ingeschakelt blijft. Zeer comfortabel.
Ik heb het maar één keer mee gemaakt dat ik hem bergop van de cc moest halen. De bak schakelde toen terug naar de 3e versnelling en dat vond ik toch wat te gortig. Overigens was het wel frapant dat, toen ik de snelheid ca. 10 km verlaagd had, de bak meteen doorschakelde naar de 5e versnelling...
Bergop wegrijden gaat probleemloos. Ik heb meerdere keren op hellingen van ca. 15% stil gestaan, waarbij de weg bezaaid was met losliggend grind en zand. Gewoon de anti-slipregeling uit, flink gas geven en dan de rem los laten. Geeft flink wat kabaal en de auto kan flink gaan schudden, maar het werkt uitermate effectief, zelfs toen één voorwiel op een zanderig talud stond. Die keer was de weg bezaaid met kuilen en richels en elke keer als we daar over reden, merkte je wel dat de banden, door de relatief lage druk op de voorwielen, aan hun einde van hun grip zaten, waarbij het stijgingspercentage van boven de 20% de zaak ongetwijfeld geen goed deed. Telkens sloegen de wielen door en moest het span weer opnieuw vaart maken. Maar met gevoel gas blijven geven en de hele handel kwam wel boven. Sindsdien heb ik een vrijwel onbegrensd vertrouwen in de Superb als caravantrekker :)
Omdat de auto standaard van een hill hold voorzien is, blijft de rem na het loslaten van het pedaal nog maximaal (totdat de auto gaat rollen) 2 tellen ingeschakeld. In principe volstaat dit ook bergop, maar veiligheidshalve trek ik bij steile hellingen toch maar de handrem aan, Gewoontedier? u zegt het :)
Overigens, niet onbelangrijk, de Superb blijkt standaard van een electronisch sperdifferentiëel te zijn voorzien, alleen staat dat af-fabriek niet ingeschakeld. Dit moet naderhand met VAG-COM/VCDS aangezet woren. Niet elke Skodagarage kan/wil dit, maar op internet (bijvoorbeeld op Skodaforum.nl) zijn genoeg mensen/bedrijven die het wel aan kunnen en willen zetten,
Zelf heb ik nog geen ervaring met het ingeschakelde sper omdat dit pas sinds kort bekend is. Maar gezien de beroerde omstandigheden waar het zonder sper ook al lukte, lijkt het me niet strikt noodzakelijk dit in te schakelen.
De stabiliteit is, ook bij hoge snelheden, prima mits, zoals hierboven al geschreven, de kogeldruk flink hoog gehouden wordt.
Uiteraard zit er aan de stabiliteit ook een einde. Die keer dat het stormde moest de snelheid wel wat omlaag. Maar goed, dat moest bij de SUV+caravan, die voor mij reed ook. Terwijl die bestuurder normaal gesproken een stuk harder rijd dan ik normaal doe.
Vrachtwagens hebben weinig tot geen invloed en spoorvorming evenmin. Ook bergaf gaat goed, mits je goed oplet dat je duidelijk gas moet geven om de snelheid te behouden. De snelheid breng ik dan meestal terug tot zo'n 90-95 km en dan rolt de combinatie soepeltjes en ontspannen naar beneden. Harder gaat ook goed, maar dan vind ik het persoonlijk niet meer zo ontspannen rijden. En het blijft tenslotte vakantie.
De Superb is voorzien van een aanhangwagenstabiliteitsvoorziening (TCA). Hiervoor dient echter de trekhaak af-fabriek gemonteerd te worden, omdat er dan nog een module aan de electronica toegevoegd moet worden. Helaas wil de importeur (Pon) geen af-fabriekstrekhaken aanbieden, wat ongetwijfeld met het belastingverhaal te maken heeft. Bij achteraf geplaatste trekhaken kan deze module niet meer geplaatst worden.
Al met al vind ik persoonlijk dat de prestaties en stabiliteit, in combinatie met de DSG-bak, behoorlijk comfortverhogend werken. Mijn vorige trekauto was een VW Touran 1.9 TD (105 pk) met handbak en daarin had ik veel meer het gevoel dat ik moest werken. Enerzijds omdat je steeds zelf moest schakelen (inclusief het steeds weer intrappen van de koppeling), anderzijds omdat de auto bergop veel meer liet merken op maximaal vermogen te werken. Dit laatste terwijl de snelheid bergop een stuk lager lag.
Zijn er dan geen nadelen? Ehhh, ik heb, zeker bergop, nogal last van een zware voet en dat merk je aan de pomp. Op het vlakke ligt het verbruik op 1:6,5 km/l, bergop zakt dat iets naar 1:6. Laat ik de snelheid zakken, dan daalt het verbuik op de boardcomputer aanzienlijk. Zou ik de hele tijd 90-95 km rijden, dan schat ik dat het verbruik op loopt naar de 1:8.
Dus in hoeverre het verbruik een nadeel is, heb je zelf in de hand. Dus om dit nu de auto aan te rekenen.
Al met ben ik dus zeer tevreden over de Superp. Zou ik hem sterren moeten geven, dan zou ik er 4 (van 5) geven. Die 5e ster loopt hij mis omdat enerzijds mijn inziens de kogeldruk zo'n grote invloed heeft op de stabiliteit en anderzijds enkele nuttige, wel leverbare, voorzieningen (sper en TCA) niet ingeschakeld of Nederlanders zelfs onthouden wordt.
De ervaring van Marc De Muyer met een Skoda Superb Combi 2.0 TDI aut. (140 pk/103, Kw bouwperiode: oktober 2009 - juli 2015) en een Wilk Vida 450 HTD van 1330 kg geplaatst op 15-05-2013:
Verbruik op 600km naar Normandie en terug is 9.3 tot 9.5 bij 100km per uur op de snelweg
De ervaring van Peter de Bruin met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een Fendt Bianco 470 TFB van 1448 kg geplaatst op 05-10-2012:
Afgelopen zomer naar Italie geweest en via de Brennerpas gereden en heb de goede keuze gemaakt met de Skoda. Ik werd steeds blijer van het rijden, de statistieken van de trekkracht en snelheid waren bij mij aanmerkelijk anders, wij zaten met 5 personen in de auto en toch was het mogelijk om constant 110 km te rijden in zi'n 5e versnelling, ook de kleine stijgingen kon ik blijven rijden in 5, uiteraard wanneer het toerental te laag (-1900) terugschakelen naar 4. Verbruik is uiteraard veel hoger dan wanneer je zonder caravan rijdt maar dat is logisch, gemiddeld 1 op 10 gereden. Dat is netjes hoor, hiervoor een C4 Picasso gereden en daar was het al een hele klus om 1 op 6 te rijden (benzine). Hulpveren zijn wel aan te raden, de auto hangt al wat lager dan gebruikelijk maar met 5 man, bagage en 80 kg op de haak hangt hij wel door.Al met al een fijne combinatie en iedereen aan te raden.
De ervaring van Bert met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2008) en een Eriba Living 430 van 1300 kg geplaatst op 11-07-2012:
Inderdaad een heerlijke trekauto! En gelukkig met een beter verbruik dan Robert had! Ik haal met caravan toch 1:9 gemiddeld. En met de 62(!) liter tank is dat toch ruim 500 kilometer per tank.
De ervaring van Bart met een Skoda Superb 1.8 TSI 4x4 (160 pk/118, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Fendt Saphir 450 QB van 1300 kg geplaatst op 03-07-2012:
Ik ben met een Superb 1.8 TSI 4x4 naar Zuid Frankrijk gereden. Trekkracht is inderdaad formidabel, je merkt niet dat je in een benzineauto rijdt, verbruik is wel even slikken als je voorheen diesel gewend was, Verbruikte nu tussen de 1 op 7 en 1 op 8 bij snelheden rond de 90/95 km/h. Met mijn A6 haalde ik ongeveer 1 op 10 en soms 1 0p 11. Verder geen klagen over de superb en bij noodweer in Belgie op blank staande snelweg geen enkele keer last gehad van het vele water op de weg.
De ervaring van WVA met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een TEC Travel King 540 GK van 1300 kg geplaatst op 14-09-2011:
Naar Spanje geweest en verbaast over de kracht, souplesse en comfort. Schakelen is veel minder nodig dan het rapport aangeeft.Kon bijna alles in de 4 doen. Steilere langere hellingen (vanaf een procent of 5) in de 3 gedaan zoals bij Luik omhoog. Dan nog steeds 80+. Verder overal 100 km/h gereden. Motorolietemperatuur continu gevolgd op het dashboard. Geen centje pijn. En dat voor een 1.6je! Ook geen hinder gehad van het doorveren. Heb geen hulpveren, ga deze ook niet monteren.
De ervaring van Bart Debaere met een Skoda Superb Combi 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: augustus 2010 - juli 2015) en een Knaus Sudwind 450 KU van 1300 kg geplaatst op 02-08-2011:
Met combinatie Skoda Superb combi 2.0 CR TDI 140 pk en Knaus 450 KU (beladen 1300kilo) naar Kroatië geweest. Op vlakke wegen cruisecontrol en hoogste versnelling aan een snelheid van 95km/h. Op steile hellingen terugschakelen naar 4de versnelling en aan zelfde snelheid naar boven. Kortom goede combinatie. Verbruik over 3500 km met caravan een mooie 7.8 liter op 100km (ongeveer 1op 12).
De ervaring van John Rave met een Skoda Superb 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - 2015) en een Burstner Ventana 480 van 1350 kg geplaatst op 30-07-2011:
Medio juni 2011 de Skoda opgehaald bij de dealer die niet echt een advies kon geven over het trekken van een caravan. Gelukkig stond er op deze site een gebruikerservaring waardoor ik koos voor de Skoda.
Afgelopen juli zijn we 3 weken op vakantie geweest naar ZuidFrankrijk. De heenweg over Parijs naar Beziers en de terugweg over Lyon en Luik.
Ik ben uitermate enthousiast over de trekkracht en het comfort van deze auto. Met de cruise control op de 108 km per uur reed die tamelijk eenvoudig door Frankrijk heen. De vijfde versnelling lijkt net iets te zwak en daardoor veelal in de vier gereden. Op de wat steilere hellingen af en toe moeten terugschakelen naar de drie. De combinatie lag echter als een blok op de weg. Helaas heb ik niet goed op het verbruik gelet maar volgens mij rond 1 op 10.
Absolute aanrader wat mij betreft. Veel ruimte, genoeg power voor een acceptabele prijs.
John Rave
De ervaring van Schaafsma met een Skoda Superb 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - 2015) en een Sprite Super 450 CF van 1300 kg geplaatst op 18-07-2011:
Van de zomer hiermee drie weken naar Normandie geweest. Prima combinatie. Op de vlakke weg kun je in de 5e versnelling nog prima meekomen. Rijd zelf 95 km per uur. Helling van 2 a 3 % is te doen in zijn vijf als deze niet te lang is, anders terugschakelen naar zijn 4. Toerental is op een vlakke weg in zijn 5 dan 1700. Verbruik zonder wind is dan ongeveer 1 10a11 en met wind tegen 1 op 9. Wel loopt het verbruik fors op ten opzichte van het verbruik zonder caravan, dan haal ik met deze snelheid 1 op 18. Ook op de wat steilere hellingen ( pont de Normandie ) kun je prima meekomen in zijn 3, verbruik is dan wel fors met 1 op 5. Ik zorg wel dat de beladings verhouding ongeveer 70% is. Caravan ligt verder als een huis achter de auto, heb wel hoge druk banden. Ondanks het verlaagde onderstel en de vele hobbels op het Franse platteland nergens problemen gehad. De 1.6 Greenline bevalt dus prima, veel beter dan verwacht
De ervaring van Henry Dukel met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een LMC Dominant 485 D van 1300 kg geplaatst op 18-07-2011:
Net aangeland op de camping in zuid-franrijk, ben ik blij verrast met de trekcapaciteiten van de nieuwe Skoda Superb combi greenline.
Zonder hulpveren ligt de Skoda laag, maar ligt niet hinderlijk op zijn gat.
Trekken doet 'ie als de beste. Bij hele stijle hellingen terug naar 3, maar toch 90-100 km/uur. gemiddeld 110 km/h op de cruiscontrol. Bij lagere snelheden is de 5e versnelling soms niet te gebruiken. gemiddeld tijdens de heenreis 1:10. Dankzij de riante binnenruimte i.c.m. de trekkracht en het comfortabele rijgedrag (ook met de caravan erachter), zou ik deze auto iedere caravanliefhebber aanraden!! (Ik heb een oudere LMC Dominant 430P van 1100 kg beladen).
De ervaring van A. Hazekamp met een Skoda Superb 1.9 TDI Greenline (105 pk/77, Kw bouwperiode: september 2009 - januari 2011) en een Hobby Excellent 540 UFe van 1490 kg geplaatst op 01-07-2011:
Ik ben afgelopen zomer met deze combinatie op vakantie geweest. We zijn naar zuid frankrijk geweest. Ik heb bij Luik geen enkel probleem gehad gewoon in z'n 3 naar boven met een snelheid van 85 km per uur. Zonder problemen. Op de autoroute in zijn 4 op de cruise control ( 90km) en ik had er geen omkijken naar.
Verbruik van rond de 8 liter per 100. Solo heb ik een verbuik van 4.3 liter op de 100( ik rij vaak lange afstanden)
De ervaring van WVA met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een TEC Weltbummler 510 GK van 1300 kg geplaatst op 17-06-2011:
De eerste km's met caravan in Nederland afgelegd en dat vie niet tegen! Zelfde ervaring met het verbruik, tussen de 1:8 en 1:12 met een caravan van 1300kg. De schakelindicator werkt zeer precies. Geeft uitstekend aan wanneer op of terug te schakelen (bij hellingen e.d) De 5 is bij goed bruikbaar op de snelweg boven de 90 km/uur, op de teller. Daaronder loopt de motor in 4 mooier. Al met al is het me zich zeer meegevallen. Ben behoorlijk in pk's en NM's teruggegaan, maar met de eerste ervaringen zie ik de Alpen met alle vertrouwen tegemoet
De ervaring van Henry Dukel met een Skoda Superb Combi 1.6 TDI (105 pk/77, Kw bouwperiode: november 2010 - juli 2015) en een LMC Munsterland 475 RD van 1400 kg geplaatst op 03-04-2011:
Zaterdag voor het eerst een caravan achter de nieuwe superb greenline 1.6 tdi gehangen. Kracht voldoende aanwezig, maar de actieradius wordt erg beperkt. Zonder belading lust de 1.6 tdi greenline 1:8, terwijl ik solo 1:18.8 rijd.
Stabiliteit is goed, wel wat deinig weggedrag.
Ondanks het sportonderstel hangt de combi wel door. Nu maar afwachten wat hij doet
tijdens de somervakantie....
Als je korting kunt bedingen voor het verwijderen van de 5e versnelling, zou ik het zeker overwegen ;-)
Met caravan erachter is het bij 90 km / uur zuinigerven comfortabeler om in zijn 4 te rijden. Ik ben bang dat ik bij Luik naar 3 of zelfs naar 2 moet.
De ervaring van J. Roubos met een Skoda Superb 2.0 TDI (140 pk/103, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Knaus Sport 500 van 1295 kg geplaatst op 03-03-2011:
De Skoda kan deze carvan vlot trekken, ligt mooi stabiel achter de auto en reageert prima. Verbruik (bij houden aan wettelijke snelheden) ongeveer 1 op 10/11 (zonder caravan 1:19) maar als de snelheid boven de 90 komt loopt het verbruik snel op, dan kom je met de 60 liter tank niet zo heel ver. Ook blijft de combinatie mooi vlak, de vering is prima op de beladen toestand berekend (volle kofferbak, 3 kinderen) Kortom, zeer treveden over deze combinatie.
De ervaring van Robert met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut. (163 pk/120, Kw bouwperiode: 2003 - 2008) en een Tabbert DaVinci 450 TD van 1300 kg geplaatst op 13-11-2010:
De Skoda Superb 2.5 tdi tiptr. (de onze was van 2004) trekt de caravan als een leeuw. Snelheden van 130 km/h en sneller zijn op vlakke weg moeiteloos te halen. Hoewel toen nog geen onveilig weggedrag merkbaar was, hebben we het er maar niet op gewaagd om nog sneller te gaan. Ook op hellingen brulde de 6-cilinder er lustig op los en deed hij moeite de koppeling van de caravandissel te rukken. Vrijwel overal kon de snelheid boven 80 km/h blijven. Vanwege de automaat was wegrijden op hellingen geen enkel probleem. Het gewicht van de auto zorgde er samen met de automaat en de antislipregeling voor dat de wielen niet gingen doorslaan.
Tot ruim 110 reed de combinatie zonder problemen in de 5e (hoogste) versnelling, voor hogere snelheden was de tiptronic terug te schakelen naar de 4e.
Het grote nadeel was het verbruik. Bij zo'n 100 - 105 km/h liep het verbruik op tot wel 1:7. Omdat wij het idee hadden dat de combinatie flexibeler was in de 4e versnelling, hebben we daar de eerste tijd in gereden. Het verbruik liep toen zelfs op tot wel 1:6! Met de 55 liter-tank gaf dat een actieradius van zo'n 300 km en een lege portemonnaie. Ook bij een zuiniger rijstijl is het ons niet gelukt het gebruik onder 1:7 te krijgen; overigens lustte de auto ook zonder caravan een forse borrel, bij rustig rijden zo'n 1:10, de voornaamste reden waarom wij hem nu hebben ingeruild voor een Octavia 1.9tdi, waarmee ik nu 1:19 a 20 rijd.
De ervaring van Manfred met een Skoda Superb 2.0 TDI 4x4 (170 pk/125, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Hobby Excellent 460 UFe van 1269 kg geplaatst op 30-07-2010:
caravan is niet precies de zelfde maar komt goed in de buurt;max 1300kg
oostenrijk geweest. de auto doet alles wat er verwacht werd van zo'n trekker. de 2.0 cdtdi met 125kw en 4x4 verbruikt tot 11l per 100km. 10.1l aan 110km per uur met cruisecontrol op vlake weg.
primma trekker
De ervaring van Ton Kuiper met een Skoda Superb 1.8 TSI aut. (160 pk/118, Kw bouwperiode: september 2008 - 2015) en een Swift Challenger 480 van 1366 kg geplaatst op 28-07-2010:
Deze zomer (2010) in Schotland op pad geweest met deze combinatie (Swift max massa 1350kg). Zeer prettige ervaring, soepel rijden en als dat nodig was snel vaart meerderen. De automaat doet aangenaam rustig zijn werk op vlakke wegen en in de bergen. Bij zeer stijle stukken wordt terug geschakeld, maar van onrustig schakelen (ik las dat in een Engelse test) was zeker geen sprake. De positieve testresultaten in Engeland (Towcar of the year) en Nederland (trekauto van het jaar) heb ik slechts bevestigd gezien.
De ervaring van Erik Hannink met een Skoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 (160 pk/118, Kw bouwperiode: oktober 2009 - juli 2015) en een Knaus Sport 500 KFU van 1330 kg geplaatst op 11-05-2010:
Combinatie rijdt prima. Ben ermee naar Normandie geweest. Bij Pont du Normady, moest ik terugschakelen om voldoende snelheid te houden. Verbruik normaal ca. 1 op 10. Met caravan tussen de 1 op 5 a 6. Ligt ook aan mijn rijstijl. Met caravan vol beladen, 3 fietsen op het dak van de auto, 2 fietsen voor op de caravan en snelheid tussen de 100 en 115 km per uur vraag je ook wel wat...
De ervaring van H. Sinke met een Skoda Superb 1.8 T (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2002 - 2008) en een TEC Travel King 440 van 1160 kg geplaatst op 02-10-2008:
Voor de eerste keer op vakantie geweest met de Skoda 1.8T aut. en een TEC Travel King 430TN. Goede combinatie, is gebleken. Zeer stabiel tot 120 km/h (niet aan te raden), maar met gemiddeld 100 km/h goed te doen. Zelfs met fietsen achterop. Verbruik is dan 1 op 8 A 9. Nooit trekkracht tekort. Bij 90 km/h zeer comfortabele en probleemloos rijden.
De ervaring van gerwin met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een HomeCar Racer 45 FTU van 1200 kg geplaatst op 24-05-2008:
geweldige reisauto. Eerst een octavia 1,6 op gas voor deze homecar maar dat was absoluut geen goede combinatie. Met deze superb voldoende trekkracht en nooit het idee dat de caravan met de auto aan het rijden is in plaats van andersom!
De ervaring van hans met een Skoda Superb 1.9 TDI aut. (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2004 - 2005) en een Wilk S4-490 UE van 1428 kg geplaatst op 04-02-2008:
Mijn ervaring met de combinatie is prima. Afgelopen jaar naar griekenland geweest. Het acceleren van 70 naar 90 km valt reuze mee. Belangrijk is wel dat de caravan correct geladen is en de bandenspanning op maximum drukl. Rijden in de bergen met deze combinatie is totaal geen rpblemen. Hoewel ik deze prima eigenschap toeschrijf aan de automaatische versnellingsbak. Bij het afdalen in de bergen met deze combinatie is het sterk aan te bevelen de automaat op manueel te zetten daar de motor niet affremd in de drive stand.
Het verbruik is ook meegevallen een gemiddelde van 10.3 liter op 100 km.
De ervaring van Smit met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Adria Altea 461 van 1100 kg geplaatst op 30-03-2007:
Een zeer comfortable limo en oersterke caravantrekker.
Verbruik 1:13 met cruisecontrole. Nog nooit zo ontspannen naar het zuiden gereden.
De ervaring van Anne Rein met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96, Kw bouwperiode: 2002 - 2005) en een Hobby De Luxe 450 UF van 926 kg geplaatst op 11-01-2007:
Na een Octavia 1.6 benzine overgestapt op deze diesel en ik ben dolblij. Geen enkel probleem meer op een helling ondervonden. Als een vorst op de cruisecontrol door Frankrijk. Je gaat makkelijk (te) hard. Verbruik niet erger dan 1:11
Reviews geplaatst op TowCar.info van de Skoda Superb.
De gewichtsverhouding in Engeland wordt berekend volgens de British Towing Code (loaded weight caravan / kerbweight car).
De ervaring van mark taylor met een Skoda Superb 1.4 TSI PHEV (218 pk/160 Kw, bouwperiode: 2020-2023) en een Bailey Pegasus GT65 Rimini van n.b. kg geplaatst op 11-01-2007:
Based in Devon and mainly used in the southwest so far. One longer trip to Snowdonia dropped mpg to 25, then I learned the battery management settings to leave some electric power for the steep and difficult bits. MPG now normally 28, or 30 in easy conditions. This outfit is very stable and easy to drive, with the flexibility and economy of a diesel (which is what I had before). You can tow using electric power only, but the range is reduced by about 50%.If you want a phev this is the one to have,
De ervaring van J.Brown met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Bailey Unicorn Madrid van 1496 kg geplaatst op 11-01-2007:
Towed this outfit since March 2017 on longish journeys from Dorset to/from Lincolnshire, Norfolk, Cotswolds, Devon,Wiltshire etc.with full loads in car(x2 adults + awning,x2aquarolls,chairs,etc.) in the van-
Fridge full, wardrobe full, bedding in bed lockers, light items in floor lockers,
Nose weight balanced to 80kg.
This gives a very very good easy to tow outfit.
Averages 28mpg in Devon and 32mpg in Lincs/Cambridgeshire.
Maintains 50 to 60 mph without strain.
DSG makes towing this outfit a pleasure.
Remains very stable even in storm winds.
Trailer control on both car and caravan ensure absolutely no towing problems at all.
Hill starts present no problems.
De ervaring van Martin Marsh met een Skoda Superb Combi 2.0 TDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2015) en een Bailey Pageant Monarch van 1276 kg geplaatst op 11-01-2007:
I have towed a Bailey pageant monarch with a Skoda superb estate elegance 170 dsg for a few years, and it is totally effortless you can easily forget your towing until you look in the mirror, Keeping my speed to the legal limits l normally return around 32mpg, it is also very easy to find yourself going a lot faster if you are not careful so now set the car speed warning to 60 mph. I have been very pleased with the car and caravan and aim to keep for quite a few more happy caravaning years.
De ervaring van G Laidler met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Bailey Ranger 550 van 1278 kg geplaatst op 11-01-2007:
Our experience of towing our Bailery Ranger 550/5 with this car for the last two years is excellent. The car scarcely breaks sweat and can tackle anything with ease. Just returned from a return trip from the North East to Oban. This includes some fairly long sustained climbing and lots of twists and turns through Loch Lomond. Achieve 28-30 mpg consistently and kept up with the traffic flow. The DSG is fantastic and makes the experience effortless. Swept up M74 with cruise control at 63mph. The only disadvantage we have is with the Elegance model and 18" rims, the low profile of the car limits clearance under the jockey wheel.
De ervaring van A. Barnett met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI (155 pk/114 Kw, bouwperiode: 2002-2003) en een Swift Challenger 490 van 1550 kg geplaatst op 11-01-2007:
This my second Superb 2.5TDI but this one is an Auto. The manual gearbox is the best option for towing as you have an extra gear but the Auto still tows great,very relaxed!. I have added MAD spring assistors to mine as fully loaded with my caravan and bikes on the rear and Dinghy on top it is a little low at the rear but this solved that issue. A great tow car and very comfy too.
De ervaring van Owen met een Skoda Superb Combi 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2009-2015) en een Sterling Elite Searcher van 1804 kg geplaatst op 11-01-2007:
This car is a great towcar very comfortable and stable at motorway speeds especially with a twin axle unit. It can be a little swervy at roundabouts if driven too quickly but I am an experienced towcar driver and it is easy to recover from any movement.
De ervaring van M Howden met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Eriba Nova 570 van 1610 kg geplaatst op 11-01-2007:
It is only a couple of years that I have been towing caravans, but with a nose weight of only 55Kg, pulling the Hymer is a comfortable experience. So far we have only done Devon and Norfolk, but at a steady 100Kph, it returns 26/27 mpg and rarely changes down on a hill. It's such a pity that Skoda don't make a 4x4 auto diesel.
De ervaring van Jac met een Skoda Superb 2.0 TDI (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Swift Charisma 545 van 1485 kg geplaatst op 11-01-2007:
The towing ability of the Skoda is very good. As there are normally only two of us plus dog, we never use the maximum payload allowance making the van lighter than 1485Kg. As always carefull loading of the van is required to achieve a stable drive making use of the available space inside the car for luggage, tv etc. The whole outfit is quite long as the Skoda is quite a long car, however it is no more difficult to tow with than most other cars; easier than a Freelander Mark 1 (and facelift model) as the turning circle of those cars is very poor.
De ervaring van Brian Appleby met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Bailey Pageant Bordeaux van 1321 kg geplaatst op 11-01-2007:
excellent outfit, 28-30 mpg fully laden with 4 adults for a 2 week jaunt to France including 2 sets of golf clubs and full awning, no problem at all, treat yorself to spacious motoring and a great tow car
De ervaring van John met een Skoda Superb 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Swift Charisma 570 van 1452 kg geplaatst op 11-01-2007:
Caravaning since 2007 and have had a couple of tow cars in that period. Prvious car was BMW 530d touring. The Superb is very close to the BMW in terms of pulling power but I find it very important to have the nose weight correct for the Superb. The long tail end on the Superb makes the rear drop and front rise if the balance of weight is not correct. The BMW was self levelling, so no worries there. The Superb is very well equipped, with the Sat Nav stealing the show. Easy to use and simple to view on large screen or small screen between the dials. This small screen also displays your text messages, which is very handy. The Superbs rear leg room is massive. I have to young girls, so heavy items can be placed behind the front seats, which keeps the weight off the rear axle. One little problem that I have not yet solved is that the rear parking sensors are set off by the Alko Towball when the cover is on. Great economy even when towing, but the fuel tank seems small at 60 litres. Wifes little 1.4tdi Skoda has a much bigger tank. The car is well built and feels as expensive as the BMW but obviously cost a lot less. Don't buy a Passat or an A6 until you've tried this car. You wont be dissapointed
De ervaring van Brian met een Skoda Superb 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Geist Xklusive 559 van 1415 kg geplaatst op 11-01-2007:
Tows the Geist like a dream, but just keep an eye on the noseweight
De ervaring van JITSU met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2008) en een Swift Challenger 490 van 1600 kg geplaatst op 11-01-2007:
I looked long and hard for a Superb 2.5 as I originally towed with an Octavia my new Challenger was far too heavy so the Superb was the obvious choice for me. The towing performance is effortless,hit 60-65mph on the motorway and put the cruise on and it will happily stay at that speed despite the gradient and it will still return around 26mpg. Acceleration and driving off motorways is just as effortless. Great combo.
De ervaring van Neil Middleton met een Skoda Superb 2.0 TDI aut. (140 pk/103 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Swift Challenger 540 van 1490 kg geplaatst op 11-01-2007:
Very good economical outfit I get 28-30 mpg whilst towing. DSG gearbox very good for controlling speeds on steep downhills.
De ervaring van Stan met een Skoda Superb 2.0 TDI (170 pk/125 Kw, bouwperiode: 2008-2015) en een Coachman Pastiche 520/4 van 1575 kg geplaatst op 11-01-2007:
Over the past 40 plus years of towing with a mixture of cars and caravans I can with hand on heart say we now have the best of both worlds, the caravan suits our needs perfectly, although just the two of us we opted for the four berth for the extra seating etc. As for the tow vehicle it is what it says on the can 'SUPERB' I have owned more cars than I care to remember, this car seems to have taken all the best parts from the best cars and built this Superb, the interior is luxurious with just the right amount of toys, the boot/hatch works a dream the steering, handling, ride, engine etc brilliant, if I was really picky the gearbox sometimes is not as smooth as it could be (or is it me?) its quite a long vehicle hence the masses of rear leg room so it takes up a bit of room when parking, I will say it is annoying having the hand break against the passenger seat it would have been much less inconvenient for both passenger and driver if it had been located next to the drivers seat, having said that I am as stated being picky, so much so if I get another car it would have to be a Skoda Superb.
De ervaring van Nigel and Wendy met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Avondale Eagle van 1460 kg geplaatst op 11-01-2007:
As there are normally only the two of us using the Eagle we never use the full payload, but even with our young grandson on board with extra clothes, toys etc. the Superb has proved itself to be an excellent tow car. We get 33-34 mpg and the car has plenty of extra power when travelling at motorway speed limits. This is by far the best tow car we have had, and is very comfortable and economical. The Eagle is the L-shaped lounge version, and we are able to give our grandson his "own" bedroom - with the dog for company - while we have all the comfort of a full double bed!
De ervaring van Peter Ashley met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2008) en een Avondale Argente 555-4S van 1400 kg geplaatst op 11-01-2007:
Just completed my first week trip with this set-up. It's the first time Iv'e towed a caravan and was pleasantly surprised after initial apprehension. The car is so big, heavy and powerful it was no effort pulling the Avondale.
Start point was Rochdale finishing at St Johns-in the-Wold. When I got north of Lancaster I started to encounter the first inclines on the M6. The Skoda just pulled away effortlessly in 6th gear, at times I had to keep checking the rear view mirror to see if it was still there. Being new to caravaning I did everything by the book, car tyre pressures, caravan tyre pressures, axle weight distribution and everything was perfect.
My wife and I had a lovely week in the Lakes, the Avondale was perfect and the Skoda faultless. If you are looking for a tow car I would have no hesitation in recommending this vehicle. It was also the "Caravan Club" tow car of the year 2008
Peter Ashley
De ervaring van Peter Ashley met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI (155 pk/114 Kw, bouwperiode: 2002-2003) en een Avondale Argente 555-4S van 1400 kg geplaatst op 11-01-2007:
This is just a preliminary first look at this mix.
I am 65 years old and retired and this is our first caravan.
Anyway bought the Avondale Saturday gone and had to drive 90 miles to Hull on the M62 to pick it up. I went through a three hour get to know you session with the owner and got everything hooked up. Must admit I was a little apprehensive when I stood back and looked at the length of the whole set up, eighteen foot of car and another twenty four foot of caravan.
Anyway my fears were short lived because after a couple of miles I was on the M62 and totally relaxed. I really couldn't believe how easy and smooth the ride was. Two long inclines on the M62 were taken without a blip, the Superb pulled up the inclines maintaining 60 mph in sixth gear. I was going to flip on the cruise control but I was enjoying the experience so much I didn't bother. Coming off the M62 I had about 3 miles to home and the stop start aspect was equally good. The low end torque the Superb has makes for excellent and very smooth take offs. The weight match I had already done on this excellent site so I knew I had the perfect 85% match. I was determined to stay to the 85% guidline because of my inexperience.
So to sum up anyone who is thinking of looking at Skoda's excellent Superb as a tow car will not be disappointed, its an absolute dream tower. From being apprehensive I now can't wait for this weather to break so I can get on the road.
Regards
Peter Ashley
De ervaring van Dudla met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Cristall Samoa 460 van 1190 kg geplaatst op 11-01-2007:
superb a ten vlek, takze v pohode
De ervaring van jim fergus met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Compass Rallye 524 van 1527 kg geplaatst op 11-01-2007:
My car is the elegance model and weighs 1567kg. It is fitted with 225/47x17 alloy wheels. I normally load the caravan to approx 100kg above the miro (1435kg). I never select 5th gear, as it is 25mph/1000rpm. As you will appreciate, that equates to 70mph @ 2000revs. The maximum speed limit on motorways in Britain and not a recommended speed for touring caravans. I do most of my touring in scotland, my native country, mostly up the west coast with very steep roads and passing places. The Superb is superb, I cannot fault it. It returns 30 to 33 mpg tows the caravan effortlessly and I would recommend it to anyone. The Compass is also excellent, comfortable and fitted with everything you need.
De ervaring van David Pratt met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI (155 pk/114 Kw, bouwperiode: 2002-2003) en een Coachman VIP 460/2 van 1430 kg geplaatst op 11-01-2007:
First class towing car and it is comfortable and capable.
Difficult to keep it to 60mph because there is no labouring of the engine.
De ervaring van Petr met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Knaus Sport 420 LD van 1240 kg geplaatst op 11-01-2007:
a nebo takhle :-)
De ervaring van Malcolm Cowan met een Skoda Superb 2.5 V6 TDI aut. (163 pk/120 Kw, bouwperiode: 2003-2008) en een Coachman Amara 520/4 van 1325 kg geplaatst op 11-01-2007:
A wonderful combination. I have towed the Coachman for several years with a 2 litre Omega but the Superb puts it in the shade. You don`t know the van is behind you.Would strongly recommend
De ervaring van paul whiting met een Skoda Superb 1.9 TDI (131 pk/96 Kw, bouwperiode: 2002-2005) en een Abbey Aventura 320 van 1339 kg geplaatst op 11-01-2007:
I own a 2001 Abbey 320 and a Dec 2003 skoda superb 130 tdi comfort.
I have covered over 7500 miles with this outfit over the last 14 months and I have to say I am very pleased with the results.
We drove to the Costa brava spain last summer without any problems. The long wheel base of the car soaks up any bounce betwen the van and car. the performance is brilliant, the car pulls through the gears with very little effort and can cruise all day on the motorways in fifth gear at around 60 to 63 mph.
Fuel consumption if driven hard and fully loaded on the flat on a windy day it only gives 23 mpg.
Driven at a holiday steady pace it wll give back 27-28 mpg.
My car has just covered 119000 miles 11200 during our trip to Spain and back, still performs as it did when it was new.
The van tows like a dream once you have carefully packed the van for a two week holiday as being a end bathroom model the leveling of the van takes a little care to get right. I hope this helps if you are considering either a Skoda Superb or a Abbey 320 or both.
My next Car will be another Skoda superb and we will be looking at the Swift group of caravans.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.