Caravantrekker.nl

Handrembreekkabel

Hoe moet je de handrembreekkabel het vastmaken? Simpel om de trekhaak lussen is niet toegestaan!

Handrembreekkabel

Het kabeltje tussen auto en caravan trekt de (hand)rem aan als die los 'breekt' van de auto. Daarna zal het kabeltjes zelf breken. Vandaar de naam handrem- of losbreekkabel of losbreekreminrichting..

De wijze van bevestiging is wettelijk beschreven (artikel 5.18.34) en wordt regelmatig door de Politie gecontroleerd en geverbaliseerd! En om het nog wat ingewikkelder te maken, de Nederlandse wetgeving is afwijkend van de gangbare Europese normen.



In Nederland (en Zwitserland) moet: "de losbreekreminrichting zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling".



Dit betekent dat de kabel aan, of door een oogje van de auto of trekhaak bevestigd moet worden. Het is dus niet toegestaan om de kabel los om de kogel te leggen en te 'lussen' zoals in de rest van Europa wel toegestaan en gebruikelijk is.

Toch een lus maken

De praktijk heeft aangetoond dat de gebruikte bevestiging, een zogenaamde open haak met een veerclip, meestal niet sterk genoeg is om de handrem helemaal aan te trekken als die direct aan de auto is vast geklikt. De haak buigt namelijk al open voordat de rem volledig is aangetrokken.

Europese fabrikanten schrijven dan ook voor dat de kabel gelust moet worden en niet alleen vast geklikt aan een oog van de auto zoals de Nederlandse wet voorschrijft! Alleen de nieuwste versies met een verstevigde karabijnhaak zijn sterk genoeg om gewoon vast te klikken.



Om toch vast te zitten aan een deel van de auto of trekhaak kunnen we gebruik maken van een hulpkoppeling. Een andere goede mogelijkheid is een stevige karabijnhaak of harp/D-sluiting aan het oog te monteren, en daar door heen de breekkabel te lussen. Ook zijn voor de Nederlandse markt breekkabels in de handel die met een speciale sluiting wel sterk genoeg zijn.

Voor een goede werking is het belangrijk dat de breekkabel met zo min mogelijk weerstand en in een rechte lijn naar de trekhaak loopt. Meestal is hiervoor aan het begin van het chassis een geleiding aangebracht.

De werking van de handrem mag niet gehinderd worden als de dissel op de grond ligt. De valbeugel of het ingetrokken neuswiel zorgt daar voor.



Afneembare trekhaak

In principe is er in Nederland geen verschil tussen een vaste of afneembare trekhaak. Ook dan moet de breekkabel bevestigd worden aan een oog (vastpunt) aan de auto of aan een speciale voorziening aan de trekhaak. Sommige afneembare trekhaken hebben geen oogje om de breekkabel aan vast te zetten. Hiervoor is een speciaal hulpstuk in de handel die dit wel mogelijk maakt. In dit voorbeeld hierboven van Westfalia.

Een bevestiging die in Duitsland wordt aangeboden via Hollandöse

Een 'doe-het-zelf' oplossing die m.i. ook aan de wet voldoet.

Let op in Zwitserland

In Zwitserland mag de handrembreekkabel niet aan een oog bevestigd worden die op een afneembare trekhaak (niet een wegdraaiende!) is bevestigd. De handrembreekkabel moet dan dus echt aan de auto zelf zijn bevestigd en de boete op foutieve bevestiging is erg hoog (Sfr. 500,-).

Goed aankoppelen

Spontaan losbreken komt gelukkig zelden voor en gebeurd bijna altijd na het niet goed aankoppelen kort na vertrek. Controleer daarom altijd na het vastklikken van de koppeling of de caravan ook echt vast zit door bijvoorbeeld het neuswiel zo ver omhoog te draaien dat dit zwaarder gaat dan bij de losse caravan. Uiteraard is het ook verstandig om extra te controleren of een afneembare trekhaak goed bevestigd is aan de auto.

Toch een bekeuring

Onlangs heeft een lezer van deze site zijn procesverbaal aangevochten bij de kantonrechter en gelijk gekregen. De wet schrijft immers niet voor op welke wijze exact de losbreekinrichting bevestigd moet worden met een vast deel van het voertuig. De verbalisant, die doorgaans niet beschikt adequaat technisch inzicht, had moet aantonen dat de handrembreekkabel niet deugdelijk bevestigd was en niet voldeed aan de gestelde eisen.

Deze uitspraak toont aan dat de Nederlandse wet op dit punt onduidelijk (onvolledig) is en dat het zinvol kan zijn om met goede argumenten een eventuele boete aan te vechten.

Disselslot tijdens rijden

Een veel gestelde vraag is of je mag rijden met een disselslot op de koppeling?

De Stabifix koppeling heeft een ingebouwd slot en zit altijd op slot tijdens het rijden

Wettelijk is het niet verboden te rijden met een ingebouwd of extra los disselslot. Wel is het handig om de sleutel daarvan bij de hand te houden of bijvoorbeeld aan de autosleutel te hangen. Hulpdiensten kunnen dan in geval van nood snel over de sleutel beschikken.

Meer informatie

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


 

Lees ook:

Over gewichten

Gastenboek

Donatie

Wet- en regelgeving

Voorbeeld Trekrapport

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

©2024 Caravantrekker