De ervaring van Jeroen met een Tesla Model Y RWD (325 pk/239, Kw bouwperiode: 2022 - heden) en een Knaus Sudwind 450 FU van 1300 kg geplaatst op 28-07-2024:
Dit jaar met een tesla model y standaard range op pad naar Scandinavië. Is het te doen, tja, eigenlijk net niet. Met een range van 140-150km max. Bij zon 80kmh sta je wel veel bij de snellader (die soms ook qua snelheid te wensen overlaat). Vaak sta je toch zon 30-45 min te wachten, vaak met af en aankoppelen omdat er geen rekening gehouden is bij de meeste superchargers met aanhanger. Qua afstanden tussen snelladers, dat is wel voldoende, zeker in Scandinavië. Daar zijn ze wat dat betreft toch al wat verder. Een keer 500km gereden, dat is eigenlijk net te veel met alle laadstops.
Qua rijden gaat het wel allemaal prima, stabiel, snel en redelijk comfortabel.
Ruimte in de tesla ook te over. Als een long range variant tot zon 300km kan rijden zonder laden (en het laden qua tijd niet verdubbeld) dan wordt het allemaal wat acceptabeler. Hybride is denk ik voor caravan trekkers nog steeds het beste van 2 werelden.
De ervaring van Harmen met een Tesla Model Y Long Range Dual Motor (351 pk/258, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Knaus Sudwind 500 FDK van 1400 kg geplaatst op 08-05-2024:
Ik kan niet anders zeggen dat het rijden met een Tesla MY met een caravan erachter echt top gaat. Super stabiele combinatie. Je moet wel voorbereid zijn om iets langer en mogelijk iets vaker te stoppen dan dat je gewend bent met een ICE combinatie.
Praktijkverbruik met een snelheid van 90-100 km/h is ongeveer 350-370 Wh/km. Zuiniger kan zeker als je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen rijdt.
Wij (2 volwassen, 2 kids en een hond) zijn met onze Tesla MY LR met een Knaus Sudwind van 1500 kg erachter naar zuid Frankrijk op vakantie geweest. Via de Route du Soleil en de Alpen zo'n 2600 km met de caravan erachter gereden, waarbij we ongeveer 950 kWh stroom verbruikt hebben. Op het gemak gereisd met ongeveer 500 - 700 km per dag, waarbij we per dag 3 à 4 laadstops hadden.
De geplande snellaadstations lagen 150 -180 km uit elkaar, waarmee de afstand tussen de laadstops met 60-80% bijladen en een snelheid van 90 - 100 km/h goed te rijden was. Met kinderen en een hond is de accu vaak al eerder vol genoeg dan dat alle andere pauze dingen gedaan zijn. Totaal hebben we wel 16 laadstops moeten maken met caravan erachter, waarbij we gelukkig slechts 2 keer hebben moeten afkoppelen.
Tips:
- Sommige Tesla SuC liggen op het parkeerterrein van een supermarkt, handig om gelijk boodschappen te doen. Wel kan het krap en/of druk zijn, waarbij anderen er niet op voorbereid zijn dat je er met een caravan rondrijdt (wat natuurlijk begrijpelijk is).
- Soms kost het meer moeite om de auto met caravan te parkeren bij een laadpaal, afkoppelen is dan gewoon makkelijker en sneller.
- Zo ver ik heb kunnen zien heeft bijna iedere aire langs de Route du Soleil een laadstation, dus plannen is op zich alleen nog noodzakelijk als je geen zin hebt in afkoppelen.
Tops:
- De meeste (nieuwe) Fastned locaties zijn zeer geschikt voor auto's met caravan/aanhanger.
- Met een premium abonnement bij Fastned krijg je 30% korting op de kWh prijs en is daarmee concurrerend met Tesla SuCs.
- Een Tesla heeft bij Fastned de mogelijkheid voor plug 'n' charge, ideaal inpluggen en laden.
- Bergop rijden, was er een helling na luik?? Niks van gemerkt.
- Niet bergop rijden, ook top! Je vergeet bijna dat er wat achter hangt.
- Laadstations die een stuk schoner zijn dan die vieze parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de snelweg waar je veelal moet parkeren met je caravan.
De ervaring van Cor met een Tesla Model Y Long Range Dual Motor (351 pk/258, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een LMC Musica 470 E van 1494 kg geplaatst op 12-08-2023:
Tesla is een prima trek auto je merkt haast niet dat er een caravan achter hangt. Inhalen is helemaal geen probleem.
Afstand Max. 200km dan moetje weer opladen. Bij goede supercharger binnen een half uur weer voor 80% vol. Voor de reis wel een planning maken ivm opladen.
De ervaring van Hans met een Tesla Model Y Long Range Dual Motor (351 pk/258, Kw bouwperiode: 2021 - heden) en een Burstner Ventana 430 van 1200 kg geplaatst op 14-07-2022:
Zojuist, juli 2022, zijn wij weer met onze Bürstner caravan op vakantie naar een camping in de buurt van Echternach geweest. In het verleden hebben voor de caravan o.a. een Subaru Forester en een Skoda Octavia Diesel met DSG gestaan. Deze caravantrekkers voldeden bijzonder goed.
MAAR in vergelijking met mijn nieuwe Tesla Model Y Long Range Dual Motor (mond vol) vallen beide in het niet. Natuurlijk is de aanschafprijs van de Tesla wel hoger.
Hieronder volgt geen verhaal, maar meer een opsomming van gegevens van de heen- en terugreis.
Normaal rijd ik, mij redelijk houdend aan de maximum snelheden, 145 Wh/km.
Gewicht op de weegbrug van de combinatie zonder 2 volwassenen en hond was 3380 kg.
De onderverdeling zal zo rond de 2200 kg voor de Tesla en 1180 kg voor de caravan zijn geweest.
Op zowel de heen- als terugreis de acc op 90 km/pu gezet en rustig met het vrachtverkeer meegereden. Praktijk was dat we zo rond de 85 km/pu hebben gereden. Deze snelheid werd zowel berg op als berg af zonder problemen vastgehouden.
Gestart met 99% accu. Na 186 km in Urmond nog 28% over. Verbruikte energie was 285 Wh/km.
Geladen tot 80% en 64 km doorgereden naar Verviers. Daar met 53% aangekomen en weer tot 94% opgeladen om te voorkomen dat we op de camping “bijna leeg” zouden aankomen.
Op de camping na 122 km zat er nog 44% in de accu. Gebruikte energie was 296 Wh/km.
De terugweg zijn wij gestart met een percentage van 97% in de accu. Het navigatiesysteem gaf aan dat wij Verviers konden overslaan en met 16% in Urmond zouden aankomen. Het verbruik over die 182 km was 299 Wh/km. Op het tweede stuk naar huis, de accu was weer tot 96% geladen, werd 186 km gereden en was het bij wegrijden berekende eindpercentage 18%. De veel vlakkere rit kon nu met 264 Wh/pu worden afgelegd en dat betekende dat er bij thuiskomst nog 31% in de accu over was.
De conclusie:
Ook het trekken van de caravan met een Tesla zorgt voor een verdubbeling van het verbruik, maar dat is vergelijkbaar met een benzine/diesel auto.
Het rijden met de combinatie was één groot feest. Geen last van windgevoeligheid door inhalende bestelbussen en die 3 keer dat ik toch een vrachtwagen inhaalde zat ik binnen 2 tot 3 seconden van 80 op 105 km/pu.
Ik onderschrijf de gebruikerservaring van Pieter met zijn Tesla Model 3 LR dan ook volledig.
Is er dan geen nadeel/teleurstelling te melden?
Natuurlijk wel. Mijn Model Y heeft als optie de “Enhanced Autopliot”. Helaas werkt die optie niet met een caravan/aanhangwagen erachter.
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.