Belading en kogeldruk
Goede belading en een juiste kogeldruk zijn essentieel voor een veilig weggedrag van de caravan. Maar hoeveel kilo is de juiste kogeldruk en hoe kan je de caravan goed beladen?
Een caravan is geen verhuiswagen en is eigenlijk alleen bedoeld om met lichte bagage te rijden. Er gelden een drietal algemene regels bij belading:
- Zo veel mogelijk zware spullen in de auto
- Lading zoveel mogelijk in het midden van de caravan
- Voldoende kogeldruk.
Belading in de auto
Door zware voorwerpen in de auto te vervoeren in plaats van in de caravan krijg je een gunstiger gewichtsverhouding tussen trekauto en caravan. Hiermee vergroot je de veiligheidsmarge van je combinatie. Zware voorwerpen (voortent en stokken, voorraad en blikken etc.) kan je het beste in de auto opbergen. Het liefst dan vóór de achteras. Reis je met een volle achterbank kan je overwegen een deel van de bagage in een dakkoffer op te bergen.
Belading in het midden
Zware spullen in de caravan belaad je zoveel mogelijk rond de as in het midden van de caravan. Vaak is daar echter niet zo veel bergruimte maar is die onder het vaste bed aan de voor- of achterkant van de caravan. Houd daar dus wel rekening mee!
Belangrijk is vooral om de achterkant van de caravan niet te zwaar te maken. In de bovenkastjes kan je wat lichte kleding opbergen. Probeer ook de belading in de caravan evenwichtig tussen de rechter- en linkerkant te verdelen.
Vervoer van bagage achterop of op het dak van de caravan is niet aan te raden. Een fietsdrager achterop kan je dan ook het beste gewoon thuis laten. Wettelijk is het zelfs verboden om op een fietsdrager andere bagage dan fietsen te vervoeren.
Voldoende kogeldruk
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto.
Beladen gewicht caravan | Aanbevolen kogeldruk | Minimaal & Maximaal |
800 kg 1000 kg 1200 kg 1400 kg 1600 kg 1800 kg 2000 kg | 50 kg 60 kg 70 kg 80 kg 90 kg 100 kg 110 kg | 40 - 60 50 - 70 60 - 80 70 - 95 80 - 110 90 - 125 100 - 140 |
Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.
Extra onnodig gewicht in de dieselbak leggen om te zorgen voor voldoende kogeldruk is geen goede manier van belanden!
In sommige gevallen is onze aanbeveling meer dan
wettelijk is toegestaan. Voor de wegligging zou dat beter zijn, maar met meer dan 10 kg moet je niet over het wettelijk maximum heen gaan. Ga nooit rijden met een kogeldruk die minder is dan 4% van het beladen gewicht van de caravan.
Kogeldruk meten
Het is verstandig voor vertrek de kogeldruk te meten. Zorg wel dat de caravan horizontaal staat, en dat je onder de koppeling meet. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten. Echt nauwkeurig hoeft een meter niet te zijn, een paar kilo meer of minder maakt niet zo veel uit.
Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten. Als je zelf 80 kg weegt dan mag die niet achterover vallen.
Belading aanpassen
Kom je na het beladen op een hele andere kogeldruk uit dan wij adviseren, zal je de belading moeten aanpassen. Heb je bijvoorbeeld te weinig kogeldruk verplaats dan wat bagage van de achterkant van de caravan naar het midden. Dat is beter dan meer bagage helemaal voorin leggen.
Zorg er wel voor dat de bagage bijvoorbeeld tijdens hard remmen niet naar voren kan schuiven. Je krijgt dan namelijk opeens een hele andere (veel hogere) kogeldruk.
Fietsen, gasflessen en reserve wiel mee?
Je zal inmiddels begrijpen dat het onmogelijk is de caravan goed te beladen als er twee fietsen (40 kg) achterop vervoerd worden. Verreweg de beste plaats voor
fietsen is op de auto (of op het dak of aan de achterklep van de auto).
Ook is een zwaar beladen disselbak ongunstig. Kamp je met een (te) hoge kogeldruk en staat bijvoorbeeld het reserve wiel in de disselkast verplaats dat dan in een beugel onder de caravan (of leg hem in de auto). Ook het gebruik van lichtgewicht gasflessen is een mogelijkheid om minder kogeldruk te krijgen en beter voor de belading.
Hulpveren
Heb je veel zware spullen in de auto gelegd dan kan de auto erg achterover hangen en bijvoorbeeld het neuswiel van de caravan bij elke verkeersdrempel de grond raken. Het monteren van een
hulpveersysteem is dan aan te raden.
Meer informatie
Goede raad in de etalage bij Bas Buitensport!