Caravantrekker.nl

Gebruikerservaringen
Volkswagen California

Sorteer op:


Volkswagen California Blue Ocean met een Biod

De ervaring van Menno met een Volkswagen California Blue Ocean (150 pk/110, Kw bouwperiode: 2024 - 2024) en een Biod Nomade Menno van 1350 kg geplaatst op 27-09-2024:

Dit is niet helemaal een doorsnee combinatie. De auto mag bijna 1000 kg meer trekken dan hij hoeft en de caravan weegt nog niet helft van de auto waardoor de stabiliteit bij elke snelheid voortreffelijk is. Het verschil met en zonder caravan is eigenlijk heel klein. Ingehaald worden door snelle busjes is niet voelbaar en ook bij het zelf inhalen van vrachtwagens voel je niets van zuiging in de auto. De stabiliteit is echt ongelofelijk ook bij een stuuringreep op hoge snelheid. Uiteraard speelt ook mee dat de BIOD door zijn vorm, maatvoering (relatief lange dissel) en onderstel met schroefvering comfortabel rijdt.

Toch heeft het hoge gewicht van de California ook nadelen. Immers bij het optrekken en accelereren en bij het rijden op een helling moet de motor veel kracht leveren voor al dat gewicht (ruim 4 ton). Of het gewicht dan in de auto zelf zit of er achter hangt maakt niet uit. Gelukkig is de 150 pk diesel wel sterk genoeg om in combinatie met de 7 traps automaat (DSG) voldoende prestaties te leveren. De DSG schakelt snel naar een hogere versnelling en zou iets alerter kunnen terugschakelen. De prestaties zijn dik in orde en kan je goed met het verkeer meerijden (net zo snel als zonder caravan). Wat heel knap van de DSG is dat die zelfstandig kan terugschakelen om helling af op de motor af te remmen. Zowel bij gebruik van de ACC als na het aantikken van het rempedaal. Het rijdt dus heel gemakkelijk en ontspannen.

Doordat de auto zelf zwaar is en ik soms ook rij met fietsen achterop de auto in combinatie met een behoorlijke kogeldruk hangt de bus met caravan toch wel iets achterover. In het rijden merk je daar weinig van maar de kogel van de trekhaak zit eigenlijk iets te laag bij verkeersdrempels. Ik heb nog geen hulpvering gemonteerd maar ga dit wel overwegen.

De VW is over de spiegels 230 cm breed terwijl de BIOD maar 214 breed is. Wettelijk is het zicht met de standaard spiegels net voldoende. Maar alleen met caravanspiegels kan je echt goed achter de caravan kijken en het verkeer zien dat direct achter je rijdt. Dat vind ik vooral op snelwegen toch prettig. De Mileco spiegels trillen meer dan de Emuk's maar het nadeel van de Emuk's is wel dat die de auto wel erg breed maakt. Bijna 3 meter! Ik heb ze dan ook ingekort (afgezaagd) zodat ik goed zicht heb en de spiegels niet verder uitsteken dan 2.60 m.

De originele fabriek trekhaak heeft Volkswagen prima aangesloten waardoor de constante en geschakelde stroom werkt en ook de detectie van de knipperlichten en remlichten goed werken. Helaas geeft de auto wel een foutmelding als het ITBS systeem een anti slinger ingreep heeft gedaan omdat dan de remlichten aan gaan en de auto dat niet snapt. Gelukkig heeft Triorep daar wel een oplossing voor.

Het rijden met de California en de BIOD is heel comfortabel (ook met de ACC) en het rijdt zeer ontspannend. Op de vlakke weg zit je zo op 120 km/u en op autobaan hellingen voel je wel het gewicht maar kan je nog steeds elke vrachtwagen inhalen. Brandstofverbruik is weinig anders dan met andere trekauto’s en uiteraard afhankelijk van de snelheid en de wind, maar 1 op 11 is soms haalbaar. Gemiddeld ga ik uit van 1 op 10 en dan valt het meestal mee.

Kortom, misschien niet de beste trekauto die je kan kopen voor 95K maar wel een hele fijne reis- en trekauto zowel als camper en als trekauto voor een caravan. Met 2300 kg trekgewicht is een veel zwaardere caravan ook geen probleem maar met het smalle en relatief kleine BIODje rijdt het wel veel gemakkelijker er lekkerder dan met de huidige moderne en zware caravans van 2 ton. En uiteraard is de bagageruimte veel groter dan bij normale trekauto's en kunnen de fietsen goed achterop de auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T4 California TDI [tuned] met een Biod

De ervaring van Menno met een Volkswagen T4 California TDI [tuned] (109 pk/80, Kw bouwperiode: 0 - 2003) en een Biod Nomade Menno van 1400 kg geplaatst op 24-03-2011:

Wat het meeste opvalt is dat je de caravan niet voelt. Het verschil tussen met en zonder caravan rijden is dan ook erg klein. Eigenlijk merk je alleen aan de snelheid (bij het optrekken en op hellingen) dat je een caravan bij je hebt. Bedenk wel dat de California uitvoering (=camper) een stuk zwaarder is dan een gewone T4. We hebben het wel over een auto van dik 2,5 ton met drie personen er in.
Stabiliteit is voorbeeldig. Beter kan ook bijna niet... De BIOD is voorzien van onafhankelijke wielophanging en heeft weinig last van zijwind en zuiging door de gunstige stroomlijn. Uitwijk manoeuvres zijn ook bij snelheden van 120 km/u goed te doen. Ook helling af is de stabiliteit voorbeeldig en idioot hoge snelheden zijn veilig mogelijk.

Keerzijde van het gewicht zijn de prestaties met name bij het optrekken en berg op rijden. Dat kost wat moeite en gaat niet snel. De versnellingen zijn wel lekker kort waardoor wel elke helling goed te nemen is, ook wegrijden gaat gemakkelijk.
Verbruik ligt rond de 1 op 10 bij snelheden van 100 km/u.

De BIOD is 'maar' 2.14 breed waardoor caravanspiegels nauwelijks nodig zijn (wettelijk gezien wel). Ik gebruik EMUK speceiaal spiegels en daarmee is het zicht fantastisch...ook achter de caravan.

Update:
Ik heb de VW laten tunen en heb nu ongeveer 120 pk en een koppel van 290 Nm. Daarmee zijn de prestaties enorm vooruit gegaan. De trekkracht bij lage toeren (van 1300 tot 1900) is enorm verbeterd en je voelt veel minder de turbo inkomen bij 2000 toeren zoals vroeger. Wel van belang is om niet bij lage toeren het volle vermogen aan te spreken, dat voelt niet goed.

Met caravan is het dan ook veel beter om rond die 2000 te blijven als echt kracht nodig is.
Autobaan hellingen gaan nu een stuk vlotter, gewoon met 80 of 90 km/u in 4 omhoog en ook inhalen is een kwestie van gas geven en je zit zo op 120 km/u. Het verbruik is niet veranderd en hangt vooral af van de gevraagde prestaties en de wind. Onder gunstige omstandigheden en rustig rijden is 8 liter haalbaar, maar 9 liter meer realistisch. Boven de 10 liter alleen bij tegenwind en bij snelheden van boven de 100 km/u.

Bekijk berekening

Wijzigen


Gebruikerservaringen


Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij geven over het Trekrapport.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

(Advertentie)

 

Lees ook:

Gastenboek

Voorbeeld Trekrapport

Wet- en regelgeving

Donatie

Maximum snelheid

 

©2025 Caravantrekker