Het kiezen van een caravan
Welke caravan kan ik het beste kopen? Uiteraard is het beschikbare budget en trekauto een belangrijke randvoorwaarde. Maar vooral ook hoe en waarvoor wil je de caravan gebruiken?
- Slechte caravanmerken bestaan niet meer
- Doorslaggevend is waarvoor je de caravan gaat gebruiken
- Kies de caravan die je het meeste aanspreekt
- Een caravan is altijd een compromis, de ideale caravan bestaat niet!
Budget
Bij de aanschaf van een caravan moet je eigenlijk een totaal plaatje maken van de kosten (
zie de online caravan kosten calculator). Daaruit zal dan een bedrag komen dat je maximaal wil uitgeven aan een aanschaf van een caravan. De keus is dan of je nieuw of gebruikt wil kopen en hoelang je van plan bent met de caravan te gaan doen.
Bij goed onderhoud en vervangen van versleten onderdelen kunnen caravans heel lang mee gaan, maar misschien veranderd jouw (gezins)situatie in de loop der tijd wel. Kinderen willen misschien wel in een tentje slapen of gaan helemaal niet meer mee.
Occasion
De prijs van een oudere caravan wordt over het algemeen meer bepaald door de algemene staat dan door het bouwjaar. Soms kan het juist aantrekkelijk zijn om een caravan te kopen waarvan de bijvoorbeeld de kussens versleten zijn, die kan je immers zelf vrij eenvoudig vervangen.
Eigenlijk zijn er maar twee gevaren bij het kopen van een tweedehands caravan: vocht en scheurtjes in het chassis. Een caravan waarvan vocht in de wanden, dak of de vloer zit is moeilijk te herstellen als dit niet tijdig gebeurd en betekent al snel het einde van de caravan. Koop je zonder garantie laat dan eerst een vochtmeting uitvoeren als je dat zelf niet kan beoordelen. Kid en rubberafdichtingen kunnen uitdrogen, maar zijn mits tijdig ontdekt, nog wel te vernieuwen. Is het hout nat laat dan de caravan staan en ga opzoek naar een beter exemplaar.
De reparatiekosten van een chassis waarin scheurtjes zitten, bijvoorbeeld bij de schroefgaten van de as, kunnen aardig oplopen. De caravan kan dan alleen nog als sta-caravan gebruikt worden.
Koop je een occassion reserveer dan wat geld voor onderhoud en het vervangen van onderdelen. Banden gaan bijvoorbeeld meestal maar 6 jaar mee.
Trekauto
Uiteraard moet de auto de caravan kunnen (en mogen) trekken. Daarmee maakt het overigens wel uit of je een reis naar de Veluwe maakt, naar Spanje rijdt of een rondreis wil maken naar Noorwegen bijvoorbeeld.
Blijft je alleen in Nederland en rijd je weinig kilometers kan je een caravan kiezen die beladen niet meer weegt dan wat maximaal toegestaan is. Rijd je er meer mee en ook in het buitenland, kies dan een caravan die niet zwaarder is dan het maximaal aanbevolen gewicht (
hier op de website).
Hoe minder de caravan weegt hoe prettiger en comfortabeler het rijdt! Heb je een motorisch wat ‘zwakke’ trekauto, kies dan een gestroomlijnd model (smal en laag). Heb je alleen een B-rijbewijs kan dat ook nog de keuze beperken.
Indelingen
Het kiezen van de meest optimale caravanindeling is zeer persoonlijk. Iemand die veel onderweg is met zijn caravan stelt andere eisen dan iemand die de caravan vooral als stacaravan gebruikt en een jong gezin heeft andere wensen dan een ouder echtpaar. Een ‘alle seizoenen’ caravan stelt weer andere eisen dan een caravan die alleen in de zomer in Zuid Europa gebruikt wordt. Uiteindelijke is de keuze een compromis: ‘klein’ op de weg en ‘groot’ op de camping.
Uiteraard hangt het aantal slaapplaatsen van de gezinsgrote af, maar ook van de wens of (iedereen) een vast bed nodig heeft of dat een zithoek ‘s-avonds omgebouwd moet worden tot slaapplaats. En misschien vinden de kinderen het wel veel fijner om in een eigen tentje te slapen? Gaat je vooral in de zomer weg dan kan de zithoek binnen heel goed als bed opgemaakt blijven omdat je toch in de voortent of buiten zit. Vraag jezelf dan echt af of je voor die ene nacht dat het slecht weer is, of onderweg, wel een veel grotere caravan moet meeslepen. Een nacht behelpen en desnoods een matje op de grond kan niet alleen veel geld schelen maar ook zorgen voor prettiger reizen met de caravan!
In een caravan kan je een aantal keuzes maken voor de indeling:
- De zithoek ombouwen tot bed of wel een (vast)bed. Daarbij is een dwarsbed minder handig als de achterste partner er ’s-nachts vaak uit moet en over de ander heen moet klimmen. Een frans bed (via de hoek bereikbaar) is al iets gemakkelijker maar het meest comfortabel zijn twee losse bedden (ongezellig?) of een vrijstaand bed. Bedenk dat een vast bed veel ruimte inneemt;
- Een eigen stapelbed voor de kinderen en eventueel ook een eigen tafel en speelplek. Zonder deze voorziening slapen de kinderen (of de ouders) op een tot bed omgebouwde zithoek. Wordt in de voortent of buiten ‘geleefd’ kan die zithoek overigens vaak overdag als bed blijven liggen;
- De situering van de zithoek. De keuze tussen voor- of achterin is vrij persoonlijk maar geeft vaak iets meer ruimte dan in het midden van de caravan. Een rondzit heeft lang niet altijd meer zitplaatsen dan een ‘treinzit’ waarbij de tafel aan de wand is bevestigd;
- Een toiletruimte? Soms is het ook mogelijk om te douchen in dezelfde ruimte als waar de wc staat, maar vaak is dat niet meer dan een noodoplossing. Een aparte douche ruimte is wel comfortabel maar bedenk wel dat al het water ‘gehaald’ en verwarmd moet worden;
Techniek
De technische verschillen tussen verschillende caravan merken zijn eigenlijk betrekkelijk klein. Bijna alle caravans bestaan uit twee chassisbalken met daarop, oneerbiedig gezegd, een ‘doos’ die samengesteld is uit een aantal onder druk verlijmde sandwich panelen. Knaus doet dat nu in de Azur serie voor het eerst op grote schaal op een innovatieve manier waarbij net als bij monocoque polyester caravans (BIOD, Barefoot, Wingamm) de meubels niet meer voor de stevigheid van de caravan zorgen. Ook de Eriba Touring en Airstream bouwen hun caravans afwijkend met een stalen frame.
De samenstelling van de sandwich panelen en de onderlinge montage daarvan kan varieren. De buitenwand is vaak van dun aluminium maar sommige merken gebruiken een (zwaardere) polyesterplaat waardoor de wand en het dak minder gevoelig zijn voor kleine schades zoals hagel of vallende tentstokken. De isolatie bestaat uit polystyreen (piepschuim) of in duurdere caravans het hoogwaardiger polyurethaan (XPS of styrofoam) dat geen vocht kan opnemen.
Wanden en vloer/dak worden aan elkaar verbonden door schroefverbindingen en/of gelijmd en een toenemend aantal fabrikanten gebruiken daarbij speciale profielen. De nieuwste trend is om het caravan casco geheel hout vrij te produceren waardoor houtrot als gevolg van lekkage tot het verleden gaat behoren. Immers de grootste bedreiging voor de levensduur van een caravan is de inwerking van vocht.
Het onderstel is bij 99,9% van de caravans erg simpel uitgevoerd en voorzien van een rubber geveerde as (asrubbers moeten nog wel eens vervangen worden). Momenteel is AL-KO nog de grootste leverancier van caravan chassissen, maar er zijn steeds meer merken die in navolging van Hobby zelf een chassis bouwen en daar Knott onderdelen bij gebruiken. Toch zit daar eigenlijk weinig verschil in en hoeft het geen selectie criterium te zijn. Het verschil tussen bijvoorbeeld een 'rechte' of 'geknikte delta as' is in de folder groter dan op de weg (een geknikte delta as kan zorgen voor extra bandensluitage). De meeste caravans hebben standaard een stabilisatorkoppeling wat het rijcomfort, vooral bij grotere caravans, verhoogt. De veiligheid is echter pas echt gediend als de caravan is voorzien van een elektronisch stabiliteitssysteem (zoals ATC of ITBS).
De ‘techniek’ binnen in caravans komt veelal van dezelfde toeleveranciers (Truma, Dometic). In duurdere caravans kan bijvoorbeeld een grotere of wat luxere koelkast of een verwarming met extra uitblaasopeningen gemonteerd zijn, maar wezenlijke kwaliteitsverschillen zijn er niet of nauwelijks. Alleen als je echt op ‘wintersport’ gaat zijn er wellicht een aantal speciale voorzieningen wenselijk maar elke caravan die voorzien is van een kachel is geschikt voor het gebruik in het voor- en najaar.
Caravan fabrikanten
Caravans (en campers) worden geproduceerd door een beperkt aantal bedrijven en komen soms zelfs uit dezelfde fabriek. De Hymer Group is tegenwoordig onderdeel van het Amerikaanse Tor Industries en daarmee een mega concern. De vier grootste concerns zijn:
Slechts enkele merken (o.a. Kip, Polar) zijn nog geheel zelfstandige bouwers.
Brochures van nieuwe modellen zijn vaak te downloaden op de websites van de caravanmerken. Voor oudere modellen biedt de website
Caravanblog.nl de mogelijkheid om oude brochures, prijslijsten en technische gegevens aan te vragen.
Welke kiezen?
Ondanks dat er meer dan 500 nieuwe modellen te krijgen zijn, bestaat de ideale caravan niet! Voor elk soort reis heb je eigenlijk een andere caravan nodig omdat andere eisen aan de caravan gesteld worden. Bepaal dus hoe je de caravan het meest gaat gebruiken en kies daar de meest geschikte indeling bij. Welk merk je kiest kan je vooral laten afhangen van design dat je het meest aanspreekt. Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, vooral tussen goedkope en duurdere caravans maar bepaal wel voor jezelf of die meerprijs voor jouw gebruik zinvol is. Net als bij de keuze voor een auto is de keuze voor een caravan vooral emotioneel en niet rationeel. Kies dus de caravan die bij je past en waar je het prettigst bij voelt!
Tip!
Wil je lekker reizen en rondzwerven met een caravan kies dan een caravan die niet (veel) langer is dan 6,50 meter (totaal) lengte en zeker niet breder is dan 2,30 meter en ten opzichte van je trekauto een gewichtsverhouding heeft van maximaal 75%. Is dit percentage nog lager rijdt het nog lekkerder!
Ook interessant