Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Blog Informatie Tests Reviews Advies Menu

Hybride Caravantrekkers

Een hybride mag toch niets trekken? Dat was vroeger....
Zelfs de Toyota Prius mag tegenwoordig al een kleine caravan trekken (725 kg). Veel andere auto's voorzien van elektrische (hulp)aandrijving mogen grotere caravans trekken.

Plug-in en Hybride

In 2018 kunnen o.a. onderstaande auto's een caravan van tenminste 1300 kg trekken:

* Niet nieuw meer leverbaar

Daarnaast zijn er nog een aantal duurdere modellen van o.a. Audi, BMW, Land Rover, Lexus, Mercedes en Porsche.

De Kia Niro en de Toyota zijn de enige full-hybrid's zonder een plug-in. Een plug-in kan via het stopcontact opgeladen worden om daarna volledig, bijvoorbeeld in en rond de eigen woonplaats, op stroom te rijden. Maar met een caravan is de actieradius beperkt en zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen.

Kenmerkend voor een hybride is dat de gewone brandstofmotor samen werkt met een elektromotor. En juist een elektromotor is ideaal om mee weg te rijden vanuit stilstand, terwijl een brandstofmotor heel geschikt is bij een constante belasting op (hogere) snelheid. Hybride auto's combineren beide voordelen en rijden zelfs, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch. Het gemiddeld brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen is lager in vergelijking met soortgelijke normale auto's o.a. doordat energie wordt teruggewonnen tijdens het afremmen en de brandstofmotor efficienter gebruikt wordt.

In de vakantiepraktijk waarbij grotere afstanden met de caravan gereden wordt, raken de accu's snel leeg en zijn de prestaties vergelijkbaar met de normale brandstof auto. Wel wordt er kortstondig geprofiteerd van de extra elektrische ondersteuning bij het wegrijden en het trekken op een (korte) helling. In de berekeningen geven we dit soms niet aan en berekenen we alleen de prestaties op de brandstofmotor.

PHEV

De Mitsubishi Outlander PHEV heeft een ander aandrijf concept met een motor zonder versnellingsbak. Tot ongeveer 65 km/u rij je altijd met 100% elektrische aandrijving. Daarboven is de aandrijving rechtstreeks via de benzinemotor (met een vaste overbrenging/versnelling) en/of elektrisch afhankelijk van de kracht die benodigd is. Zijn de accu’s leeg of is meer stroom nodig dan de accu’s kunnen leveren dan zal de benzinemotor ‘bijspringen’ als generator. Dit maakt dat deze auto wezenlijk anders in elkaar zit dan andere plug-ins en dat onze trekkracht berekeningen met de auto (nog) geen raad weten.

Hybride en caravannen gaat heel goed samen!

De hybride auto’s hebben grote voordelen voor de caravanner. De Volvo V60 Twin Engine hebben we in de praktijk leren kennen als een uitstekende trekauto en ook de 'opvolger' met de benzine hybride V60/V90 en XC60/XC90 T8 is als trekauto de beste trekker van alle Volvo's. De Toyota RAV4 voldoet in praktijk ook prima heeft onze test uitgewezen.

Manoeuvreren gaat heel gemakkelijk dankzij de elektromotoren zonder dat de koppeling belast wordt. De berekeningen geven aan dat ook zonder elektrische ondersteuning bijvoorbeeld de (helaas niet meer leverbare) VW GTE al prima een grote caravan kan trekken. Het relatief hogere gewicht van een hybride zorgt voor een veilig en comfortabel weggedrag en sommige modellen hebben vierwielaandrijving wat op nat gras erg handig is. In de bergen kan je profiteren van de extra kracht die bergop beschikbaar is en naar beneden is de remwerking (op de motor) optimaal. De toekomst, als er meer voordelige modellen beschikbaar komen ziet er eerder rooskleurig dan somber uit voor de caravanner.

100% elektrisch

De Tesla X is de eerste volledig elektrische auto die met een maximaal trekgewicht van 2268 kg een ‘serieuze’ caravan mag trekken. Hoewel de actieradius met caravan nu nog beperkt is tot zo'n 175 á 250 km (afhankelijk van de uitvoering en omstandigheden) is het rijden met 100% elektrische aandrijving voor een caravantrekker ideaal.

Tesla-X in Noorwegen bij min 20 graden.

Doordat het koppel van een elektrische auto enorm groot en direct beschikbaar is zijn de prestaties van de 4WD Tesla fenomenaal. Zelfs voor de (hoge) aanschaf prijs van een Tesla is praktisch geen betere trekker te koop.

Elke 2 uur een uur aan de lader....

Caravan met stekker

Een nieuwe ontwikkeling is dat de caravan zelf ook uitgerust wordt met elektrische aandrijving. De Delftse start-up E-trailer, is bezig een elektrische aandrijving te ontwikkelen die de caravanwielen kunnen aandrijven bijvoorbeeld tijdens het wegrijden, of op momenten dat extra aandrijfkracht benodigd is. Tijdens het remmen kan energie opgeslagen worden in de accu’s van de caravan. Naast de andere voordelen, zoals de moverfunctie en stabiliteitssysteem zou een verdere integratie met (elektrische) trekauto’s in de toekomst kunnen zorgen voor het gemakkelijker kunnen trekken van een caravan en voor een voldoende actieradius.

Deze hybride trekauto's hebben we in de praktijk getest

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

© 2004-2018 Caravantrekker