Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

Een hybride auto heeft een aantal eigenschappen die het tot een ideale caravantrekker maken. Er is immers veel kracht beschikbaar bij het wegrijden vanuit stilstand. Vaak hebben ze 4WD wat op een nat grasveld erg prettig is, en op snelheid heeft de brandstofmotor voldoende kracht en uithoudingsvermogen om een grote afstand af te leggen (in tegenstelling tot de 100% elektrische auto's).

Een hybride auto heeft een brandstof- en elektromotor(en). Kenmerkend voor een brandstofmotor is dat de grootste kracht van de motor (het koppel) pas beschikbaar is bij enige snelheid. De versnellingsbak en vooral de koppeling zorgen ervoor dat je kan wegrijden, maar dat levert onder zware omstandigheden met een caravan nog weleens problemen op. Een elektromotor beschikt juist bij stilstand al over het maximum koppel en dat neemt langzaam af bij het toenemen van de snelheid. Wegrijden vanuit stilstand gaat eenvoudig zonder schade aan de koppeling.



Bij sommige modellen is de elektrische aandrijving op de achterwielen en drijft de brandstofmotor de voorwielen aan. Heb je dan alle kracht en tractie nodig dan werken beide samen waardoor je wel de voordelen van een 4WD hebt maar niet direct de nadelen van een traditionele AWD met een hoger verbruik.

Zuinigheid bepaal je zelf

Bij solo gebruik zijn meestal zuiniger en afhankelijk van je gebruik en laadmogelijkheden kan je voor voor/werkverkeer of de boodschappen heel voordeling en milieu vriendelijk op elektriciteit rijden (met minder uitstoot van NOx). Daarbij heb je toch het voordeel in een lekker zware auto rond te rijden wat positief is voor de wegligging met een caravan. Afgelopen jaren verschenen er dan ook diverse modellen die een caravan mogen trekken. In een praktijktest hebben we positieve ervaring opgedaan met de Toyota RAV4 en de Mitsubishi Outlander, maar...

Geen nieuwe modellen

Regelmatig updaten we de gegevens van de nieuwe auto's op Caravantrekker en volgen we natuurlijk het auto nieuws. De persberichten staan dan vol met allerlei nieuwe modellen en uitvoeringen en altijd wordt daarbij vermeld dat er elektrische en/of hybride modellen bij zullen komen. Maar kijken we dan een paar maanden later welke modellen daadwerkelijk op de markt verschijnen dan zijn het alleen maar diesels of benzine motoren. En als dan toch een hybride versie bij zit is dat alleen bij de bijna 'onbetaalbare' modellen (Porsche) die toch al voldoende vermogen hebben).

Vorig jaar was er een behoorlijke lijst met merken en uitvoeringen van Hybride auto's die 1300 kg of meer mogen en kunnen trekken:
Plus nog wat duurdere auto's....

Europese autoindustrie laat het afweten

Op dit moment zijn hier alleen nog de Kia, Lexus, Mitsubishi, Toyota en de Volvo's van over, terwijl er niets bij gekomen is. Met name de Duitse fabrikanten laten het afweten en hebben bijna geen hybride trekkers meer! Jammer want juist in de klasse van de Golf/Passat was de hybride een goed alternatief. Volvo heeft bijvoorbeeld voor de XC40 ook een hybride 'op de plank' liggen die een wat kleinere motor heeft dan de V60 en een goed en goedkoper alternatief zou kunnen zijn. Ook de Fransen beloven van alles maar hebben nog niets wat een behoorlijke caravan mag trekken mag.



Toyota komt volgend jaar met een vernieuwde RAV4, Camry en Carolla en Kia heeft een vernieuwde Optima in de planning staan. Ik ben heel benieuwd hoeveel die auto's mogen trekken.



Reacties:

John schreef op 02 November 2018 om 09:15

Puur belasting technisch, zowel in aanschaf als bijtelling.
Werd voor de hybride de batterij niet meegeteld in het gewicht, nu wel.
Verder vallen vanaf 2015 de hybride’s onder de volle bijtelling zoals voor de normale auto’s. Voor de veelrijder zijn er dus weinig ‘argumenten’ over.
Het verhaal is bijna identiek zoals de zonnepanelen. We kopen ze om te besparen, milieu komt op de 2e plaats. Er is dus weinig te ‘besparen’ op hybrides.
De europeese bouwers gaan nu voor vol-electric.


Quirien schreef op 06 November 2018 om 10:09

Een terechte vraag inzake de Hybride ontwikkeling als ik kijk naar de promotie van een paar jaar geleden door diverse merken.

Is het de ingeslagen weg die men wil bewandelen, de hang toch naar de EV, het hype/ trend gevoel daar te willen bijhoren? De voordeeltjes die daar nog aangekoppeld worden, zegt het maar.

Voor ons caravanners is de Hybride voor de komenende tijd natuurlijk het meest ideale. Alle voordelen zijn al opgesomd, dus daar ga ik niet meer aan beginnen. Tsja, dat missende Turbo gat ook al een van de pluspunten.

Nu moet zo'n Hybride natuurlijk voor de doorsnee caravanner wel een beetje betaalbaar zijn. Toyota heeft de volledige gok voorlopig ingezet in hun doelstelling wat zij al enige tijd prediken en hebben geïmplementeerd in hun wagenpark : Toyota is nummer een in elektrische kilometers. De slogan: de plussen van Toyota Hybride. Dit wel ondersteunt door een Delft's onderzoek bureau. Ik las wel, toevallig gefinancierd door....
Is het fake of waar; kijk ook maar op, de site onder; zit Toyota achter de diesel haat?

Voor ons caravanner dan gelukkig nog een "betaalbare klasse" met wat trekvermogen tussen de uitgekomen Hybrides van Europees makelij die er nu nog nieuw worden geleverd.
De Rav4 en de nieuwe Mitsubishi PHEV van €35000,-- tot € 42000,- in vergelijk met een "gewone benzine/ diesel " die ( bijna) alle voordelen heeft van de Hybride.

Tsja, ben ook benieuwd wat de ( betaalbare) Hybride's die nog verschijnen voor ons caravanners gaan brengen.

Maar Europa? De inzet naar de EV...?


Menno (Caravantrekker) schreef op 08 November 2018 om 00:38

Ik lees net dat de nieuwe Carolla met 180 pk maar 750 kg mag trekken en dus geen geschikte caravantrekker wordt helaas.


Frans schreef op 08 November 2018 om 12:01

Vanuit caravanner-standpunt is het heel jammer dat het aanbod nog gering is: hybrides zijn inderdaad fenomenaal als caravantrekker in vergelijking met auto’s zonder elektromotor. En het gemiddeld verbruik bij gemengd gebruik is daarbij beduidend lager. De kosten voor motorrijtuigenbelasting zijn laag. Korting op de BPM (en dus hoge basisprijs) maakt dat de inruilprijzen bij aankoop van een hybride hoger zullen zijn. Onderhoud en slijtage zijn afwijkend. Brandstofmotor en het remsysteem worden vaak dagenlang niet of nauwelijks gebruikt, radiators blijven schoner en de auto’s zijn lekker zwaar in gewicht. In buitenlandse milieuzones word je zo toegelaten… allemaal inclusief.

Toyota heeft natuurlijk geen primair belang bij het trekken van caravans, dat i.t.t. bijvoorbeeld Volvo, die een belangrijke thuismarkt bedient. Volvo maakt alles de komende jaren hybride, mild hybride of vol elektrisch en geschikt voor flinke aanhangers, o.a. door de toepassing van een apart accu-koelcircuit met elektrische pomp met gebruik van de eveneens elektrische airco-pomp. VAG gaat nu ook over op een ander onderstel-/aandrijfconcept met elektromotor op de achteras en wellicht komen die ook met aanvullende hybride techniek.

Autofabrikanten zoeken naar afzetmogelijkheden en die worden zwaar beïnvloed door de overheidsbemoeienis. Zo zal de beschikbaarheid van voldoende betaalbare elektriciteit de keuze voor een hybride of EV op termijn mede bepalen en daarin biedt de overheid helaas alleen maar onzekerheid. Niet-fossiel opgewekte energie is zichtbaar ondergeschikt aan de drang om iedereen elektrisch te laten rijden. Het nakomen van ondoordachte toezeggingen lijkt belangrijker dan lange termijn-energiebeleid. Hoe je aan stroom moet komen is voor veel mensen een vraagteken en dat weerhoudt grote groepen nog van elektrisch/hybride rijden, ook al is het - ook voor particulier gebruik - ideaal.


Janka schreef op 08 December 2018 om 17:44

Ik vind het jammer dat er zo vaak gekeken wordt naar de bijtelling.
Net alsof dat het allerbelangrijkste zou zijn.
Ik weet dat er heel wat mensen zijn zoals wij die geen leasewagen hebben maar wel graag zouden hybriden..
Onze hoop is dan toch gevestigd op de VW maar dan een MPV uitvoering.


Reageer op dit Blog

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.


Andere Blogs

Luchtweerstand

Aan luchtweerstand en stroomlijn wordt bij de aanschaf van een caravan vaak weinig aandacht besteed. Toch is verschil op de weg duidelijk merkbaar.

Donkere wolken voor de diesel?

De diesel raakt steeds meer uit de gratie terwijl ze juist zo goed een caravan kunnen trekken. Hoe zit het precies met de uitstoot van schadelijke stoffen bij het trekken van een caravan?

Caravanbanden

Kies het juiste type dat bij jouw caravan past en zorg voor de juiste bandenspanning!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Caravannen in de wereld?

En dan niet met je eigen caravan een wereldreis maken, maar hoeveel en wat voor caravans zijn er in Europa, Amerika, Azië, Afrika en in Australië?

Blog's zoeken

 

© 2004-2018 Caravantrekker