Caravantrekker.nl

Hybride en Elektrische Caravantrekkers

Hybride en elektrische auto's mochten vroeger niets trekken. Maar gelukkig is het aanbod van geschikte trekauto's tegenwoordig steeds groter.

Hybride en Elektrische Caravantrekkers

De kracht van elektrische aandrijving is ideaal voor de caravanner. Op dit moment zijn vooral de Plug-in en Hybride modellen het meest geschikt. Ze combineren de voordelen van een brandstof auto die je snel en overal kan voltanken met de kracht en hoge gewichten van elektrische auto's.

Zelfs een Prius mag tegenwoordig een kleine caravan trekken

Hybride en Plug-in Hybride

Het verschil tussen een Plug-in Hybride en een 'gewone' Hybride is dat een 'gewone' Hybride alleen op benzine rijdt en niet opgeladen kan worden via een stopcontact. Hybrides zijn er in vele soorten, variërend van 'mild hybrides' die maar enkele pk's toevoegen tot aan hybrides die tot enkele kilometers zelfstandig op hun acculading kunnen rijden. De stroom wordt opgewekt uit de energie die bij het afremmen vrijkomt. Op Caravantrekker worden deze hybrides, dus zonder stekker, niet apart genoemd maar staan die tussen de gewone benzine auto's.

Enkele voorbeelden van 'gewone' Hybrides die een caravan van minimaal 1200 kg mogen trekken zijn:

Toyota RAV4 AWD mag 1650 kg trekken

Het aantal Plug-in Hybrides, dus met stekker, is veel groter en neemt bovendien nog steeds snel toe. Immers voor autofabrikanten is dit de eenvoudigste manier om de CO2 uitstoot te beperken en aan de Europese regelgeving te voldoen. En door de korting op de houderschapsbelasting en de geringe BPM toeslag zijn ze voor de consument ook financieel aantrekkelijk om te kopen.

Het voordeel van een plug-in is dat je, bijvoorbeeld in en rond je eigen woonplaats, volledig op (goedkope) stroom kan rijden. Maar met een caravan is de actieradius beperkt en zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen. Bewaar daarom zoveel mogelijk stroom in de accu's voor het geval je wel maximale prestaties nodig hebt. De meeste caravan kilometers rijd je vooral op fossiele brandstof. Wel heb je soms 4WD en ieder geval het extra vermogen en het gemak van het goed kunnen wegrijden vanuit stilstand achter de hand.

Alle Plug-in Hybride trekauto's

Op een aparte pagina staat een actueel overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en kan je direct een trekkrachtberekening maken met je eigen caravan.
Voor de particulier zijn er inmiddels ook een aantal oudere modellen die als occasion interessant zijn zoals bijvoorbeeld:



Twee motoren

Kenmerkend voor een hybride is dat de gewone brandstofmotor samenwerkt met een elektromotor. Meestal is die ingebouwd bij de motor of versnellingsbak en soms ook als aparte motor op de achteras.

Een elektromotor is ideaal om mee weg te rijden vanuit stilstand, terwijl een brandstofmotor heel geschikt is bij een constante belasting op (hogere) snelheid. Hybride auto's combineren beide voordelen en rijden zelfs, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch. Het gemiddeld brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen is lager in vergelijking met soortgelijke normale auto's o.a. doordat energie wordt teruggewonnen tijdens het afremmen en de brandstofmotor meestal efficiënter gebruikt wordt.

In de vakantiepraktijk waarbij grotere afstanden met de caravan gereden wordt, raken de accu's snel leeg en zijn de prestaties vergelijkbaar met de normale brandstof auto. Wel wordt er kortstondig geprofiteerd van de extra elektrische ondersteuning bij het wegrijden en het trekken op een (korte) helling. In de berekeningen is het soms mogelijk ook alleen de prestaties op de brandstofmotor [fuel] te berekenen die je onder elke omstandigheid minimaal hebt.



Ideaal voor de caravan!

Hybride auto’s hebben veelal grote voordelen voor de caravanner. Lees daarvoor de gebruikerservaringen met de hybride modellen die naast de trekkrachtberekeningen een goed beeld vormen over de trekkracht. Zelf hebben we de Volvo Twin Engine in de praktijk leren kennen als een uitstekende trekauto en ook de Toyota RAV4 voldoet in praktijk prima zoals blijkt uit onze test.



Manoeuvreren gaat heel gemakkelijk dankzij de elektromotoren zonder dat de koppeling belast wordt. De berekeningen geven aan dat ook zonder elektrische ondersteuning bijvoorbeeld de VW Golf GTE (en vergelijkbare VAG types) al prima een grote caravan kan trekken. Het relatief hogere gewicht van een hybride zorgt voor een veilig en comfortabel weggedrag en sommige modellen hebben vierwielaandrijving wat op nat gras erg handig is. In de bergen kan je profiteren van de extra kracht die bergop beschikbaar is en naar beneden is de remwerking (op de motor) optimaal. Bijna altijd kan de caravanner tegenwoordig beter kiezen voor een hybride uitvoering dan voor de brandstof variant.

100% elektrisch

Technologisch en qua infrastructuur is Tesla baanbrekend geweest. De Tesla X is de eerste volledig elektrische auto die met een maximaal trekgewicht van 2268 kg een ‘serieuze’ caravan mag trekken. Maar het aanbod van auto's die 1500 kg of meer mogen trekken neemt nu hard toe en zelfs de prijzen zijn niet hoger meer dan van vergelijkbaar presterende brandstof auto's.

Het nadeel is uiteraard de beperkte actieradius met caravan. Globaal is dat de helft van de solo auto en dus beperkt is tot zo'n 150 á 250 km. Toch is het rijden zelf met 100% elektrische aandrijving ideaal. Betere caravantrekkers zijn er niet, maar grotere afstanden overbruggen met de caravan vraagt wel een aangepast reisschema.

Overigens is de laadsnelheid en het aantal laadpunten nog meer bepalend voor de bruikbaarheid als caravantrekker dan de capaciteit van de accu. De ontwikkelingen gaan snel en zo zal het over een paar jaar geen probleem meer zijn om met een goede elektrische auto een caravan te trekken en op vakantie te gaan.

Tesla-X in Noorwegen bij min 20 graden.

Doordat het koppel van een elektrische auto enorm groot en direct beschikbaar is zijn de prestaties van de 4WD Tesla fenomenaal. Dat geldt ook voor de recente elektrische modellen van o.a. Kia, Hyundai, Polestar en Volvo die 'maar' de helft kosten. Zelfs voor de (hoge) aanschaf prijs van deze auto's zijn praktisch geen betere trekkers te koop.

Elke 2 uur een uur een kopje koffie....

Groeiend aanbod elektrische trekkers

Het aanbod aan elektrische auto's groeit gestaag. Zelfs rond de 50.000 euro zijn er inmiddels diverse modellen die 1600 kg en meer mogen trekken. Het aanbod occasions is de komende tijd uiteraard nog wel heel beperkt.Als je een trekkrachtberekening maakt geven we daarin ook een indicatie van het meerverbruik met de caravan. In de meeste gevallen zal de actieradius halveren.

Caravan met stekker

Een nieuwe ontwikkeling is dat de caravan zelf uitgerust wordt met elektrische aandrijving. De Delftse start-up E-trailer, is bezig een elektrische aandrijving te ontwikkelen die de caravanwielen kunnen aandrijven bijvoorbeeld tijdens het wegrijden, of op momenten dat extra aandrijfkracht benodigd is. Tijdens het remmen kan energie opgeslagen worden in de accu’s van de caravan.



Naast de andere voordelen, zoals de moverfunctie en stabiliteitssysteem zou een verdere integratie met (elektrische) trekauto’s in de toekomst kunnen zorgen voor het gemakkelijker kunnen trekken van een caravan en voor een voldoende actieradius. In navolging hiervan heeft Dethleffs al praktijk ervaringen opgedaan met een prototype van de eCoco met dezelfde functionaliteit.



Overzichten


Deze hybride trekauto's hebben we in de praktijk getest

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus en je gaat ontspannen op vakantie.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Lees ook:

Abnormale bandenslijtage

Bandenspanning

Hoe meer PK's, hoe beter?

Rijbewijs B of BE?

Elektronische rij-assistenten

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een van de cursussen van ons Trainingscentrum en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

©2022 Caravantrekker