Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.
(LET OP: dit is oude blog uit 2018!)
Een hybride auto heeft een aantal eigenschappen die het tot een ideale caravantrekker maken. Er is immers veel kracht beschikbaar bij het wegrijden vanuit stilstand. Vaak hebben ze 4WD wat op een nat grasveld erg prettig is, en op snelheid heeft de brandstofmotor voldoende kracht en uithoudingsvermogen om een grote afstand af te leggen (in tegenstelling tot de 100% elektrische auto's).
Een hybride auto heeft een brandstof- en elektromotor(en). Kenmerkend voor een brandstofmotor is dat de grootste kracht van de motor (het koppel) pas beschikbaar is bij enige snelheid. De versnellingsbak en vooral de koppeling zorgen ervoor dat je kan wegrijden, maar dat levert onder zware omstandigheden met een caravan nog weleens problemen op. Een elektromotor beschikt juist bij stilstand al over het maximum koppel en dat neemt langzaam af bij het toenemen van de snelheid. Wegrijden vanuit stilstand gaat eenvoudig zonder schade aan de koppeling.
Bij sommige modellen is de elektrische aandrijving op de achterwielen en drijft de brandstofmotor de voorwielen aan. Heb je dan alle kracht en tractie nodig dan werken beide samen waardoor je wel de voordelen van een 4WD hebt maar niet direct de nadelen van een traditionele AWD met een hoger verbruik.
Zuinigheid bepaal je zelf
Bij solo gebruik zijn meestal zuiniger en afhankelijk van je gebruik en laadmogelijkheden kan je voor voor/werkverkeer of de boodschappen heel voordeling en milieu vriendelijk op elektriciteit rijden (met minder uitstoot van NOx). Daarbij heb je toch het voordeel in een lekker zware auto rond te rijden wat positief is voor de wegligging met een caravan. Afgelopen jaren verschenen er dan ook diverse modellen die een caravan mogen trekken. In een praktijktest hebben we positieve ervaring opgedaan met de Toyota RAV4 en de Mitsubishi Outlander, maar...
Geen nieuwe modellen
Regelmatig updaten we de gegevens van de nieuwe auto's op Caravantrekker en volgen we natuurlijk het auto nieuws. De persberichten staan dan vol met allerlei nieuwe modellen en uitvoeringen en altijd wordt daarbij vermeld dat er elektrische en/of hybride modellen bij zullen komen. Maar kijken we dan een paar maanden later welke modellen daadwerkelijk op de markt verschijnen dan zijn het alleen maar diesels of benzine motoren. En als dan toch een hybride versie bij zit is dat alleen bij de bijna 'onbetaalbare' modellen (Porsche, Range Rover) die toch al voldoende vermogen hebben).
Vorig jaar (2017) was er een behoorlijke lijst met merken en uitvoeringen van Hybride auto's die 1300 kg of meer mogen en kunnen trekken:
Audi A3 Sportback e-tron (1400 kg)
Kia Niro incl. plug-in (1300 kg)
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid (1500 kg)
Lexus NX 300h AWD (1500 kg)
Mercedes C 350e (1600 kg)
Mitsubishi Outlander PHEV (1500 kg)
Toyota RAV4 AWD (1675 kg)
Volvo V60, XC60, V90 en XC90 Twin Engine (2100 kg)
VW Golf (1500 kg) en Passat GTE (1600 kg)
Plus nog wat duurdere auto's....
Europese autoindustrie laat het afweten
Op dit moment zijn hier alleen nog de Kia, Lexus, Mitsubishi, Toyota en de Volvo's van over, terwijl er niets bij gekomen is. Met name de Duitse fabrikanten laten het afweten en hebben bijna geen hybride trekkers meer! Jammer want juist in de klasse van de Golf/Passat was de hybride een goed alternatief. Volvo heeft bijvoorbeeld voor de XC40 ook een hybride 'op de plank' liggen die een wat kleinere motor heeft dan de V60 en een goed en goedkoper alternatief zou kunnen zijn. Ook de Fransen beloven van alles maar hebben nog niets wat een behoorlijke caravan mag trekken mag.
Toyota komt met een nieuwe Camry en ook Subaru gaat hybrides leveren. Ik ben heel benieuwd hoeveel die auto's mogen trekken.
Actuele informatie
Dit is een oude blog en nieuwe informatie vind je hier. Ook kan je doorklikken naar alle hybride en/of elektrische auto's die een caravan mogen trekken.