Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blog Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Het kiezen van een caravan

Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en trekauto een belangrijke randvoorwaarde. Maar vooral ook hoe en waarvoor wil je de caravan gebruiken?

In de showroom ziet een grotere caravan er al snel heel aantrekkelijk uit, op een kleine kampeerplaats niet.

Budget

Bij de aanschaf van een caravan moet je eigenlijk een totaal plaatje maken van de kosten (zie de online caravan kosten calculator). Daaruit zal dan een bedrag komen dat je maximaal wil uitgeven aan een aanschaf van een caravan. De keus is dan of je nieuw of gebruikt wil kopen en hoelang je van plan bent met de caravan te gaan doen.

Bij goed onderhoud en vervangen van versleten onderdelen kunnen caravans heel lang mee gaan, maar misschien veranderd jouw (gezins)situatie in de loop der tijd wel. Kinderen willen misschien wel in een tentje slapen of gaan helemaal niet meer mee.

Occassion

De prijs van een oudere caravan wordt over het algemeen meer bepaald door de algemene staat dan door het bouwjaar. Soms kan het juist aantrekkelijk zijn om een caravan te kopen waarvan de bijvoorbeeld de kussens versleten zijn, die kan je immers zelf vrij eenvoudig vervangen. Eigenlijk zijn er maar één reden om een caravan zeker niet te kopen en dat is vocht. Een caravan waarvan vocht in de wanden, dak of de vloer zit is kostbaar om te herstellen als dit niet tijdig gebeurd.

Koop je een occassion reserveer dan wat geld voor onderhoud en het vervangen van onderdelen. Banden gaan bijvoorbeeld meestal maar 6 jaar mee.

Een grote caravan vraagt meer stuurmanskunst in nauwe straatjes

Trekauto

Uiteraard moet de auto de caravan kunnen (en mogen) trekken. Daarmee maakt het overigens wel uit of je een reis naar de Veluwe maakt, naar Spanje rijdt of een rondreis wil maken naar Noorwegen bijvoorbeeld.

Blijft je alleen in Nederland en rijd je weinig kilometers kan je een caravan kiezen die beladen niet meer weegt dan wat maximaal toegestaan is. Rijd je er meer mee en ook in het buitenland, kies dan een caravan die niet zwaarder is dan het maximaal aanbevolen gewicht (hier op de website).

Hoe minder de caravan weegt hoe prettiger en comfortabeler het rijdt! Heb je een motorisch wat ‘zwakke’ trekauto, kies dan een gestroomlijnd model (smal en laag). Heb je alleen een B-rijbewijs kan dat ook nog de keuze beperken.

Indelingen

Het kiezen van de meest optimale caravanindeling is zeer persoonlijk. Iemand die veel onderweg is met zijn caravan stelt andere eisen dan iemand die de caravan vooral als stacaravan gebruikt en een jong gezin heeft andere wensen dan een ouder echtpaar. Een ‘alle seizoenen’ caravan stelt weer andere eisen dan een caravan die alleen in de zomer in Zuid Europa gebruikt wordt. Uiteindelijke is de keuze een compromis: ‘klein’ op de weg en ‘groot’ op de camping.

Uiteraard hangt het aantal slaapplaatsen van de gezinsgrote af, maar ook van de wens of (iedereen) een vast bed nodig heeft of dat een zithoek ‘s-avonds omgebouwd moet worden tot slaapplaats. En misschien vinden de kinderen het wel veel fijner om in een eigen tentje te slapen? Gaat je vooral in de zomer weg dan kan de zithoek binnen heel goed als bed opgemaakt blijven omdat je toch in de voortent of buiten zit. Vraag jezelf dan echt af of je voor die ene nacht dat het slecht weer is, of onderweg, wel een veel grotere caravan moet meeslepen. Een nacht behelpen en desnoods een matje op de grond kan niet alleen veel geld schelen maar ook zorgen voor prettiger reizen met de caravan!

In een caravan kan je een aantal keuzes maken voor de indeling:

Techniek

De technische verschillen tussen verschillende caravan merken zijn eigenlijk betrekkelijk klein. Bijna alle caravans bestaan uit twee chassisbalken met daarop, oneerbiedig gezegd, een ‘doos’ die samengesteld is uit een aantal onder druk verlijmde sandwich panelen. Alleen BIOD (Barefoot, Wingamm) en Eriba Touring (Airstream) bouwen hun caravans afwijkend met respectievelijk naadloos polyester (monocoque) of een stalen frame.

De samenstelling van de sandwich panelen en de onderlinge montage daarvan kan varieren. De buitenwand is vaak van dun aluminium maar sommige merken gebruiken een (zwaardere) polyesterplaat waardoor de wand en het dak minder gevoelig zijn voor kleine schades zoals hagel of vallende tentstokken. De isolatie bestaat uit polystyreen (piepschuim) of in duurdere caravans het hoogwaardiger polyurethaan (XPS of styrofoam) dat geen vocht kan opnemen.

Wanden en vloer/dak worden aan elkaar verbonden door schroefverbindingen en/of gelijmd en een toenemend aantal fabrikanten gebruiken daarbij speciale profielen. De nieuwste trend is om het caravan casco geheel hout vrij te produceren waardoor houtrot als gevolg van lekkage tot het verleden gaat behoren. Immers de grootste bedreiging voor de levensduur van een caravan is de inwerking van vocht.

Het onderstel is bij 99,9% van de caravans erg simpel uitgevoerd en voorzien van een rubber geveerde as (asrubbers moeten nog wel eens vervangen worden). Momenteel is AL-KO de enige leverancier van caravan chassissen, en alleen Hobby maakt ze zelf met Knott onderdelen. Ook daar zit dus eigenlijk weinig verschil in en hoeft geen selectie criterium te zijn. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 'rechte' of 'geknikte delta as' is in de folder groter dan op de weg (een geknikte delta as kan zorgen voor extra bandensluitage). De meeste caravans hebben standaard een stabilisatorkoppeling wat het rijcomfort, vooral bij grotere caravans, verhoogt. De veiligheid is echter pas echt gediend als de caravan is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem (zoals ATC of ITBS).

De ‘techniek’ binnen in caravans komt veelal van dezelfde toeleveranciers (Truma, Dometic). In duurdere caravans kan bijvoorbeeld een grotere of wat luxere koelkast of een verwarming met extra uitblaasopeningen gemonteerd zijn, maar wezenlijke kwaliteitsverschillen zijn er niet of nauwelijks. Alleen als je echt op ‘wintersport’ gaat zijn er wellicht een aantal speciale voorzieningen wenselijk maar elke caravan die voorzien is van een kachel is geschikt voor het gebruik in het voor- en najaar.

Caravans (en campers) worden geproduceerd door een viertal bedrijven en komen soms zelfs uit dezelfde fabriek. Slechts enkele merken zijn nog zelfstandige bouwers:

 

 

 

 

 

Uw keuze?

Ondanks dat er meer dan 500 nieuwe modellen te krijgen zijn, bestaat de ideale caravan niet! Voor elk soort reis heb je eigenlijk een andere caravan nodig omdat andere eisen aan de caravan gesteld worden. Bepaal dus hoe je de caravan het meest gaat gebruiken en kies daar de meest geschikte indeling bij. Welk merk je kiest kan je vooral laten afhangen van design dat je het meest aanspreekt. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, vooral tussen goedkope en duurdere caravans maar bepaal wel voor jezelf of die meerprijs voor jouw gebruik zinvol is. Net als bij de keuze voor een auto is de keuze voor een caravan vooral emotioneel en niet rationeel. Kies dus de caravan die bij je past en waar je het prettigst bij voelt!

Tip!

Wil je lekker reizen en rondzwerven met een caravan kies dan een caravan die niet (veel) langer is dan 6,50 meter (totaal) lengte en zeker niet breder is dan 2,30 meter en ten opzichte van je trekauto een gewichtsverhouding heeft van maximaal 75%. Is dit percentage nog lager rijdt het nog lekkerder!

 

Ook interessant

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

© 2004-2018 Caravantrekker