Caravantrekker.nl

Hybride en Elektrische Caravantrekkers

Hybride en elektrische auto's mochten vroeger niets trekken. Maar gelukkig is het aanbod van geschikte trekauto's tegenwoordig steeds groter.

Hybride en Elektrische Caravantrekkers

De kracht van elektrische aandrijving is ideaal voor de caravanner en het hoge gewicht van de accu’s is gunstig voor de stabiliteit. Op dit moment zijn vooral de Plug-in en Hybride modellen de meest praktische keuze. Ze combineren de voordelen van een brandstof auto die je snel en overal kan voltanken met de kracht die continue beschikbaar is van elektrische auto's. Maar zodra de infrastructuur voor het laden van elektrische auto’s beter is zijn elektrische auto’s eigenlijk de beste caravantrekkers.



Hybride

Een 'gewone' Hybride auto rijdt alleen op benzine en kan niet opgeladen worden via een stopcontact. Deze Hybrides zijn er in vele soorten, variërend van 'mild hybrides' die maar enkele pk's toevoegen tot aan hybrides die tot enkele kilometers zelfstandig op hun acculading kunnen rijden. De stroom wordt opgewekt uit de energie die bij het afremmen vrijkomt. Ze zijn daardoor vooral in de stad zuiniger dan gewone auto's. Op Caravantrekker worden deze hybrides, dus zonder stekker, niet apart genoemd maar staan die tussen de gewone benzine auto's (omdat ze geen stekker hebben).

Hybrides zonder stekker komen allemaal uit Azië. Enkele voorbeelden van 'gewone' Hybrides die een caravan van minimaal 1200 kg mogen trekken zijn:

De Subaru Forester met (mild) hybride e-Boxer

Plug-in Hybride

Het aantal Plug-in Hybrides, dus met stekker, is veel groter en neemt bovendien nog steeds snel toe. Immers voor autofabrikanten is dit de eenvoudigste manier om de CO2 uitstoot te beperken en aan de Europese regelgeving te voldoen. En door de korting op de houderschapsbelasting en de geringe BPM toeslag zijn ze voor de consument ook financieel aantrekkelijk om te kopen.

Het voordeel van een plug-in is dat je, bijvoorbeeld in en rond je eigen woonplaats, volledig op (goedkope) stroom kan rijden. Maar met een caravan is de actieradius beperkt en zal de brandstofmotor al snel moeten bijspringen. Bewaar daarom zoveel mogelijk stroom in de accu's voor het geval je wel maximale prestaties nodig hebt. De meeste caravan kilometers rijd je vooral op fossiele brandstof. Wel heb je soms 4WD en ieder geval het extra vermogen en het gemak van het goed kunnen wegrijden vanuit stilstand achter de hand.

Er komen steeds meer campings met laadpunten


Alle Plug-in Hybride trekauto's

Op een aparte pagina staat een actueel overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en kan je direct een trekkrachtberekening maken met je eigen caravan.
Voor de particulier zijn er inmiddels ook een aantal oudere modellen die als occasion interessant zijn zoals bijvoorbeeld:



Twee motoren

Kenmerkend voor een (Plug-in) hybride is dat de gewone brandstofmotor samenwerkt met een elektromotor. Meestal is die ingebouwd bij de motor of versnellingsbak en soms ook als aparte motor op de achteras waardoor een 4WD ontstaat.

Een elektromotor is ideaal om mee weg te rijden vanuit stilstand, terwijl een brandstofmotor heel geschikt is bij een constante belasting op (hogere) snelheid. Hybride auto's combineren beide voordelen en rijden zelfs, als weinig vermogen nodig is, geheel elektrisch. Het gemiddeld brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen is lager in vergelijking met soortgelijke normale auto's o.a. doordat energie wordt teruggewonnen tijdens het afremmen en de brandstofmotor meestal efficiënter gebruikt wordt.



In de vakantiepraktijk waarbij grotere afstanden met de caravan gereden wordt, raken de accu's snel leeg en ben je voor de prestaties vooral aangewezen op de normale brandstof motor. Wel kan er vaak nog kortstondig geprofiteerd worden van de extra elektrische ondersteuning bij het wegrijden en het trekken op een (korte) helling. Informeer vooral bij Plug-in Hybride auto's welke instelling je daarvoor het beste kunt gebruiken. De prestaties op alleen de brandstofmotor kan je berekenen door te kiezen voor de versie met de aanduiding [fuel].

De gebruikerservaringen met de hybride modellen zijn veelal heel positief. Zelf hebben we de Volvo Twin Engine in de praktijk leren kennen als een uitstekende trekauto en ook de Toyota RAV4 voldoet in praktijk prima zoals blijkt uit onze test.



Manoeuvreren en wegrijden gaat heel gemakkelijk dankzij de elektromotoren en automatische transmissie zonder dat de koppeling belast wordt. Het relatief hogere gewicht van een hybride zorgt voor een veilig en comfortabel weggedrag. In de bergen kan je profiteren van de extra kracht die bergop beschikbaar is en naar beneden is de remwerking (op de motor) optimaal. Bijna altijd kan de caravanner tegenwoordig beter kiezen voor een hybride uitvoering dan voor de brandstof variant.

Elektrische trekauto's

Technologisch en qua infrastructuur is Tesla baanbrekend geweest. De Tesla X is de eerste volledig elektrische auto die met een maximaal trekgewicht van 2268 kg een ‘serieuze’ caravan mag trekken. Maar het aanbod van meer betaalbare auto's die 1500 kg of meer mogen trekken neemt nu hard toe. De prijzen zijn niet hoger meer dan van vergelijkbaar presterende brandstof auto's.

Elektrisch rijden is echt een unieke ervaring

De rijeigenschappen van volledig Elektrische auto's zijn fantastisch. Er is direct vanuit stilstand veel kracht beschikbaar en door het hoge gewicht van de auto rijdt het heel stabiel. Nadenken over het kiezen van de juiste versnelling behoort tot het verleden en veel modellen hebben 4WD. Betere caravantrekkers zijn er voor hetzelfde geld niet te koop. Toch heeft een elektrische auto één heel groot nadeel: de beperkte actieradius met caravan. Globaal is dat de helft van de solo auto en dus beperkt is tot zo'n 150 á 250 km en heel erg afhankelijk van de gereden snelheid. Het overbruggen van grotere afstanden vraagt dus (nog?) wel een aangepast reisschema.

Elke 2 uur een uur een kopje koffie....

Overigens is de laadsnelheid en het aantal laadpunten nog meer bepalend voor de bruikbaarheid als caravantrekker dan de capaciteit van de accu. De ontwikkelingen gaan snel en zo zal het over een paar jaar geen probleem meer zijn om met een goede elektrische auto een caravan te trekken en op vakantie te gaan.



Doordat het koppel van een elektrische auto enorm groot is en direct beschikbaar is zijn de prestaties onvergelijkbaar met brandstof auto's. Als over een paar jaar de infrastructuur van laadpunten beter op orde is zullen elektrische caravantrekkers een veel beter en voordeliger alternatief zijn voor de huidige brandstof auto's. Bovendien is de uitstoot van stikstof juist bij het trekken van een caravan heel veel minder.

Groeiend aanbod elektrische trekkers

Het aanbod aan elektrische auto's groeit gestaag. Zelfs rond de 50.000 euro zijn er inmiddels diverse modellen die 1500 kg en meer mogen trekken. Denk aan modellen van o.a. Kia, Hyundai, Polestar en Volvo. Maar ook Audi, BMW, Mercedes en Tesla hebben modellen die ondanks de hogere aanschaf prijs concurrerend zijn als trekauto in vergelijking met de benzine of diesel uitvoeringen. Het aanbod betaalbare occasions is de komende tijd uiteraard nog wel heel beperkt.
Als je een trekkrachtberekening maakt geven we daarin ook een indicatie van het meerverbruik met de caravan. In de meeste gevallen zal de actieradius halveren.

De nieuwste ontwikkeling is de Dethleffs eCoco met een eigen accupakket en elektrische aandrijving


Overzichten


Deze hybride trekauto's hebben we in de praktijk getest

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


 

Lees ook:

Abnormale bandenslijtage

Rijbewijs B of BE?

Hoe meer PK's, hoe beter?

Parkeren

Maximaal trekgewicht

 

(Advertentie)

 

©2022 Caravantrekker