![]() | Tesla Model 3 | ![]() |
![]() | ![]() |
Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Tesla is 105 tot 170 kg te laag voor de Caravelair. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 105 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.
In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.
De prestaties van de Tesla Model 3 zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravelair is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Scores om te vergelijken
Zie de toelichting
De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1015 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (910 kg) van de auto. Wel is vermoedelijk het maximaal treingewicht met 22 kg overschreden. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!
Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Tesla als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Tesla en de Caravelair een gewichtsverhouding van 55%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 56%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.
![]() | Tesla Model 3 | ![]() |
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
De motor heeft, onder alle omstandigheden, voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden. Na verloop van tijd tot boven de
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met
Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Caravelair zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 35.2 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 32.3 en 45.2 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 85 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 142 km.
De Caravelair kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Bij het toenemen van de snelheid nemen de krachten toe, maar zelfs bij hogere (veelal illegale) snelheden zullen die krachten tijdens een slingerbeweging beheersbaar blijven. Bij een goede belading zal de combinatie heel ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.
Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:
Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens: